Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En nu moeten we kiezen, GG of behendigheid

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

En nu moeten we kiezen, GG of behendigheid

Ongelezen bericht door Maeve »

Met Coda ben ik na de puppycursus direct de GG ingerold en dat doet ze echt heel goed! Haar moeder traint momenteel voor GG2 en Coda heeft dat ook wel in zich denk ik. Ze is net als haar moeder enorm braaf, super geconcentreerd en heel stabiel. De cursus gaat haar heel makkelijk af, eigenlijk zou ze een niveau hoger kunnen zitten maar dit mocht niet vanwege haar leeftijd. Maar desondanks heeft ze er heel veel plezier aan en daar gaat het om. Nu doen we in december examen voor de GG A cursus en daarna kunnen we verder met de B groep..of we switchen naar behendigheid.

Het idee is dat ik in januari, als de cursus weer begint na de kerstvakantie, mijn rijbewijs heb en Nilo ook GG mag trainen op de KC. Nu ben ik afhankelijk van anderen voor vervoer dus train ik eens per week op de KC met Coda. Met beide honden doe ik wel jachttraining, dat trainen we zelf en dus in eigen tijd. Als ik volgend seizoen met Nilo ook GG zou doen komt hij op hetzelfde niveau als Coda. Dan moet ik dus hopen dat ze twee groepen starten en ik in beide groepen een plekje kan bemachtigen.

Nu heeft Coda twee keer een proeflesje behendigheid mogen doen en dat vond ze geweldig! Mijn superbrave, stabiele hondje was nog steeds braaf maar ging helemaal uit haar dak! Vandaar mijn twijfel om volgend seizoen behendigheid te doen..zij zou het geweldig vinden. Maar zelf heb ik eigenlijk geen ambities in de behendigheidsport. Ik heb het met Nilo ook getraind en het is echt heel leuk maar GG is toch meer mijn ding en ik ben heel blij dat ik daarvoor nu een heel getalenteerd hondje heb. Ook is het plan dat we vanaf volgend jaar jachtproeven gaan lopen, dat gecombineerd met GG én behendigheid wordt echt wat te veel. Daarnaast komt de GG altijd goed van pas met jachttraining, we trainen vooral op rust en steadyness. Maarja, ze vindt behendigheid ook zo leuk.. :ugh:

Overigens vindt Nilo ook beide erg leuk maar vanwege een artrosepootje na een blessure is behendigheid einde verhaal voor hem. Voor hem is de keuze niet zo moeilijk dus.

Ofwel..ik kan niet kiezen! :boos:
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: En nu moeten we kiezen, GG of behendigheid

Ongelezen bericht door M@rleen »

Dat is een moeilijk dilemma zeg..
Daar kan ik je niet bij helpen, maar wel heel erg fijn dat ze het allebei zo goed doen :ok:
Je kunt waarschijnlijk niet een half jaar het een en een half jaar het ander doen? Of wil je echt wedstrijden gaan lopen?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

M@rleen schreef:Dat is een moeilijk dilemma zeg..
Daar kan ik je niet bij helpen, maar wel heel erg fijn dat ze het allebei zo goed doen :ok:
Je kunt waarschijnlijk niet een half jaar het een en een half jaar het ander doen? Of wil je echt wedstrijden gaan lopen?
Ja, het is een luxeprobleem eigenlijk :LOL:
Mezelf kennende gaat dat wisselen niet werken. Ik ben wel zo fanatiek dat als ik ergens aan begin ik ook iets wil bereiken en dan heeft dat wisselen steeds geen meerwaarde..Nee, het wordt echt het een of het ander.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik wist het wel :F:
Csiva zou ook best goed G&G kunnen lopen, of kunnen frisbeen of dogdancen of of... Csiva vind nl alles leuk ;) Maar ik agility het leukste dus dat doen we vooral.
Ik zou gewoon kiezen wat jij leuk vind.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik zou GG met Nilo doen. Behendigheid met Coda.
Dan doe je allebei.
En thuis kun je eventueel GG met Coda oefenen.

