dat heb ik wel gelezenkipo schreef:Nee, maar ik noemde het stabieler en Longfields noemt het stoïcijns, zij noemde de Belg sensibel, waar ik meer neig naar nerveus (waarbij de begeleiding wel een heel verschil maakt, toegegeven)renee-uk schreef:stoïcijns is toch niet negatief?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Keuze uit herders
Moderator: moderatorteam
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Keuze uit herders

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Nee, inderdaad.renee-uk schreef:stoïcijns is toch niet negatief?
Overigens denk ik dat je mijn posts over "mijn" ras niet regelmatig genoeg leest, als je vind dat ik "mijn" ras te positief beschrijf. Denk dat ik toch behoorlijk realistisch ben wat dat aangaat.
- renee-uk
- Zeer actief
ja maar ik blijf het toch redelijk vreemd vinden dat je waakrassen uitzoekt als de hond niet mag wakenbeatje schreef:Klopt helemaal,het stoïcijnser noemen wij dan weer relaxterLongFields schreef:Ben ik met je eens, dat over de verkeerde begeleiding. Ik denk dat de bijtdrempel van een Belg over het algemeen wat lager ligt dan die van een Duitser.kipo schreef: Duitse herders vind ik in het algemeen wat robuuster en stabieler van karakter dan Belgen, Longfields noemde het sensibel, maar bij een verkeerde begeleiding vind ik het makkelijk ontaarden in zenuwachtig en reactief.
Ik vind zelf dan weer de Duitse Herder dan weer eerder wat stoïcijnser van karakter, maar dat ligt maar net aan je eigen referentiekader denk ik.![]()
Als je voor een 100% puur werkhond gaat moet je een Belg nemen.
Maar heel veel ligt ook uit wat voor lijn je herder komt.Onze reu vergelijk ik altijd met een surinamer,zijn motto is do'nt worry be happy en keep it cool man.Terwijl de teef zodra we op werkterrein komen precies Truus de mier is, ze roept alleen geen tutuutut maar oehhoe hoe.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
ik?LongFields schreef:Nee, inderdaad.renee-uk schreef:stoïcijns is toch niet negatief?
Overigens denk ik dat je mijn posts over "mijn" ras niet regelmatig genoeg leest, als je vind dat ik "mijn" ras te positief beschrijf. Denk dat ik toch behoorlijk realistisch ben wat dat aangaat.
ik lees jouw posts altijd vol aandacht hoor

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nee, natuurlijk niet, dat was tegen Kipo.renee-uk schreef:ik?LongFields schreef:Nee, inderdaad.renee-uk schreef:stoïcijns is toch niet negatief?
- renee-uk
- Zeer actief
oh ok, ik snapte er al niks vanLongFields schreef:Nee, natuurlijk niet, dat was tegen Kipo.renee-uk schreef:ik?LongFields schreef:Nee, inderdaad.renee-uk schreef:stoïcijns is toch niet negatief?

