Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Locatiecontrole per jan. actief

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Re: Locatiecontrole per jan. actief

Ongelezen bericht door kyechu »

We gaan eens even kijken naar die kadaver opslag, en wat de Uitvoeringsbepalingen eisen.
4.2 Hygiëne
Er wordt gewerkt volgens een protocol voor reiniging en desinfectie. Daarin is minimaal geregeld dat:
  • kadavers alleen worden bewaard in separate, daarvoor geschikte ruimtes, conform de wettelijke normen;
Wat is nu eigenlijk "conform de wettelijke normen"?

Vrij simpel. De kadaver opslag van gezelschapsdieren is geregeld in Verordening (EG) nr. 1069/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten en afgeleide producten en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1774/2002 (verordening dierlijke bijproducten). Die regeling is hier na te lezen: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 069:NL:NOT

In Artikel 8 zien we staan:

Categorie 1-materiaal

Categorie 1-materiaal omvat de volgende dierlijke bijproducten:

a) hele kadavers en alle delen, met inbegrip van de huid, van de volgende dieren:
i) dieren die vermoedelijk met een TSE zijn besmet overeenkomstig Verordening (EG) nr. 999/2001 of waarbij de aanwezigheid van een TSE officieel is bevestigd;
ii) dieren die in het kader van TSE-uitroeiingsmaatregelen zijn gedood;
iii) andere dieren dan landbouwhuisdieren en wilde dieren, met name gezelschapsdieren, dierentuindieren en circusdieren;
iv) proefdieren als gedefinieerd in artikel 2, onder d), van Richtlijn 86/609/EEG, onverminderd artikel 3, lid 2, van Verordening (EG) nr. 1831/2003;
v) wilde dieren waarvan wordt vermoed dat zij met op mens of dier overdraagbare ziekten zijn besmet;

Hele kadavers en alle delen, met inbegrip van de huid, van met name gezelschapsdieren, vallen dus onder "dierlijke bijproducten".

Kadavers van gezelschapsdieren vallen conform de Nederlandse wet onder de "Regeling dierlijke producten". Deze is hier te vinden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0032462/g ... 16-01-2013

Daar zien we vervolgens staan:

Artikel 3.23. Bewaarvoorschriften
1. De houder van aangewezen dierlijke bijproducten zorgt ervoor dat die bijproducten tot ze zijn opgehaald:
a. niet vrij toegankelijk zijn voor anderen dan de houder en de ondernemer;
b. niet bereikbaar zijn voor vogels, knaagdieren, honden en katten;
c. door afdekking, die door de ondernemer eenvoudig kan worden verwijderd, niet zichtbaar zijn voor voorbijgangers;
d. van elkaar gescheiden worden gehouden en van ander materiaal te onderscheiden zijn.

Het naar de dierenarts of naar het huisdierencrematorium brengen kan ter vervanging van "tot ze zijn opgehaald" worden gebruikt.

Aan hetgeen hierboven omschreven is moet de in de Uitvoeringsbepalingen Locatiecontrole omschreven kadaver opslag dus voldoen.

Voor de zekerheid hebben we nog even gebeld met de overheid en de volgende vragen voorgelegd:

1: Ik koop een afsluitbare curverbox, doe daar het kadaver van mijn hond in en zet deze in mijn afgesloten schuur. Voldoet dit?
Het antwoord was JA.

2. Ik doe het kadaver van mijn hond in een plastic vuilnizak, knoop deze dicht en leg deze in een afgesloten kamer in mijn huis. Voldoet dit?
Het antwoord was JA.

Dus...NIET in de vriezer (en dus bij je dagelijkse etenswaren) zoals John Wauben opperde, want niet voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten zijn een potentiële bron van risico’s voor de volksgezondheid en de diergezondheid!

