Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Broei en een plukvacht scheren

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Kirry
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Broei en een plukvacht scheren

Ongelezen bericht door Kirry »

Zamunda schreef: Ik denk dat ik ook voor die waterblazer zou gaan. Maar over dat plukken: Fiz zegt dat Bruno in Februari geplukt is, dus dat is dan vroeg genoeg toch? En ze wilde hem al eerder laten plukken weer maar hij was nog niet plukrijp. Ik ben wel benieuwd wat je daar dan nog mee kunt (BP?). Behalve dan met waterblazer/regenjas/talkpoeder in de weer.
Je hebt gelijk. Ik las het verkeerd, want ik dacht dat ie niet geplukt kon worden in feb, omdat Bruno toen nog niet plukklaar was, maar dat was hij dus wel.
Ik zou inderdaad kijken wat een trimmer aanraadt, zoals jij ook aangeeft, en dat je eerst het probleem bij de wortel aanpakt, om daarna pas symptomatisch te gaan werken door middelen te gebruiken als de blazer, dekje, talkpoeder, enz.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb geen ervaring met een plukvacht (nou ja, Bonnie dan, maar die heeft maar een halve plukvacht) maar ik heb wel ervaring met vachtbroei. Helaas veel ervaring.
Mijn Lyndie krijgt vachtbroei van de regen (en van vlooienbeten en sommige planten). Bij haar resulteert dat in enorme hotspots die maar heel moeilijk genezen.
Ik los dat op door haar een regenjas aan te doen zodra het harder regent dan een beetje motregen. Dat betekent dat zij minstens de helft van het jaar met een regenjas aanloopt.
Ze ziet er belachelijk mee uit, maar het helpt wel. Ze krijgt nu nog maar één of twee keer per jaar een paar kleine hotspots die makkelijk zijn te behandelen.

Voor een plukvacht die zo dik is, zou ik gewoon vaker plukken. Of vaker naar een goede trimmer gaan. En dus een regenjas aantrekken.
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Ik zou hier niet zelf aan gaan knutselen, maar hem naar een goede trimsalon brengen. Ik zou er een aantal die bij je in de buurt zitten, bellen en het probleem voorleggen. En hem dan laten behandelen in de salon die het meest kundig overkomt. Pluk je hem normaal gesproken zelf? Hier een boef van 40 kilo die ik zelf graag pluk, maar heb gemerkt dat het toch wel een wéreld van verschil is of hij door mij of door een ervaren trimster wordt gedaan. :oeps: Weet je zeker dat je hem op de juiste manier plukt?
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Bedankt voor het meedenken allemaal trouwens. En voor alle tips.

Ik had bedacht dat trimmers meer verstand hebben van de vacht, maar dat dierenartsen waarschijnlijk meer verstand hebben van de huid. Eigenlijk zou ik het een dermatoloog moeten vragen. Die zullen wel niet doen aan telefonische consulten, neem ik aan. Ik wil eigenlijk alleen weten of scheren van een plukhond, voor huidproblemen kan zorgen. En dan blijvend. Want de vacht verandert na een tijdje, dan is het niet meer te plukken, heb ik ooit begrepen. Dus er vindt een verandering plaats waardoor de haren niet meer loslaten na een aantal keer.

Ik wil niemand beledigen. Maar, ik vraag me wel af of het meer cultuur is om een plukhond te plukken, dan dat het echt noodzaak is. Ik weet wel dat de meeste mensen met een plukhond hun hond plukken, of laten plukken. Maar waarom eigenlijk, wat is nou de reden daarachter? Waarom is het beter om te plukken? En dan vind ik dus het argument, omdat het mooier is, niet tellen. Ik heb nog steeds geen echt goeie argumenten gehoord daarvoor, mijn excuses als ik daarmee iemand beledig.