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
En net zoals dat bij Duitse Herders zo is, geldt het ook voor bijvoorbeeld de Belg.beatje schreef: Maar heel veel ligt ook uit wat voor lijn je herder komt.Onze reu vergelijk ik altijd met een surinamer,zijn motto is do'nt worry be happy en keep it cool man.Terwijl de teef zodra we op werkterrein komen precies Truus de mier is, ze roept alleen geen tutuutut maar oehhoe hoe.
Zo heb ik honden gefokt waarbij de territoriumdrift erg dominant aanwezig is, en honden die mee gaan naar het werk van enkele eigenaren, die de mensen die daar over de vloer komen prima vinden.
Dat is wat bijvoorbeeld Inge O al aanhaalde, en ik beaamde, het lastige aan het uitzoeken van een pup van de meeste rassen uit deze rasgroep, je kunt het op voorhand niet goed voorspellen (over het algemeen).
Wil je het risico niet lopen dat je pup toch uitgroeit tot een hond met een territoriumdrift die dusdanig sterk is dat vreemd volk niet toegelaten wordt op het terrein, dan moet je niet aan een dergelijke hond beginnen. Of de hond een deel van het erf geven waar hij niet zomaar uit kan als er vreemd bezoek verwacht wordt (dus een hondenwei, grote kennel of iets gelijksoortigs).
-
beatje
Maar er is toch verschil tussen waken en iedereen bijten.Als er iemand bij mij aan het hek staat blaffen ze wel,alleen komen die mensen binnen dan zal er geen eentje bijten.renee-uk schreef:ja maar ik blijf het toch redelijk vreemd vinden dat je waakrassen uitzoekt als de hond niet mag wakenbeatje schreef:Klopt helemaal,het stoïcijnser noemen wij dan weer relaxterLongFields schreef:Ben ik met je eens, dat over de verkeerde begeleiding. Ik denk dat de bijtdrempel van een Belg over het algemeen wat lager ligt dan die van een Duitser.kipo schreef: Duitse herders vind ik in het algemeen wat robuuster en stabieler van karakter dan Belgen, Longfields noemde het sensibel, maar bij een verkeerde begeleiding vind ik het makkelijk ontaarden in zenuwachtig en reactief.
Ik vind zelf dan weer de Duitse Herder dan weer eerder wat stoïcijnser van karakter, maar dat ligt maar net aan je eigen referentiekader denk ik.![]()
Als je voor een 100% puur werkhond gaat moet je een Belg nemen.
Maar heel veel ligt ook uit wat voor lijn je herder komt.Onze reu vergelijk ik altijd met een surinamer,zijn motto is do'nt worry be happy en keep it cool man.Terwijl de teef zodra we op werkterrein komen precies Truus de mier is, ze roept alleen geen tutuutut maar oehhoe hoe.
Als ze blaffen en ik roep,het is gedaan,zijn ze ook stil.Wij hebben ze bewust ook wel zo opgevoed.
Mijn honden mogen/moeten zeker aanslaan,maar moeten zonder gevaar voor anderen ook overal mee naar toe kunnen.En de meeste mensen zijn al bangvan het uiterlijk alleen
Mijn 2e duitser,dat is al jaren terug. Was een hele scherpe,dan kon er id niemand bij ons binnen komen.Maar een eindeloze hond voor ons als gezin.
- kipo
- Zeer actief
Help, zo bedoel ik het niet. Ik vind zeker niet dat je niet realistisch naar je ras kijkt, Longfields, ik bedoel dat je, shit, hoe zeg ik dat, dat je, als je zelf Belgen hebt, de omgang daarmee waarschijnlijk makkelijker vindt dan met Duitsers, waar ik dat andersom heb. Ik zie dat stoïcijnse dan ook als een positieve eigenschap en het sensibele van de Belg vind ik minder positief, waar jij dat waarschijnlijk geen negatieve eigenschap vindt, omdat je gewend bent om daarmee om te gaan.renee-uk schreef:oh ok, ik snapte er al niks vanLongFields schreef:Nee, natuurlijk niet, dat was tegen Kipo.renee-uk schreef:ik?LongFields schreef:
Nee, inderdaad.
Hmm, ik hoop dat jullie me zo beter snappen
- renee-uk
- Zeer actief
ja maar dan moet je wel zelf toestemming geven en dan moet je er dus ook maar zijnbeatje schreef:Maar er is toch verschil tussen waken en iedereen bijten.Als er iemand bij mij aan het hek staat blaffen ze wel,alleen komen die mensen binnen dan zal er geen eentje bijten.renee-uk schreef: ja maar ik blijf het toch redelijk vreemd vinden dat je waakrassen uitzoekt als de hond niet mag waken
Als ze blaffen en ik roep,het is gedaan,zijn ze ook stil.Wij hebben ze bewust ook wel zo opgevoed.
Mijn honden mogen/moeten zeker aanslaan,maar moeten zonder gevaar voor anderen ook overal mee naar toe kunnen.En de meeste mensen zijn al bangvan het uiterlijk alleen![]()
Mijn 2e duitser,dat is al jaren terug. Was een hele scherpe,dan kon er id niemand bij ons binnen komen.Maar een eindeloze hond voor ons als gezin.
ik denk niet dat iemand hier ongeschonden wegkomt als ie probeert binnen te komen als ik er niet ben of als ik geen toestemming geef en dat was met jan niet anders.
gina was makkelijker, maar ik weet niet wat die gedaan had als ik er niet zelf bij geweest was, heb dat eerlijk gezegd nooit uitgeprobeerd.
edit: mijn hond(en) kan/konden ook zonder gevaar voor anderen overal mee naartoe, maar dat is wel iets heel anders dan iemand zonder problemen je territorium laten betreden natuurlijk.

