Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In hoeverre spelen financiën een rol...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

In hoeverre spelen financiën een rol...

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ben wel benieuwd hoe groot de rol van geld is bij jullie bij de aanschaf van een hond, naar twee honden en verder. En dan heb ik het niet zozeer over de prijs die je betaald voor de aanschaf van een hond.
Persoonlijk gesproken heb ik wel wat spaarcentjes en ook mensen om op terug te vallen, maar stel ik heb een roedel van 5 honden, dan wordt dat allemaal wat te gek. :mrgreen:
Afgezien van het feit dat ik er niet zo veel zou willen, zou ik het dan ook niet doen als ik niet zou beschikken over een zeer goed gevulde portemonnee (en een groot huis :F: ) Kijk de kans dat ze allemaal tegelijk wat krijgen is misschien niet extreem groot, maar ik zou als je de verantwoordelijkheid hebt over zoveel honden dan ook financieel wel die verantwoordelijkheid ten alle tijde wel zelf willen dragen. Dingen als kosten aan voer etc. kan je natuurlijk wel redelijk incalculeren, daar kan je van tevoren al wel rekening mee houden. Maar vooral medisch gezien ben je wel overgeleverd aan moeder natuur.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Re: In hoeverre spelen financiën een rol...

Ongelezen bericht door Ptje »

Nou bij mij speelt het zeker een rol, één hond kan ik financieel wel hándelen qua verzorgingskosten maar 2 zou me zeker te veel worden.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Je kan je hond verzekeren.
Dat scheelt al een stuk.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Het speelt een kleine rol.
In de totaalafweging van 'hoeveel lol heb ik van een hond die met plezier elke dag naar de opvang gaat' versus 'wat kost het me om een hond op die manier te houden' is het een factor die bijdraagt aan het 'ik begin er niet aan'. Andere factoren spelen een grotere rol en wijzen ook op 'wachten met een eigen hond tot ik meer tijd thuis ben'.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
jans&co
Zeer actief

Ongelezen bericht door jans&co »

wij hebben 2 en meer zou teveel worden in huis en ook finacieel zouden we het niet doen. wij moeten ook nog geld over houden om leuke dingen te doen en te sparen. voor de rest speelt geld geen rol bij de honden en krijgen ze in onze ogen het beste.
Laatst gewijzigd door jans&co op 05 sep 2013 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het klinkt spectaculairder dan het is, maar geld speelt niet echt een rol :mrgreen:
Maar ik heb geen enkele aanleiding om iets anders dan een herplaatser aan te schaffen, als er een hond of honden bij zou komen.
Qua aanschafkosten val ik me er er dus sowieso al niet een buil aan. En eventuele medische discrepanties zien we wel weer als het zover is. Dat gaat toch vooral om de kwaliteit van leven, en minder over geld.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Het speelt geen rol.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

tja als ik geen geld heb voor benzine schaf ik ook geen auto aan ook al zou ik de aanschafprijs wel kunnen ophoesten, schiet niet op als het ding alleen maar voor het huis staat te staan.

ik weet maar al te goed hoeveel geld je kwijt kunt zijn als het even tegenzit met de gezondheid van je hond en een hond laten inslapen alleen omdat ik de medische en aanverwante kosten niet meer kan of wil opbrengen doe ik niet.
dus ja, ik hou er wel degelijk rekening mee.
zeker gezien het ras van mijn voorkeur, waarbij je eigenlijk al kunt incalculeren dat je behoorlijke medische kosten gaat krijgen als je honden ouder worden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Nou,dat vraag ik me inderdaad ook wel eens af.

Ik heb lang twee hondjes gehad,toen geen verzekering,niet te duur voer.
Maar een dierenarts kost dan aardig wat als er wat is.

Ik ben heel erg blij met de verzekering,deze zou ik dan ook voor een tweede,derde.....willen.

Nu betaal ik (voor klein hondje) 48 euro per maand verzekering,40 euro per maand aan voer,zeg maar 90 euro per maand.
Dan heb ik nog de cavia`s(4st)ongeveer 10 euro per week.(zaagsel,hooi,voer,groenvoer)Is ook 40 euro pmd.(tot nu 130 per mnd)

Bij twee is dat al weer 180 euro bij elkaar excl.cavia`s dan hè...Mocht het een grotere hond zijn is dat minstens 200 euro per maand.

Dan heb ik nog mijn kinderen en huishouden.

