Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dingo kruisen met zwitserse witte herder

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: dingo kruisen met zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Maeve »

Fizgig schreef:Ik vind deze:
Dingoes can interbreed with domestic dogs. Unfortunately, interbreeding threatens the ability of the dingo to survive as a separate subspecies. Along the more populated mainland coastal areas and in certain inland areas, interbreeding has become a serious problem and has weakened the distinct nature of this native animal. For the dingo to survive as a separate subspecies, it is important to control the number of feral dogs. Dingoes on Fraser Island rarely interbreed with domestic or feral dogs due to their isolated location, making the conservation of these animals particularly important.
http://www.ehp.qld.gov.au/wildlife/livingwith/dingoes/

Ik lees wel dat een dingo in het wild meer dan 24 jaar oud kan worden maar als ik dan bij een dingo fokker lees dat ze 10-12 jaar oud kunnen worden, denk ik, hee, waar zijn ineens die 12 extra jaar gebleven?

Ah, sorry, maar de Engelse Wikipedia verduidelijkt het verhaal:
Until 2004, the dingo was categorized as of "least concern" on the Red List of Threatened Species. However, it has since been recategorized as "Vulnerable," following the decline in numbers to around 30% of "pure" dingoes, due to crossbreeding with domestic dogs.[1]
Ze verliezen dus hun natuurlijk gedrag door kruisen met gewone honden, waardoor ze steeds slechter worden in overleven en aan het uitsterven zijn. Nu snap ik ook waarom ze op de positief lijst staan.

Maar dat wil dus zeggen dat het kruisen niet mag, om de dingo te beschermen. Niet per se om mensen te beschermen of om hun gezondheid, maar vanwege hun voortbestaan in het wild. Best wel beetje belangrijk, vind je ook niet?
Wat ze daar zeggen is dat de kruising dingo x hond niet het instinct heeft van een dingo. Dat zijn namelijk wilde dieren. Maar dat heeft niets te maken met gezondheid hoor. Ik kan me niet voorstellen dat die er op achteruit gaat want je hebt sowieso te maken met een outcross, dat kan de gezondheid alleen maar ten goede komen.

Niet alles geloven wat op Wikipedia staat hoor. Er zijn zoveel fabels die door hele volksstammen worden gelooft, maar dat betekend niet dat het ook de waarheid is :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Het is natuurlijk wel een zéér exclusieve kruising, net als de Labradoodle ooit was.
Kassa!!!
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Ok, ik had een stroeve start met ts, wat te danken was aan mijn eigen reactie op haar advertentie en haar pb aan mij ( ik kreeg ineens pb over mijn reactie, wat maanden terug was, en drie berichten later stelde ze zichzelf voor. Haar / zijn goed recht, maar dat gesprek liep dus niet ).

Ondanks dat ze iets van humor lijkt te hebben, heb ik nog niks gelezen wat zo overtuigend is dat ik mijn mening doe herzien.
Er lopen nou 3 topics en heb nog niet veel zinnigs gelezen eigenlijk. Ik zie nog steeds niet de meerwaarde om de Dingo te gaan kruisen en de ZWH vind ik dan ook geen goede combi.

Maar ik lees gerust verder.

edit: oh om volledig te zijn: mijn eerste reactie was :piew:
Laatst gewijzigd door Dee op 09 sep 2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Maeve schreef: Wat ze daar zeggen is dat de kruising dingo x hond niet het instinct heeft van een dingo. Dat zijn namelijk wilde dieren. Maar dat heeft niets te maken met gezondheid hoor. Ik kan me niet voorstellen dat die er op achteruit gaat want je hebt sowieso te maken met een outcross, dat kan de gezondheid alleen maar ten goede komen.

Niet alles geloven wat op Wikipedia staat hoor. Er zijn zoveel fabels die door hele volksstammen worden gelooft, maar dat betekend niet dat het ook de waarheid is :wink:
Klopt, het heeft niks met hun gezondheid te maken. Dat dacht ik eerst. Ze zijn alleen sinds 2004 bestempeld als zwak omdat ze aan het uitsterven zijn in het wild. Maar het is dus idd slecht voor hun overlevingsstrategieën, die verliezen ze als ze gekruist worden met gedomesticeerde honden. Die dingo's gaan dan dood.

Als je een dingo uit de natuur haalt om ermee te gaan fokken, is er weer een dingo minder in de natuur. Daarom is het kruisen ermee verboden in Australië en het exporteren ervan ook. Niet vanwege hun gezondheid. De term zwak, of vulnerabel, verwarde mij even. Maar dat gaat dus over hun voortbestaan in het wild. Dus het klopt wel alleen ik begreep het verkeerd.

Elke keer dat iemand wil gaan fokken met een dingo, betekent dat dat er één dingo minder te vinden is in de natuur, als je de lijn helemaal doortrekt. Zo is het toch? Daarom ben ik het er wel mee eens dat men dingo's met rust laat als het om fokken gaat. Eerst maar eens zorgen dat de natuurlijke populatie weer wat op peil komt, vind ik.

Daar doen ze in Australië nu heel hard hun best voor. Dus die zullen het niet waarderen dat mensen hier ze zo graag in willen fokken met andere soorten. Gewoon omdat ze dan op een gegeven moment geen dingo's meer hebben in het wild, omdat als er vraag naar dingo's is, er altijd boeven zullen zijn die daaraan willen voldoen en ze gewoon stiekem uitvoeren. Kan ik alleen maar toejuichen dan, dat ze erop tegen zijn. En dat wij dan niet een leuk beest hebben om mee te kruisen en fokken, a la, kan ik wel accepteren hoor. Alsof er niet genoeg leuke rassen zijn.
Fizgig
Zeer actief

Dee schreef:Ok, ik had een stroeve start met ts, wat te danken was aan mijn eigen reactie op haar advertentie en haar pb aan mij ( ik kreeg ineens pb over mijn reactie, wat maanden terug was, en drie berichten later stelde ze zichzelf voor. Haar / zijn goed recht, maar dat gesprek liep dus niet ).

Ondanks dat ze iets van humor lijkt te hebben, heb ik nog niks gelezen wat zo overtuigend is dat ik mijn mening doe herzien.
Er lopen nou 3 topics en heb nog niet veel zinnigs gelezen eigenlijk. Ik zie nog steeds niet de meerwaarde om de Dingo te gaan kruisen en de ZWH vind ik dan ook geen goede combi.

Maar ik lees gerust verder.

edit: oh om volledig te zijn: mijn eerste reactie was :piew:
Meerwaarde niet idd, ik zie het tegenovergestelde van meerwaarde, ik ben nu wel meer overtuigd geraakt dat het helemaal geen goed idee is om met dingo's te fokken en kruisen. Omdat het uiteindelijk wel eens kan betekenen dat de dingo in het wild uit gaat sterven. Dat vind ik echt niet okee.
Dee
Zeer actief

Ik heb wel gelezen dat hij of zij gepeild heeft en probeert juiste info op te doen.
En dat hij of zij pas een nest zou doen als er naar haar/zijn mening geschikte mensen interesse hebben.

Maar dat zegt mij nog niks.
Fizgig
Zeer actief

Dee schreef:Ik heb wel gelezen dat hij of zij gepeild heeft en probeert juiste info op te doen.
En dat hij of zij pas een nest zou doen als er naar haar/zijn mening geschikte mensen interesse hebben.

Maar dat zegt mij nog niks.
Ik vraag me dus ergens af, wil Ts misschien bevestiging hebben voor het fokken met de dingo, dat we allemaal roepen, jaaa, leuk? Dus mensen vinden die pups bij haar willen bestellen, via pb dan natuurlijk want op het openbare forum zijn de meeste mensen erg negatief.

Misschien hoopt ze op mensen die via de pb wel durven te melden dat ze een pup van haar willen hebben. Dat is wat ik ervan denk eigenlijk. Want dan vind ik dat haar (het is toch een zij, dacht ik?) introductie op dit forum een beetje ongewenst is. Reclame maken voor dingo-kruising pups dus. Wie weet hangt het wel van ons af of ze dat nest gaat beginnen of niet.

Maar dat is mijn mening maar, iemand mag dat gewoon doen. Het is dan aan ons om anderen daarin te ontmoedigen, vind ik, als we dat zouden willen tenminste. En dan is het handig om met feiten te komen. Uiteindelijk verdwijnt er een dingo uit de natuur, voordat ermee gefokt kan gaan worden. Dus mensen, begin er nooit aan. Boycotten die handel, daarmee help je de wilde dingo, en dat is toch erg belangrijk, lijkt mij.
Dee
Zeer actief

Ik weet niet of het een hij of zij is, en ik denk ook niet dat onze mening er veel toe doet.
Ik vind het geen goed idee, maar wat is mijn mening waard? Daarom gaf ik de andere kant ook even aan.
Fizgig
Zeer actief

Ja, ik zou ook zeggen, àls je dan per se wilt kruisen, dan toch liever niet met een witte herder. Ik weet niet waar dan wel mee, misschien een labrador? Of een Berner Sennen, worden ze misschien wat gezonder van, hahaha, de Berner Sennen dus. Win-win situatie, een hond die tegen warm en koud weer kan, nou ja, vanuit hun genen zijn ze allebei gewend. Geen idee alleen hoe die vacht dan zou worden.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Ik wil graag van TS weten wat hij/ zij de meerwaarde vindt aan een dergelijke kruising?

Ik heb zelf een saarlooswolfhond dus ik begrijp de voorliefde voor oergedrag wel.
Ik begrijp niet het bewust kruisen van een niet gedomesticeerde diersoort met een hond, maar wie weet zie ik het verkeerd, tenslotte is de saarloos ook ooit zo begonnen.

Praktisch gezien, wat ga je doen aan gezondheidstesten van de ouders? En waar selecteer je eventuele toekomstige eigenaren op? Is het de bedoeling dat de kruising weer verder wordt gebruikt voor de fok?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wat hebben de meeste rassen dan voor waarden , er is toch ooit iemand begonnen met te xsen zonder hoog doel .
Hoeveel rassen lopen er niet rond waar de wolf is ingekruist.? Zijn ook niet voor iedereen te hanteren of te begrijpen .
Dus snap niet zo goed waarom er voor deze xsing in ene geen goede bazen kunnen zijn.
En eerlijk gezegt zijn er maar weinig rassen die nog een nut hebben .niet alles in het leven hoeft een reden te hebben of 1 of ander hemels doel .

Als TS onnadenkend zou zijn had er allang een nest gelegen en was zij niet gestart met navraag doen of er vraag naar is.
MP heeft een groot bereik en selecteren doe je zelf wel.
Alsof je iedere Jan boerenlul gelijk een hond verkoopt die aan je deur komt. Of de verplichting hebt om MP gasten een pup te verkopen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

bouvierpoedel schreef:Wat hebben de meeste rassen dan voor waarden , er is toch ooit iemand begonnen met te xsen zonder hoog doel .
Hoeveel rassen lopen er niet rond waar de wolf is ingekruist.? Zijn ook niet voor iedereen te hanteren of te begrijpen .
Dus snap niet zo goed waarom er voor deze xsing in ene geen goede bazen kunnen zijn.
En eerlijk gezegt zijn er maar weinig rassen die nog een nut hebben .niet alles in het leven hoeft een reden te hebben of 1 of ander hemels doel .
Klopt, maar het is ook niet dat omdat het kan het ook maar moet. Daarbij denk ik dat als er een kruising gemaakt zou moeten worden, de witte herder niet de beste keuze is.
Halfwolven heeft ook niet mijn voorkeur. Als je alle kruisingen met wilde dieren toelaat dan zie ik de bui al hangen. Ik persoonlijk hoef geen buren met een halve wolf of met een halve leeuw (want waarom zou dat niet mogen dan)

[Quite="bouvierpoedel"]Als TS onnadenkend zou zijn had er allang een nest gelegen en was zij niet gestart met navraag doen of er vraag naar is.
Alsof je iedere Jan boerenlul gelijk een hond verkoopt die aan je deur komt. Of de verplichting hebt om MP gasten een pup te verkopen.[/quote]

Ik vind Mp op zich geen verkeerd medium. Maar wel om te kijken of er interesse is. Iedereen kan namelijk vreselijk makkelijk zonder nadenken zeggen dat het wel ontzettend leuk is. MP moet dus geen graadmeter worden om te kijken of er belangstelling is.
bouvierpoedel
Zeer actief

flamme schreef:
bouvierpoedel schreef:Wat hebben de meeste rassen dan voor waarden , er is toch ooit iemand begonnen met te xsen zonder hoog doel .
Klopt, maar het is ook niet dat omdat het kan het ook maar moet. Daarbij denk ik dat als er een kruising gemaakt zou moeten worden, de witte herder niet de beste keuze is.
Halfwolven heeft ook niet mijn voorkeur. Als je alle kruisingen met wilde dieren toelaat dan zie ik de bui al hangen. Ik persoonlijk hoef geen buren met een halve wolf of met een halve leeuw (want waarom zou dat niet mogen dan)

[Quite="bouvierpoedel"]Als TS onnadenkend zou zijn had er allang een nest gelegen en was zij niet gestart met navraag doen of er vraag naar is.
Alsof je iedere Jan boerenlul gelijk een hond verkoopt die aan je deur komt. Of de verplichting hebt om MP gasten een pup te verkopen.
Ik vind Mp op zich geen verkeerd medium. Maar wel om te kijken of er interesse is. Iedereen kan namelijk vreselijk makkelijk zonder nadenken zeggen dat het wel ontzettend leuk is. MP moet dus geen graadmeter worden om te kijken of er belangstelling is.[/quote]
Je kunt zelf toch ook nadenken in hoe verre je iets als graadmeter wil zien.
Jouw ras zou er dan ook niet moeten zijn net als vele andere rassen.
De meest hebben ook gewoon een hond lopen met als enig doel omdat het mooi en leuk is ,dus snap ook niet waarom alles meer dan die reden zou moeten zijn.
Hebben jouw honden nut dan ,naast gewoon voor de leuk als huishond.?

De Dingo kun je niet vergelijken met een wolf of een echte wilde hond.
Dat een witte herder niet stabiel is klopt maar ze lopen er wel bij . Daarnaast kun je ook niet zeggen dat een Saarloos zo'n leuk toegankelijk en open stabiel ras is.

Van mij hoeft het ook niet persé maar zie ook geen reden waarom je het niet zou doen met alles wat hier aan word gedragen als tegenwerpingen.
Fizgig
Zeer actief

Dus het is niet erg als de dingo uitsterft in het wild? Vind ik wel eigenlijk.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

bouvierpoedel schreef: Je kunt zelf toch ook nadenken in hoe verre je iets als graadmeter wil zien.
Jouw ras zou er dan ook niet moeten zijn net als vele andere rassen.
De meest hebben ook gewoon een hond lopen met als enig doel omdat het mooi en leuk is ,dus snap ook niet waarom alles meer dan die reden zou moeten zijn.
Hebben jouw honden nut dan ,naast gewoon voor de leuk als huishond.?

De Dingo kun je niet vergelijken met een wolf of een echte wilde hond.
Dat een witte herder niet stabiel is klopt maar ze lopen er wel bij . Daarnaast kun je ook niet zeggen dat een Saarloos zo'n leuk toegankelijk en open stabiel ras is.

Van mij hoeft het ook niet persé maar zie ook geen reden waarom je het niet zou doen met alles wat hier aan word gedragen als tegenwerpingen.

Ik zat erop te wachten :F: nee klopt, mijn ras had er ook niet moeten zijn.
Er zijn zeker wel saarlooswolfhonden bij met een leuk toegankelijk open stabiel (heb ik ze nu allemaal?) karakter. Maar dat is de hele discussie niet.

Ik denk dat je met je laatste zin de essentie wel raakt. Het hoeft niet persee. Nee precies. Er zijn rassen genoeg, zelfs rassen die dicht bij de natuur staan. Ik zie het in de hybridewereld, het is gewoon heel lastig om juiste baasjes te vinden. En een dingokruising is echt geen zomaar huishondje.
Wat is voor jou de reden om wel alles op elkaar te willen gooien dan? Gewoon omdat het kan en omdat heel veel andere rassen ook geen nut meer hebben?
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Fizgig schreef:Dus het is niet erg als de dingo uitsterft in het wild? Vind ik wel eigenlijk.
Ik zie mag steeds het verband niet helemaal wat dit mogelijk komende nestje te maken heeft met het uitsterven van de dingo.
Ik neem aan dat de pups niet worden teruggeplaatst in de natuur.
Ik neem ook aan dat de dingo van TS niet uit de natuur gehaald is.
Fizgig
Zeer actief

flamme schreef:
Fizgig schreef:Dus het is niet erg als de dingo uitsterft in het wild? Vind ik wel eigenlijk.
Ik zie mag steeds het verband niet helemaal wat dit mogelijk komende nestje te maken heeft met het uitsterven van de dingo.
Okee. Ga ik het nog één keer uitleggen. Er zijn alleen echte dingo's in Australië te vinden. Ze mogen niet worden geëxporteerd. Elke keer als er iemand gaat fokken met een dingo, betekent dat dat er een dingo voor uit de natuur is weggehaald. Dus, elke dingo die je buiten Australië vindt, is daar vandaan gekomen om te fokken. Dus blijven er in het wild elke keer weer minder over.

Ze bewaken het laatste (waarschijnlijk raszuivere) groepje echte wilde dingo's op een eilandje nu in Australië. Vraag=aanbod. Als mensen hier willen fokken met dingo's, raken ze daar op. Want er is maar een heel klein groepje over.

Zie je nu het verband wel? Als we hier gaan fokken met honden en leeuwen, gebeurt er voor de leeuwen hetzelfde. Fokken met een dier betekent dat er een vraag naar het dier komt. Bij de Saarloos is dat langer geleden, nu kunnen we een verstandigere beslissing nemen met alles wat we weten over wilde dieren.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik ben wel benieuwd naar een foto van de dingo, en ik ben benieuwd wat de zwitserse herder aan de kruising toe zal voegen. Waarom de ZH? Heeft die niet een heel ander uiterlijk dan de dingo?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zie geen enkel probleem met deze kruising. In elk geval niet meer dan met Saarloos of Tjechen. En ook denk ik dat de gemiddelde persoon beter af is met een kruising herder/dingo dan met een kruising pitbull/boerboel. Allemaal leuk en aardig maar waarom een dingo witte herder echt niet kan en een poolhond/wolf ineens wel omdat dat een leuke lieve tamaskan is begrijp ik dus helemaal niet.

Als ik morgen een Tamaskan neem dan zegt iedereen WAUW! Wat een mooie hond. Ondanks dat er rustig 30% wolf in zit. En als ik morgen een boerboel/pit neem dan zegt iedereen, bezint eer ge begint. Is hij later ineens lief dan zal iedereen er weg van zijn. Neem een kruising witte herder dingo en zeg niks en iedereen zegt, is dat een chowchow x herder? Of een husy/herder? Zolang je niks zegt over de dingo zal je niemand horen. Een Cattle dog draagt ook dingo bloed. Net als een Aussie meen ik.

En wat Australiers zeggen is gebaseerd op de loslopende wilde kruisingen dingo x hond die schapen doden en voor overlast zorgen. Een dingo is helemaal geen bijzonder lastig dier. Het is gewoon een hondensoort die verwilderd is na invoer door Aziatische mensen. Het is geen huishond, maar dat is een witte herder wel. Die moet dan wel de moeder zijn in mijn ogen. Je moet geen dingo als teef gebruiken denk ik. Een sociale open witte herder die het juiste voorbeeld geeft zal al heel veel verschil maken. Volgens mij worden dat prima hondjes. Net zo prima als een Cattle dog, een tamaskan of een Tjech. Geen beginnershonden maar zeker geen maatschappelijk probleem als je het mij vraagt. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Daarnaast vraagt niemand de topicstarter hoe het karakter en de omgang met zijn dingo verloopt? Misschien dat dat ook wel belangrijk is. Ik heb nu 1 keer dingo's in het echt gezien. Die waren heel erg lief en speels. Dus op basis daarvan zeg ik dat het best moet kunnen. En dat waren echte dingo's. Geen kruisingen. Leken voor mij wel blije speelse poolhondjes oid. :D Cleo-achtige hondjes. Beetje overdreven in de lichaamstaal maar verder heel aardig.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Daarnaast vraagt niemand de topicstarter hoe het karakter en de omgang met zijn dingo verloopt? Misschien dat dat ook wel belangrijk is. Ik heb nu 1 keer dingo's in het echt gezien. Die waren heel erg lief en speels. Dus op basis daarvan zeg ik dat het best moet kunnen. En dat waren echte dingo's. Geen kruisingen. Leken voor mij wel blije speelse poolhondjes oid. :D Cleo-achtige hondjes. Beetje overdreven in de lichaamstaal maar verder heel aardig.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

laeken schreef:Ik zie geen enkel probleem met deze kruising. In elk geval niet meer dan met Saarloos of Tjechen. En ook denk ik dat de gemiddelde persoon beter af is met een kruising herder/dingo dan met een kruising pitbull/boerboel. Allemaal leuk en aardig maar waarom een dingo witte herder echt niet kan en een poolhond/wolf ineens wel omdat dat een leuke lieve tamaskan is begrijp ik dus helemaal niet.
Een poolhond/wolf vind ik ook geen goede kruising :wink: . Een pitt/boerboel ook niet.
Ik ben niet voor het kruisen met wilde dieren. Boter op mijn hoofd door het ras wat ik bezit, Oh ja, vast wel. Heb ooit een hybride aangeboden gekregen. Nee dus, die hoef ik niet.
bouvierpoedel
Zeer actief

Fizgig schreef:
flamme schreef:
Okee. Ga ik het nog één keer uitleggen. Er zijn alleen echte dingo's in Australië te vinden. Ze mogen niet worden geëxporteerd. Elke keer als er iemand gaat fokken met een dingo, betekent dat dat er een dingo voor uit de natuur is weggehaald. Dus, elke dingo die je buiten Australië vindt, is daar vandaan gekomen om te fokken. Dus blijven er in het wild elke keer weer minder over.

Ze bewaken het laatste (waarschijnlijk raszuivere) groepje echte wilde dingo's op een eilandje nu in Australië. Vraag=aanbod. Als mensen hier willen fokken met dingo's, raken ze daar op. Want er is maar een heel klein groepje over.

Zie je nu het verband wel? Als we hier gaan fokken met honden en leeuwen, gebeurt er voor de leeuwen hetzelfde. Fokken met een dier betekent dat er een vraag naar het dier komt. Bij de Saarloos is dat langer geleden, nu kunnen we een verstandigere beslissing nemen met alles wat we weten over wilde dieren.
Je geeft zelf al aan met je eiland dat een dingo gewoon gedoemd is uit te sterven.
Een gesloten populatie is net als bij eashonden gewoon gedoemd om op te houden te bestaan.
Zo werkt de natuur.
Alhoewel ik mij afvraag of je nog wel van nnatuur kunt spreken Want de dingo is voor vele ook een plaag geworden/geweest en hoord daar eigenlijk ook niet echt thuis.
En vreet ook alles weg wat er al langer rondliep.
Je kunt een dingo vergelijken met verwilderde honden in 1 of ander oostblok land. Als je die hun gang laat gaan komen er steeds meer hetzelfde type honden tevoorschijn en heb je op een gegeven moment ook een verwilderde hondenpopulatie wat je dan als wilde hond zou kunnen typeren.
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:Daarnaast vraagt niemand de topicstarter hoe het karakter en de omgang met zijn dingo verloopt? Misschien dat dat ook wel belangrijk is. Ik heb nu 1 keer dingo's in het echt gezien. Die waren heel erg lief en speels. Dus op basis daarvan zeg ik dat het best moet kunnen. En dat waren echte dingo's. Geen kruisingen. Leken voor mij wel blije speelse poolhondjes oid. :D Cleo-achtige hondjes. Beetje overdreven in de lichaamstaal maar verder heel aardig.
Geloof ook dat het hele dingo gebeuren een beetje overdreven word net als met de wolvenverhalen.
Fizgig
Zeer actief

Psies, ik vind ook, fokken met wilde dieren moet je gewoon niet willen omdat het wilde dieren zijn. Domesticatie, is een proces van eeuwen. Dat kun je niet even overslaan. Ze zeggen dan wel dat een dingo zijn natuurlijk gedrag verliest als je die met een hond kruist, maar ik neem aan dat die kruising nog steeds veel te wild blijkt om als huishond te kunnen dienen. Als je een wolf met een labrador kruist, krijg je ook geen lief hondje ineens.

Werkhonden hebben we al genoeg, er zit niet echt toekomst in ofzo, we gebruiken ze niet meer zoals vroeger. Het is goed om te werken voor werkhonden maar eigenlijk zijn we bezig om vaardigheden te trainen die niet meer echt worden gebruikt door de mens natuurlijk of veel minder dan vroeger. Schapen hoeden, kunnen dingo's waarschijnlijk niet zo goed omdat schapen hun natuurlijke prooi zijn. Dus wat dan? Pakwerk? Agility?