Dat er dode haren in de follikels achter blijven, is zo. Maar dat zou je op kunnen vangen door goed te borstelen. Ik denk wel dat ik iets kan voorkomen van broei problemen door hem kort te houden eigenlijk. Dat vind ik belangrijker dan wat kleinere ontstekingen door het scheren, waarvan ik niet eens weet of het gaat gebeuren of niet. Toen hij die kleine ontstekingen had, had hij geen jeuk. En hotspots krijgt Bruno sowieso wel, hij is wat gevoelig met stress ed en ik moet hier preventief ontvlooien natuurlijk. Ik ben de hele dag bij hem en hij is goed te stoppen als ie krabt. Dat doet ie trouwens niet overmatig, eigenlijk nooit, ook niet met die hotspots. Hotspots kunnen ook ontstaan puur door stress.

@lieke, heb je nooit overwogen om haar vacht kort te gaan scheren? Ik weet dat het een beetje raar is. Of zou dat niet helpen bij haar vacht?
Fizgig
Zeer actief

Laura & Leroy schreef:Ik zou hier niet zelf aan gaan knutselen, maar hem naar een goede trimsalon brengen. Ik zou er een aantal die bij je in de buurt zitten, bellen en het probleem voorleggen. En hem dan laten behandelen in de salon die het meest kundig overkomt. Pluk je hem normaal gesproken zelf? Hier een boef van 40 kilo die ik zelf graag pluk, maar heb gemerkt dat het toch wel een wéreld van verschil is of hij door mij of door een ervaren trimster wordt gedaan. :oeps: Weet je zeker dat je hem op de juiste manier plukt?
Ik weet zeker dat ik hem goed pluk, ja, dat zie je aan het resultaat, vind ik. Mooi gelijkmatig. Ik ben sowieso niet bang om dingen zelf te doen, ik word er vaker voor aangekeken dat het vreemd is. Maar ik heb vaker successen gehad dan mislukkingen. No guts, no glory! Je kunt sommige dingen best zelf doen, met wat informatie van internet en een beetje boerenslimheid, kom je vaak een heel eind. Er zijn voor alle diensten onder de zon mensen die het voor je kunnen doen, maar ik ben toevallig wel heel handig. Ik knip ook het haar van mijn vriend zelf, en echt geen bloempotkapsel of haksels erin. Ik kan ook opknippen en opscheren met een tondeuse. Dus het is niet zo dat ik helemaal niet weet wat ik doe.

En ik ben eigenwijs, ik durf wel tegen de stroom in te zwemmen soms, als ik denk dat dat de beste oplossing zal geven. Dat is vaker waar gebleken dus ja, ik word niet echt afgeremd door tegenvallende ervaringen. Natuurlijk kan een ervaren trimmer het altijd beter, bovendien heb ik wat probleempjes van reumatische aard en kan ik niet meer zelf plukken. Maar het is volgens mij niet helemaal 100% waar dat het altijd beter is voor de huid om te plukken. Mijn dierenarts zegt dus dat het beter is voor de huid om te scheren, en ik heb wel vertrouwen in de man.

Ik weet dat trimmers ook veel kennis hebben, maar het is wel hun broodwinning waar we het over hebben. Kijk, niemand hoeft hier aan mij te verdienen dus zou men gewoon eerlijk kunnen zijn daarin. Maar ik vraag me af of trimmers het scheren ook niet een beetje afraden, omdat ze misschien ergens denken, zometeen gaat heel Nederland met een plukhond met de tondeuse erover. En dat zouden ze wel eens niet prettig kunnen vinden. Sorry, maar ik weet hoe mensen zijn en geld telt. Vind ik ook belangrijk hoor. Ik had al een afspraak staan bij een trimmer, maar ja, die moesten we dus weer afzeggen. Maar ik ben zelf zeker niet te beroerd om er geld aan uit te geven of om naar een trimmer te gaan.

En dan denk ik, is er dan helemaal nooit een uitzondering te bedenken, waardoor je ervoor kiest om een hond te scheren ipv plukken? Waarom is dat nou zo belangrijk eigenlijk? Daarom zeg ik ook, de argumenten hebben me nog niet echt kunnen overtuigen dat scheren een slecht idee is. Met wat ik zelf weet en wat men heeft gezegd over de haarfollikels, vind ik niet dat je kunt zeggen dat het scheren zelf, zeker weten voor huidontstekingen gaat zorgen.