Als ik een tweede hond zou willen dan zouden de cavia`s er niet meer moeten zijn en moet ik bezuinigen op de boodschappen.

let wel;ik kies zelf voor de hoogste verzekering zodat ik echt àlles vergoed krijg wat er ook moet gebeuren.Dat voelt het veiligst.Ik kan nu ten alle tijden naar de dierenarts zonder me zorgen te hoeven maken wat het gaat kosten.

Ik verbaas me inderdaad vaak dat mensen die het totaal niet breed hebben,wel 3,4,5,6 honden hebben.

Leuk 6 Shih`s.....eh dat is dan 6x90....540 euro per maand!!!

Kan natuurlijk ook 6 Shih`s hebben,ze met de pot mee laten eten,10 euro in de maand sparen voor de DA.....en als ik het niet kan betalen....???
Alles kan,maar ik zou me bij de laatste situatie niet prettig voelen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik heb de reakties nog niet gelezen, alleen de vraag.

Natuurlijk spelen financien een rol. Ik vind dat je niet aan (1-e, 2-e, 3-e.... )huisdier van welke soort dan ook moet beginnen als je niet tenminste:
- het dier kunt betalen
- de basisdingen ervoor in huis kunt hebben (riem, mand...) en dat kan best tweedehands en hoeft niet goud-ingelegd ;-)
- kwalitatief goed en voldoende voer kunt geven
- basis medische zorg kunt geven
- geld achter de hand hebt voor (medische) noodgevallen
- het dier zo kunt "houden" dat bij zijn/haar soort en ras hoort.

Voor mij houdt dat in dat er aanzienlijk bedrag op de spaarrekening moet staan (ik vind zelf 1000 euro een mooi minimumbedrag per hond, andere dieren geen benul).
Dat houdt voor mij ook in dat er geld moet zijn om cursussen met de hond te gaan doen. Niet dat dat een levensbehoefte is, maar ik vind het wel belangrijk genoeg om dat dus in te calculeren. Voor mij (en dat is dus persoonlijk) is dat wel beslist iets wat ik perse wil kunnen doen.

Wij onderzoeken nu de mogelijkheden om er een pupje bij te nemen. Naast alle andere overwegingen zijn bovenstaande voor mij belangrijk. Ik neem daarin ook de vraag mee wat er gaat gebeuren als 1 van ons twee arbeidsongeschikt raakt of werkloos. Dat laatste is tegenwoordig niet geheel ondenkbaar ;-) en dus wil ik op voorhand een soort van "vrij zeker weten" dat ik dan nog steeds mijn dieren goed kan (onder-)houden. Dat we dan niet meer naar cursus gaan, so be it ;-) maar al het andere moet er wel zijn en blijven.

Suzanne
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

~Suzanne~ schreef: - het dier zo kunt "houden" dat bij zijn/haar soort en ras hoort.
Dit is voor mij eigenlijk de belangrijkste afweging. Financiën en onverhoopte medische kosten zijn hieraan inherent.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Célie schreef:
Nanna schreef:Ik heb er vijf :engel:
Is prima te behappen maar ik laat geen buitenissige dingen doen bij de DA. Het is bij mij al snel over en sluiten.
Dat zou overigens ook zo zijn als ik maar één hond had, voor de goede orde.
Zelfde dus behalve dat ik er 3 heb !

Geldt voor mij ook, heb er ook drie.

Alleen zal mijn man er iets verder in gaan, denk alleen niet dat hij er duizenden euro's aan zou uitgeven.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
nathalie71

En niet te vergeten,de juiste keuze bij je andere hond(en)dat je niet op het punt komt te staan dat het beestje weer weg moet omdat het totaal niet klikt.

Maar goed het ging om de financiën,en in deze tijd is alles onzeker.
Ik zou het misschien krap op kunnen brengen op de manier zoals ik het zou willen(zie eerdere reactie)maar dan is het wel krap.Of de kinderen gaan er op achteruit.En ze gaan nu al korten op de kinderbijslag en andere zaken.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik heb wel het idee dat ik aan mijn tax zit met 2 honden en 3 katten te onderhouden.
Afgelopen tijd erg veel kosten gehad, maar dan vooral voor de berner, die telt voor twee, zeker nu ze ouder wordt.
Maar als je het uitsmeert over het aantal jaren dat je een dier hebt valt het meestal wel mee.
Ik zou ook niet overgaan tot laten inslapen vanwege de kosten, maar dat suggereert niemand hier.
Wel weet ik dat eindeloos doordokteren niet erg zinvol is en erg belastend voor dier en eigenaar.
Voor mij speelt het is zoverre een rol dat ik het een zorgelijk idee zou vinden als ik zou riskeren dat noodzakelijke behandelingen
niet zouden kunnen worden betaald wegens teveel dieren.
Dan zie ik in mijn omgeving mensen met veel dieren, bijvoorbeeld, honden, paarden én katten en dan denk ik: wat nou als er een epidemie uitbreekt?
Verkoop je dan je spullen, je auto of je huis? :U:
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Natuurlijk hou ik er rekening mee wat wij kunnen behappen.
Maar in ernstige gevallen heb ik wel een back-up ja.
Ik heb een tijdje 5 honden gehad, en de kosten waren met name met het voer hoger.
Of ik nu met 1 hond of met 5 honden naar het bos ga, of met 1 of met 5 honden naar Frankrijk
rij voor een show bij wijze van, daar zit het verschil niet zo in ;-)

