Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Broei en een plukvacht scheren

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: Broei en een plukvacht scheren

Ongelezen bericht door Fizgig »

sbientje schreef:als je geen bezwaren gelezen hebt, vraag ik me af of je het topic wel hebt gelezen hahaha
Zeg, ik dacht dat jij trimmers geldwolven vond, hahaha. Er zijn natuurlijk wel bezwaren die worden genoemd. Maar die vind ik dus niet bezwaarlijk genoeg om hem niet te scheren.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Fizgig schreef:
sbientje schreef:als je geen bezwaren gelezen hebt, vraag ik me af of je het topic wel hebt gelezen hahaha
Zeg, ik dacht dat jij trimmers geldwolven vond, hahaha. Er zijn natuurlijk wel bezwaren die worden genoemd. Maar die vind ik dus niet bezwaarlijk genoeg om hem niet te scheren.
wat zou je dan wel bezwaarlijk genoeg vinden om hem niet te scheren? :D

en dat van die geldwolven was sarcastisch hoor haha, zal het er voortaan bijzetten
Fizgig
Zeer actief

sbientje schreef:
Fizgig schreef:
wat zou je dan wel bezwaarlijk genoeg vinden om hem niet te scheren? :D
Goeie vraag, steenpuisten. Bijvoorbeeld. Of allergische reacties op het scheerapparaat oid. Scheef scheren en vreselijke wonden veroorzaken. Ik weet niet precies wat nog meer want dan zou ik ervaring moeten hebben, en dat heb ik niet.

@Tara, ik wil wel op je reageren, maar ik weet niet zo goed wat ik tegen je moet zeggen. Ik denk niet dat er een reden is voor jou om niet te plukken, bijvoorbeeld. Zou er ooit een reden zijn, voor jou, als je een plukhond hebt/had, om een hond niet te plukken. Dat wil ik dan wel graag weten.

Wat zouden redenen kunnen zijn, voor mensen, om niet te plukken? Ik denk eigenlijk dat de eerste reden dat mensen daarvoor kiezen, het dier zelf is, zijn/haar karakter, zijn/haar huidproblemen, zijn/haar welzijn en/of comfort. Hoe kun je daar nou op tegen zijn? Dat begrijp ik dus niet.
Fizgig
Zeer actief

Tara schreef:
Fizgig schreef:Okee, check speknek, check dierenarts is gek. Wat nog meer?
Nou kun je wel op je teentjes getrapt zijn, maar je vraagt daar toch zelf om? :U:
Hihihi, waarom denken mensen steeds dat ik beledigd ben, als ik een grap maak? Het was een opmerking, bedoeld om de sfeer wat luchtiger te krijgen. Het is geen zaak van leven of dood, toch? We maken allemaal andere keuzes, waarom kun je me nou niet gewoon in mijn waarde laten dat ik deze keuze maak? Ik ga jou toch ook niet vertellen wat je wel en niet moet doen? Waar komt die neiging bij jou vandaan om dat wel bij mij te doen? Dan ga ik grappen maken hoor, je bent niet mijn moeder of mijn chef oid. Je weet ook niet alles beter. En een klein beetje respect voor andermans keuzes, zou ook wel fijn zijn, dankjewel.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Fizgig schreef:
Tara schreef:
Fizgig schreef:Okee, check speknek, check dierenarts is gek. Wat nog meer?
Nou kun je wel op je teentjes getrapt zijn, maar je vraagt daar toch zelf om? :U:
Hihihi, waarom denken mensen steeds dat ik beledigd ben, als ik een grap maak? Het was een opmerking, bedoeld om de sfeer wat luchtiger te krijgen. Het is geen zaak van leven of dood, toch? We maken allemaal andere keuzes, waarom kun je me nou niet gewoon in mijn waarde laten dat ik deze keuze maak? Ik ga jou toch ook niet vertellen wat je wel en niet moet doen? Waar komt die neiging bij jou vandaan om dat wel bij mij te doen? Dan ga ik grappen maken hoor, je bent niet mijn moeder of mijn chef oid. Je weet ook niet alles beter. En een klein beetje respect voor andermans keuzes, zou ook wel fijn zijn, dankjewel.
Ik denk dat het punt is dat mensen niet begrijpen waarom je advies komt vragen en vervolgens niks met dat advies doet maar wel dat doet wat je allang besloten had. Het komt een beetje raar over. Vraag dan niks als je besluit al vast staat.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb zelf plukhonden, en mijn oudste scheer ik ook. Die is 12 en plukken is voor haar te belastend. Ze heeft geen jeuk of zo, dus dat is het probleem niet.
Feit id gewoo dat die huidproblemen in dit geval niet aan de vacht liggen of aan de vachtbehandeling, dus dat scheren daar niks mee te maken heeft. Je zou zelfs door het scheren de infectie verder kunnen verspreiden...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Fizgig
Zeer actief

