Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zenuwachtig bij het wachten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Aantal honden: 1

Zenuwachtig bij het wachten

Ongelezen bericht door Eelke »

Ik gooi er gelijk nog een vraag in :D

Als ik tijdens het wandelen stil sta met Teun, dan verlang ik van hem dat hij naast me gaat zitten tot we weer verder lopen. Dit geldt voor situaties waarin ik iemand tegenkom en even een praatje maak of met hem moet wachten voor de supermarkt tot mijn vriend terugkomt. Maar ik probeer hem ook het trekken aan de lijn af te leren door steeds stil te staan als hij trekt. Wanneer Teun dan naar me kijkt of gaat zitten, lopen we weer door.

Het probleem is dat hij na verloop van tijd begint te piepen, en als ik daar niet op reageer gaat hij tegen me opspringen (dat corrigeer ik wel). Alsof hij zenuwachtig is ofzo. Als hij alleen is, wacht hij wel gewoon in stilte.

Als we samen ergens wachten, wil ik ook dat hij bij me zit en niet rondloopt, blaadjes eet, uitprobeert tot hoever de lijn strekt, etc. Ik zorg ervoor dat ik zelf kalm stilsta (ik heb ook geen enkele reden om me druk te maken als ik wacht), maar dat lijkt geen indruk op hem te maken. Als ik een aantal keer het trekken-is-stilstaan-ritueel doorloop, begint hij ook te piepen. Hij is op die momenten ook totaal niet met me bezig, alleen met de omgeving ook al is dat een oersaaie weg.

Komt het door de puppigheid dat hij alles nog wil ruiken en eten en dus geen geduld heeft om stil te zitten? Ik snap niet waarom hij zenuwachtig wordt...

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Groetjes van Eelke en Teun
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Zenuwachtig bij het wachten

Ongelezen bericht door runninggirl »

Gewoon het stilstaan rustig blijven oefenen, mijn hond vond het eerst ook heel lastig, maar op den duur gaan ze het wel snappen hoor!
En jonge hond wil natuurlijk veel liever lekker doorlopen en de wijde wereld ontdekken, stilstaan is niks aan en dat willen sommige hondjes best aan hun baas laten weten. :lol1:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik gebruik daarvoor het 'parkeren' van je hond: http://www.youtube.com/watch?v=2ealapRY ... 35E0F8EC3D.
Als honden dit eenmaal kennen zie je vaak al snel dat ze ontspannen zodra je je voet op de lijn zet. Ze leren dat er toch niks te beleven valt en niks gaat gebeuren wat voor hen interessant is. Als je de lijn alleen met je hand vasthoudt, zul je heel makkelijk iets meegeven als je hond erin gaat hangen, waardoor je hond steeds beloond wordt voor dat gedrag. Als je voet erop staat, geeft de lijn niks mee.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heeft ook veel met de leeftijd te maken hoor :-)
Mila kon dit ook echt nog niet tot ze ongeveer een jaar oud was. Die ging dan op den duur ook stuiteren, piepen, aandacht vragen, opspringen: dat was niet omdat ze zenuwachtig was hoor, maar gewoon uit ongeduld en iets willen doen. Geduld hebben en niet meteen van een heel jonge hond verwachten dat hij al rustig kan wachten, maar wel gewoon door blijven oefenen. :ok:

Tip van Belle is ook een goede, dat verschaft je hond in ieder geval veel duidelijkheid.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Belle schreef:Ik gebruik daarvoor het 'parkeren' van je hond: http://www.youtube.com/watch?v=2ealapRY ... 35E0F8EC3D.
Als honden dit eenmaal kennen zie je vaak al snel dat ze ontspannen zodra je je voet op de lijn zet. Ze leren dat er toch niks te beleven valt en niks gaat gebeuren wat voor hen interessant is. Als je de lijn alleen met je hand vasthoudt, zul je heel makkelijk iets meegeven als je hond erin gaat hangen, waardoor je hond steeds beloond wordt voor dat gedrag. Als je voet erop staat, geeft de lijn niks mee.
Zo doe ik het ook :ok:

Van een jonge hond eisen dat hij gewoon maar netjes naast je blijft zitten gedurende 10 minuten/kwartier dat je met iemand praat is nog te veel gevraagd vind ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eelke
Actief

Dank jullie wel voor het advies! Ik kreeg vanochtend op de puppycursus ook te horen dat ik echt nog niet van hem mag verwachten dat hij zo lang stil naast me blijft zitten. Weer wat geleerd dus :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik weet niet hoe oud de hond is, maar met een kind van 8 rustig een praatje maken op straat resulteert ook vaak in een hoop gedram ;) Is hij niet af te leiden met wat te eten? Niet zomaar geven, maar ik zou het een beetje spannend maken. Als een hond weet dat hij iets voor dat stukje worst moet doen, wordt hij een stuk meer gefocust
Die manier door op de riem te gaan staan, vind ik een beetje smerig, afhankelijk van waar je loopt natuurlijk.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Is voor een jonge hond idd nog heel moeilijk.
Thuis veel op rust oefenen helpt, alls vanuit rust doen, bijv. eerst netjes zitten voor hij mag eten, laten zitten en dan een paar stappen weglopen, omdraaien en je hond roepen, hond naast je laten zitten en speeltje weg leggen of gooien, even wachten daarna er naartoe sturen. Dit kan je langzaam opbouwen altijd belonen en blij zijn als het goed gaat natuurlijk :cheer: en voor je het weet is het normaal voor je hondje om rustig te moeten wachten :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik vind het filmpje van het parkeren heel mooi! Heel duidelijk. Volgens mij hebben we het laatst ook ongeveer hier over gehad. Toen had ik er geen beeld bij, maar ik vind het nu wel een hele mooie manier nu ik het gezien heb :E:

Ik moet zeggen dat het stilstaan om het trekken aan de lijn wel tot gevolg heeft dat honden bij stilstaan van de baas zenuwachtiger worden. Ik heb hier met Norah dus ook behoorlijk last van. Zij springt ook meteen overdreven achteruit, maar als ik stil blijft staan, dan blijft ze zoeken hoe ze mij weer in beweging kan krijgen. En feitelijk gezien vind ik het niet onlogisch. We staan stil als ze trekken. We zeggen niks we doen niet, maar belonen ze op moment dat de druk van de lijn afhalen. Dit bouwen we verder af, maar zonder ook maar enige vorm van begeleiding. Ze moeten het zelf uitzoeken. Hoe moeten zijn nou weten dat ze onder andere omstandigheden niet moeten zoeken. Ik laat de honden overigens ook vaak liggen( maar dan moet het niet te lang duren, zeker voor een jonge hond) Ik laat ze soms gewoon om mij heen speuren. Strooi brokjes om me heen, zijn ze even bezig :lol1: )
Afbeelding
Eelke
Actief

Haha, goeie tip van die brokjes! Ik zeg wel steeds 'rustig' als we dan stilstaan, en als hij een paar passen goed naast me loopt beloon ik met mijn stem en/of brokjes.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”