Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reu van 3 jaar castreren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

MarjoleinM
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Labradoodle
Aantal honden: 1

Reu van 3 jaar castreren?

Ongelezen bericht door MarjoleinM »

Sinds 2 weken hebben wij een schat van een hond, een Lhaso Apso van bijna 3 jaar.
Ik heb hem bij een fokker gekocht. Hij moest herplaatst worden omdat hij niet goed in de roedel lag.

Onze hond valt nu uit naar andere honden. Als hij vast is en lelijk doet naar andere honden loop ik door en negeer het gedrag.
Maar vanmiddag was hij los in het park en plotseling kwam er een gecastreerde reu aan. Dat was vechten en onze hond nam het initiatief. Gelukkig geen schade maar de schrik zit er in. :(
Eigenlijk wil ik de hond niet laten castreren vanwege de mogelijke achteruitgang van de conditie van de vacht en de aanleg om dikker te worden.
Verder is het een heel rustige hond en zou ik het jammer vinden als hij nog rustiger wordt door de castratie. Hij "rijdt" niet en het aantal keer dat hij plast valt ook mee.
Maar, helpt castreren tegen het vechtgedrag? Hij is al bijna 3 en ik vraag me af of op deze leeftijd castratie nog helpt om socialer te worden naar andere honden. Hij doet trouwens niet tegen elke hond lelijk maar vaker wel dan niet. Ik kwam laatst een teefje tegen en toen deed hij niets.
Maandag start ik met een hondencursus en zal dit gedrag ook naar voren komen en besproken worden maar misschien zitten er op het forum ervaringsdeskundige die me advies kunnen geven?
We hebben hem nog maar kort en ik zal het ook nog wel even aankijken maar hoor graag of anderen dit gedrag herkennen.
lets have fun

Re: Reu van 3 jaar castreren?

Ongelezen bericht door lets have fun »

Opvoeden helpt meer :ok:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

krijg eerst maar een band met je hond, daarna lekker trainen op dit gedrag ;)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik gooi hem er nog maar een keer in: castratie is geen vervanging van opvoeding.
ga eerst maar eens lekker aan de slag met je nieuwe hond :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb ook een reu van 3 jaar oud laten castreren maar niet vanwege zijn agressie. Dat was vanwege zijn rijgedrag, geloof het of niet. Hij is er wel iets milder van geworden maar met vreemde reuen kan ik hem 9 van de 10 keer niet loslaten hoor. Dat had ik ook niet verwacht. Bruno is een molosser kruising en die kunnen meestal gewoon niet samen met andere reuen, gecastreerd of niet. Er zijn wel uitzonderingen hoor maar Bruno heeft het eigenlijk nooit gekund.

Bij een klein hondje maak ik me altijd een beetje zorgen dat ze er wat onzekerder van worden. Bij Bruno is dat niet gebeurd, maar dat lees ik wel vaker. Bij kleine hondjes zie je ook minder agressie, daar zie je juist vaker rijgedrag. Castratie kan daar heel goed tegen helpen, bij Bruno is dat helemaal weg.

Ik zie het zo, castreren helpt als een hond overmatig hormonaal gedrag laat zien. Dus als de hormonen de problemen veroorzaken. En vechten doen ze niet alleen vanwege hun hormonen. Ik zag wel aan Bruno dat loopse teven nog meer reden waren om andere reuen te willen bevechten. Maar het vechten zelf en het gedrag wat eraan vooraf gaat, zit ook tussen de oren. Als ze 3 jaar oud zijn, hebben ze dat gedrag aangeleerd en dan kun je er moeilijk vanaf komen door de hormonen weg te nemen. Het kan wel, maar ik denk dat jullie teleurgesteld gaan zijn, eerlijk gezegd. Ik had Bruno niet laten castreren vanwege zijn agressieve gedrag naar reuen toe want zoals verwacht, is dat gebleven, alleen is het ietsje minder geworden. Hij valt niet meer zo heftig uit en als ie losloopt, is ie makkelijker terug te roepen. De focus is op ons, voor de castratie was ie toch meer met zijn omgeving bezig.

Jullie hebben hem nog maar twee weken. Het kan zijn dat ie nog wat gestrest is door de herplaatsing. Sommige honden hebben wat langer nodig om te ontspannen. Bij Bruno duurde dat een paar maanden ipv een paar weken, voor ie echt goed in zijn vel zat hier. Dus er kan nog van alles veranderen aan het gedrag. Ik zou hem even aanlijnen nu als er een reu aankomt. En het gedrag gaan proberen te beïnvloeden. Dat werkt beter dan castreren. Bruno is nu een betrouwbare hond, maar meer door onze training, we hebben ervoor gezorgd dat ie goed luistert. Dat kostte wel wat tijd.

Als je hond betrouwbaar bij je terugkomt, daar heb je al een boel mee gewonnen. Zorgen dat jij in beeld blijft en dat hij niet van alles op eigen houtje gaat doen. Aan de lange lijn uitlaten, hebben wij ook wekenlang gedaan. Zodat ie ging snappen dat alles bij ons begint. Dat is goed gelukt. Ik denk dat dat ook mogelijk moet zijn met een kleine hond. Ik zou proberen te voorkomen dat hij nog eens in gevecht raakt, ook al is ie klein, dat is natuurlijk altijd ongewenst.

Dus ik denk niet dat een castratie erg gaat helpen tegen zijn agressie. Maar goed, ik heb geen klein hondje natuurlijk. Het is meer wat ik in het algemeen denk over castratie, het doet de hormonen flink afnemen maar dat stopt niet alle soorten gedrag, helaas.
MarjoleinM
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Labradoodle

Ongelezen bericht door MarjoleinM »

Ik ben nu al blij met jullie reacties!
Bedankt Fizgig voor je uitgebreide antwoord.
Ik ben gemotiveerd om met hem aan de slag te gaan en heb ook veel zin in de cursus.
Fijn om te lezen dat opvoeden nog gewoon goed mogelijk is met dit gedrag.
Ik wil er ook echt wel de tijd voor nemen en hij is idd nog heel kort bij ons.
Goed luisteren doet hij ook nog niet en een band opbouwen duurt ook langer dan 2 weken. Ik ga lekker met hem aan de slag en dan zien we daarna wel hoe dit gedrag zich ontwikkelt. Fijn, zo'n forum!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nanna schreef:Kwestie van opvoeden. Je hebt hem nog maar pas dus dat is er best uit te trainen hoor. :ok:

Dit!
Geef het even wat tijd.

Mocht het uiteindelijk alsnog echt niet anders kunnen, dan kan het alsnog... je kunt het niet ongedaan maken he? ;-)

Suzanne
renee-uk
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
Nanna schreef:Kwestie van opvoeden. Je hebt hem nog maar pas dus dat is er best uit te trainen hoor. :ok:

Dit!
Geef het even wat tijd.

Mocht het uiteindelijk alsnog echt niet anders kunnen, dan kan het alsnog... je kunt het niet ongedaan maken he? ;-)

Suzanne
dat gaat ts toch ook doen :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

MarjoleinM schreef:Ik ben nu al blij met jullie reacties!
Bedankt Fizgig voor je uitgebreide antwoord.
Ik ben gemotiveerd om met hem aan de slag te gaan en heb ook veel zin in de cursus.
Fijn om te lezen dat opvoeden nog gewoon goed mogelijk is met dit gedrag.
Ik wil er ook echt wel de tijd voor nemen en hij is idd nog heel kort bij ons.
Goed luisteren doet hij ook nog niet en een band opbouwen duurt ook langer dan 2 weken. Ik ga lekker met hem aan de slag en dan zien we daarna wel hoe dit gedrag zich ontwikkelt. Fijn, zo'n forum!
fijn dat je niet meteen naar het mes laat grijpen :cheer:
veel succes met je hondje :ok:
Afbeelding

semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door semmyboy »

Je hebt m nog maar 2 weken.
Voor de gezondheid van de hond is castratie niet zo goed.
Bovendien haal je het gedrag niet weg.
Het enige wat je met castratie bereikt is dat hij niet vruchtbaar meer is.
Inderdaad net zoals andere het is een kwestie van opvoeden.
De balletjes er af verander je het koppie niet mee.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”