Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Windhonden en jagen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Windhonden en jagen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb bij een Ierenkennel gewerkt en die hadden ook katten, Oosterse kortharen. En veel land.
Ze hadden trouwens ook een paar Sloughi's.
Binnen ging het perfect, niks aan de hand bij zowel Ieren als Sloughi's. Sliepen met katten op en naast zich. Maar buiten :schrik:

Het moge duidelijk zijn dat de katten dus nooit buiten mochten als de honden daar waren en omgekeerd. Gewoon omdat als het fout gaat, je dat die honden niet kwalijk kunt nemen.
Ze jagen op zicht en als het beweegt gaan ze dus. En dan bedoel ik dus gáán.

Anderzijds heb ik iemand gekend met Saluki's die gewoon in het bos liep, en de honden los. Soms gingen ze achter een ree aan, maar als die dan de hoek om ging stopten die honden. Soort van uit het oog, uit het hart-effect.
Konijnen zaten daar niet trouwens, anders was het lastiger geweest denk ik zo ;)
Maar hij had altijd bijzonder brave Saluki's, ik heb er een stuk of vijf van hem meegemaakt, nooit problemen ermee. En ze liepen altijd los dus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

DebbieZ schreef:Mijn galgo is heel erg vriendelijk naar klein spul, uitstekend met katten. Maar ik kan hem niet los laten lopen, hij wordt dan een halfwilde hond. Het is toch wel een heel ander type ras dan ik ooit heb gekend. Hem zit leren duurde drie maanden... :-))) Als hij los is, weet ik niet wat hij met een rennende kat doet, of eigenlijk, ik ben bang dat ik dat wel weet.

Maar ik denk ook dat het een instelling van de baas is. Loslaten op verkeerde tijdstippen en plaatsen kan onhandig zijn en er zijn toch ook wel windhonden die op fluitjes terugkomen. Veel mensen zeggen ook dat het niet te veranderen is en gewoon in het ras zit, zodat dat een mooie reden is om er ook helemaal niets aan te doen.

Omar is gruwelijk lief en een geweldige hond, maar hem trainen, die kunst hebben we samen nog niet goed door...:-)))
De eerste keer dat Lilo in het loslooppark een kat ontdekte en erachteraan ging en hem vervolgens (uiteraard :pffff: ) inhaalde, was ik wel even heel bang voor wat er zou gebeuren, maar Lilo gaf de kat alleen een por met haar neus. Jack was voorheen net zo, graag achter van alles aan racen, maar jagen is een spelletje, geen killer business. Vandaar waarschijnlijk ook dat iemand in Spanje ze niet meer hoefde. :roll:

In mijn ogen is jagen (natuurlijk) gedrag en heeft killen of juist niet killen meer te maken met karakter en/of aangeleerd gedrag (of hele erge honger), maar ik weet het ook niet precies.

Ik vraag me trouwens wel af hoeveel honden die katten en konijnen etc echt pakken en doden, thuis gezellig in een roedel met katten of ander klein spul leven. Het zou wel interessant zijn om te weten of er al dan niet een verband bestaat. Zo uit mijn hoofd ken ik 1 fervente serieuze jager die thuis met katten leefde, maar die beet een eigen kat dood. :jank:

Zou hier nooit onderzoek naar zijn gedaan? Het zou toch wel wat zijn als je bijvoorbeeld van te voren zou weten dat pups die met katten opgroeien zoveel procent minder kans hebben om serieus te jagen op konijnen, ik roep maar wat.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik heb bij een Ierenkennel gewerkt en die hadden ook katten, Oosterse kortharen. En veel land.
Ze hadden trouwens ook een paar Sloughi's.
Binnen ging het perfect, niks aan de hand bij zowel Ieren als Sloughi's. Sliepen met katten op en naast zich. Maar buiten :schrik:

Het moge duidelijk zijn dat de katten dus nooit buiten mochten als de honden daar waren en omgekeerd. Gewoon omdat als het fout gaat, je dat die honden niet kwalijk kunt nemen.
Ze jagen op zicht en als het beweegt gaan ze dus. En dan bedoel ik dus gáán.