Kortom - iedere fokker kan heel simpel over een kadaver opslag beschikken die conform de wettelijke norm is. Het is bijna onmogelijk om hiervoor een waarschuwing te krijgen naar aanleiding van een locatiecontrole.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Dat vroeg ik me ook gelijk af Rosita. Er zijn voor zover ik weet geen wettelijk voorgeschreven entingen, ik bedoel naar Nederlandse wetgeving. Wellicht rabiës voor een uit het buitenland afkomstige hond.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Maar er staat dus wel een vaccinatie eis in de regels van de locatie controle:
In overleg met de eigen dierenarts wordt een v
accinatieprotocol voor de fokkerij opgesteld en gewerkt
volgens dat protocol. Hierin is minimaal het volgende geregeld:

dat (ras)honden binnen zeven weken na de geboorte en in ieder geval 7 dagen voor
aflevering, worden gevaccineerd tegen parvo (canine par
vovirusinfectie) en hondenziekte
(canine distempervirus);

dat alle (ras)honden gevaccineerd zijn tegen parvo, ziekte van Weil en hondenziekte, dat wil
zeggen dat de hervaccinaties worden uitgevoerd conform diergeneesmiddelenregistraties van
het vaccin.

dat
vaccinatie per (ras)hond aantoonbaar is geregistreerd door middel van een door een
dierenarts volledig ingevuld en ondertekend dierenpaspoort.

dat een (ras)hond waarbij de vaccinatiestatus onbekend of onvolledig is gevaccineerd tegen
parvo (canine parvovi
rusinfectie), ziekte van Weil (Leptospirose) en hondenziekte (canine
distempervirus, onmiddellijk na ontvangst in de quarantaineruimte wordt geplaatst; dat deze
(ras)honden voor zover dat nog niet is geschied, binnen 5 werkdagen de ontbrekende
vaccinaties
krijgen toegediend; Een hond die minder dan zeven dagen geleden is
gevaccineerd wordt gezien als onvolledig/ niet beschermd en zal dus eerst in quarantaine
geplaatst moeten worden

dat deze (ras)honden tot zeven dagen nadat deze ontbrekende vaccinaties hebb
en
plaatsgevonden in de quarantaine blijven. De (ras)hond mag de quarantaineruimte gedurende
die periode niet verlaten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

sirene schreef:Maar er staat dus wel een vaccinatie eis in de regels van de locatie controle:
In overleg met de eigen dierenarts wordt een v
accinatieprotocol voor de fokkerij opgesteld en gewerkt
volgens dat protocol. Hierin is minimaal het volgende geregeld:

dat (ras)honden binnen zeven weken na de geboorte en in ieder geval 7 dagen voor
aflevering, worden gevaccineerd tegen parvo (canine par
vovirusinfectie) en hondenziekte
(canine distempervirus);

dat alle (ras)honden gevaccineerd zijn tegen parvo, ziekte van Weil en hondenziekte, dat wil
zeggen dat de hervaccinaties worden uitgevoerd conform diergeneesmiddelenregistraties van
het vaccin.

dat
vaccinatie per (ras)hond aantoonbaar is geregistreerd door middel van een door een
dierenarts volledig ingevuld en ondertekend dierenpaspoort.

dat een (ras)hond waarbij de vaccinatiestatus onbekend of onvolledig is gevaccineerd tegen
parvo (canine parvovi
rusinfectie), ziekte van Weil (Leptospirose) en hondenziekte (canine
distempervirus, onmiddellijk na ontvangst in de quarantaineruimte wordt geplaatst; dat deze
(ras)honden voor zover dat nog niet is geschied, binnen 5 werkdagen de ontbrekende
vaccinaties
krijgen toegediend; Een hond die minder dan zeven dagen geleden is
gevaccineerd wordt gezien als onvolledig/ niet beschermd en zal dus eerst in quarantaine
geplaatst moeten worden

dat deze (ras)honden tot zeven dagen nadat deze ontbrekende vaccinaties hebb
en
plaatsgevonden in de quarantaine blijven. De (ras)hond mag de quarantaineruimte gedurende
die periode niet verlaten.
nou, lekker. Ik ben dus vet in overtreding. Doen ze ook locatiecontroles 'zomaar' of alleen in combinatie met een gefokt nest. Staat er soms ook ergens dat ik brokken moet voeren en dat ik niet zelf mag denken?????
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef: nou, lekker. Ik ben dus vet in overtreding. Doen ze ook locatiecontroles 'zomaar' of alleen in combinatie met een gefokt nest. Staat er soms ook ergens dat ik brokken moet voeren en dat ik niet zelf mag denken?????
Heb je die regels wel eens bestudeerd ? Ik neem zo maar aan dat de vaccinaties niet het enige zijn waar je niet aan voldoet.
Maar hé, voor ons is het niet bedoeld. We hoeven ons geen zorgen te maken, het is heel normaal dat de RvB met eisen komt waar het gros zich niet aan hoeft te conformeren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kyechu
Actief

