Wat is nu eigenlijk "conform de wettelijke normen"?4.2 Hygiëne
Er wordt gewerkt volgens een protocol voor reiniging en desinfectie. Daarin is minimaal geregeld dat:
- kadavers alleen worden bewaard in separate, daarvoor geschikte ruimtes, conform de wettelijke normen;
Vrij simpel. De kadaver opslag van gezelschapsdieren is geregeld in Verordening (EG) nr. 1069/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten en afgeleide producten en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1774/2002 (verordening dierlijke bijproducten). Die regeling is hier na te lezen: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 069:NL:NOT
In Artikel 8 zien we staan:
Categorie 1-materiaal
Categorie 1-materiaal omvat de volgende dierlijke bijproducten:
a) hele kadavers en alle delen, met inbegrip van de huid, van de volgende dieren:
i) dieren die vermoedelijk met een TSE zijn besmet overeenkomstig Verordening (EG) nr. 999/2001 of waarbij de aanwezigheid van een TSE officieel is bevestigd;
ii) dieren die in het kader van TSE-uitroeiingsmaatregelen zijn gedood;
iii) andere dieren dan landbouwhuisdieren en wilde dieren, met name gezelschapsdieren, dierentuindieren en circusdieren;
iv) proefdieren als gedefinieerd in artikel 2, onder d), van Richtlijn 86/609/EEG, onverminderd artikel 3, lid 2, van Verordening (EG) nr. 1831/2003;
v) wilde dieren waarvan wordt vermoed dat zij met op mens of dier overdraagbare ziekten zijn besmet;
Hele kadavers en alle delen, met inbegrip van de huid, van met name gezelschapsdieren, vallen dus onder "dierlijke bijproducten".
Kadavers van gezelschapsdieren vallen conform de Nederlandse wet onder de "Regeling dierlijke producten". Deze is hier te vinden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0032462/g ... 16-01-2013
Daar zien we vervolgens staan:
Artikel 3.23. Bewaarvoorschriften
1. De houder van aangewezen dierlijke bijproducten zorgt ervoor dat die bijproducten tot ze zijn opgehaald:
a. niet vrij toegankelijk zijn voor anderen dan de houder en de ondernemer;
b. niet bereikbaar zijn voor vogels, knaagdieren, honden en katten;
c. door afdekking, die door de ondernemer eenvoudig kan worden verwijderd, niet zichtbaar zijn voor voorbijgangers;
d. van elkaar gescheiden worden gehouden en van ander materiaal te onderscheiden zijn.
Het naar de dierenarts of naar het huisdierencrematorium brengen kan ter vervanging van "tot ze zijn opgehaald" worden gebruikt.
Aan hetgeen hierboven omschreven is moet de in de Uitvoeringsbepalingen Locatiecontrole omschreven kadaver opslag dus voldoen.
Voor de zekerheid hebben we nog even gebeld met de overheid en de volgende vragen voorgelegd:
1: Ik koop een afsluitbare curverbox, doe daar het kadaver van mijn hond in en zet deze in mijn afgesloten schuur. Voldoet dit?
Het antwoord was JA.
2. Ik doe het kadaver van mijn hond in een plastic vuilnizak, knoop deze dicht en leg deze in een afgesloten kamer in mijn huis. Voldoet dit?
Het antwoord was JA.
Dus...NIET in de vriezer (en dus bij je dagelijkse etenswaren) zoals John Wauben opperde, want niet voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten zijn een potentiële bron van risico’s voor de volksgezondheid en de diergezondheid!
Kortom - iedere fokker kan heel simpel over een kadaver opslag beschikken die conform de wettelijke norm is. Het is bijna onmogelijk om hiervoor een waarschuwing te krijgen naar aanleiding van een locatiecontrole.