Anderzijds heb ik iemand gekend met Saluki's die gewoon in het bos liep, en de honden los. Soms gingen ze achter een ree aan, maar als die dan de hoek om ging stopten die honden. Soort van uit het oog, uit het hart-effect.
Konijnen zaten daar niet trouwens, anders was het lastiger geweest denk ik zo ;)
Maar hij had altijd bijzonder brave Saluki's, ik heb er een stuk of vijf van hem meegemaakt, nooit problemen ermee. En ze liepen altijd los dus.
Ik ken ook zat windhonden en podenco's die gewoon los kunnen (en ook een paar die nooit los gaan). En al degene die los kunnen zullen zeker achter een konijn aanrennen als je ze niet op tijd afleidt, maar als er genoeg gerend is of het konijn duikt in een hol, dan is het mooi geweest en dan wordt het saai en tijd voor iets nieuws. De attentiespan van veel van dit slag honden is miniem. Logisch, want ze zijn erop gefokt alert te blijven op nieuwe kansen.

(Honden als beagles vind ik toch weer net wat anders, die blijven wel alsmaar gefocust op dat ene spoor. De gemiddelde podenco zou denk ik ik na vijf minuten allang de meute hebben verlaten om iets spannenders te zoeken.)

En wat voor (half)windhonden volgens mij toch ook een hele grote drijfveer is, is het rennen. Ook als er niks is om achteraan te rennen, zelfs geen andere hond om mee te spelen, dan moest/moet er gerend worden. Jack deed dat toen hij nog niet oud en bejaard was en Lilo doet het nog steeds, desnoods 20 rondjes zonder enig doel, rennen moet.

Overigens jagen windhonden op zicht, maar podenco's op zicht, reuk en geluid. Dat zou kunnen verklaren waarom windhonden soms wellicht per ongeluk een kleine rennende hond pakken, en ik heb nog nooit gehoord dat een podenco zich vergiste. Die weet na de eerste paar meters rennen wel of hij achter een balletje of een kat of een konijn of hond aan loopt te rennen.

Ik klink wel heel erg van 'podenco's zijn tha best' he? :oeps:

Nou ja, dat zijn ze ook. Ik weet nog steeds niet of het een broodje aap of een echt gebeurd verhaal is, maar het verhaal wil dat toen men podenco's op een renbaan achter zo'n nepding aan liet rennen, de helft van de groep na 1 rondje en wat heen en weer gekef rechtsomkeert maakte om dat ding in te sluiten. Want samenwerken kunnen ze ook.

Heerlijke honden.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

pioenroos schreef:
Mies is gewoon stronteigenwijs en vindt jagen een toffe tijdsbesteding. Zit ik er bovenop dan kan ik voorkomen dat ze het spoortje gaat uitwerken. Of als het alternatief nog beter is (hele lekkere beloning) dan kiest ze er soms voor om naar mij luisteren. Maar Mies is minder 'explosief' zoals Diem. Mies is zelfstandig en maakt eigen keuzes. Diem overkomt het meer. Die kan niet anders dan gaan als hij wat ziet. Buiten het jagen om is Diem een stuk trainbaarder en gehoorzamer dan Mies. Mies is in alles eigenwijs, Diem wil vooral samenwerken.
Beiden gaan trouwens wel voor de kill. Mies pakt muizen. En de ene rat die door Mies een hol werd uitgejaagd werd door Diem gevangen en heel rap doodgemaakt. (Beiden aan een lange lijn, was in 10 seconden gebeurd)
Je beschrijft hier precies mijn vorige tekkel (in mijn avatar), en die heette ook Mies (Miesje) :lol1:
Die was geregeld een uurtje weg als ze iets op het spoor was. Hoorde ik in de verte een soort jachtroep, en zag ik struiken onnatuurlijk bewegen. Ik wist meestal wel waar ze ongeveer was, maar moest geduldig bij de auto wachten tot ze weer terug kwam, met haar tong op de grond maar helemaal gelukkig :I:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Hanneke2 schreef: Ik vraag me trouwens wel af hoeveel honden die katten en konijnen etc echt pakken en doden, thuis gezellig in een roedel met katten of ander klein spul leven. Het zou wel interessant zijn om te weten of er al dan niet een verband bestaat. Zo uit mijn hoofd ken ik 1 fervente serieuze jager die thuis met katten leefde, maar die beet een eigen kat dood. :jank:
.
een kat met dezelfde huis-geur hoort bij het huis , bij de roedel, en die zullen ze nooit wat doen

dus als je hond goed met eigen katten om kan gaan, is het geen garantie dat hij de kat van de buren ook met rust zal laten.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Hanneke2 schreef:
Ik vraag me trouwens wel af hoeveel honden die katten en konijnen etc echt pakken en doden, thuis gezellig in een roedel met katten of ander klein spul leven. Het zou wel interessant zijn om te weten of er al dan niet een verband bestaat. Zo uit mijn hoofd ken ik 1 fervente serieuze jager die thuis met katten leefde, maar die beet een eigen kat dood. :jank:
De tekkels op de manege waar ik reed, hebben een paar van de binnenkatten vermoord. Was aan de buitenkant niks te zien, inwendig letsel. Deze tekkels ontsnapten ook wel eens om bij de naburige boerderijen kippen of ganzen te vermoorden.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Pakdebal schreef:
een kat met dezelfde huis-geur hoort bij het huis , bij de roedel, en die zullen ze nooit wat doen

dus als je hond goed met eigen katten om kan gaan, is het geen garantie dat hij de kat van de buren ook met rust zal laten.
Nou..... zie mijn bericht hierboven
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef: Ik vraag me trouwens wel af hoeveel honden die katten en konijnen etc echt pakken en doden, thuis gezellig in een roedel met katten of ander klein spul leven. Het zou wel interessant zijn om te weten of er al dan niet een verband bestaat. Zo uit mijn hoofd ken ik 1 fervente serieuze jager die thuis met katten leefde, maar die beet een eigen kat dood. :jank:
Ik heb twee fanatieke kattenjagers.
En we hebben katten.
Buiten gaan ze voor de kill, dat weet ik behoorlijk zeker. Orpa is eens bijna op de A6 geëindigd omdat een idioot een kat met kap buiten liet lopen, die daardoor niet in een boom kon (wat doet dat beest in het bos überhaupt??).

Willemijn is van harte bereid alles wat vluchtgedrag vertoont na te sneppen. Ook in huis.
Onze Noren zitten :piew: te doen als ze een lip optrekt en verzetten geen teen, gaan ook rustig tegen haar aan liggen, maar onze kruising Maine Coon is nogal hysterisch en wordt dus soms nagesnept door haar. Als ie normaal langs zou wandelen zou ze dat niet doen, maar zijn hysterische vlucht-achtige gedrag triggert wel degelijk iets bij haar. Tegen Yoost snept ze soms ook in de voortuin, maar die blijft zitten met z'n ogen dicht tegen dat gedoe, en dat krijgt ie uiteindelijk dus een lik.

Het is dus niet de geur maar het type gedrag dat triggert, daar ben ik van overtuigd.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:Ooit is er een in de jeugd achter een haas aan gegaan. Deze haas bedacht dat resistance futile was en ging plat liggen. En toen was de lol er acuut af, haas werd eens met de neus aangestoten en toen keek de hond naar de baas van :19: volgens mij istie stuk baas'
:LOL: :LOL: :LOL:

Dat had een van mijn eerste stabijs ooit met een kat. Die joeg ook zo vreselijk, maar deze kat bleef dus zitten. Ze ging acuut in de remmen, duwde er eens tegenaan en keek toen naar mij met een blik van: Deze kent de regels niet, vrouwtje :19:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef: Bij die van mij niet. Ook een stilzittende kat doet ze op slag veranderen in een stel hellevegen.
Nouja, je gaat het niet proberen maar ik vraag me toch af (liefst als je er met één zou lopen vanwege het mogelijke trekgeweld) wat er dan zou gebeuren.
Mijn hellevegen veranderen in beduusde watjes als een kat niet gaat bewegen.

Afbeelding

jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie van mij is kruising galgo en die is aardig testuren maar niet 100%.
Esperanza van mij is een galgo en een killer... als die de kans krijgt dan sloopt ze katten, kleine honden. knaagdieren etc... de laatste keer had ze een mol te pakken terwijl ze aan de lijn liep, het is een oudere hond, doof en staar maar op dat moment vreselijk snel en heftig... en dat maakt dan niet uit of ze stil zitten of bewegen, maar een rennende kat of klein hondje is wel aanleiding tot heel veel gegil en een hysterische oude taart aan de lijn :mrgreen:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Kruimel53 schreef:Ooit is er een in de jeugd achter een haas aan gegaan. Deze haas bedacht dat resistance futile was en ging plat liggen. En toen was de lol er acuut af, haas werd eens met de neus aangestoten en toen keek de hond naar de baas van :19: volgens mij istie stuk baas'

Mijn vorige reu deed dit ook! zelfstandige jager op groot wild (zwijnen) en ging graag achter een konijn aan, tot het konijn stil bleef zitten en hij zich geen raad meer wist met deze situatie en dus maar terug kwam naar mij.
Kruimel53 schreef: Grijp - schud - knak - vreet. Kon ik met al mijn zorgvuldige training de boom in, zuerst kommt das Fressen und dann die Moral.
Zo ging het dan wel weer met mijn vorige teef, zelfde ras als mijn reu... als de haas of het konijn even stil stond was het gebeurd, maar zij greep ook katten als ze de kans kreeg, gelukkig hebben we dat (op 1x na) altijd kunnen voorkomen.

Wij zeiden altijd: als de neus opengaat sluiten de oren zich
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Elmo jaagt met vlagen. Zodra ik hem zie verstijven en zijn neus zie opensperren, moet ik hem roepen. Doe ik dat niet, dan gaat hij erachteraan. Na een aantal keren roepen/fluiten komt hij er dan wel aan (gelukkig). 1x dat hij echt met grote moeite terug was te roepen (alleen maar weilanden, konijnen en een joekel van een hert).

Katten jaagt hij ook op, maar het is meer van dat hij even vol erheen rent (neemt niet eens de volle lijn), kat schrikt en rent weg. En voor Elmo is het dan klaar. Alhoewel hij hier een poos geleden een kat de tuin uit heeft gejakkerd, en de kat geluk had dat hij via de heg omhoog kon. Want anders was het denk ik wel einde verhaal buurkat.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Vreemde katten worden hier fanatiek de tuin uitgejaagd. Dan is Skadi ook echt kwaad, dus ik weet niet wat ze doet als ze er een te pakken krijgt. Gelukkig zijn de vele boerderijkatten in de buurt ook niet achterlijk en mijden ze onze tuin inmiddels.

Met eigen katten werkt het zo dat als ze buiten rennen, er beslist nagejaagd moet worden. Maar dat voelt anders, lolliger. Tyr lokt het ook uit. Zijn we met z'n allen in de tuin, dan verstopt hij zich net zolang tot er een hond in de buurt komt. Daar sprint hij dan op af, maakt een grote sprong pal voor een lange herderneus (of er zelfs tegenaan), draait zich om en spurt er vandoor. Lachen man :LOL:
Meestal mogen de honden het niet, en breek ik het af, maar als hij het zelf uitlokt laat ik het gaan.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Kruimel53 schreef:Nou, er woont hier in de buurt een kat die dus idd honden aankan. Die zit niet op de stoep maar in een hinderlaag in de tuin en vliegt bovenop de kop van je hond als je passeert. En het is een groooooote kater met forse klauwen en tanden, die navenante schade aan kan richten.
Zo eentje zit hier ook in de buurt. Kiekeboe riep hij vanuit een plantenbak in een voortuin. Hap zij Diem en trok hem direct de bak uit. Gegil en klauwen en plukken haar overal. Gelukkig had ik Diem kort vast (heb ik altijd in de wijk ivm katten onder auto's) en kon ik hem genoeg terugtrekken zodat hij geen volle beet had en kon gaan schudden. Diem direct bij kop gepakt om kat te helpen los te komen. Zie hem nog wel eens zitten, op afstand :wink:

Diem zit overdag bij mijn moeder en zij heeft 3 Noren. Dat gaat goed, hij kent ze vanaf pup. De Noren komen alleen niet los buiten. De ene keer dat er eentje per ongeluk in de tuin liep wist Diem niet hoe snel hij er gillend op af moest. Gelukkig was dit de meest relaxte Noor en hij bleef gewoon staan :hmmm: Diem knalde er wel bovenop maar de kaken klapte zonder kat ertussen dicht. Door het blijven zitten herkende hij de kat toch als eigen denk ik. Wil niet weten wat er was gebeurd als de kat was gaan rennen :schrik:
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Tja, windhonden en jagen, want dat doen ze. Mijn mening is dat het zeker wel beheersbaar is, het is tenslotte ook gelukt om Danne veilig los te kunnen laten lopen, het heeft wat voeten in aarde gehad, maar dan heb je ook wat.

Hier kan alles los, ik kan ze inmiddels zo goed "lezen" dat ik die jachtmodus ver voor ben en voor ze er in zitten zijn ze allang en breed aangelijnd.

Falera vindt de renbaan geweldig! Ik heb niet het idee dat haar jacht instinct aangewakkerd wordt hierdoor, wat ik wel weet is dat ze er ubergelukkig van wordt om lekker voluit te mogen rennen achter een lure aan, een doel dus, normaal gesproken rent ze om het rennen, zodat ze haar energie wat kwijt kan, maar zo'n lure is toch wel het summum voor haar.

Katten moeten dood, dat dan weer wel, althans volgens de Podenco's hier in Huize Nimmersaai en dat is niet beheersbaar, gelukkig zijn de buurtkatten over het algemeen zo slim om overdag onze tuin te mijden, zo af en toe komt er een dommerik kijken en als ie niet heel snel is doet ie dat nooit weer, klinkt alsof ik het lollig vindt, maar dat is absoluut niet het geval, ik vind het vreselijk, maar het is nu eenmaal zo....

Ze zien alles, maar dan ook echt alles, ik heb geleerd om automatisch mijn omgeving te scannen op mogelijke heibel, komt niet veel voor hoor dat ik hysterische kangaroes aan de lijn heb, ik wil niks anders meer, ik vindt het heerlijke honden, met name de Podenco's.

Maar ik ben wel van mening dat het geen honden zijn voor iedereen
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Pakdebal schreef:
Selene schreef: Hoe heftig is het jachtinstinct van een windhond of whippet nu eigenlijk? Zit net een beetje te lezen op een forum maar het lijkt of men zegt dat het er een beetje (boel) bijhoort. 3 eigen katten hebben het niet overleefd, anderen hebben konijnen, kippen, merels, ratten en vossen gegrepen
Is dat niet een beetje in de hand te houden vraag ik me dan af?

.
officieel , dus echt officieel horen deze honden NOOIT los te lopen door hun jacht -instinct !

je kan daar een boete voor krijgen

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. De flora- en faunawet stelt dat honden los mogen in de daarvoor aangewezen gebieden, de eigenaar moet ze echter ten allen tijde beletten te jagen of hetzen. Een windhond of lange hond is inderdaad eerder geneigd tot maar een stabij kan net zo goed jagen, en dàt mag dus niet. Het loslopen an sich is niet strafbaar.

Ik heb het idee dat heel veel mensen denken dat zodra je een windhond losklikt, hij de benen neemt. Dat is niet zo, al laat ik de oosterse windhonden maar even buiten beschouwing nu, die zijn nog even wat eigengereider (al kan mijn afghaan ook heel betrouwbaar loslopen). Een windhond heeft twee kanten, een rustig en vriendelijk voorkomen naar mensen en andere honden, maar ook die van een moordenaar van katten, konijnen, hazen, pluimvee, etc. wanneer hun instinct getriggerd wordt en ze de kans krijgen. Dat is gewoon zo en daar kun je als baas op het moment supreme helemaal niks aan doen, anders dan zorgen dat die kans er niet komt. Dus aan de lijn houden waar de konijntjes bij wijze van spreken voor hun neus huppelen.

Het is zaak om een windhond van jongs af aan het loslopen en hierkomen te leren met een voor de hond zeer goede motivatie, zoals lekkere worst. Dan zullen ze alsnog altijd achter een vluchtende prooi aangaan, maar je krijgt dan wel een hond die redelijk bij je blijft en terug te roepen is als er niets na te jagen valt. Je ziet met stichtinghonden en ex-stropershonden meestal dat deze honden nooit meer betrouwbaar los kunnen omdat ze zo gewend zijn hun eigen plan te trekken.

Je moet het jachtinstinct in goede banen leiden door de hond niet de kans te geven zelfstandig te gaan slenteren, als je dat toestaat krijg je wel een hond die zelf wild gaat opstoten, niet in de schemering lopen in het bos als het wild actief is en wildarme gebieden uitzoeken, en gewoon zeer goed op de lichaamstaal letten. Het voor zijn dus, want als het zover is kun je niets meer dan wachten en het, eerlijkheid gebied me te zeggen, prachtige samenspel tussen roofdier en prooi bekijken tot de hond het nagejaagde gepakt heeft of is kwijtgeraakt. Daarna horen ze de baas weer.

Een windhond nooit los laten vind ik persoonlijk zielig, het zijn atleten gemaakt om te rennen. Ik heb ook het idee dat geen enkele andere activiteit het rennen op fullspeed kan vervangen. Als je geen mogelijkheid of zin hebt om een windhond regelmatig los te laten om te rennen kun je er beter geen nemen.

Zoals Jaap aanhaalt is een whippet voor windhondbegrippen behoorlijk baasgericht, al hebben ze weldegelijk het windhondinstinct, ongeacht ren- of showlijn. Dat hoort ook zo. ;)

Ik heb twee showlijnwhippets en een renlijnafghaan, en alledrie doen ze niks onder voor elkaar qua instinct. Toch kunnen ze alledrie prima loslopen hier op het strand bijv., wat ik eigenlijk een ideale losloopomgeving vind voor een windhond qua wild. Voorheen kon mijn stel ook in bepaalde delen van de duinen los zonder problemen, maar aangezien andere hondenbazen het nodig vinden om hun (overigens niet-windhond :engel:) hond onder afrasteringen door te laten graven om in het voor publiek verboden gebied te hetzen durf ik ze daar niet meer los te laten.

De renbaan en coursing zijn fantastisch voor een windhond maar geen vervanging voor dagelijks loslopen. Ik doe aan coursing en renbaan met alledrie mijn honden en het heeft niets verandert of versterkt aan hun jachtinstinct, dat zit gewoon in een windhond.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Ga op jachttraining met je hond, leert hij veel van op een goede manier zou ik zeggen :P
Afbeelding
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Marco88 schreef:Ga op jachttraining met je hond, leert hij veel van op een goede manier zou ik zeggen :P
Dat wordt met een windhond niks. Kan ik je nu al vertellen.
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Kit schreef:Tja, windhonden en jagen, want dat doen ze. Mijn mening is dat het zeker wel beheersbaar is, het is tenslotte ook gelukt om Danne veilig los te kunnen laten lopen, het heeft wat voeten in aarde gehad, maar dan heb je ook wat.

Hier kan alles los, ik kan ze inmiddels zo goed "lezen" dat ik die jachtmodus ver voor ben en voor ze er in zitten zijn ze allang en breed aangelijnd.

Falera vindt de renbaan geweldig! Ik heb niet het idee dat haar jacht instinct aangewakkerd wordt hierdoor, wat ik wel weet is dat ze er ubergelukkig van wordt om lekker voluit te mogen rennen achter een lure aan, een doel dus, normaal gesproken rent ze om het rennen, zodat ze haar energie wat kwijt kan, maar zo'n lure is toch wel het summum voor haar.

Katten moeten dood, dat dan weer wel, althans volgens de Podenco's hier in Huize Nimmersaai en dat is niet beheersbaar, gelukkig zijn de buurtkatten over het algemeen zo slim om overdag onze tuin te mijden, zo af en toe komt er een dommerik kijken en als ie niet heel snel is doet ie dat nooit weer, klinkt alsof ik het lollig vindt, maar dat is absoluut niet het geval, ik vind het vreselijk, maar het is nu eenmaal zo....

Ze zien alles, maar dan ook echt alles, ik heb geleerd om automatisch mijn omgeving te scannen op mogelijke heibel, komt niet veel voor hoor dat ik hysterische kangaroes aan de lijn heb, ik wil niks anders meer, ik vindt het heerlijke honden, met name de Podenco's.

Maar ik ben wel van mening dat het geen honden zijn voor iedereen
Dat laatste denk ik zeker, je moet het wel kunnen en willen
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik snap eigenlijk niet waarom een hond niet een keertje achter een haas aan mag rennen. Die krijgt hij toch niet, tenzij het een windhond is, die maken wel een kans. Bij mijn honden zie ik de afstand tussen haas en hond gewoon zienderogen vergroten. Ze zijn kansloos.

het zou wel anders zijn geweest als ze zo'n dier te pakken kregen. Dan mochten ze er niet meer achter aan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Kit
Erelid

Marco88 schreef:Ga op jachttraining met je hond, leert hij veel van op een goede manier zou ik zeggen :P

Een windhond weet al hoe ie moet jagen, heeft ie geen les voor nodig, daarbij werkt zoiets ook niet voor een windhond, zijn ze veel te zelfstandig voor, ze volgen ook eigenlijk alleen commando's op als zij er het nut van inzien
Kit
Erelid

Tara schreef:
iones schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom een hond niet een keertje achter een haas aan mag rennen. Die krijgt hij toch niet, tenzij het een windhond is, die maken wel een kans. Bij mijn honden zie ik de afstand tussen haas en hond gewoon zienderogen vergroten. Ze zijn kansloos.

het zou wel anders zijn geweest als ze zo'n dier te pakken kregen. Dan mochten ze er niet meer achter aan.
Een haas rent voor zijn leven, hoeveel stress zou dat teweeg brengen denk je?
Hoeveel wegen zal dat haas oversteken met de hond achter zich aan?
Ik wil het dus niet hebben.
Wees trouwens maar niet zo naïef te denken dat een hond geen gezonde haas pakt, ik heb er namelijk een die dat wel kan. Weliswaar uit de pot, maar toch.

Dit dus :ok:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Tara schreef:
iones schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom een hond niet een keertje achter een haas aan mag rennen. Die krijgt hij toch niet, tenzij het een windhond is, die maken wel een kans. Bij mijn honden zie ik de afstand tussen haas en hond gewoon zienderogen vergroten. Ze zijn kansloos.