Wat een onzin. Ik had nog niet besloten. Volgens mij ben ik de enige die in mijn hoofd kan kijken, en het is de waarheid, ik heb tijdens dit topic, ergens om half twee vanmiddag, besloten om een tondeuse te kopen. Ik kan mijn vriend vragen te getuigen maar ik denk dat ie dat niet wil, hahaha. Ik kan wel een foto van het bonnetje maken, als iemand daar behoefte aan heeft.

En ik open een topic als ik dat wil, dames, en jullie mogen het lezen, als jullie willen. Je mag zelfs reageren en je kritiek over me heen donderen, of advies geven, of me uitlachen, of een domme grap maken. Dat heet vrijheid. En ik geniet ervan. Discussie vind ik altijd prettig, of je nou 'wint' of niet. Ik hou ervan meerdere meningen te horen. En, ja hoor, daar komt ie, ik respecteer jullie mening. Ook al deel ik hem niet.
Fizgig
Zeer actief

fes/lou schreef:Ik heb zelf plukhonden, en mijn oudste scheer ik ook. Die is 12 en plukken is voor haar te belastend. Ze heeft geen jeuk of zo, dus dat is het probleem niet.
Feit id gewoo dat die huidproblemen in dit geval niet aan de vacht liggen of aan de vachtbehandeling, dus dat scheren daar niks mee te maken heeft. Je zou zelfs door het scheren de infectie verder kunnen verspreiden...
Jaaaaa, dat betekent dus, dat we iets gemeen hebben, jij en ik! Wie had dat ooit gedacht? Ik ga een fles champagne opentrekken hoor.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt hoor, heb het wel eerder vermeld. Kiri is oud en heeft een hartkwaal, maar wel een intacte gezonde huid, dat is het verschil....
Oh ja, en ze is op gewicht.
Bezat je zou ik zeggen :D
Fizgig
Zeer actief

Hihihi, dank je maar ik drink niet. Het was een grapje. Ik bedoel, jij hebt echt bijna niks met mij gemeen en bent het meestal niet met me eens en dan heb jij ook een plukhond die je scheert. De ironie bevatte me even.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Als mijn hond op haar zij ligt kan je ribben tellen en zie je ook een "inhammetje" na de ribben, bruno is echt veels te dik, een kilo of 5? volgens mij is dat nog aardig geformuleerd door de dierenarts.
Verder ik heb dit topic gelezen en idd zet er dan gewoon bij ik zoek graag steun bij de keus die ik ga maken :engel:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Waarom is dat ironie? Ik doe gewoon wat in dit geval het beste is voor Kiri. Normaal zou ik nooit scheren, maar ze kan het plukken stomweg niet aan. Normaal gesproken zou ik nooit een ruwharige hond scheren....
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik doe het juist andersom, ik heb een Lakeland terrier van 8 jaar oud en die is vaak geschoren, ze was lichtgrijs en het was alleen onderwol en als het regende was ze tot op de huid zeiknat, nu na 3 keer trimmen krijgt ze een mooie donkere kleur en een heerlijke bovenvacht met harde terrierhaartjes en die beschermen ook nog eens de ondervacht als het hard regent :ok:
Zo doet iedereen het weer anders :wink:

Ik hoop ook dat Bruno niet meer last gaat krijgen als de vacht weer gaat groeien en niet stil gaan staan als het regent want hij krijgt het dan echt koud. :wink:
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Fizgig schreef:Nou, ik denk dat ik al een boel ellende heb voorkomen door een goed apparaat te kopen en door op 3 mm van de huid af te scheren. Als je helemaal kaal scheert, krijg je zeker weten jeukproblemen. Dat komt door de haren die door de huid heen prikken. Ik zorg nu dus dat dat iig niet gebeurt. Maar ik ga wel letten op krabben natuurlijk, als ie meer gaat krabben, weet ik natuurlijk genoeg.
Goed apparaat ben ik het helemaal mee eens. 3 mm vind ik echt veel en veel te kort, dat doe ik alleen maar bij hele vervilte honden, als ik echt geen andere uitweg meer zie. Anders is 6,3 mm het absolute minimum en heeft de 7,9 mijn voorkeur (als het dan toch zo kort moet). Je haalt op deze manier echt de hele bescherming tegen UV straling e.d. weg.

Edit, was nog wat vergeten. Een geschoren plukvacht is veel sneller echt doorweekt. Mijn Westie wordt geschoren en heeft daardoor een zachte vacht. Die is uren nat als ik daar niks aan doe. De Cairns, met een vele malen dikkere plukvacht dan Bruno, worden zelden tot nooit tot op de huid nat van de regen en zijn zo weer droog. Dat is nou juist het voordeel van zo'n ruwe vacht.
Laatst gewijzigd door Saschesfloor op 19 sep 2013 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Strandjutter
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Strandjutter »

Fardauke schreef:Ik wou als trimmer er nog op reageren maar eerst alles ff lezen, maar ik zie dat het al niet meer hoeft.
Ik heb het ook opgegeven ,na alles gelezen te hebben :ugh:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Hij ziet er netjes uit, ik hou wel van kortharige honden :wink:.
Ik zal wel iets missen maar op die geschoren-foto vind ik hem niet zo dik. Niet vet in elk geval. Een maandje op zijn eten letten en hij is volgens mij op gewicht.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Niet dat het nog heel veel toevoegt, maar Otto heeft een plooi boven zijn staart. Tussen twee plukbeurten in pluk ik dat stukje meestal een keer extra als ik toch het stukje rond z'n anus even een keer extra doe. Ik verkeer in de veronderstelling dat dat broei, smetterij en ander ongerief in die plooi voorkomt :F:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Fizgig schreef:Hihihi, dank je maar ik drink niet. Het was een grapje. Ik bedoel, jij hebt echt bijna niks met mij gemeen en bent het meestal niet met me eens en dan heb jij ook een plukhond die je scheert. De ironie bevatte me even.
Waarschijnlijk omdat het scheren van plukhonden niet zoveel te maken heeft met cultuur en achtergronden? :engel:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

dus doordat jou hond op zijn rug ligt heeft hij broei. gek..... mijn tollers liggen niet anders dan op hun rug en duc heeft toch echt een dikkere vacht dan jou hond en heeft er nooit last van.
ik denk ook eerder een besmetting met een of andere bacterie.
en afvallen kan geen kwaad want hij is een echte dikkerd met een rug als bijzettafeltje.
ellen
Afbeelding
Kirry
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Kirry »

Ik hoop dat het goed uitpakt voor Bruno.

Waar ik over val is de manier waarop je tips en andere oplossingen het raam uitgooit: je trekt telkens je eigen conclusies die flinterdun zijn en nergens op gebasseerd.
In mijn ogen komt het allemaal uit op gemakzucht, sorry. Je zegt dat Bruno urenlang gepluk niet leuk vindt, maar hij ondergaat desondanks de eerste paar uur heel braaf. Een goede trimster doet het veel sneller dan iemand die hier geen vak in heeft, en wat als het in twee beurten kan?