Dat gaat met behendigheid een stuk lastiger ;)
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Als het voor haar niet uit maakt, zou ik kiezen wat jij zelf leuker vind om te doen :)
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik zou voor behendigheid kiezen, daar heb je in mijn ogen meer aan als combinatie met jacht dan gg. De basis gg moet er natuurlijk wel in zitten, maar meer hoeven ze echt niet te kunnen voor de jachtproeven. Het volgen is meer mee lopen zonder te trekken, heb wel eens een punt aftrek gekregen met volgen toen ik nog obedience deed met Rowan, omdat hij alleen op mij lette niet op de omgeving, niet wenselijk voor een jachthond. Door de behendigheid heeft Rowan veel meer loop- en springvermogen, wat alleen maar ten gunste is voor de jacht. Ook het op afstand handelen komt bij beide voor. En een hindernisje in de vorm van een boom of hekje is geen probleem, dat is hij ook al uit de behendigheid gewend.

Ik merk aan Rowan dat behendigheid met zijn tweeën lol maken is en jacht is serious business. Met obedience was hij ook zo serieus, maar merkte wel dat hij daar sneller klaar mee was. En ik ben ervan overtuigd dat als je het volgen bij houdt en gaat dirigeren met de jacht, dan kan je altijd het GG programma zo weer oppakken. Dat is in ieder geval mijn bedoeling als hij wat ouder is. Dan gaan we die gg diploma's wel halen, voor nu lekker lol maken met de behendigheid.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Als ze het allebei leuk vindt dan zou ik kiezen voor wat jij het leukst en/of het handigst vindt. Zij gaat echt niet zielig in haar mandje liggen bedenken dat zij veel liever behendigheid gedaan zou hebben :tongue:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lastig... hier ook zo'n hondje dat alles leuk vindt.
Ik heb juist gekozen voor behendigheid omdat ze nu nog jong is en dat nu prima aankan (fysiek). Mocht het om wat voor reden over een aantal jaar niet meer kunnen, of ze het niet meer leuk vinden, dan kan ik altijd nog iets gaan doen wat minder belastend is.
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

Ik zou dan beide doen :ok:

Hier ook moeite met kiezen, dus daarom doen er een paar meerdere dingen :engel: maar ook omdat onze honden alles leuk vinden :mrgreen:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Ik wist het wel :F:
Csiva zou ook best goed G&G kunnen lopen, of kunnen frisbeen of dogdancen of of... Csiva vind nl alles leuk ;) Maar ik agility het leukste dus dat doen we vooral.
Ik zou gewoon kiezen wat jij leuk vind.
Ja maar jij vind GG niks aan :mrgreen: Ik vind beide erg leuk hoor. Maar ik loop liever GG examens dan dat ik het hele land door ga voor behendigheidswedstrijden. Zeker met zo'n sport waarbij je een behoorlijk aantal wedstijden moet lopen als je wil promoveren. Maar het trainen op zich vind ik wel erg leuk.
Sita schreef:Ik zou voor behendigheid kiezen, daar heb je in mijn ogen meer aan als combinatie met jacht dan gg. De basis gg moet er natuurlijk wel in zitten, maar meer hoeven ze echt niet te kunnen voor de jachtproeven. Het volgen is meer mee lopen zonder te trekken, heb wel eens een punt aftrek gekregen met volgen toen ik nog obedience deed met Rowan, omdat hij alleen op mij lette niet op de omgeving, niet wenselijk voor een jachthond. Door de behendigheid heeft Rowan veel meer loop- en springvermogen, wat alleen maar ten gunste is voor de jacht. Ook het op afstand handelen komt bij beide voor. En een hindernisje in de vorm van een boom of hekje is geen probleem, dat is hij ook al uit de behendigheid gewend.