Wees trouwens maar niet zo naïef te denken dat een hond geen gezonde haas pakt, ik heb er namelijk een die dat wel kan. Weliswaar uit de pot, maar toch.
Mijn honden lukt het (gelukkig) niet. Maar als ik ze de hele dag los liet lopen overal zonder toezicht zou het ze wellicht een keer lukken.

Hier lopen veel katten rond, die jagen ook. Maar die krijgen écht dieren te pakken. Niet de volwassen hazen en konijnen (want ook katten zijn niet snel genoeg), maar wel de jonge dieren, en de weidevogels. Dat vind ik veel erger. Maar dat schijnt dan weer wél te mogen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Kit
Erelid

iones schreef:
Tara schreef:

Mijn honden lukt het (gelukkig) niet. Maar als ik ze de hele dag los liet lopen overal zonder toezicht zou het ze wellicht een keer lukken.

Hier lopen veel katten rond, die jagen ook. Maar die krijgen écht dieren te pakken. Niet de volwassen hazen en konijnen (want ook katten zijn niet snel genoeg), maar wel de jonge dieren, en de weidevogels. Dat vind ik veel erger. Maar dat schijnt dan weer wél te mogen.

Als jij je honden achter wild aan laat stuiteren ben je aan het opstoten, dat mag niet, gewoon niet, het brengt ontzettend veel stress voor de dieren, waarna ze zelfs van die stress die jouw honden veroorzaken alsnog het loodje kunnen leggen
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Kit schreef:

Een windhond weet al hoe ie moet jagen, heeft ie geen les voor nodig, daarbij werkt zoiets ook niet voor een windhond, zijn ze veel te zelfstandig voor, ze volgen ook eigenlijk alleen commando's op als zij er het nut van inzien
Zie je het voor je? "Topsi, apport!" :LOL:
Kit
Erelid

Maeve schreef:
Kit schreef:

Zie je het voor je? "Topsi, apport!" :LOL:

:lol1: :Q:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

iones schreef:Hier lopen veel katten rond, die jagen ook. Maar die krijgen écht dieren te pakken. Niet de volwassen hazen en konijnen (want ook katten zijn niet snel genoeg), maar wel de jonge dieren, en de weidevogels. Dat vind ik veel erger. Maar dat schijnt dan weer wél te mogen.
Oh, gelukkig. We zijn waar jij wil wezen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

allebei op de weg , allebei , ook jouw hond overreden .. nou, wat een lol . :roll:
Hanneke2
Zeer actief

Pakdebal schreef:
.

Een garantie heb je nooit, je eigen hond kan ook zomaar je eigen kat vermoorden. Het kan zelfs helemaal per ongeluk (wij zouden bijvoorbeeld in eerste instantie Pippiepoes haar zusje krijgen, zat in een opvanggezin met alleen maar katvriendelijke honden. Maar zusje was (net als Pippi) heel erg opdringerig en kende nauwelijks grenzen wat betreft nagels en tanden gebruiken (het nest was heel jong gevonden in een vuilnisbak, zonder moeder). En waar Jack het uiteindelijk lijdzaam toeliet dat hij gemolesteerd werd door een mini-kitten, gaf een van de honden in het opvanggezin op een gegeven ogenblik een terechte maar te hard gedoseerde correctie. Resultaat was een dood zusje van Pippi. Ik ben ervan overtuigd dat die hond niet voor de kill ging, maar dat hele nest was met tien weken zo piepklein en kwetsbaar en tegelijkertijd zo dominant en fel, het is een godswonder dat de rest (ook allemaal bij honden terecht gekomen) het uiteindelijk prima deed in die roedels.)

Je hebt het nooit 100% in de hand, de interactie binnen je roedel en de interactie met vreemde dieren. Maar ik denk toch wel dat als je honden thuis heel veel tolereren van je katten of ander klein spul, dat ze buitenshuis diezelfde diersoort niet aan stukkies bijten. Je maakt mij niet wijs dat een hond die buiten vogels vangt en opvreet, thuis dikke vrinden is met het parkietje.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”