In de eerste instantie kijk ik naar of we het kunnen behappen om de honden te bieden wat ze nodig hebben op gewoon voer gebied, en uit laten etc. Pas daarna denk ik 'wat als er iets gebeurd'.
Tja weet je, ik ga geen rekening houden constant met 'wat als'. De ene keer kunnen we het prima in een keer zelf bekostigen als er buitengewoon hoge kosten zijn, en andere periodes zitten we ook wat krapper bij kas. Tja. Shit happens en dat lossen we dan ook wel op.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
tekkel
Erelid

nathalie71 schreef:
Nu betaal ik (voor klein hondje) 48 euro per maand verzekering,40 euro per maand aan voer,zeg maar 90 euro per maand.
Wat duur!
Ik betaal per kwartaal ongever 35 euro verzekering, en aan voer en pensstaafjes hooguit 25 euro per maand.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
nathalie71

tekkel schreef:
nathalie71 schreef:
Wat duur!
Ik betaal per kwartaal ongever 35 euro verzekering, en aan voer en pensstaafjes hooguit 25 euro per maand.
Klopt is ook duur,maar die verzekering dekt werkelijk alles.
Ik betaal 17,50 eigen bijdrage per behandeling.
Ik moest bijv.bij Dydo anders een rekening van 600 euro betalen en nu maar 17,50
En zo had ik best veel rekeningen vorig jaar en afgelopen jaar.
Ik heb weinig mogelijkheden tot sparen.

Ik wilde Vlinder volledig laten verzekeren.Pet Plan totaal pakket.

Voer ben ik lang mee bezig geweest,gezien haar darm problemen en jeuk.En ze doet het uitstekend op Renske...en ja dat is duur.Ben wat dat betreft dan blij dat ik een hondje heb want ik kan haar geven wat nodig is.
tekkel
Erelid

nathalie71 schreef:
tekkel schreef:
nathalie71 schreef:
Wat duur!
Ik moest bijv.bij Dydo anders een rekening van 600 euro betalen en nu maar 17,50

Voer ben ik lang mee bezig geweest,gezien haar darm problemen en jeuk.En ze doet het uitstekend op Renske...en ja dat is duur.Ben wat dat betreft dan blij dat ik een hondje heb want ik kan haar geven wat nodig is.
O, da's dan wel anders dan mijn verzekering: ik moet altijd zo'n 20% zelf betalen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

kooi schreef: Verkoop je dan je spullen, je auto of je huis? :U:
ik had met liefde en zonder aarzeling mijn auto verkocht en een jaar droog brood gegeten als ik daarmee mijn jan nog een paar jaar langer op een hondwaardige manier bij me had kunnen houden.
overtrokken?
ja vast wel, maar daarom nog niet minder waar.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
tekkel
Erelid

Kells schreef:
tekkel schreef:
nathalie71 schreef:
Wat duur!
Ik heb geen dieren in de verzekering en ook nooit gehad. Het kost een bom geld om 3 katten en 2 honden te verzekeren. Aan voer ben ik naar schatting 100 euro per maand kwijt.
Nee, vijf dieren verzekeren lijkt me ook begrotelijk. Vijf dieren lijken me sowieso begrotelijk :wink:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

nathalie71 schreef:
tekkel schreef:
nathalie71 schreef:
Wat duur!