sirene schreef:
Rosita Compagner schreef: nou, lekker. Ik ben dus vet in overtreding. Doen ze ook locatiecontroles 'zomaar' of alleen in combinatie met een gefokt nest. Staat er soms ook ergens dat ik brokken moet voeren en dat ik niet zelf mag denken?????
Heb je die regels wel eens bestudeerd ? Ik neem zo maar aan dat de vaccinaties niet het enige zijn waar je niet aan voldoet.
Maar hé, voor ons is het niet bedoeld. We hoeven ons geen zorgen te maken, het is heel normaal dat de RvB met eisen komt waar het gros zich niet aan hoeft te conformeren.
Inderdaad. Dat je je niet aan de eisen hoeft te conformeren blijkt uit de juni editie van Raadar:
Uitvoeringsregels locatiecontroles
Sinds enige tijd zijn de Uitvoeringsregels Locatiecontrole van toepassing op alle fokkers binnen onze organisatie. Chippers hebben de mogelijkheid fokkers te benaderen met het verzoek een controle uit te oefenen op basis van voornoemde regels.
Hiermee wordt de fokkers door de Raad van Beheer een handvat gegeven d.m.v. het gebruik van het woord "verzoek". Een verzoek is namelijk een vraag of iemand iets voor je wil doen, en daar hoeft niet aan voldaan te worden. Fokkers zijn dus niet verplicht om gevolg te geven aan het verzoek van de chipper om een controle uit te oefenen.
kyechu
Actief

Herziene Uitvoeringsregels Locatiecontrole per 01-09-2013: http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 092013.pdf

Artikel 4.1.1

"waarin het geven van water is geregeld op een zodanige wijze dat de (ras)honden geen dorst hebben"

is gewijzigd in

"Waarin drinkwater altijd binnen bereik van de (ras)hond is, zodat de (ras)honden geen dorst hebben".
miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

ik zag het net ook staat ook een entschema bij
een dag niet geteckeld is een dag niet geleefd Afbeelding
kyechu
Actief

miekemuis schreef:ik zag het net ook staat ook een entschema bij
Dat stond er al in. Er staat gelukkig duidelijk dat het een mogelijk vaccinatieschema voor de (ras)hond is.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Bij het chippen van Cayenne locatiecontrole gehad en vandaag de brief dat alles prima in orde was. Helaas het akkoord wel enkel voor de terriër kennel afgegeven, terwijl alles ook de herders, papieren vd herders en kennels geïnspecteerd zijn. Ach, komt volgende keer wel. Vond de hele controle nogal meevallen. Maar goed, met 2 import herders en 1 of 2 stamboomnesten upcoming zal de herder kennel ook wel snel uit de hoge hoed getrokken worden.
lunayvita
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

Even schoppen.....

We zijn een tijdje verder.
Heeft de chipper op zijn vragenlijstje ook alle honden die bekend staan bij de raad die bij jou zijn staan?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb nog geen locatiecontrole gehad :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

lunayvita schreef:Even schoppen.....

We zijn een tijdje verder.
Heeft de chipper op zijn vragenlijstje ook alle honden die bekend staan bij de raad die bij jou zijn staan?
In 2013 niet. Ging specifiek om de aanwezige honden
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wij zijn inmiddels ook vereerd met een locatiecontrole. Of eigenlijk mijn man want ik was aan het werk. Onze vaste chipper had vakantie en er kwam een andere meneer om ons nest te chippen. Man hoort een auto, doet de voordeur open en ziet vervolgens iemand ons erf op banjeren. Niet zeggen wat de bedoeling is, niet eerst legitimeren en niet vragen om toestemming. Hij ging naar de buitenren voor de pups want hij moest controleren of er wel een waterbak was...
Binnen stelde hij nogal stompzinnige vragen, bijv. of de honden continu toegang hadden tot voer. Nou nee, want het gros eet zich dan te barsten. Vervolgens noteerde hij 'ja' als antwoord op die vraag :piew: Ook of de andere honden gevaccineerd waren. Niet allemaal, de senioren worden al jaren niet meer gevaccineerd. Ook hier werd 'ja' genoteerd, verder geen boekje gecontroleerd of zo. Tot slot moest mijn man tekenen. Dat wilde hij alleen als hij ook een kopie kreeg. Dat was eerst niet mogelijk maar hij hield voet bij stuk en 'mocht' toen het vragenlijstje inscannen.