-
beatje
Ik heb teeners in huis,dus dat betekent eigenlijk dat je een open huis hebt.Mijn honden zijn nog jong en weten dus niet beter als dat iedereen binnen en buiten loopt.De reu is er ook echt van overtuigd dat iedereen zijn beste vriend is.
Wel waken ze als er iemand in uniform het huis betreed,mensen met petten zijn eng
Ik heb eerlijk gezegd geen flauwbenul wat ze zouden doen als we niet thuis zijn,of als er s'nachts iemand binnenkomt.Heb nog niemand gevonden die het testen wil
Wel waken ze als er iemand in uniform het huis betreed,mensen met petten zijn eng
Ik heb eerlijk gezegd geen flauwbenul wat ze zouden doen als we niet thuis zijn,of als er s'nachts iemand binnenkomt.Heb nog niemand gevonden die het testen wil
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
Als je een herder zelfstandig op zijn/haar erf laat scharrelen, dan heb je grote kans op territoriaal gedrag, want dit kunnen en doen ze zelfstandig en uit zichzelf. Daar zijn het nou eenmaal herders voor.
Ik ken een aantal odh en ben zelf gek op het ras en geen van de honden zijn echt territoriaal naar mensen die in het bijzijn van de baas op het erf komt, maar als het erop aan komt en ze het nodig vinden wil ik niet ongevraagd binnen stappen
prima eigenschap van de herder vind ik
Zelf hebben wij een duitser en iedereen mag binnen komen als wij dat toestaan, maar ze heeft iemand ook een keer geblokkeerd die ongevraagd binnen wou komen en die durfde ook geen stap meer te zetten.
We hebben twee halve belgen en 1 is ontspoord bij haar vorige baas en doorgeschoten in haar onzekerheid en alle mensen die in de buurt kwamen gaan bijten. En 1 van nu 8 maanden en dat is ook geen held, bij voor haar vreemde situatie blaft ze maar zet dan net zo hard 2 stappen achteruit en zal echt niet dapper zijn om je te blokkeren of te verjagen.
Ik ken een aantal odh en ben zelf gek op het ras en geen van de honden zijn echt territoriaal naar mensen die in het bijzijn van de baas op het erf komt, maar als het erop aan komt en ze het nodig vinden wil ik niet ongevraagd binnen stappen
Zelf hebben wij een duitser en iedereen mag binnen komen als wij dat toestaan, maar ze heeft iemand ook een keer geblokkeerd die ongevraagd binnen wou komen en die durfde ook geen stap meer te zetten.
We hebben twee halve belgen en 1 is ontspoord bij haar vorige baas en doorgeschoten in haar onzekerheid en alle mensen die in de buurt kwamen gaan bijten. En 1 van nu 8 maanden en dat is ook geen held, bij voor haar vreemde situatie blaft ze maar zet dan net zo hard 2 stappen achteruit en zal echt niet dapper zijn om je te blokkeren of te verjagen.