En ik denk dus wel dat het zal helpen als de vacht korter is, om broei te voorkomen. Zeker als het gaat om de huid goed kunnen drogen. En ik snap dat veel mensen het bu-lachelijk gaan vinden, maar ik begin echt niet aan een waterblazer of föhn. Bruno houdt daar niet van. Ik ken hem goed, echt waar.
Fizgig
Zeer actief

Tara schreef:Plukhonden verliezen hun oude vacht niet vanzelf zoals niet-plukhonden. De oude en dode vacht blijft dus in de huid achter, met alle mogelijke irritatie van dien. Door te scheren maar je het de vacht alleen maar nog moeilijker om van de oude haren af te komen.
Het staat mooier en verzorgder om het bij te houden, maar het is voor de vacht en de huid ook veel beter om hem op de juiste manier te verzorgen.
Dat geloof ik dus niet helemaal. Want de vacht is op een gegeven moment niet meer te plukken. Hoe het ook zij, ik geloof toch dat ik het ga proberen. Stel dat het uitloopt op meer problemen, ga ik natuurlijk weer over op plukken.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Maar een geschoren plukvacht wordt dikker/voller dus dan is het alsnog niet makkelijker te drogen lijkt mij.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Je hebt nu dat deel waar de irritatie zit toch al geschoren? Dan kun je de rest toch gewoon plukken en kijken hoe het gaat met dat geschoren deel?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nou, als je echt heel graag wil scheren moet je dat doen natuurlijk. Ik ben niet van plan om je nog tien keer om te praten :mrgreen: Maar ik twijfel ook of dit wel zal helpen. Hoe kort wou je scheren zodat die rimpels niet meer te warm worden? Dan moeten ze praktisch kaal zijn en zelfs dan kan het broeien vrees ik. Houd er rekening mee dat een geschoren vacht vele malen dikker wordt en daardoor juist meer broeit :wink:
Kirry
Zeer actief

Dus, als ik het goed lees, dan sla je elk advies in de wind en ga je scheren onder het nom 'no guts, no glory'. Dan zou ik zeggen: probeer het eens en kijk waar het schip strandt..
Waarom ontvlooi je preventief eigenlijk? Heeft dat ook te maken met Bruno's vacht? Is dat vanwege hotspots?
Laura & Leroy
Zeer actief

Maeve schreef:Houd er rekening mee dat een geschoren vacht vele malen dikker wordt en daardoor juist meer broeit :wink:
Je bent er al uit :hmmm:
Als je toch gaan scheren, kan je misschien vaak scheren zodat het zo kort blijft?

Toch zou ik op z'n minst nog even wachten tot er een ervaren trimmer heeft gereageerd, zoals eerder ook al genoemd.
Laatst gewijzigd door Laura & Leroy op 19 sep 2013 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik heb een cairn met een plukvacht. Maar plukken vond ze altijd heel erg. Ze bleef wel netjes staan hoor (omdat dat moet) maar haar hele houding was laag en bedrukt.
Bij elke wandeling kreeg ze (als ze tussen plukbeurten inzat) takjes, blaadjes en ander prut vast in de haren. Die moest ik er dan uitpieren zodat madam weer verder kon rauzen.
Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik er de tondeuse over gehaald. En blij dat ze was! Ze racete overal doorheen zonder dat ze ergens bleef haken. Ineens had ze nog meer energie dan normaal.
En dat was voor mij de ommekeer. 1x in de zoveel tijd gaat de tondeuse er weer over en zo blijft ze mooi kort.

Vachtsgewijs zijn er natuurlijk een aantal veranderingen opgetreden. De huid heeft verder geen last omdat ik de vacht niet tot op de huid afscheer. Maar haar vacht is dus een stuk zachter geworden en bij haar niet meer plukbaar.
Na de eerste paar scheerbeurten moest ik wel grondig borstelen/wrijven om eventuele losse haren er nog uit te krijgen maar dat hoeft nu niet meer.

