Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oryn bij de schapen - Vooruitgang (p. 2)

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Oryn bij de schapen - Vooruitgang (p. 2)

Ongelezen bericht door Eilfy »

De eerste keer bij de schapen was al op 18 augustus, op uitnodiging van nestbroertje Akari (technisch gezien het baasje van Akari...) mochten we bij de Border Collie Club Zwolle een keertje snuffelen. Het was voor mij compleet nieuw, ik heb wel een keer een demonstratie gezien wat ik erg gaaf vond maar nog nooit zelf gedaan of me erin verdiept. Dus eerst maar eens kijken of er überhaupt interesse was van Oryn uit (die was er, hoefde ik geen moeite voor te doen) en daarna het veld op... Dat we de dag van ons leven hebben gehad, is denk ik wel te zien. Oryn toonde (volgens de experts) rustig en beheerste interesse.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen week (2 oktober) zijn we opnieuw naar de schapen geweest. Dit keer voor een intake om te kijken of er daadwerkelijk voldoende 'talent' in Oryn aanwezig is om van schapendrijven geen hobby maar een sport te maken voor Oryn en mij als team. Ik verwachtte er niet heel veel van, Oryn komt immers niet uit drijverslijnen maar ik weet dat hij het waanzinnig leuk vond in Zwolle dus niet geschoten is altijd mis. Gewoon lekker lol maken. Ook hier weer een korte introductie en kijken of er interesse is... Interesse was een understatement. Ik hield hem bijna niet meer, strak gefocust op de schapen en hij wilde zo graag! Dus dan de lijn er maar af, kijken wat hij doet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij verbaasde mij enorm! Niet alleen dreef hij de schapen zonder aarzeling in een (bijna) rechte lijn naar mij toe, hij hield ze ook keurig bij me en deed zelfs een poging om een schaap wat er vandoor wilde terug te halen (dit was iets te enthousiast waardoor zowel schaap als Oryn alle hoeken van het veld gezien hebben...). Kreeg fantastisch commentaar van de trainer en meteen de boodschap dat ik er maar eens serieus over na moest gaan denken om hier onze sport van te maken. Want "Oryn is geboren om te drijven met zijn sterke voorkomen en gemene priemoogjes".

Aangezien ik heb gezegd dat Oryn mag kiezen wat we gaan doen en ik nergens anders deze passie van hem heb gezien (kreeg hem eigenlijk niet meer mee naar huis) gaan we er dus voor! Ben heel benieuwd, het is voor mij allemaal nieuw en ik ga het maar op me af laten komen. Aanstaande woensdag weer!
Laatst gewijzigd door Eilfy op 21 dec 2013 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Re: Oryn bij de schapen

Ongelezen bericht door Machie »

Wat doet ie t goed zeg :ok:

Csiva mag volgende week bij de schapen, alleen verwacht ik daar echt helemaal niks van :LOL:
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wat gaaf zeg! Heel erg leuk dat hij het zo goed deed al :ok:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Gaaf! Veel succes in jullie verdere 'schapendrijfcarriere' met Oryn en z'n gemene priemoogjes :wink: Ik lees graag verdere updates.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag mocht Oryn weer! Deze keer niet alleen maar snuffelen maar voor mij vooral ook veel leren. Oryn is nog dusdanig jong, voor hem moet het alleen maar leuk zijn om bij de schapen te werken.

Er komt zoveel op je af in een training... ik heb het geprobeerd samen te vatten in een blogpost. Daar ga ik sowieso proberen om bij te houden hoe het per training gaat! Wil je meelezen? http://orynssheepherding.blogspot.nl/
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Tamara/Bayko
Zeer actief

Wat een gaaf verslag weer! Ik moest lachen om de eerste alinea. Heb je echt zitten oefenen met een papieren hond? :mrgreen:

Verder ook erg herkenbaar hoe vermoeiend het is, niet alleen voor de hond maar zeker ook voor de onervaren baas. Je moet op zoveel dingen tegelijk letten. En dat je hond als hij de eerste keren bij de schapen mag opeens stukken minder goed lijkt te luisteren dan je van hem gewend bent, zullen de meeste border collie eigenaren kunnen beamen. Ik in ieder geval wel :wink: Ik blijf je blog zeker volgen.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Heel leuk om te lezen!
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:Wat een gaaf verslag weer! Ik moest lachen om de eerste alinea. Heb je echt zitten oefenen met een papieren hond? :mrgreen:
:engel: :engel: :engel:
Verder ook erg herkenbaar hoe vermoeiend het is, niet alleen voor de hond maar zeker ook voor de onervaren baas. Je moet op zoveel dingen tegelijk letten. En dat je hond als hij de eerste keren bij de schapen mag opeens stukken minder goed lijkt te luisteren dan je van hem gewend bent, zullen de meeste border collie eigenaren kunnen beamen. Ik in ieder geval wel :wink: Ik blijf je blog zeker volgen.
Ja hij had gisteren z'n oren er echt voor de sier aan zitten... waar hij thuis echt goed luistert leek het nu wel alsof hij totaal niet opgevoed was. Stom beest :S: Maar hij deed het zo goed... grappige is dat ik nu van hem leer in plaats van hij van mij. Omgekeerde wereld dan wat ik tot nu toe gewend was!
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Ik vind het zelf niet prettig te lezen dat je je hond een "flinke riemcorrectie" moest geven, ook al train je zelf positief.. Onze hond zit nu ook net bij de schapen, maar no way dat die een correctie krijgt.. De schapen zijn zijn beloning voor goed luisteren, en niet luisteren = pret is over.. Tuurlijk zijn er verschillende manieren, maar als jij corrigeren niet fijn vind, dan laat je dat toch ook niet toe? Hoe leuk ze het ook vertellen..

In elk geval vind ik het wel een leuk verslag, en hoop dat jullie veel plezier bij de schaapjes houden :D
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

geweldig een hele nieuwe hobby erbij :ok:
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Ayronna schreef:Ik vind het zelf niet prettig te lezen dat je je hond een "flinke riemcorrectie" moest geven, ook al train je zelf positief.. Onze hond zit nu ook net bij de schapen, maar no way dat die een correctie krijgt.. De schapen zijn zijn beloning voor goed luisteren, en niet luisteren = pret is over.. Tuurlijk zijn er verschillende manieren, maar als jij corrigeren niet fijn vind, dan laat je dat toch ook niet toe? Hoe leuk ze het ook vertellen..
Voor mij zit er een verschil tussen positief trainen en nooit corrigeren. Ik merk wel vaker dat mensen dat 'vreemd' vinden: je traint positief dus je corrigeert niet. Voor mij is het: ik train positief, maar als ik de hond niet op een positieve manier kan bereiken corrigeer ik als het gedrag dusdanig vervelend/gevaarlijk is dat wachten tot de hond zelf de keuze maakt (en dan helemaal uit zichzelf) geen optie is.

In dit geval zijn er in totaal 2 echte riemcorrecties nodig geweest. Toen had hij door dat er ook nog een baas aan de lijn zat die wat van hem wilde. Eenmaal uit die focus van "schapeschapenschapenschapen" ben ik positief verder gegaan: het was de knapste hond op aarde toen hij naast me liep. Heeft hij er van geleden? Nee, toen hij eenmaal wist wat ik van hem wilde, was het goed. De riemcorrectie was in dit geval even nodig.

Ik ben er geen fan van en als het even kan, doe ik het positief. Maar, net als bij kinderen, is er niks mis met een goed getimede, goed uitgevoerde en duidelijke correctie. Mits je daarna wel vertelt wat er wel de bedoeling is.
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Heel erg leuk om te lezen, ik blijf het zeker volgen :ok:
Ayronna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayronna »

Eilfy schreef:
Ayronna schreef:Ik vind het zelf niet prettig te lezen dat je je hond een "flinke riemcorrectie" moest geven, ook al train je zelf positief.. Onze hond zit nu ook net bij de schapen, maar no way dat die een correctie krijgt.. De schapen zijn zijn beloning voor goed luisteren, en niet luisteren = pret is over.. Tuurlijk zijn er verschillende manieren, maar als jij corrigeren niet fijn vind, dan laat je dat toch ook niet toe? Hoe leuk ze het ook vertellen..
Voor mij zit er een verschil tussen positief trainen en nooit corrigeren. Ik merk wel vaker dat mensen dat 'vreemd' vinden: je traint positief dus je corrigeert niet. Voor mij is het: ik train positief, maar als ik de hond niet op een positieve manier kan bereiken corrigeer ik als het gedrag dusdanig vervelend/gevaarlijk is dat wachten tot de hond zelf de keuze maakt (en dan helemaal uit zichzelf) geen optie is.

In dit geval zijn er in totaal 2 echte riemcorrecties nodig geweest. Toen had hij door dat er ook nog een baas aan de lijn zat die wat van hem wilde. Eenmaal uit die focus van "schapeschapenschapenschapen" ben ik positief verder gegaan: het was de knapste hond op aarde toen hij naast me liep. Heeft hij er van geleden? Nee, toen hij eenmaal wist wat ik van hem wilde, was het goed. De riemcorrectie was in dit geval even nodig.

Ik ben er geen fan van en als het even kan, doe ik het positief. Maar, net als bij kinderen, is er niks mis met een goed getimede, goed uitgevoerde en duidelijke correctie. Mits je daarna wel vertelt wat er wel de bedoeling is.
Klopt, ik train ook niet "alleen" positief. Maar dan stond het er gewoon anders dan je bedoelde (of heb ik het anders opgevat :) ). Duidelijk, dan ;)
Strandjutter
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Strandjutter »

Leuk om te lezen :ok:

Succes met de trainingen :ok:
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Zat er al helemaal klaar voor, gaat m'n telefoon. Helaas, de trainer ligt ziek op bed (en goed zoek ook zo te horen) dus de les van vandaag kan niet doorgaan :jank:

Hopelijk mogen we hem snel inhalen, nu al ruim een week niet bij de schapen geweest en ik begin rare trekjes te vertonen :Q: Gevaarlijke sport dat schapendrijven. Voor je het weet ben je verslaafd en ga je gekke dingen doen als de les niet doorgaat!
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Leuk om te lezen! Het is een prachtige sport :ok: Kan er echt van genieten als je ziet met hoeveel passie die honden het doen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Na een (veel te) lange pauze mogen we vrijdag weer bij de schapen! Oryn die keek me wat schaapachtig aan toen ik het hem meedeelde maar dat zal vrijdag als hij de schapen ziet wel anders zijn :)
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Nieuwe update (inclusief filmpje) op Oryn's blog!

http://orynssheepherding.blogspot.nl/20 ... ijven.html
Tamara/Bayko
Zeer actief

Ik kan de eerste twee filmpjes helaas niet bekijken, zal wel aan Chrome liggen ofzo. Je verslag klinkt verder wel goed en heerlijk enthousiast. Jullie lijken beide iedere keer veel bij te leren. Knap dat Oryn al zo goed op jou gericht is en contact met je houdt tijdens het drijven, maar toch ook z'n eigen instinct durft te volgen :ok:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Het blijft ontzettend leuk om te lezen :ok:
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:Ik kan de eerste twee filmpjes helaas niet bekijken, zal wel aan Chrome liggen ofzo. Je verslag klinkt verder wel goed en heerlijk enthousiast. Jullie lijken beide iedere keer veel bij te leren. Knap dat Oryn al zo goed op jou gericht is en contact met je houdt tijdens het drijven, maar toch ook z'n eigen instinct durft te volgen :ok:
De eerste twee zijn foto's :) Helaas niet helemaal scherp maar ik vond dat ze z'n houding op zich wel goed lieten zien!

Het verbaasd mij wel hoe hij op mij gericht is, vind het wel heel prettig en hoop dat hij dit niet verliest. En dat instinct mag van mij nog meer :) Denk namelijk dat hij het prima kan maar momenteel nog een beetje zelfvertrouwen mist. Schijnt ook in de leeftijd te zitten maar we zien het wel. We hebben er in ieder geval verschrikkelijk veel plezier in!
M@rleen schreef:Het blijft ontzettend leuk om te lezen :ok:
Dank je wel :E:
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag mochten we weer! Het was een ietsje pietsje modderig :engel: maar dat mocht de pret niet drukken.

Uiteraard is er weer een blog update deze keer weer met filmpje (onderste alleen, andere zijn foto's)

En nog een paar foto's omdat ik het niet kan laten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben iedere training weer zo trots op hem. Natuurlijk doet hij niet alles goed maar hij doet heel erg zijn best en je ziet hem echt stappen vooruit maken. Daarbij heeft hij er waanzinnig veel lol in en dat is wat het belangrijkste is!
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Weer zo'n leuke blog :ok: :cheer:
Kun je niet iedere 2 dagen zo'n blog schrijven :mann:
Het blijft ontzettend leuk om te lezen en te zien dat hij er zo'n plezier in heeft!
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga je dan blij maken denk ik M@rleen!

Er is weer een nieuwe update op Oryn's blog, vandaag mochten we namelijk weer lekker trainen! Niet alleen veel lol gehad en veel geleerd maar ook als team weer een goede stap vooruit gemaakt!

Samen spelen, samen leren

Ennnn morgen komt er dus weer een update, een speciale :)
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Eilfy schreef:Ik ga je dan blij maken denk ik M@rleen!

Er is weer een nieuwe update op Oryn's blog, vandaag mochten we namelijk weer lekker trainen! Niet alleen veel lol gehad en veel geleerd maar ook als team weer een goede stap vooruit gemaakt!

Samen spelen, samen leren

Ennnn morgen komt er dus weer een update, een speciale :)
:cheer: :cheer: :cheer:
Leuk! En wat goed zeg! :ok:
Fijn ook dat hij los mee kon bij de schapen vandaan, wat zal dat moeilijk geweest zijn!
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

@ M@rleen: dat is nog steeds wel moeilijk! Naar de schapen toe (aan het begin van de training) doen we dit nog niet omdat hij dan nog zo verschrikkelijk graag wil dat ik hem eigenlijk niet tegen kan houden. Wat we daar al wel bereikt hebben is dat hij aan een slappe lijn met mij mee loopt dus het gaat wel vooruit! Als hij dan eenmaal gewerkt heeft en ik wil de training beëindigen, dan loopt hij wel met me mee zonder lijn. Dus we hebben nog wel even te gaan, maar dat is niet erg!

Ook vandaag hebben we weer mogen trainen, een bonustraining deze keer! En ook een beetje nostalgie want in Zwolle is ons schapenavontuur begonnen en daar gingen we nu weer terug naar toe!

Twee broers, vijf schapen en een heleboel tips!

Het was misschien niet onze allerbeste training maar ik heb wel heel veel geleerd. Niet zozeer over de sport zelf maar wel hoe ik zelf wil trainen, wat het beste bij mij en Oryn past. Dus we gaan aanstaande vrijdag weer lekker aan de slag in Buren: verder op de ingeslagen weg maar gesteund door de vele tips die ik vandaag gekregen heb.
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.

Ongelezen bericht door ruygemoor »

in mijn tijd in buren trainde jan bos pieters veel meer op de zwolse manier met best pittige correcties. is hij nu zo'n softie geworden? hij was altijd erg tegen dat "moderne gedoe"' zoals hij dat noemde.
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

ruygemoor schreef:in mijn tijd in buren trainde jan bos pieters veel meer op de zwolse manier met best pittige correcties. is hij nu zo'n softie geworden? hij was altijd erg tegen dat "moderne gedoe"' zoals hij dat noemde.
Ik weet natuurlijk niet hoe hij met andere honden traint, met zijn eigen honden is hij, van wat ik gezien heb, wel pittiger met de correcties. In het geval van Oryn is het niet zo dat er niet gecorrigeerd wordt: flossen naar de schapen of erin vliegen, trekken aan de lijn, als een gek over het veld... dat mag echt niet. En daar volgt dan wel een stemcorrectie op. Dus het is niet zo dat Oryn zijn goddelijke gang mag zijn, de regels zijn duidelijk en worden strikt gehandhaafd. En tot nu toe is de stemcorrectie voor Oryn voldoende.

Ik weet niet precies waarom JB hiervoor kiest, dat zou ik hem moeten vragen. Ik weet wel dat ik het een prettige manier van trainen vindt, prettiger dan wat ik gisteren in Zwolle heb gezien en gehoord. Ik heb mijn hond niet als pure werkhond maar als sportmaatje en als ik er langer over doe om een bepaald niveau te bereiken: so be it. Kan ik niet mee zitten. Ik zit er wel mee als ik mijn hond moet "breken" en leren gaat via correctie. Dat zal werken voor bepaalde combinaties maar dus niet voor mij. Dan maar een softie :)
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.

Ongelezen bericht door ruygemoor »

ok, mss gaat hij toch met zijn tijd mee...............nou houd ik wel van "dominante" honden, dus die moet je wel eens flink aanpakken. een aantal jaren terug ging jbp minderen met lesgeven omdat het te zwaar werd voor hem. ik moest toen helaas stoppen. is hij nu weer volop bezig of maar een bepaalde dag? moest jij bv op een wachtlijst of zo? ben benieuwd.
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Hij staat in ieder geval open voor een andere aanpak. En inderdaad, sommige honden vergen en wat stevigere aanpak (dat heb ik ook wel gezien bij één van JB's eigen honden, daar is hij best stevig tegen maar die hond kan dat prima hebben).

Hij geeft nog steeds niet veel les. Ik ben via-via bij hem terecht gekomen. Hij heeft wel eerst gekeken of er volgens hem voldoende aanleg was bij Oryn (soort intake/aanlegtest) en pas als hij denkt dat de combinatie er voor wil gaan en er potentie is, kan je komen trainen. Hij is dus redelijk selectief naar wat ik begrepen heb.

En hij geeft maar bepaalde dagen les dus dat is soms voor mij ook even puzzelen :)
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”