-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Korthaar hollander zou denk ik ook wel passen, minder aanleg tot zenuwachtig gedrag als de Belgen, betere heupen als de odh die ik ken. Ruwhaartje zou ook nog wel eens kunnen alleen dan moet je wel humor hebben en tegen hun "grapjes" kunnen. De langhaar zou ik persoonlijk overslaan, de trekken over het algemeen geheel hun eigen plan
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
Kan best kloppen want het is gewoon 1 rassemmyboy schreef:Ik heb een duitse herder (ik merk dat het niet verschild met de oud duitse)
Met mijn hond zit ik ook in de sport, en hij is er dol enthousiast in.
Hij is nieuwsgierig naar nieuwe dingen.
Ook is het een erf hond, hij is erg alert op vreemde geluiden en mensen.
Ook is hij binnen en het is een vrij rustige hond binnen.
Mijn hond kan ik omschrijven als : rustig,vriendelijk,alert,waakzaam,trouw,wilt graag werken.
Enige nadeel van hem is dat het een ballengek is, en zijn bal niet altijd los wilt laten.
Mijn hond vind zwemmen niet leuk, als ze een hond wilt hebben waar ze ook een zwemsport bij wilt doen weet ik niet of de duitse herder er geschikt voor is.
Ik zou geen herder nemen in een situatie als deze, de kans dat ze bezoek niet leuk gaan vinden is te reëel aanwezig
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou een bernersennen-hond nemen of iets in die richting. Goed waaks, normaal gesproken heel erg afstandelijk naar vreemden en niet bijterig. Of een bouvier of een rottweiler. Van de laatste wel een teef en liefst een kruising met wat labrador oid erin. Een hond met meer dan alleen herderbloed dus en vooral een kalme inborst en weinig neiging tot opgefokt raken. Een hond die kan herderen maar nooit tot de groep bijters en politiehonden heeft gehoord. Want ga je daaruit een hond nemen dan kan je niet uitsluiten dat die hond fel wordt. Een herder die met andere honden op het erf moet dealen en met alle mensen? Dat zal wel heel erg veel gevraagd zijn. Sommige kunnen dat prima, anderen leren het nooit en eindigen in de kennel. Daar zijn herders in mijn ogen dus toch echt te regelig voor. Ze willen alles bepalen en vooral alles onder controle hebben. Ik heb een aantal herders en verwanten gehad. Allen konden bijten. Deden ze haast nooit maar uitgesloten was dat zeker niet
. Een herder/dog kruising, scheet van een reu. Echt een uitermate lieve hond. Maar verhef je stem niet tegen het baasje.
Ook niet voor de grap. En ga als grote reu ook niet patsen want dan had hij de neiging om dus op te treden. Even een arm pakken en vasthouden van opdringerige vreemden. Even rollebollen met een Dog van de buurtwinkel die dacht dat hij de baas van de straat was. Mijn hond daarna was een herder x bouvier. Hele lieve vooral brave hond. Komt dus al meer in de richting door de bouvierkant. Maar dominante teven moest ze niet. Vreemden ging prima zolang ik erbij was. En ik haar een bot of oor gaf en naar haar plaats stuurde. Anders werd ze opdringerig en dominant. Je hebt ook de mensen niet onder controle. Sommige mensen doen raar. En daar houden de meeste herders niet zo van. Raar doen..... Opdringerig doen. Ze vasthouden of stoer doen om te laten zien hoe goed ze met de stoere herder om kunnen gaan. EN vreemd genoeg hebben mensen juist bij dit soort honden de neiging om zich te bewijzen. En juist herders willen niet dat een vreemde ze vast gaat houden, gaat commanderen of dwingen. Dan beet mijn hond dus even snel ter correctie.
Daarna kreeg ik een laekense herder. Die was domweg zo waaks dat we op een gegeven moment geen vreemden meer bij haar lieten in huis. Dat is wel beter geworden maar bij die hond wil je niet onverwachts het erf op lopen. Dat kan goed gaan maar dat kan ook mis gaan.
Daarna kreeg ik een laekense herder. Die was domweg zo waaks dat we op een gegeven moment geen vreemden meer bij haar lieten in huis. Dat is wel beter geworden maar bij die hond wil je niet onverwachts het erf op lopen. Dat kan goed gaan maar dat kan ook mis gaan.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Zelf ken ik alleen de Duitse Herder goed, ik heb er nu 3 gehad. 1 ervan was een herplaatser en kon je niet vertrouwen met vreemde mensen in huis. Noah en Tuana daarintegen, blaffen wel als er visite komt maar iedereen kan altijd zo naar binnen lopen. Beide vinden visite geweldig, die spelen tenminste met hun
Bij Noah kan je ook zo met vreemde honden op het terrein komen, die is niet moeilijk. Tuana is moeilijker erin, haar noem ik altijd sociaal onhandig 