Een hond verzekeren is nog wel te doen, maar als je meerdere honden hebt kan je beter sparen.
Ik heb het eens uitgerekend over de periode dat ik vier honden had. Dat had ons dan meer dan 10.000 euro aan premie gekost, en dat was dan alleen de periode dat ik er vier had, heb nu alweer twee jaar drie honden dus daar was dan weer meer premie bij gekomen.
Dat hebben we nog lang niet aan dierenartskosten uitgegeven.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Coraline
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Coraline »

Ikzelf heb nog geen hond. Drie jaar geleden heb ik een rekening geopend om maandelijks daar geld naar toe over te boeken voor een hond. Ikzelf vind het belangrijk om wel wat achter de hand te hebben voor de hond. Eventueel ga ik hem/ haar nog verzekeren. Daar ben ik nog niet over uit.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Dierenartskosten zijn soms flink schrikken inderdaad. Ik heb ook vaak de 'pech' dat ik dingen op tijd ontdek om ze te behandelen, dus dan kan zelfs een cavia nog flink duur worden. Bij de aanschaf van een dier is dat echter geen enorme overweging, de beschikbare tijd om meer te doen dan alleen het strikt noodzakelijke is mijn voornaamste beperkende factor. Alhoewel: minder werken is financieel dan weer geen optie ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
nathalie71

Een hond verzekeren is nog wel te doen, maar als je meerdere honden hebt kan je beter sparen.
Ik heb het eens uitgerekend over de periode dat ik vier honden had. Dat had ons dan meer dan 10.000 euro aan premie gekost, en dat was dan alleen de periode dat ik er vier had, heb nu alweer twee jaar drie honden dus daar was dan weer meer premie bij gekomen.
Dat hebben we nog lang niet aan dierenartskosten uitgegeven.
Dat is waar als je er meer hebt,want je zult vast niet met ze allemaal tegelijk naar de dierenarts moeten.Dan zou je bijvoorbeeld minimaal 1000 euro per jaar kunnen sparen dan heb je een potje voor de DA als een van de honden naar de DA moet.

Voor 1 hond (of 2) is een verzekering wel handiger vind ik.
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Geld maakt niet uit, financien spelen geen rol, trouwens onze honden hebben zelden iets. Ik stel wel een grens aan de aanschafkosten, omdat ik die soms buitensporig vind.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

op dit momt een hond of kat er bij maakt niet uit.

Zelfde vraag aan ouders?
Weinig verschil, gok ik.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Marc gaat, denk ik, ook verder dan ik qua medische kosten. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook de wereld over voor ze, maar aan Pasha van 12 wordt niet meer voor 1000den euro's gesleuteld bv.

Mijn dwerghamster wordt eind vd maand 2, is ver op d'r eind dus. Ze heeft af en toe een ontstoken oogje en maandag wordt ze ingeslapen. Marc wil gerust nog kijken of de dierenarts er iets aan kan doen. Het gaat mij niet om de kosten, al ga ik voor die hamster echt niet ver, maar om het fei dat het een heel oud beestje is en de ervaring leert dat het ws een tumor is die achter haar oog zit. Einde verhaal dus, helaas.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Volgende maand kun je ook je baan kwijt raken en je eigenbijdrage misschien niet meer betalen.Je kunt wel denken datt alles zekerheid geeft maar dat is het niet.
Leuk hoor een 1000 euro op de bank maar weet die hond dat er tot 1000 euro van hem gehouden word of tot 300.?
Weet heel veel honden die vreten wat goedkopere brok en ddaar kijkt het baasje wel hoe het verloopt. Van leven ga je uiteindelijk dood.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ga een eind maar geen duizenden euros uitgeven aan een hond zoals chemos etc.
Dan houdt t gewoon op. Heb ooit een hond een nacht op de ic gehad en dat was incl nazorg eigen da kosten ruim 1800 euro... dat was destijds met zn 2-en bij elkaar te schrapen nu zal dat niet mwer zo makkelijk gaan nu ik alleen ben.
Verzekeringen zijn geen optie. De meesten verbieden hondensporten welke ik doe en als ze wel toestaan zijn ze onbetaalbaar kan ik beter zelf geld achteruit leggen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

renee-uk schreef:
kooi schreef: Verkoop je dan je spullen, je auto of je huis? :U:
ik had met liefde en zonder aarzeling mijn auto verkocht en een jaar droog brood gegeten als ik daarmee mijn jan nog een paar jaar langer op een hondwaardige manier bij me had kunnen houden.
overtrokken?
ja vast wel, maar daarom nog niet minder waar.
Nee hoor niet overtrokken, ik begrijp dat heel goed.
Je gaat onvoorwaardelijk voor je dier.
Natuurlijk heb je dan wel rekening te houden met je huisgenoten.
Maar wanneer je je eigen dierentuin aan dieren om je heen verzamelt, wordt het risico natuurlijk wel aanzienlijk groter dat je in zoń situatie terecht komt.
Ik zie wel mensen in mijn omgeving die niet veel geld hebben maar wel veel dieren.
Dan moet je gaan lenen of stelen als het echt mis gaat.
Of je kunt je dieren gewoon niet laten behandelen.
dát vind ik onverantwoord.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”