Maar Room is Bruno niet dus ik weet niet of hij er ook zo veel baat bij heeft. Want Room heeft nooit last van haar huid. En ik zou zowiezo wachten met scheren tot die pyoderma weg is.
Afbeelding
Kirry
Zeer actief

Laura & Leroy schreef:
Maeve schreef:Houd er rekening mee dat een geschoren vacht vele malen dikker wordt en daardoor juist meer broeit :wink:
Als je toch gaan scheren, kan je misschien vaak scheren zodat het zo kort blijft?
Maar kort haar heeft toch niks te maken met dichtheid? Kort, maar dicht haar blijft toch ook gewoon broeien en misschien zelfs steken in de plooien?
Laura & Leroy
Zeer actief

Oja :scratch:
En ik kan me voorstellen dat ontwollen er ook niet makkelijker op wordt.
Sanner schreef:Je hebt nu dat deel waar de irritatie zit toch al geschoren? Dan kun je de rest toch gewoon plukken en kijken hoe het gaat met dat geschoren deel?
:ok:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Roompie schreef:Ik heb een cairn met een plukvacht. Maar plukken vond ze altijd heel erg. Ze bleef wel netjes staan hoor (omdat dat moet) maar haar hele houding was laag en bedrukt.
Bij elke wandeling kreeg ze (als ze tussen plukbeurten inzat) takjes, blaadjes en ander prut vast in de haren. Die moest ik er dan uitpieren zodat madam weer verder kon rauzen.
Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik er de tondeuse over gehaald. En blij dat ze was! Ze racete overal doorheen zonder dat ze ergens bleef haken. Ineens had ze nog meer energie dan normaal.
En dat was voor mij de ommekeer. 1x in de zoveel tijd gaat de tondeuse er weer over en zo blijft ze mooi kort.

Vachtsgewijs zijn er natuurlijk een aantal veranderingen opgetreden. De huid heeft verder geen last omdat ik de vacht niet tot op de huid afscheer. Maar haar vacht is dus een stuk zachter geworden en bij haar niet meer plukbaar.
Na de eerste paar scheerbeurten moest ik wel grondig borstelen/wrijven om eventuele losse haren er nog uit te krijgen maar dat hoeft nu niet meer.

Maar Room is Bruno niet dus ik weet niet of hij er ook zo veel baat bij heeft. Want Room heeft nooit last van haar huid. En ik zou zowiezo wachten met scheren tot die pyoderma weg is.
Nou, die pyodermie is juist de reden dat ik het nu wil doen, scheren. Want ik kan hem nu niet laten plukken, dan kan het verspreiden. En de komende tijd blijft het regenen. Als ik het zo laat, heb je kans dat het uitspreid naar zijn rug, omdat ie altijd op zijn rug slaapt. En dat vind ik echt niet okee. Föhnen is gewoon geen optie, dat trekt Bruno echt niet, ook niet met worst. Ik denk dat ie nog liever vuurwerk hoort ofzo.

Maar ik ben blij dat jij reageert want je hebt er ervaring mee en zo te horen redelijk goed. Ik ben wel van plan om regelmatig te gaan scheren, als het goed gaat. En dan niet tot op de huid, goed dat je het zegt. Eerst toch uitproberen, het is dat ik met die pyodermie zit, anders had ik er waarschijnlijk anders over gedacht. Scheren kan wel, volgens mijn dierenarts maar plukken moest ik twee weken mee wachten.
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Ik kwam vorige week een Ierse terriër tegen die door een slechte trimmer uiteindelijk werd geschoren ipv geplukt omdat dat zogenaamd niet zou willen. Het baasje beweerde dat hij nu geschoren moest blijven worden. In ieder geval zag de vacht er wel mooi uit. Ik snap wel dat je liever scheert dan plukt bij zo'n grote hond. Django is klein en daar doet de trimmer ook 2 uur over en ikzelf 5.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Nou hup, scheren dan! Laat al die geldwolven van trimmers maar eens een poepie ruiken :P
Fizgig
Zeer actief

sbientje schreef:Nou hup, scheren dan! Laat al die geldwolven van trimmers maar eens een poepie ruiken :P
Hahahaha, ik lig dubbel. Dat was nou ook weer niet wat ik bedoelde maar heel geestig gevonden, hahaha.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Fizgig schreef:
Roompie schreef:Ik heb een cairn met een plukvacht. Maar plukken vond ze altijd heel erg. Ze bleef wel netjes staan hoor (omdat dat moet) maar haar hele houding was laag en bedrukt.