Ook heb je geen zin om dat regendek te kopen, want dat werkt toch niet en het broeit. De waterblazer is te duur, maar je koopt wel een kwalitatieve tondeuze. Je geeft hem slagroom, ookal moet hij afvallen vanwege zn plooien in de nek, en je gokt zelf dat zijn huidprobleem gebasseerd is op broei en niet op voedselallergie, want dat denk jij nu eenmaal.

Sorry, maar je argumenten en handelingen komen zó laks over. Ik zou kijken of hij een voedselintolerantie heeft wat misschien die plekken veroorzaakt. Dit kan je anders zelf uittesten door een eliminatie kvv dieet te voeren. Dat zou al een stap zijn. Net als geen extraatjes, want ookal kan Bruno goed tegen zuivel, het kan desondanks een reactie geven aan de huid. Een ander puntje zou zijn om een goede, en snelle, trimmer te zoeken die het eventueel in twee beurten kan doen als Bruno het plukken werkelijk zo vervelend vindt. Dan ziet Bruno er ff maar niet uit voor een week, who cares. Het welzijn van de hond gaat voor uiterlijk, toch?

Ik wil niet vervelend klinken, maar ik vind je handelen echt gemakzuchtig en in mijn mening gebruik je Bruno als een soort defensie-tactiek bij kritiek en om jouw handelingen kracht bij te zetten, want "Zo is hij nu eenmaal, dus doe ik het zo".
frisbeedog
Actief

Ongelezen bericht door frisbeedog »

IK had een hond met enorme jeuk e huid problemen
en heb speciaal dit aangeschaft en we zijn 80% vooruit gegaan
wie weet iets voor je

http://www.soulmate-nutrition-dog.nl/

je kan ze altijd mailen of bellen
zeer klant vriendelijk

ze hebben ook een lijn voor paarden super tegen mok
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Kirry schreef:Ik hoop dat het goed uitpakt voor Bruno.

Waar ik over val is de manier waarop je tips en andere oplossingen het raam uitgooit: je trekt telkens je eigen conclusies die flinterdun zijn en nergens op gebasseerd.
In mijn ogen komt het allemaal uit op gemakzucht, sorry. Je zegt dat Bruno urenlang gepluk niet leuk vindt, maar hij ondergaat desondanks de eerste paar uur heel braaf. Een goede trimster doet het veel sneller dan iemand die hier geen vak in heeft, en wat als het in twee beurten kan?

Ook heb je geen zin om dat regendek te kopen, want dat werkt toch niet en het broeit. De waterblazer is te duur, maar je koopt wel een kwalitatieve tondeuze. Je geeft hem slagroom, ookal moet hij afvallen vanwege zn plooien in de nek, en je gokt zelf dat zijn huidprobleem gebasseerd is op broei en niet op voedselallergie, want dat denk jij nu eenmaal.

Sorry, maar je argumenten en handelingen komen zó laks over. Ik zou kijken of hij een voedselintolerantie heeft wat misschien die plekken veroorzaakt. Dit kan je anders zelf uittesten door een eliminatie kvv dieet te voeren. Dat zou al een stap zijn. Net als geen extraatjes, want ookal kan Bruno goed tegen zuivel, het kan desondanks een reactie geven aan de huid. Een ander puntje zou zijn om een goede, en snelle, trimmer te zoeken die het eventueel in twee beurten kan doen als Bruno het plukken werkelijk zo vervelend vindt. Dan ziet Bruno er ff maar niet uit voor een week, who cares. Het welzijn van de hond gaat voor uiterlijk, toch?

Ik wil niet vervelend klinken, maar ik vind je handelen echt gemakzuchtig en in mijn mening gebruik je Bruno als een soort defensie-tactiek bij kritiek en om jouw handelingen kracht bij te zetten, want "Zo is hij nu eenmaal, dus doe ik het zo".
Deze reactie scheelt mij weer een stuk typen, ben het er helemaal mee eens.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Kirry schreef:Ik hoop dat het goed uitpakt voor Bruno.