Ik merk aan Rowan dat behendigheid met zijn tweeën lol maken is en jacht is serious business. Met obedience was hij ook zo serieus, maar merkte wel dat hij daar sneller klaar mee was. En ik ben ervan overtuigd dat als je het volgen bij houdt en gaat dirigeren met de jacht, dan kan je altijd het GG programma zo weer oppakken. Dat is in ieder geval mijn bedoeling als hij wat ouder is. Dan gaan we die gg diploma's wel halen, voor nu lekker lol maken met de behendigheid.
Hm, daar zit ook wel wat in ja. Maar hoe zit dat met steadyness en rust? Ik ben heel blij met het feit dat Coda stil werkt. Ze is nog wel wat ongeduldig, beetje een raseigenschap :wink: Maar met GG trainen we ook op die rust en dat vind ik wel prettig. Ik ben een beetje bang dat als ze eenmaal behendigheid doet, waarbij ze zich helemaal kan uitleven natuurlijk, ze ook onrustiger en misschien zelfs luidruchtig wordt bij de jacht. Met Nilo heb ik ook een tijdje obedience en behendigheid gedaan en dat was inderdaad een leuke combinatie van serieus trainen en gewoon plezier hebben. Maar die werkt sowieso niet stil dus we hadden niets te verliezen :mrgreen:
Rebble schreef:Als ze het allebei leuk vindt dan zou ik kiezen voor wat jij het leukst en/of het handigst vindt. Zij gaat echt niet zielig in haar mandje liggen bedenken dat zij veel liever behendigheid gedaan zou hebben :tongue:
Haha, zeker waar. Het is vooral mijn gevoel. Ik wéét dat ze behendigheid nog leuker gaat vinden, misschien zelfs zo leuk dat ze GG dan maar saai gaat vinden :schrik:
Browny schreef:Ik zou dan beide doen :ok:

Hier ook moeite met kiezen, dus daarom doen er een paar meerdere dingen :engel: maar ook omdat onze honden alles leuk vinden :mrgreen:
Dat is inderdaad wel erg handig :mrgreen: Ik heb voor mezelf wel een soort regel dat ik per hond niet meer dan twee sporten wil doen. Want dan heb ik het idee dat je zoveel tegelijk doet dat je nergens écht goed in kan worden..ik hoef niet met de top mee te lopen maar als ik ergens aan begin wil ik wel daadwerkelijk iets bereiken zeg maar. Alleen al voor m'n eigen gevoel hoor. Met Nilo doe ik nu gewoon recreatief jacht want vanwege zijn gegil kan hij geen proeven lopen, maar de training doet niet onder voor die van Coda die ik wel wil klaarstomen voor proeven.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Steadyness heb je juist ook bij behendigheid nodig. Rust bij de start, controle op de raakvlakken en eigenlijk voortdurend controle op je hond zonder dat deze zijn zelfstandigheid verliest. Ik heb niet gemerkt dat ze er luidruchtig van worden. Bij Rowan is het juist andersom bij de behendigheid stil en tijdens het wachten op de jachttraining gaat hij piepen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Sita schreef:Steadyness heb je juist ook bij behendigheid nodig. Rust bij de start, controle op de raakvlakken en eigenlijk voortdurend controle op je hond zonder dat deze zijn zelfstandigheid verliest. Ik heb niet gemerkt dat ze er luidruchtig van worden. Bij Rowan is het juist andersom bij de behendigheid stil en tijdens het wachten op de jachttraining gaat hij piepen.
:ok:
Zonder rust geen behendigheid. Een hond kan niet als een debiel door een parcours gaan.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:Steadyness heb je juist ook bij behendigheid nodig. Rust bij de start, controle op de raakvlakken en eigenlijk voortdurend controle op je hond zonder dat deze zijn zelfstandigheid verliest. Ik heb niet gemerkt dat ze er luidruchtig van worden. Bij Rowan is het juist andersom bij de behendigheid stil en tijdens het wachten op de jachttraining gaat hij piepen.
Nou, Coda heeft bij de proeflessen wel gegild als een malle :mrgreen: Verder blijft ze wel bereikbaar hoor. Maar het is net iets uh..impulsiever? Ik heb geen idee eigenlijk, of ze de link zou leggen met jacht en daar ook luidruchtig wordt.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik zou voor nu neigen naar behendigheid. Zoals al eerder gezegd train je daar ook echt op rust en steadyness. De honden die jij bedoeld die luid blaffend door het parcours racen zijn vaak niet de honden die nou echt ver komen. Controle, beheersing en rust in de kop zijn echt nodig om je hond een beetje door een parcours te krijgen.

Maar het blijft jouw keuze, als jouw hart bij de GG ligt dan moet je daar mee verder gaan. Over het algemeen reageert de hond ook op jouw enthousiasme dus als jij met veel plezier GG traint zal ze dat erg leuk vinden, misschien wel leuker dan wanneer jij met twijfels of je het wel wat vindt op het behendigheidsveld staat.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”