Nou, die pyodermie is juist de reden dat ik het nu wil doen, scheren. Want ik kan hem nu niet laten plukken, dan kan het verspreiden. En de komende tijd blijft het regenen. Als ik het zo laat, heb je kans dat het uitspreid naar zijn rug, omdat ie altijd op zijn rug slaapt. En dat vind ik echt niet okee. Föhnen is gewoon geen optie, dat trekt Bruno echt niet, ook niet met worst. Ik denk dat ie nog liever vuurwerk hoort ofzo.

Maar ik ben blij dat jij reageert want je hebt er ervaring mee en zo te horen redelijk goed. Ik ben wel van plan om regelmatig te gaan scheren, als het goed gaat. En dan niet tot op de huid, goed dat je het zegt. Eerst toch uitproberen, het is dat ik met die pyodermie zit, anders had ik er waarschijnlijk anders over gedacht. Scheren kan wel, volgens mijn dierenarts maar plukken moest ik twee weken mee wachten.
Ik bedoel eigenlijk dat je nu wel kunt gaan scheren maar je natuurlijk wel verdomd voorzichtig moet zijn rondom zijn plekken. Dat lijkt me nl een pijnlijk gebeuren als dat kammetje daarover heen gaat. Dus die dan nog ff vermijden.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Al eens gedacht dat de meeste honden die geaait worden op de kop en nek is.
Dus misschien iets aan je handen gehad wat irritatie kan veroorzaken.
Broei bij Brumo zijn vacht is eigenlijk te verwaarlozen, zo dicht en vol is zijn vacht niet.
Als hij in febr voor het laatst geplukt is dan had hij in principe 2 maanden geleden al weer gekunt ,dus daar zou je het ook kunnen zoeken .
Op zich zou scheren ook kunnen hoor ,maar tegen broei zou ik het niet doen het word zachter en beetje watterig qua structuur en dichtheid.Dus als je het daarvoor doet zou ik het laten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fizgig
Zeer actief

Nou, dat gebied had ik al geschoren eigenlijk, toen wist ik nog niet precies wat het was. Ik voelde door de vacht heen allemaal bultjes en korstjes dus moest ik weten het zat. We moesten er natuurlijk mee naar de dierenarts en die moet het goed kunnen zien. Hij zei dat dat een goed idee was geweest omdat het zo kan drogen aan de lucht. En idd zijn de korsten nu uitgehard. Het scheren eroverheen was op het moment dat de korsten nog intact waren dus het deed hem geen zeer, denk ik. Met Bruno weet je het nooit, die reageert nauwelijks op pijnprikkels.

Nou, ik zal maar bekennen, op de biecht. As we speak wordt Bruno getrimd. Ik heb net een trimapparaat gekocht, een Andis. Ja, ik koop geen speelgoed natuurlijk, Bruno's vacht is erg dik. En ik heb er een kop opgezet van 3 mm. Het ziet er heel mooi uit en hij wordt babyzacht. Nu de komende tijd die vacht goed borstelen en masseren en kijken of het goed blijft. Hij vindt het iig heerlijk, volgens mij, want hij doet zelf zijn poot opzij om te scheren. Nu weet ik tenminste iets zekerder dat een natte vacht de boel niet gaat verergeren. En dat kan wel. Foto volgt later.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik denk: of je ervoor kiest om te plukken of om te scheren (dan weer plukken en dan weer scheren zou ik niet doen), ik denk dat je er ten allen tijde voor moet zorgen dat de huid voldoende kan ademen. Een keer per dag met de rubberen borstel door de vacht en klaar.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Fizgig
Zeer actief

Ah Bp, dank u voor de info. Dan doe ik het wel uit gemakszucht, haha. Nou, het arme lam ter slachtbank:

Afbeelding
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Die bovenste foto, zo dik is ie nou ook weer niet, haha, lachspiegel effect. En op de onderste foto zie je de plekken in zijn nek zitten. Hij is erbij in slaap gevallen dus hij vindt het niet erg.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat ik me afvraag: heeft de DA nog gezegd dat je moet zorgen dat het nu niet nat wordt? Dat zou ik zelf wel doen namelijk. Ik zou, zeker nu de pyodermie speelt, er echt een regenjas op gooien buiten.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Op de onderste foto vind ik hem ook niet zo slank...:-D Is hij niet een beetje te zwaar? Misschien helpt een beetje afvallen dan ook wel, want dan minderen die vetrollen in de nek misschien een beetje....:-D
Fizgig
Zeer actief