Deze reactie scheelt mij weer een stuk typen, ben het er helemaal mee eens.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Kells schreef:
Saschesfloor schreef: Goed apparaat ben ik het helemaal mee eens. 3 mm vind ik echt veel en veel te kort, dat doe ik alleen maar bij hele vervilte honden, als ik echt geen andere uitweg meer zie. Anders is 6,3 mm het absolute minimum en heeft de 7,9 mijn voorkeur (als het dan toch zo kort moet). Je haalt op deze manier echt de hele bescherming tegen UV straling e.d. weg.

Edit, was nog wat vergeten. Een geschoren plukvacht is veel sneller echt doorweekt. Mijn Westie wordt geschoren en heeft daardoor een zachte vacht. Die is uren nat als ik daar niks aan doe. De Cairns, met een vele malen dikkere plukvacht dan Bruno, worden zelden tot nooit tot op de huid nat van de regen en zijn zo weer droog. Dat is nou juist het voordeel van zo'n ruwe vacht.
Ook hier ben ik het volledig mee eens. Ook ik gebruik de 3 mm kop uitsluitend bij volledig vervilte vachten en heel af en toe heb ik zelfs de voetenkop nodig zoals in dit geval :ugh: :

knip

Dit is trouwens een langharig hondje en geen ruwhaar.

knip

Ahh het arme beest. Wat moet dat beestje opgelucht zijn geweest toen je klaar was.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Fizgig schreef:Nou, ik vraag me af waarom ik dat allemaal zou doen, hem droog houden, föhnen, regenjas aan, als ik met scheren het probleem ook niet gewoon oplos. Ik zit eigenlijk te wachten op een reactie van iemand die het is gaan doen, scheren, en die weet wat het met de huid zelf doet. Dat de vacht verandert, maakt me niks uit. En ik heb zelf dus geen antipathie tegen scheren, tenzij het voor meer problemen kan zorgen. En dat hoor ik eigenlijk nog van niemand.

Ik vind plukken zelf ook beter, omdat het de verzorging is die de vacht nu eenmaal vereist. Maar er zijn wel uitzonderingen te bedenken, waarvan dit er toch eentje zou kunnen zijn. De kleur zal veranderen, maar dat vind ik niet erg. Ik weet dat het in de trimmerswereld not done is, maar ik ben geen trimmer en de gezondheid van zijn huid vind ik belangrijk, niet of ik me hou aan bepaalde regels van een wereld die ik niet ken.

Toen Bruno bij ons kwam, was ie gemillimeterd en had overal kleine, zwarte plekjes. Dat kwam door de vlooien, hij zat onder de vlooien. De mevrouw had wel een pipet gebruikt maar ze vertelde dat ze die in de supermarkt had gekocht. Ze hadden hem zo kort geschoren in de hoop van de vlooien af te komen, wat natuurlijk onzin is, maar ja. Hij had ook erg veel stress gehad en dat resulteerde in kleine stafylokokken ontstekinkjes, door vlooienbeten. Of ie ook huidproblemen had door het scheren zelf, is dan lastig te zeggen natuurlijk.

Dus zijn er mensen die zijn gaan scheren? En hoe bevalt dat? Krijgen ze van het scheren zelf ook ontstekingen? Ik ben trouwens bereid om hem elke dag met een goeie rubberen punten borstel te borstelen. Misschien dat dat problemen kan helpen voorkomen?
Ik scheer mijn oudste hond en mijn ervaring is dat ze eerder meer huidproblemen heeft sinds ik scheer dan minder. Ze had het eigenlijk nooit en nu komt het erop neer dat ik de vacht relatief kort moet houden. Elke maand minstens 1x wassen omdat het haar anders heel erg vet wordt en om de max. 3 maanden scheren, terwijl ze vroeger wel 7-9 maanden tussen plukbeurten had zitten. Ik zou dus het simpelste en mijns inziens beste advies opvolgen: dekje om en indien nodig goed drogen en zorgen dat hij regelmatig geplukt wordt. Tussendoor wellicht kammen voor de onderwol zodat de huid kan blijven ademen.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik heb door de jaren heen heel wat meer honden gezien die door plukken klachten kregen dan door het scheren. :19:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”