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
semmyboy schreef:Ik heb een duitse herder (ik merk dat het niet verschild met de oud duitse)
Met mijn hond zit ik ook in de sport, en hij is er dol enthousiast in.
Hij is nieuwsgierig naar nieuwe dingen.
Ook is het een erf hond, hij is erg alert op vreemde geluiden en mensen.
Ook is hij binnen en het is een vrij rustige hond binnen.
Mijn hond kan ik omschrijven als : rustig,vriendelijk,alert,waakzaam,trouw,wilt graag werken.
Enige nadeel van hem is dat het een ballengek is, en zijn bal niet altijd los wilt laten.
Mijn hond vind zwemmen niet leuk, als ze een hond wilt hebben waar ze ook een zwemsport bij wilt doen weet ik niet of de duitse herder er geschikt voor is.
Bal lossen is kwestie van consequent zijn en blijven
Hier een moeilijke losser, is ook geen makkelijke hond
Heeft veel tijd en een beetje harde hand gekost, maar ze lost wel nu
Zoals jij het schrijft heb ik vast nep Duitsers
Zijn gek op zwemmen, sterker nog ik heb nog nooit n hond gehad die niet van water hield
Alleen 2 ( van de 8 ) die wel wilden maar niet durfden te zwemmen
Een klein zetje en daar gingen ze , waren later altijd degenen die er als eerste in lagen
In mijn ogen is n ODH gewoon een langstokhaar DH
Kijk maar naar de bloedlijnen en je vind gewone DH erin terug
Mijn honden zijn heel sociaal , bezoek word enthousiast ontvangen want die komen vast voor hun
Maar kom niet zonder 1 van ons binnen of de tuin in want dan heb je toch een probleem
Vreemde honden ook geen probleem , al is Kenji zeer territoriaal ( stukje bij ons voor is van haar vind ze en dan durft ze wel uit te vallen ) en raar gedrag pikt Kyto niet
Op eigen terrein is een vreemde hond absoluut een no go
Dwz ik kan ze er niet bij laten want dat gaat fout
Al zou Ziva er wat minder problemen mee hebben
Ik denk dat het voor n groot deel aan t karakter van de hond en opvoeding ligt
Kennis van ons heeft een halfbroertje van Kyto heeft een enorm stuk grond
Blaft bij bezoek , maar is wel vriendelijk
Tot het erop aankomt , dan staat hij zijn mannetje
Andere honden worden niet geaccepteerd
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik gok dat dat voor de meeste herders een groter probleem is dan vreemde mensen?** Angela ** schreef:Op eigen terrein is een vreemde hond absoluut een no go
Bij mijn Groenendaeler wel: hij was wel waaks ten opzichte van mensen, maar zou dan niet zo snel ingrijpen (dan moest hij het wel héél erg wantrouwen). Maar voor vreemde honden op eigen terrein had hij geen enkele tolerantie. Dat moest ik echt heel zorgvuldig begeleiden en dan nog lukte het echt niet met andere dominante reuen.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Jade is een Shiloh Shepherd, en ze laat in principe iedereen binnen. Ik kan alleen niet garanderen dat ze je ook weer weg laat gaan.
Ze slaat wel goed aan als er iemand binnenkomt, maar laat iemand wel binnen.
Ze slaat wel goed aan als er iemand binnenkomt, maar laat iemand wel binnen.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- ** Angela **
- Zeer actief
DeDiana schreef:Ik gok dat dat voor de meeste herders een groter probleem is dan vreemde mensen?** Angela ** schreef:Op eigen terrein is een vreemde hond absoluut een no go
Bij mijn Groenendaeler wel: hij was wel waaks ten opzichte van mensen, maar zou dan niet zo snel ingrijpen (dan moest hij het wel héél erg wantrouwen). Maar voor vreemde honden op eigen terrein had hij geen enkele tolerantie. Dat moest ik echt heel zorgvuldig begeleiden en dan nog lukte het echt niet met andere dominante reuen.
Dat is denk ook zo
Al heeft volgens mij ook een deel opvoeding / gewenning er ook wel mee te maken.
Denk dat als ik bij die van mij van pup af aan regelmatig een vreemde hond had meegenomen dat ook totaal geen probleem zou zijn geweest.
De enkele keer dat hier een vreemde hond in huis is , is denk 1-2x per jaar .
En dat is dan de hond van mijn ouders en begin dit jaar het halfbroertje van Kyto
Nu laat Kenji de hond van mijn ouders wel toe, maar die zijn dan ook zo'n beetje samen opgegroeit.
Schelen 3 maanden
Kyto laat hem dan niet toe, die pikt dat niet
Maar die 2 vinden elkaar ook gewoon buitenshuis ook niet aardig
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Mijn duitser vindt zwemmen helemaal geweldig en kan daarbij best lange afstanden afleggen dus dat is individueel denk iksemmyboy schreef: Mijn hond vind zwemmen niet leuk, als ze een hond wilt hebben waar ze ook een zwemsport bij wilt doen weet ik niet of de duitse herder er geschikt voor is.

