Hier ongeveer hetzelfde verhaal, alleen was de kat hier eerder dan de Amstaff die hier kwam wonen toen hij 6 maanden oud was.Angel1985 schreef:Ik heb hier ook 2 staffs die geen katten gewend waren. Dus toen ik 2 kittens kreeg was dat ook afwachten. Angel was lief voor ze, wel heel nieuwsgierig, maar deed geen vlieg kwaad zoals ik wel had verwacht bij haar. Maar Spike was een ander verhaal... Hij hapte naar de kittens en gemeen ook! (als ik ze vast hield, want ik liet ze natuurlijk niet los bij elkaar) Als eerste dacht ik neeeee wat nu??? Ik wilde m'n kittens niet kwijt, en ook niet dat ik ze eeuwig moest scheiden.Chelsea&Chica schreef:Van mij hoeft het ook niet, me vriend wil het graag, het moet toch te doen zijn.. Ik vraag ook niet of het slim is en wat ik NIET moet doen, ik had alleen wat ideeën en vroeg jullie mening.. En trouwens fijn hoor dat ik es advies heb gevraagd omdat me nieuwe hond niet zo gek is op pups en kleine hondjes en ik dat nu in iiiieeeeeddddeeeerrrr ander topic meteen weer voor me kiezen krijg, bedankt, dit helpt echt mensen..
Dus als 2 honden niet aan katten gewend zijn van pup af aan is het nooooooit mogelijk??
Ik heb echt met m'n handen in het haar gezeten, gejankt, en veel nagedacht over hoe ik dit moest aanpakken/oplossen. Hoop dingen geprobeerd, muilkorf, hond in bench katten los, katten in bench hond los etc. niks daarvan hielp... Tot ik me bedacht dat Spike enorm op eten is gericht. Eten en snoepjes daar doet hij alles voor.
Dus ik ben met een berg snoepjes op de grond gaan zitten, Spike in eerste instantie aan de riem en de katten los. Hij keek alleen maar naar mij want ik was natuurlijk op dat moment veeeeeel leuker met mijn snoepjes. Elke keer als er een kat bij hem in de buurt kwam of hem zelf kopjes gaf en hij negeerde ze, hup gauw een snoepje er in. Maar als de aandacht even verslapte, en hij alleen maar naar de katten keek riep ik al een felle nee! en dit alles herhalen herhalen herhalen... zo vaak dat je er gek van word. En geen uren achter elkaar, maar meerdere keren per dag een kwartiertje ofzo. Toen ik vooruitgang zag durfde ik hem los te doen, wel met een lichtelijk bonzend hart, maar dat heb ik niet laten merken. Ik ben de baas, dus geen gefuck. En verrek, dat ging ook goed (nog steeds dezelfde methode met de snoepjes, maar dan dus de katten en de hond los) Na een week of 2 weken ben ik die snoepjes gaan afbouwen, en meer met mijn stem gaan werken. Wel moet je echt ogen in je achterhoofd hebben, want je mag ze geen moment uit het oog verliezen. Ik kon aan Spike zijn hele houding al zien wanneer hij een rotstreek in zijn kop had. Dus voordat hij uberhaupt zijn snode plannen kon uitvoeren, kreeg hij al een uitbrander. Want ik duld geen geouwehoer hier in huis. Zorg dat je streng maar rechtvaardig bent. En vooral heel belangrijk: ken je hond door en door! Daardoor kan je hem altijd een stap voor zijn. Wil niet te snel, maar bouw alles stap voor stap op. En vooral ook, wees de baas.
Zorg ook ten alle tijden dat de kat kan vluchten als dat nodig is. En voordat je hiermee begint, moet je ook zorgen dat de kat het hele huis heeft kunnen ontdekken, zodat hij alle vlucht routes kent als het nodig is.
Hier heeft het gewerkt, het heeft ontzettend veel werk en energie gekost, en vele malen heb ik gedacht; waar ben ik aan begonnen... Maar nu ben ik er zo blij mee! Alles leeft in harmonie. Het speelt en het kroelt samen. Dat is echt genieten. Wel heeft het bijna 2 maanden geduurd voor ik echt met een rustig gevoel op de bank zat als het met elkaar los liep. Dus weet wel waar je aan begint, het is hard werken, en weten wat je doet, want 1 hap en weg is het katje.
Daarnaast heb jij 2 van deze "draken"Dus dubbel zoveel werk. Want het trainen zou ik niet met beide honden tegelijk doen, maar om en om. In ieder geval zeker in het begin. Maar nogmaals, het is niet makkelijk als je een stel kattenhaters hebt.... Dus denk er wel goed over na
![]()
Hier bewijs van het harde werk: (Spike is die rooie draak)
De kat (een Ragdoll) is dol op honden, maar heeft een maand boven geleefd.
Nu gaat het goed, maar ik ben altijd alert en dat is nodig ook.
De Staff is nu vooral enthousiast, maar wordt dan al snel erg opdringerig. Daar is de kat niet van gediend en gaat dan in de verdediging.
Dat is een potentieel gevaarlijke situatie, die ik altijd probeer te voorkomen.
En dus ook Bronco al corrigeer voordat hij begint.
Dus het kan wel, maar het kost ontzettend veel energie.
Groetjes Gretha