Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Me honden aan een kat laten wennen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Re: Me honden aan een kat laten wennen

Ongelezen bericht door GrethavW »

Angel1985 schreef:
Chelsea&Chica schreef:Van mij hoeft het ook niet, me vriend wil het graag, het moet toch te doen zijn.. Ik vraag ook niet of het slim is en wat ik NIET moet doen, ik had alleen wat ideeën en vroeg jullie mening.. En trouwens fijn hoor dat ik es advies heb gevraagd omdat me nieuwe hond niet zo gek is op pups en kleine hondjes en ik dat nu in iiiieeeeeddddeeeerrrr ander topic meteen weer voor me kiezen krijg, bedankt, dit helpt echt mensen..

Dus als 2 honden niet aan katten gewend zijn van pup af aan is het nooooooit mogelijk??
Ik heb hier ook 2 staffs die geen katten gewend waren. Dus toen ik 2 kittens kreeg was dat ook afwachten. Angel was lief voor ze, wel heel nieuwsgierig, maar deed geen vlieg kwaad zoals ik wel had verwacht bij haar. Maar Spike was een ander verhaal... Hij hapte naar de kittens en gemeen ook! (als ik ze vast hield, want ik liet ze natuurlijk niet los bij elkaar) Als eerste dacht ik neeeee wat nu??? Ik wilde m'n kittens niet kwijt, en ook niet dat ik ze eeuwig moest scheiden.
Ik heb echt met m'n handen in het haar gezeten, gejankt, en veel nagedacht over hoe ik dit moest aanpakken/oplossen. Hoop dingen geprobeerd, muilkorf, hond in bench katten los, katten in bench hond los etc. niks daarvan hielp... Tot ik me bedacht dat Spike enorm op eten is gericht. Eten en snoepjes daar doet hij alles voor.
Dus ik ben met een berg snoepjes op de grond gaan zitten, Spike in eerste instantie aan de riem en de katten los. Hij keek alleen maar naar mij want ik was natuurlijk op dat moment veeeeeel leuker met mijn snoepjes. Elke keer als er een kat bij hem in de buurt kwam of hem zelf kopjes gaf en hij negeerde ze, hup gauw een snoepje er in. Maar als de aandacht even verslapte, en hij alleen maar naar de katten keek riep ik al een felle nee! en dit alles herhalen herhalen herhalen... zo vaak dat je er gek van word. En geen uren achter elkaar, maar meerdere keren per dag een kwartiertje ofzo. Toen ik vooruitgang zag durfde ik hem los te doen, wel met een lichtelijk bonzend hart, maar dat heb ik niet laten merken. Ik ben de baas, dus geen gefuck. En verrek, dat ging ook goed (nog steeds dezelfde methode met de snoepjes, maar dan dus de katten en de hond los) Na een week of 2 weken ben ik die snoepjes gaan afbouwen, en meer met mijn stem gaan werken. Wel moet je echt ogen in je achterhoofd hebben, want je mag ze geen moment uit het oog verliezen. Ik kon aan Spike zijn hele houding al zien wanneer hij een rotstreek in zijn kop had. Dus voordat hij uberhaupt zijn snode plannen kon uitvoeren, kreeg hij al een uitbrander. Want ik duld geen geouwehoer hier in huis. Zorg dat je streng maar rechtvaardig bent. En vooral heel belangrijk: ken je hond door en door! Daardoor kan je hem altijd een stap voor zijn. Wil niet te snel, maar bouw alles stap voor stap op. En vooral ook, wees de baas.
Zorg ook ten alle tijden dat de kat kan vluchten als dat nodig is. En voordat je hiermee begint, moet je ook zorgen dat de kat het hele huis heeft kunnen ontdekken, zodat hij alle vlucht routes kent als het nodig is.

Hier heeft het gewerkt, het heeft ontzettend veel werk en energie gekost, en vele malen heb ik gedacht; waar ben ik aan begonnen... Maar nu ben ik er zo blij mee! Alles leeft in harmonie. Het speelt en het kroelt samen. Dat is echt genieten. Wel heeft het bijna 2 maanden geduurd voor ik echt met een rustig gevoel op de bank zat als het met elkaar los liep. Dus weet wel waar je aan begint, het is hard werken, en weten wat je doet, want 1 hap en weg is het katje.
Daarnaast heb jij 2 van deze "draken" :wink: Dus dubbel zoveel werk. Want het trainen zou ik niet met beide honden tegelijk doen, maar om en om. In ieder geval zeker in het begin. Maar nogmaals, het is niet makkelijk als je een stel kattenhaters hebt.... Dus denk er wel goed over na :wink:

Hier bewijs van het harde werk: (Spike is die rooie draak :mrgreen: )
Afbeelding
Hier ongeveer hetzelfde verhaal, alleen was de kat hier eerder dan de Amstaff die hier kwam wonen toen hij 6 maanden oud was.
De kat (een Ragdoll) is dol op honden, maar heeft een maand boven geleefd.
Nu gaat het goed, maar ik ben altijd alert en dat is nodig ook.
De Staff is nu vooral enthousiast, maar wordt dan al snel erg opdringerig. Daar is de kat niet van gediend en gaat dan in de verdediging.
Dat is een potentieel gevaarlijke situatie, die ik altijd probeer te voorkomen.
En dus ook Bronco al corrigeer voordat hij begint.

Dus het kan wel, maar het kost ontzettend veel energie.

Groetjes Gretha
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

lieke schreef:En toch hier een ander geluid: mijn Bonnie is een kattenjaagster. Wist ik overigens niet toen ik haar als volwassen hond uit Roemenië adopteerde.
Heel naïef dacht ik dat het wel prima zou gaan (ik had van te voren geïnformeerd en te horen gekregen dat het waarschijnlijk wel goed zou gaan). :mrgreen:
Met mijn Isis heeft het gelijk geklikt en ik kwam er tot mijn zeer onaangename verrassing achter dat búiten Bonnie probeert elke kat te pakken te krijgen. Hoewel ze ook voldoende besef heeft om Isis te herkennen en niets te doen.
Moet ik er wel bij zeggen dat mijn Isis een geval apart is. Eigenlijk meer hond dan kat.
Zij is dan ook dol op honden en heeft de pest aan katten. :mrgreen:

Moraal: ook een kattenkiller kan met éigen katten heel lief zijn. Al zou ik wel heel voorzichtig zijn. Eerlijk gezegd komt er na Isis hier geen kat meer omdat ik liever niet het risico wil nemen dat Bonnie die niet zal accepteren en ik ook niet zoveel zin heb in enorm veel energie en tijd steken in het samen leren leven van kat en hond.
Ik denk dat je met jouw stukje precies aangeeft waar het om draait Lieke: bij jou was Isis al in huis toen Bonnie erbij kwam. Bij de TS is het precies andersom, de honden zijn er al en ze wil er nu een kat bij gaan zetten. Denk dat jouw situatie heel anders is dan die van de TS. In jouw geval zou ik het ook wel aandurven, in het geval van de TS ben ik erg bang dat het op een bloedbad uitdraait. Dan kun je er wel naast gaan staan maar een pitbull-achtige die een kat eenmaal te pakken heeft gekregen zal die niet snel meer loslaten, vrees ik.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

LongFields schreef:
lieke schreef:En toch hier een ander geluid: mijn Bonnie is een kattenjaagster. Wist ik overigens niet toen ik haar als volwassen hond uit Roemenië adopteerde.
Heel naïef dacht ik dat het wel prima zou gaan (ik had van te voren geïnformeerd en te horen gekregen dat het waarschijnlijk wel goed zou gaan). :mrgreen:
Met mijn Isis heeft het gelijk geklikt en ik kwam er tot mijn zeer onaangename verrassing achter dat búiten Bonnie probeert elke kat te pakken te krijgen. Hoewel ze ook voldoende besef heeft om Isis te herkennen en niets te doen.
Moet ik er wel bij zeggen dat mijn Isis een geval apart is. Eigenlijk meer hond dan kat.
Zij is dan ook dol op honden en heeft de pest aan katten. :mrgreen:

Moraal: ook een kattenkiller kan met éigen katten heel lief zijn. Al zou ik wel heel voorzichtig zijn. Eerlijk gezegd komt er na Isis hier geen kat meer omdat ik liever niet het risico wil nemen dat Bonnie die niet zal accepteren en ik ook niet zoveel zin heb in enorm veel energie en tijd steken in het samen leren leven van kat en hond.
Ik denk dat je met jouw stukje precies aangeeft waar het om draait Lieke: bij jou was Isis al in huis toen Bonnie erbij kwam. Bij de TS is het precies andersom, de honden zijn er al en ze wil er nu een kat bij gaan zetten. Denk dat jouw situatie heel anders is dan die van de TS. In jouw geval zou ik het ook wel aandurven, in het geval van de TS ben ik erg bang dat het op een bloedbad uitdraait. Dan kun je er wel naast gaan staan maar een pitbull-achtige die een kat eenmaal te pakken heeft gekregen zal die niet snel meer loslaten, vrees ik.
Heb je ook al weer gelijk in. Zoals ik al schreef, ik had er totaal niet bij stilgestaan dat ik wel eens een kattenverslindende Bonnie zou kunnen krijgen. Anders had ik haar ook niet genomen, hoor.
Puur mazzel dat het klikte met een kat die er al was. En dan ook nog een kat die dol is op honden en te stom is om te beseffen dat er wel eens een hond kan bestaan die haar als lekker barfhapje kan beschouwen (de sukkel blijft ook rustig zitten als er een hond op haar af komt stormen :schrik: ).
En ik schreef ook al dat ik geen andere kat er bij zal nemen als Isis er niet meer is omdat ik Bonnie toch niet helemaal vertrouw met een nieuwe kat.

Kattenhaat is overigens ook niet aan 'pittbul-achtige' rassen voorbehouden. Ik heb ooit als kind gezien hoe een herder een kat verscheurde (hond was door baasje 'getraind' op kattendoden :kotz: ). Ik heb er maanden niet van kunnen slapen.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

LongFields schreef:Ik denk dat je met jouw stukje precies aangeeft waar het om draait Lieke: bij jou was Isis al in huis toen Bonnie erbij kwam. Bij de TS is het precies andersom, de honden zijn er al en ze wil er nu een kat bij gaan zetten. Denk dat jouw situatie heel anders is dan die van de TS. In jouw geval zou ik het ook wel aandurven, in het geval van de TS ben ik erg bang dat het op een bloedbad uitdraait. Dan kun je er wel naast gaan staan maar een pitbull-achtige die een kat eenmaal te pakken heeft gekregen zal die niet snel meer loslaten, vrees ik.
Precies.

Ik heb een kattenmoordenaar in huis gehaald. Terwijl ik katten in huis had.
De hond had een moederkat en een kitten vermoord, en moest direct weg. Ik heb die hond in huis genomen, en dat ging goed. Nou schat ik mijn vaardigheden met zowel honden als katten iets anders in dan TS. En dit was hárd werken, voor mij. Terwijl de katten al eigen waren.

In jouw geval, TS, zou ik er helemaal niet aan beginnen. Er is echt helemaal niemand die blij wordt van versnipperde kat.

Edit: En dat heeft niks te maken met ras. Wél met prooidrift.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik heb een keer een bullterrier te logeren gehad, die scheen thuis met zelfs loslopende konijn te kunnen. Bij mij stond ze binnen 5 minuten in het hok en had ze er eentje direct doodgebeten.
Nou kan dat gebeuren, hoe naar ook, maar de fixatie van de hond achteraf op het andere konijn, was echt doodeng. En dat is denk ik wel typisch terrier, hebben ze eenmaal iets in het hoofd, dan moet het ook gebeuren, dus ook de kat dood. Zeker als ze elkaar ook nog eens kunnen opfokken. Ik zou het dus met twee volwassen honden niet aandurven. Als ze pup zouden zijn was het een ander verhaal.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Apple schreef: had ze er eentje direct doodgebeten.
Nou kan dat gebeuren, hoe naar ook, .

kan gebeuren ? :denken: . hoezo , staan die rassen er dan om bekend , en wist je dat niet ?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

even proberen met een kat lijkt me een slecht plan, als je t echt wilt, neem je de kat in huis en heb je een zero tolerance beleid, als t gaan om actie van de honden naar de kat toe,
zorg je dat de kat plekken heeft om naar toe te vluchten als t toch een benauwd wordt
en laat je ze niet alleen tot je er alle vertrouwen in hebt dat t goed gaat :19:
de kat is van jou, en je honden mogen er helemaal niets mee tot alles aan elkaar gewent is
en bij sommige honden is dat even doorzetten, lang doorzetten
corina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door corina »

Ik zou het gewoon niet doen. Waarom zou je zoveel stress gaan veroorzaken voor honden en kat wat niet nodig is.
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Pakdebal schreef:
Apple schreef: had ze er eentje direct doodgebeten.
Nou kan dat gebeuren, hoe naar ook, .

kan gebeuren ? :denken: . hoezo , staan die rassen er dan om bekend , en wist je dat niet ?
Het kon gebeuren omdat het hek blijkbaar niet degelijk genoeg was voor een bullterrier met moordneigingen.
Omdat ze thuis wel met de konijnen kon leek het mij geen probleem, echter moment dat ze buiten was liep ze in één rechte lijn door naar het hok en wist een konijn te grazen te nemen.
Keur ik niet goed, maar het kon wel gebeuren door die combinatie van factoren, van mij het vertrouwen dat het hek hoog en sterk genoeg was tegen andere invloeden, en mijn
gedachte dat de hond dan ook wel met deze konijnen moest kunnen. Maar goed ik vertel het verhaal niet zozeer om te vertellen dat mijn konijn toen is overleden (hoe sneu ook hoor!), maar vooral de extreme fixatie die de hond achteraf had opgebouwd, die echt niet te doorbreken viel. Dat vind ik persoonlijk 'eng' aan terriers met enorme spierkracht erbij.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ook ik zou het niet doen...
Bowie van mij is als jonge hond met katten gewend, deze katten waren al in huis toen Bowie daar kwam ( opvang gezin).. bij ons geen katten.. en die kan ik nu dus niet meer introduceren ze is een beste katten jager, geen idee of ze ze op zou vreten maar opjagen zeer zeker en dat gesodemieter moet je niet willen hebben.
Nu heb ik er nog een galgo bij, een hele oude dame die zeker wel een kattenkiller is en die 2 samen willen ook heel graag met zijn 2 katten opjagen, mag natuurlijk niet maar aan de lijn kunnen ze zo heftig zijn dat ik er niet aan moet denken wat er zou gebeuren als ze los zouden zijn of dat er kat in mijn huis zou zijn.. het beestje zou het niet overleven.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Denk dat we niet eens meer hoeven te reageren.
TS doet dat denk ik ook niet meer.
Zonde....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

lets have fun schreef:Sommige dingen moet je gewoon niet willen.
Helemaal mee eens. En dat heeft ook bij mij totaal NIETS met het ras te maken. Niet alles moet altijd kunnen. En proberen met ellendige gevolgen lijkt het mij niet waard.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Als eerste zeg ik, niet doen. Maar wil je het persee toch dan zou ik in ieder geval nooit de kat los laten lopen bij de honden terwijl de honden in de bench zitten.

Ik zou er juist voor proberen te zorgen dat de katten alleen maar met iets positiefs geassocieerd worden. Wat Angel al aangeeft dus.
Ik zou dus de hond zeker niet bewust ondergeschikt maken aan de kat door de hond op de zij te leggen (het principe van Cesar Milan want in die speciale situatie bij die hond misschien wel werkte maar niet door iedere leek nagedaan moet worden).

Ik zou zorgen voor bergen hondenhokken of iets anders waar de honden op gefixeerd zijn wat ze wel mogen hebben. Dan zorgen voor een kat die niet weg kan rennen. Dus bv. de kat in de bench was ze ook goed weg kan schuilen.
Nooit de honden en kat alleen laten tot de honden 100% overtuigd zijn van het positief nut van een eigen huiskat en het voorzichtig aanleren en opbouwen.

Ook zou ik zorgen voor een goede back-up, mocht het niet lukken om ze aan elkaar te laten wennen. Dus denk nu vast na over waar je de kat wilt herplaatsen.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Daisy@ schreef:
Helemaal mee eens. En dat heeft ook bij mij totaal NIETS met het ras te maken. Niet alles moet altijd kunnen. En proberen met ellendige gevolgen lijkt het mij niet waard.
Ze zou ook kunnen wachten tot de honden er niet meer zijn en dan een kat nemen. Je hoeft toch niet alles tegelijk. Dat komt later misschien wel weer eens.
Maar het lijkt wel mode soms dat mensen hun wensen niet meer kunnen uitstellen. Alles wat ze willen moet ook meteen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Dit is eigenlijk wat ik ook dacht.
Met honden van het kaliber die ts heeft zou ik alleen maar een kat in huis durven halen als ze al katten gewend zijn.
Als het fout gaat is het namelijk te laat.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Nanna schreef:Kijk even naar dit filmpje en bedenkt dan of je dat eventueel aankunt.
klik
Man, krijg het er van aan mijn hart!

Ik heb bobbes wel eens te keer zien gaan tegen een kat, maar die kan ik grijpen en dan laat ze los. maar ze laat al los voordat ik bij haar ben!
En dan ben ik daarna helemaal kapot van alle energie die zoiets vreet!

Maar ik denk wel dat de ts hier rekening mee moet gaan houden, alleen dan met 2 honden die elkaar opfokken....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”