- ** Angela **
- Zeer actief
Kyto en Ziva tegenwoordig ook , draaien hun poot er niet voor om om het halve kanaal hier over te zwemmen.
En die is best breed
En die is best breed
- renee-uk
- Zeer actief
dat niet zwemmen is zeker individueel, het was de enige gelegenheid waarbij jan niet kwam als ik hem riep zo heerlijk vond ie zwemmen en zelf gina deed het graag.
rita weet ik niet.
rita weet ik niet.

- alm@
- moderator
Ik ken ook eigenlijk geen duitse herder die niet van zwemmen houdtrenee-uk schreef:dat niet zwemmen is zeker individueel, het was de enige gelegenheid waarbij jan niet kwam als ik hem riep zo heerlijk vond ie zwemmen en zelf gina deed het graag.
rita weet ik niet.

-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Ik ken ook alleen maar zwemmende Duitse Herders. Wel zijn het gelukkig geen honden die in alle sloten moeten, daar zou ik zelf nogal moe van wordenalm@ schreef:Ik ken ook eigenlijk geen duitse herder die niet van zwemmen houdtrenee-uk schreef:dat niet zwemmen is zeker individueel, het was de enige gelegenheid waarbij jan niet kwam als ik hem riep zo heerlijk vond ie zwemmen en zelf gina deed het graag.
rita weet ik niet.ik heb het Reina wel moeten leren toen ze hier met 14 maanden kwam, het duurde even voor ze de slag te pakken had maar ze is het water niet uit te meppen zo heerlijk vindt ze het.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Mijn kleine herdertjes zijn behoorlijk waaks in de zin van aanslaan als er ook maar iets gebeurt 
Dumas is verder super mens sociaal. Iedereen kan een knuffel van hem krijgen. Csiva moet dan weer niks van vreemden weten. Bij bezoek moet Csiva altijd even aan de lijn want ze vind t echt niks. Heel vervelend maar ze is nog jong en wij hebben de 'pech' niet veel aanloop te hebben. Verder is Csiva gek op water. Zwemmen doet ze graag. Dumas zwemt niet maar helaas loopt ie wel door het water
Verder zijn het leukerds, maar in vergelijking met Luca hebben ze alle 2 een strakkere hand nodig en meer uitdagingen.
Dumas is verder super mens sociaal. Iedereen kan een knuffel van hem krijgen. Csiva moet dan weer niks van vreemden weten. Bij bezoek moet Csiva altijd even aan de lijn want ze vind t echt niks. Heel vervelend maar ze is nog jong en wij hebben de 'pech' niet veel aanloop te hebben. Verder is Csiva gek op water. Zwemmen doet ze graag. Dumas zwemt niet maar helaas loopt ie wel door het water
Verder zijn het leukerds, maar in vergelijking met Luca hebben ze alle 2 een strakkere hand nodig en meer uitdagingen.
- alm@
- moderator
Reina ploept gewoon in elke (stink)sloot die ze tegenkomtduitse herder schreef:Ik ken ook alleen maar zwemmende Duitse Herders. Wel zijn het gelukkig geen honden die in alle sloten moeten, daar zou ik zelf nogal moe van wordenalm@ schreef:Ik ken ook eigenlijk geen duitse herder die niet van zwemmen houdtrenee-uk schreef:dat niet zwemmen is zeker individueel, het was de enige gelegenheid waarbij jan niet kwam als ik hem riep zo heerlijk vond ie zwemmen en zelf gina deed het graag.
rita weet ik niet.ik heb het Reina wel moeten leren toen ze hier met 14 maanden kwam, het duurde even voor ze de slag te pakken had maar ze is het water niet uit te meppen zo heerlijk vindt ze het.
Noah zwemt alleen als ze er zelf in kan lopen en als ik er wat in gooi, ze is gelukkig geen golden/toller/lab

- renee-uk
- Zeer actief

- alm@
- moderator
Dat is Jan neem ik aan? Wat een gave sprong, het plezier spat erafrenee-uk schreef:

- renee-uk
- Zeer actief
ja dat is jan, dit was het volgende plaatje: