Wat ze daar zeggen is dat de kruising dingo x hond niet het instinct heeft van een dingo. Dat zijn namelijk wilde dieren. Maar dat heeft niets te maken met gezondheid hoor. Ik kan me niet voorstellen dat die er op achteruit gaat want je hebt sowieso te maken met een outcross, dat kan de gezondheid alleen maar ten goede komen.Fizgig schreef:Ik vind deze:
http://www.ehp.qld.gov.au/wildlife/livingwith/dingoes/Dingoes can interbreed with domestic dogs. Unfortunately, interbreeding threatens the ability of the dingo to survive as a separate subspecies. Along the more populated mainland coastal areas and in certain inland areas, interbreeding has become a serious problem and has weakened the distinct nature of this native animal. For the dingo to survive as a separate subspecies, it is important to control the number of feral dogs. Dingoes on Fraser Island rarely interbreed with domestic or feral dogs due to their isolated location, making the conservation of these animals particularly important.
Ik lees wel dat een dingo in het wild meer dan 24 jaar oud kan worden maar als ik dan bij een dingo fokker lees dat ze 10-12 jaar oud kunnen worden, denk ik, hee, waar zijn ineens die 12 extra jaar gebleven?
Ah, sorry, maar de Engelse Wikipedia verduidelijkt het verhaal:
Ze verliezen dus hun natuurlijk gedrag door kruisen met gewone honden, waardoor ze steeds slechter worden in overleven en aan het uitsterven zijn. Nu snap ik ook waarom ze op de positief lijst staan.Until 2004, the dingo was categorized as of "least concern" on the Red List of Threatened Species. However, it has since been recategorized as "Vulnerable," following the decline in numbers to around 30% of "pure" dingoes, due to crossbreeding with domestic dogs.[1]
Maar dat wil dus zeggen dat het kruisen niet mag, om de dingo te beschermen. Niet per se om mensen te beschermen of om hun gezondheid, maar vanwege hun voortbestaan in het wild. Best wel beetje belangrijk, vind je ook niet?
Niet alles geloven wat op Wikipedia staat hoor. Er zijn zoveel fabels die door hele volksstammen worden gelooft, maar dat betekend niet dat het ook de waarheid is