Het had niet veel gescheeld of we hadden een stamboomloos nest gefokt want wederhelft was in staat om hem van het terrein te schoppen. Volgens mij heeft de Raad helemaal geen handhavingsbevoegdheid maar sowieso is er een wettelijke plicht om eerst te vertellen wie je bent en wat je komt doen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik was vorige week bij mensen die aangaven voortaan wel zonder FCI stamboom te gaan fokken door zo'n locatiecontrole.
Beetje zelfde verhaal als van jou.
Hebben nest liggen en krijgen ineens chipper op bezoek, tenminste dat dachten ze. Geen kaart gehad niks.
Man wil overal kijken en stelt (vreemde) vragen wat verder geen probleem is. Alles in orde.
2 dagen laten valt kaartje chipper in de bus. Mensen bellen RvB om navraag te doen.
Blijkt dus dat ze locatiecontrole hebben gehad. Die man/chipper had het dus niet eens gezegd. Niet vooraf en niet achteraf.
Mensen zijn er nu helemaal klaar mee omdat ze zich belazerd voelen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

hier ook verblijd met de controle

gelukkig geen commentaar dat er geen waterbakken in mijn bench staan voor de nacht ( ik hou niet van s'ochtends de benches uitdweilen omdat ze de bakken omver wippen hahah )

Op zich stelle die controles natuurlijk niks voor
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

sirene schreef:Ik was vorige week bij mensen die aangaven voortaan wel zonder FCI stamboom te gaan fokken door zo'n locatiecontrole.
Hebben nest liggen en krijgen ineens chipper op bezoek, tenminste dat dachten ze. Geen kaart gehad niks.
Man wil overal kijken en stelt (vreemde) vragen wat verder geen probleem is. Alles in orde.
2 dagen laten valt kaartje chipper in de bus. Mensen bellen RvB om navraag te doen.
Blijkt dus dat ze locatiecontrole hebben gehad. Die man/chipper had het dus niet eens gezegd. Niet vooraf en niet achteraf.
dan heeft hij hier toch een probleem, komt niet verder dan de voordeur
Dit soort bevoegdheden hebben ze namelijk niet
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

sirene schreef:Ik was vorige week bij mensen die aangaven voortaan wel zonder FCI stamboom te gaan fokken door zo'n locatiecontrole.
Kan het me goed voorstellen. Dat was bij ons ook al de eerste reactie, laat ze de hik krijgen met hun stamboom. Wij hebben trouwens ook geen kaartje of mail gehad, alleen telefonisch contact over het chippen. Geen woord over een locatiecontrole. Later zagen we dat op de groene doorslag 'LC' stond geschreven.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
crutz
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:
Kan het me goed voorstellen. Dat was bij ons ook al de eerste reactie, laat ze de hik krijgen met hun stamboom. Wij hebben trouwens ook geen kaartje of mail gehad, alleen telefonisch contact over het chippen. Geen woord over een locatiecontrole. Later zagen we dat op de groene doorslag 'LC' stond geschreven.

Als het goed is krijg je achteraf een schrijven of de locatie controle oke bevonden is. Wij tenminste wel in 2013. Was specifiek op de kennelnaam van m'n ex toen en gold niet voor mijn kennelnaam op zelfde locatie want controle was op zijn naam uitgevoerd *vaag*
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Maar normaal horen ze toch wel te zeggen dat het om locatiecontrole gaat ?
Alles was wel in orde hoor bij die mensen waar ik het over had. Ze waren alleen erg teleurgesteld over de manier waarop het ging.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
crutz
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Maar normaal horen ze toch wel te zeggen dat het om locatiecontrole gaat ?
Alles was wel in orde hoor bij die mensen waar ik het over had. Ze waren alleen erg teleurgesteld over de manier waarop het ging.
Inderdaad als ze aankomen. Niet vooraf. Mevrouw Lentjes pakte bij mij het formulier er bij (chippen met 1 pup was zo gedaan) en wilde alle vaccinatie boekjes zien, rondje langs werpkennel en andere kennels etc. En heeft samen de vragen doorgelopen met me.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”