Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Welk ras?

Ongelezen bericht door renee-uk »

kijk je ook naar het karakter ipv alleen naar wat je mooi vindt?
het oog wil best wat, maar een mooie hond waar je vanwege het karakter niet mee uit de voeten kunt, wordt uiteindelijk niks.
en de asiels zitten al vol genoeg :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
aapnootmies
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door aapnootmies »

Uhm daarvoor ben ik toch juist op dit forum? Heb je de rest van me berichten niet gelezen? Ik wil me juist verdiepen in meerdere rassen, om zo tot een goede beslissing te komen, ik geeft het gewoon eventjes aan als ik een belaald soort ras niet zo mooi vind, niks mis mee toch?
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

aapnootmies schreef:Uhm daarvoor ben ik toch juist op dit forum? Heb je de rest van me berichten niet gelezen? Ik wil me juist verdiepen in meerdere rassen, om zo tot een goede beslissing te komen, ik geeft het gewoon eventjes aan als ik een belaald soort ras niet zo mooi vind, niks mis mee toch?
Ik kan me de vraag van Renee best voorstellen eigenlijk.
Je vindt Kooikerhondjes mooi, prima, zijn ook best leuk om te zien.
Maar op mijn kanttekening qua karakter komt geen reactie.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Suske schreef:
aapnootmies schreef:Uhm daarvoor ben ik toch juist op dit forum? Heb je de rest van me berichten niet gelezen? Ik wil me juist verdiepen in meerdere rassen, om zo tot een goede beslissing te komen, ik geeft het gewoon eventjes aan als ik een belaald soort ras niet zo mooi vind, niks mis mee toch?
ja inderdaad
lief zou ik de doorsnee kooiker niet willen noemen :?
verder zijn de karakters van de rassen die je voorkeur hebben nogal verschillend en daardoor lijkt het toch echt of je voornamelijk op uiterlijk selecteert.
en dat wil nog wel eens erg fout gaan als de hond in kwestie de niet realistische verwachtingen niet waar kan maken :schrik:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
aapnootmies
geregistreerd lid

Je heb gelijk, sorry dat ik daar niet op gereageerd heb, ik heb het uiteraard wel gelezen, en meegenomen. Geen allemans vriend is niet zo erg, zolang hij geen andere mensen aanvalt.

En op de andere vraag of ik er buiten me werk genoeg tijd voor heb; ja ik ben juist van plan er sport(en) mee te gaan doen, en vind het heerlijk om te wandellen met honden.
aapnootmies
geregistreerd lid

Je heb gelijk, sorry dat ik daar niet op gereageerd heb, ik heb het uiteraard wel gelezen, en meegenomen. Geen allemans vriend is niet zo erg, zolang hij geen andere mensen aanvalt.

En op de andere vraag of ik er buiten me werk genoeg tijd voor heb; ja ik ben juist van plan er sport(en) mee te gaan doen, en vind het heerlijk om te wandellen met honden.
aapnootmies
geregistreerd lid

Er zullen vast meer reacties zijn waar ik niet op gereageerd heb, maar ik lees alles zorgvuldig door, en neem alles goed in me op!
aapnootmies
geregistreerd lid

Sorry dat ging niet helemaal goed :)
Suske
Zeer actief
Contacteer:

aapnootmies schreef:Je heb gelijk, sorry dat ik daar niet op gereageerd heb, ik heb het uiteraard wel gelezen, en meegenomen. Geen allemans vriend is niet zo erg, zolang hij geen andere mensen aanvalt.

Dan kun je je met een Kooikerhondje nog wel eens gaan vergissen.
Ik druk me eigenlijk te voorzichtig uit met geen allemansvriendje.
Heb werkelijk mijn handen vol gehad aan het exemplaar dat we thuis hebben.
Denk je met Mechelaars wel iets gewend te zijn.
Nou, die hebben nog nooit naar ons gegromd, laat staan gebeten.
Ook naar vreemden niet. (ok, gegromd naar een vage buurjongen :wink: )

Kooikertje heeft alles al gepresteerd wat dat aangaat.
En dat venijn zat er als pup al in.
Suske (Mechelaar) en Belle als pup was echt een verschil van dag en nacht.

Afbeelding
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Vroeger toen ik nog thuis woonde een kooiker gehad, was niet zo'n succes. Blaffen en soms bijten naar bezoek. Kon niet los lopen want dan liep hij weg. Ik was toen 14 jaar maar weet wel dat die kooiker een stuk lastiger te trainen was dan de herder die ik nu heb. Die heeft zo'n grote will to please dat ze alles snel leert. Weg lopen hoef ik ook niet bang voor te zijn, gaat niet verder dan zo'n 6 meter uit mijn buurt.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Ga eerst maar eens bij hondenscholen kijken bij de lessen, kun je gelijk wat van het gedrag zien. En leren :wink: En bezoek hondententoonstellingen, maak kennis met de hondeneigenaren en vraag hen het hemd van het lijf. Zoek op raad van beheer, kijk in de agenda, daar kun je alle data vinden. Neem hier alsjeblieft ruim de tijd voor en ga niet vlug-vlug een schattig pupje op MP scoren.

(en ja, ik heb zo'n lelijke Cardigan en een nog lelijkere Poedel, maar wat een mooie karakters!)
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Misschien een markiesje? Qua uiterlijk vergelijkbaar met de kooiker (meestal noem ik het zwarte kooikers als mensen het ras niet kennen), qua karakter iets makkelijker. Sportief zijn ze ook en gaan makkelijk mee op lange wandelingen. Mocht het soms een dagje minder zijn dan schikken ze zich daarin en dat is met een border wat lastiger denk ik. Je moet wel vanaf dag 1 scherp zijn op het blaffen, want daar hebben de meeste wel een handje van :roll:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

veertje schreef:Mocht het soms een dagje minder zijn dan schikken ze zich daarin en dat is met een border wat lastiger denk ik.
Dat is ook maar wat je ze aanleert. Als je elke dag 3 uur loopt en dan ineens een dag niet dan zullen ze het daar moeilijk mee hebben. Maar als je iedere dag 1-2 uur loopt en regelmatig een dagje niet dan gaat dat prima hoor.

Een border past prima in het plaatje, alleen het sociale misschien niet helemaal. Ze zijn over het algemeen niet direct agressief naar andere honden, maar willen er weinig van weten. Ze zullen vaak eerder ontlopen, maar als dat niet kan of een hond blijft doordrammen dan laten ze vaak wel merken dat ze het daar niet van gediend zijn. De meeste borders zijn geen spelers.
Met Ziva (onze border) kunnen we prima in het bos lopen maar we moeten het wel begeleiden.
Verder zijn het honden die naast beweging veel geestelijke uitdaging nodig hebben. Als je het leuk vindt om te sporten en dingen met ze te ondernemen is dat uiteraard alleen maar leuk.
Het zijn wel honden waar je vaak ongelofelijk consequent bij moet zijn. Ziva is bijvoorbeeld erg gesteld op duidelijkheid en regels. En als wij die niet maken, maakt ze die zelf (en dat is niet altijd handig :wink: )

Een leuke golden zou overigens ook prima in het plaatje passen. Vaak socialer en makkelijker (maar zeker geen vloerkleedjes!). Een poedel zou ook kunnen. Uiterlijk vindt je misschien niks (vind het zelf ook niet de mooiste honden) maar er zitten echt leuke hondjes onder. Wel actief en werklustig, maar ik vind ze wat minder gecompliceerd dan een border. Je kunt er leuk mee sporten en handzaam maatje. Noem Jip vaak een border collie in schaapskleren :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

renee-uk schreef:
Suske schreef:
ja inderdaad
verder zijn de karakters van de rassen die je voorkeur hebben nogal verschillend en daardoor lijkt het toch echt of je voornamelijk op uiterlijk selecteert.
en dat wil nog wel eens erg fout gaan als de hond in kwestie de niet realistische verwachtingen niet waar kan maken :schrik:
Dan heb ik geen doorsnee kooikers en ken ik ook heel veel niet doorsnee kooikers. Voorbeeldje, een tijdje geleden, bij de show van nederlandse rassen heeft Fusca iets van een uur bij een vreemde op schoot geslapen. Dan is zo'n hondje toch echt heel lief en relaxed, anders doet ze dat niet. Via pb heb ik topicstarter ook al op de kooikerclubmatch gewezen, dat is toch een manier om heel veel van dit ras bij elkaar te zien.
renee-uk
Zeer actief

Renske schreef:
renee-uk schreef:
Suske schreef:
ja inderdaad
Dan heb ik geen doorsnee kooikers en ken ik ook heel veel niet doorsnee kooikers. Voorbeeldje, een tijdje geleden, bij de show van nederlandse rassen heeft Fusca iets van een uur bij een vreemde op schoot geslapen. Dan is zo'n hondje toch echt heel lief en relaxed, anders doet ze dat niet. Via pb heb ik topicstarter ook al op de kooikerclubmatch gewezen, dat is toch een manier om heel veel van dit ras bij elkaar te zien.
ook goed, het zijn allemansvriendjes en hartstikke makkelijke hondjes :cheer:
Afbeelding

*Esther
Zeer actief

Nou, precies! Hoe is dat spreekwoord ook alweer "een zwaluw maakt nog geen zomer".
Maar ga jij maar eens lekker Kooikertjes knuffelen op een show!
Suske
Zeer actief
Contacteer:

*Esther schreef:Nou, precies! Hoe is dat spreekwoord ook alweer "een zwaluw maakt nog geen zomer".
Je mag hier zonder show komen knuffelen :LOL:

Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

aapnootmies schreef:En Border collie / Jack russell.

Nog meer optie's?

wordt vast een border , altijd als leden zich zo aanmelden blijven ze aan hun eerste keus , die ze ZELF hebben gemaakt . :wink:
*Esther
Zeer actief

Suske schreef:
*Esther schreef:Nou, precies! Hoe is dat spreekwoord ook alweer "een zwaluw maakt nog geen zomer".
Jeuj!!
Maar dan kom ik voor het Suske natuurlijk :cheer:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Heb ik bij het EK dogdance nog gedaan. Een geweldig lief en leuk kooikerhondje uit Zweden (bij de 1e helft geeindigd, net geen plaats in top 10 ivm blaffen).
Gewone shows doen mij niets, de meeste kooikers die daar komen vind ik geen echte kooikerhondjes. Veel te plomp en dus geen hondjes meer. Maar ja, keurmeesters laten die winnen.
*Esther
Zeer actief

Renske schreef:
Heb ik bij het EK dogdance nog gedaan. Een geweldig lief en leuk kooikerhondje uit Zweden (bij de 1e helft geeindigd, net geen plaats in top 10 ivm blaffen).
Gewone shows doen mij niets, de meeste kooikers die daar komen vind ik geen echte kooikerhondjes. Veel te plomp en dus geen hondjes meer. Maar ja, keurmeesters laten die winnen.
het gaat mij niet om het uiterlijk maar om het karakter!!
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

aapnootmies schreef:Ik vind poedels niet zo mooi, dus geen poedel.
:jank: :S: :F: :Q:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind Border Collies ook te gek. Ik heb zelfs op een lijst van een fokker gestaan en heb urenlang gedubd of het een goed idee was. Uiteindelijk toch afgemeld want íets in mij zei: "je gaat hier een hele grote fout maken" en gelukkig heb ik het niet gedaan. Want ondanks mijn hele actieve, afwisselende levensstijl en de hoeveelheid tijd die ik voor de hond heb, kan ik een Border niet bieden waar hij voor gefokt is.

Ik heb ervaring met een Border Collie, we hadden er vroeger 1 thuis. De liefste, makkelijkste, mooiste, grappigste, trouwste hond die er bestaat. Maar niet alle borders zijn zo :oohja: Dus we hadden geluk.

Mijn stabijtje is de milde, zelfstandigere en eigenwijzere versie van onze Border van vroegâh :mrgreen: Ze heeft HEUL veel energie, als ze prikkels blijft krijgen. Ik kan haar op een hele drukke dag overal mee naartoe nemen en ze blijft happy, goed gehumeurd en energiek aan alles meedoen.

Thuis is ze erg rustig. Het hoeft allemaal niet, dat drukke programma. Ik denk dat je die kalmte thuis niet hoeft te verwachten van een JackRussel. De Russels die ik ken, steken overal hun neus in, zijn thuis blafferig en vind ik (naar mijn maatstaven) zenuwenleiers.

Stabijtjes blinken niet uit in sport. Ze zijn van het eigenzinnige type. Door veel te trainen kunnen ze natuurlijk heel gehoorzaam zijn, maar als ze geen heil zien in de hindernissen van het flyball parcours, dan kun je hoog of laag springen maar het gaat niets worden. Op de hondenschool zie ik wel eens wat stabijtjes in de beginnersklasse van agility maar weinig in de gevorderden groep.
Ik 'sport' heel veel met mijn stabij, (fietsen/hardlopen/zwemmen) maar ik denk niet dat ze erg fanatiek te krijgen is voor de hondensporten die ze op hondenscholen aan bieden.

Maar dat 'gebrek' aan fanatisme maakt haar juist zo'n heerlijke hond in de omgang, want ik wil mijn hond probleemloos betrekken bij alles wat ik onderneem maar wil niet perse met een fluitje op een veld staan om de schapen van een ander in een vang te drijven, puur omdat mijn hond dat zo graag wil :P
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Contacteer:

*Esther schreef:
Suske schreef:
Jeuj!!
Maar dan kom ik voor het Suske natuurlijk :cheer:
Voor het Suske moet je wel verplicht oorbeschermers dragen :LOL:

Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Paisley schreef: Maar dat 'gebrek' aan fanatisme maakt haar juist zo'n heerlijke hond in de omgang, want ik wil mijn hond probleemloos betrekken bij alles wat ik onderneem maar wil niet perse met een fluitje op een veld staan om de schapen van een ander in een vang te drijven, puur omdat mijn hond dat zo graag wil :P
Gelukkig kun je met een border ook wel meer dan schapendrijven :wink: Wij nemen onze honden best vaak mee en dat gaat altijd prima. Je moet er alleen rekening mee houden dat je daarnaast ook moet voorzien in geestelijke uitdaging. Dan kan bij schapen maar er zijn ook genoeg alternatieven (al dan niet in groepsverband). Als je daar geen zin in hebt kun je inderdaad beter verder zoeken.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”