Hoe hou je een dingo kruising gezond en wel qua gedrag? Meestal heb je voor dit soort kruisingen een bezigheid nodig, anders slopen ze je huis. Dat heeft Ts zelf al een paar keer ondervonden met de dingo. Heeft men daarover nagedacht, een activiteit die het natuurlijke gedrag van de dingo imiteert zodat je niet met een heleboel problemen komt te zitten.

Dingo's jagen in roedels, dacht ik. Slipjacht dan maar, lijkt mij. Ik vraag me alleen af of mensen in staat zijn een roedel dingo kruisingen onder controle te houden. Dat is met dat soort honden sowieso niet makkelijk. En dat soort honden, zijn ook geen huishonden en vreten wel eens een andere hond op.

Al met al denk ik, dat past gewoon niet in de Nederlandse samenleving. Veel te klein hier en veel te druk. Als er één wolf langs komt, ligt heel Nederland op apegapen dus laat staan een roedel dingo kruisingen.
Fizgig
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Je geeft zelf al aan met je eiland dat een dingo gewoon gedoemd is uit te sterven.
Dus dan hoeven we er ook niet meer ons best voor te doen om dat tegen te houden? Omdat het 'gedoemd' is te mislukken. Vind ik veel te negatief. Als je zo denkt, kun je ook wel ophouden met alle hulp aan ontwikkelingslanden. Ze zijn toch gedoemd altijd arm te blijven. Altijd blijven proberen goede dingen in stand te houden, dat is mijn mening. Nooit opgeven omdat de kansen niet goed staan. Dat vind ik geen reden om op te geven.
bouvierpoedel
Zeer actief

Fizgig schreef:
bouvierpoedel schreef: Je geeft zelf al aan met je eiland dat een dingo gewoon gedoemd is uit te sterven.
Dus dan hoeven we er ook niet meer ons best voor te doen om dat tegen te houden? Omdat het 'gedoemd' is te mislukken. Vind ik veel te negatief. Als je zo denkt, kun je ook wel ophouden met alle hulp aan ontwikkelingslanden. Ze zijn toch gedoemd altijd arm te blijven. Altijd blijven proberen goede dingen in stand te houden, dat is mijn mening. Nooit opgeven omdat de kansen niet goed staan. Dat vind ik geen reden om op te geven.
Alles is gedoemd uit te sterven zo hoord het.Daar schijnt altijd wel weer wat voor in de plaats te komen of niet en ook goed.
Hoe kun je nu een gesloten populatie in leven/stand houden met je gered .?
Houd toch een keer op .
Wij horen ook uit te sterven enn volgens mij is het nooit de bedoeling geweest dat het mensenbeest zo in populatie zou toenemen. Waarschijnlijk geen rekening mee gehouden dat we van alles konden gaan verzinnen om langer te blijven leven en ons beter konden weren tegen van alles en nog wat.
bouvierpoedel
Zeer actief

Fizgig schreef:
Weinig te vreten hebben is wat anders dan geen verse genen meer voorradig hebben. :idea:
Fizgig
Zeer actief

Okee, alles is gedoemd uit te sterven. En ik vond het nog wel zo'n mooie ochtend! Hoeveel zal ik er nog van meemaken? Hoe lang hebben we nog dan, denk je? Ik ga mijn testament maar eens schrijven...
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

bouvierpoedel schreef:
laeken schreef:Daarnaast vraagt niemand de topicstarter hoe het karakter en de omgang met zijn dingo verloopt? Misschien dat dat ook wel belangrijk is. Ik heb nu 1 keer dingo's in het echt gezien. Die waren heel erg lief en speels. Dus op basis daarvan zeg ik dat het best moet kunnen. En dat waren echte dingo's. Geen kruisingen. Leken voor mij wel blije speelse poolhondjes oid. :D Cleo-achtige hondjes. Beetje overdreven in de lichaamstaal maar verder heel aardig.
Geloof ook dat het hele dingo gebeuren een beetje overdreven word net als met de wolvenverhalen.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het karakter, ik las ergens dat deze hond al 4 generaties in europa is en te ver afwijkt voor een dierentuinfokprogramma. Dus in hoeverre hebben we het dan nog over een wild dier?

Geen idee of ik het mixen met een zwh, ligt ook een beetje aan het karakter van de hond.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”