waarom zou je daarover liegen ?
ja onze honden komen 9 van de 10 keer als ik roep.. maar als de twee jagers eenmaal gaan, kan ik roepen als Brugman.. maar het moment daarvoor zijn ze prima bij ons te roepen, kwestie van situaties aan zien komen en de hond lezen
vanmiddag liep ik hier in het park en er komt een vrouw aan met twee honden aangelijnd en deed wat krampachtig (sowieso lijn ik mijn honden dan aan), onze honden wilde er vrolijk naartoe rennen om te groeten en na een twee meter sprint, roep ik ze bij mij, omdat ik zag dat die vrouw schrok toen ze mijn honden zag.. ze keerde netjes om en kwamen mooi voor, zodat ik ze kon aanlijnen..
maar het zijn en blijven honden en geen robots en met een roedel moet je net even een tandje harder werken dan dat ik ze om en om uitlaat

.. dus ja het komt heus wel eens voor dat ze andere honden begroeten in losloop gebied (eigenlijk alleen bij loslopende honden) en ze pas komen nadat ze toch even kort hebben gesnuffeld.. Dat is gewoon laksheid geweest van mij dat ik afgeleid ben of te laat reageer.. nou daar vergaat mijn wereld niet van hoor
onze honden houden je constant in de gaten tijdens de wandeling (al lijkt dat soms niet zo

) en als ze mijn aandacht niet hebben in bepaalde situaties (dus normaal roep ik en nu even niet) dan trekken ze hun eigen plan en denken ze volgens mij, ''oh ze roept niet dus mogen het deze keer lekker zelf bepalen''

en daar geef ik ze groot gelijk in
maar als ik in het park hier in de buurt loop, ook al is het losloop gebied, lijn ik ze altijd aan als we honden tegen komen en dan moeten ze luisteren ja

nou ja, eigenlijk hoef ik er maar 1 te roepen en in de gaten te houden, want die is alles behalve baasgericht buiten