Ik heb hem bij een fokker gekocht. Hij moest herplaatst worden omdat hij niet goed in de roedel lag.
Onze hond valt nu uit naar andere honden. Als hij vast is en lelijk doet naar andere honden loop ik door en negeer het gedrag.
Maar vanmiddag was hij los in het park en plotseling kwam er een gecastreerde reu aan. Dat was vechten en onze hond nam het initiatief. Gelukkig geen schade maar de schrik zit er in.
Eigenlijk wil ik de hond niet laten castreren vanwege de mogelijke achteruitgang van de conditie van de vacht en de aanleg om dikker te worden.
Verder is het een heel rustige hond en zou ik het jammer vinden als hij nog rustiger wordt door de castratie. Hij "rijdt" niet en het aantal keer dat hij plast valt ook mee.
Maar, helpt castreren tegen het vechtgedrag? Hij is al bijna 3 en ik vraag me af of op deze leeftijd castratie nog helpt om socialer te worden naar andere honden. Hij doet trouwens niet tegen elke hond lelijk maar vaker wel dan niet. Ik kwam laatst een teefje tegen en toen deed hij niets.
Maandag start ik met een hondencursus en zal dit gedrag ook naar voren komen en besproken worden maar misschien zitten er op het forum ervaringsdeskundige die me advies kunnen geven?
We hebben hem nog maar kort en ik zal het ook nog wel even aankijken maar hoor graag of anderen dit gedrag herkennen.

[/url]