Zamunda schreef:Wat ik me afvraag: heeft de DA nog gezegd dat je moet zorgen dat het nu niet nat wordt? Dat zou ik zelf wel doen namelijk. Ik zou, zeker nu de pyodermie speelt, er echt een regenjas op gooien buiten.
Ja, hij zei wel dat het goed droog moet blijven. Ik heb een regenjas voor hem, ook een winterjas trouwens, haha. Het was een beetje koud in februari en als ik hem dan geen jas aandoe, gaat ie om de 5 meter stilstaan en schudden, zucht, dus dan maar een jekkertje. Staat hem prima trouwens. Dat was ik ook van plan idd, om hem even helemaal droog te houden.

Hij is bijna 'af', alleen zijn poten nog en wat kleine plekjes. De tondeuse is echt geweldig, gaat heel makkelijk. En als het kort is, en je gaat erover heen met je handen, voel je dat er steeds korte haartjes loslaten. Dat zijn de dode haren die eruit hadden moeten gaan met plukken. Dus dat gaat goed.

Zou goed kunnen dat zijn vacht nu zachter gaat worden en dus nog steeds kans maakt op broei. Daarom ga ik het gewoon kort houden, heb ik al besloten. Het heeft voor ons gewoon meerdere voordelen. Of het de beste manier is om broei te voorkomen, we zullen het pas weten als het terug komt natuurlijk. En als het terugkomt, ben ik niet te eigenwijs om weer te gaan plukken, als ik denk dat het scheren toch geen goeie was voor zijn huid.

In ieder geval ziet hij er niet hakkelig uit, mooi glad, al zeg ik het zelf, eigenlijk best goed gelukt. Er kan ook niet veel verkeerd gaan natuurlijk als je alles op één lengte scheert. Daarom heb ik ook meteen een goeie tondeuse gekocht, goed gereedschap is het halve werk, volgens één of andere reclame, hahaha. Dat vind ik dus wel, ik kan merken dat dit een goeie is, ik kan er niet tegen om me te ergeren aan slechte spullen.

O voor de duidelijkheid, ik scheer Bruno niet omdat ie er dan bruter eruit gaat zien, ik hoop dat dit topic mijn getuige is. Maar goed, denk wat je wil, dat mag altijd.
Fizgig
Zeer actief

DebbieZ schreef:Op de onderste foto vind ik hem ook niet zo slank...:-D Is hij niet een beetje te zwaar? Misschien helpt een beetje afvallen dan ook wel, want dan minderen die vetrollen in de nek misschien een beetje....:-D
Nou! Ja, hij is te zwaar, een kilo of 5. Maar dat was ie al maanden hoor, al dik een jaar trouwens. Hij weegt 52 en de dierenarts vindt dat ie naar 47 moet. Dus dat mot dan maar. Ik geloof dat ik toch iets te verwennerig ben met menseneten, dat zet nogal aan.
Fizgig
Zeer actief

We zullen het gaan zien, wat zijn huid gaat doen. Ik zal het niet voor jullie verbergen als het misgaat, zo ben ik niet, haha. Zou best kunnen dat jullie gelijk hebben.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Fizgig schreef:Nou! Ja, hij is te zwaar, een kilo of 5. Maar dat was ie al maanden hoor, al dik een jaar trouwens. Hij weegt 52 en de dierenarts vindt dat ie naar 47 moet. Dus dat mot dan maar. Ik geloof dat ik toch iets te verwennerig ben met menseneten, dat zet nogal aan.
Naast je scheeractie van nu, zou ik dan toch ook even streng zijn voor jezelf en hem die vijf kilo laten afvallen EN stoppen met het menseneten, om uit te sluiten dat hij daar rare plekken van krijgt. Baat het niet, dan schaadt het niet, want die kilo's moet hij toch kwijt en dat menseneten heeft hij niet nodig. Even sterk zijn!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”