Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashond, Kassa

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lady.1
Actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 11
Contacteer:

Re: Rashond, Kassa

Ongelezen bericht door Lady.1 »

CharlesvdBerkt schreef:Ik denk dat je het zo moet stellen dat D&R een kansrijke zaak heeft uitgezocht
Inderdaad en de presentatrice van kassa gaat daar in mee want ze laat de andere partij niet eens fatsoenlijk zijn mening uit spreken met haar geratel er tussendoor :L:
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

Er werd gezegd dat Bonefaas daar zat voor de brancheorganisatie rashondenverenigingen. Dat kan alleen de Raad van Beheer zijn, want er is geen enkele andere 'branche' van rashondenverenigingen dan de Raad van Beheer. Ik ga de Raad eens even mailen en vragen of hij daar inderdaad voor de Raad zat.

Mijns inziens voerde hij vrij zwak verweer op de stellingen van Hans Baaij en heeft hij een aantal inkoppers laten liggen. Jammer!
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

malinois schreef:
Muk schreef: Wat is dat eigenlijk voor een enge organisatie, Dier & Recht?
Ze zijn bezig de rashondenfokkerij kapot te maken met hun stemmingmakende berichtgeving die nergens wetenschappelijk op is gebaseerd. Dat bestuur van die organisatie moet haast wel bestaan uit rashondenhaters.

Zes jaar garantie kan gewoon niet op een product, aangezien de Europese garantie twee jaar is.
of levenslang... :roll:
dus Xena is nu 12, stel.. ze krijgt morgen iets dan mag ik de fokker nog aansprakelijk houden... :piew:

Dat willen ze ook, de rashondenfokkerij kapot maken.. dat is aan alles te horen wat ie verteld. Zeker als je die rashondenwijzer van hun bekijkt, dan durf je nooit meer een rashond te kopen.
Die rashondenwijzer staat ook vol met erfelijke ziekten die hier niet eens voorkomen. Nu snap ik ook dat het onderzoek naar de gezondheid van rashonden (waar hier laatst nog een studente een enquête van had geplaatst) zo subjectief was opgesteld. De opdrachtgever Dier & Recht is volgens mij helemaal niet geïnteresseerd in een objectief beeld. En dat zegt meteen alles over de geloofwaardigheid van die enge organisatie.
kyechu
Actief

Uitzending is inmiddels online terug te zien:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... d/speel/1/
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

kyechu schreef:Er werd gezegd dat Bonefaas daar zat voor de brancheorganisatie rashondenverenigingen. Dat kan alleen de Raad van Beheer zijn, want er is geen enkele andere 'branche' van rashondenverenigingen dan de Raad van Beheer. Ik ga de Raad eens even mailen en vragen of hij daar inderdaad voor de Raad zat.

Mijns inziens voerde hij vrij zwak verweer op de stellingen van Hans Baaij en heeft hij een aantal inkoppers laten liggen. Jammer!
welke inkoppers heeft hij laten liggen?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De fokker is verplicht om alles te onderzoeken wat mogelijk is. Heeft hij dat niet gedaan kun je hem aanspreken (of had je er geen pup moeten kopen).

Dit is een boodschap die tenminste te begrijpen is. Men wil toch geen gebazel over welk wetje welk nummer heeft? En het gedraai met die stoel was ook irritant
mijn goldens
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door mijn goldens »

Er komt bij mij een vraag naar voren;
Als een hond als een product wordt gezien, zoals een wasmachine, en hij heeft een consumenten levensduur van gemiddeld 6 jaar
zoals die man van Dier & Recht het zei (als ik het goed gevolgd heb). Fokker wordt aansprakelijk gesteld voor de onkosten, koper eisen hun onkosten, aankoopbedrag terug en ook nog smartegeld.

Wie houdt dan die 2 honden?

Als de monteur bij ons een wasmachine afkeurt omdat het apparaat niet doet wat je van hem mag verwachten, dan krijgt de klant bij ons een
nieuw apparaat of een vergoeding. Maar het apparaat wat niet voldoet, nemen wij ook mee. Deze houdt de klant niet.

Geldt dit dan ook voor de honden?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Rosita Compagner schreef:De fokker is verplicht om alles te onderzoeken wat mogelijk is. Heeft hij dat niet gedaan kun je hem aanspreken (of had je er geen pup moeten kopen).

Dit is een boodschap die tenminste te begrijpen is. Men wil toch geen gebazel over welk wetje welk nummer heeft? En het gedraai met die stoel was ook irritant
En wat houdt dat dan in ? Dat je rassen waar geen HD voorkomt laat testen op HD en bv DNA testen op PLL en andere dingen die niet in het ras zitten gewoon omdat het kan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Rosita Compagner schreef:De fokker is verplicht om alles te onderzoeken wat mogelijk is. Heeft hij dat niet gedaan kun je hem aanspreken (of had je er geen pup moeten kopen).

En wat houdt dat dan in ? Dat je rassen waar geen HD voorkomt laat testen op HD en bv DNA testen op PLL en andere dingen die niet in het ras zitten gewoon omdat het kan ?
Zou ik zéker doen. Beter mee verlegen dan om verlegen? Vandaar dat ik MyDogDNA van Genoscoper fan ben ;-)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
sirene schreef:

Zou ik zéker doen. Beter mee verlegen dan om verlegen? Vandaar dat ik MyDogDNA van Genoscoper fan ben ;-)
Nou ik heb er wel al een boel keer over zitten denken maar heb het nog niet gedaan. Er zit helemaal niets bij waarvan ik weet dat het ooit voorgekomen is bij mijn ras. Van de Lagotto en de PWS zitten er tenminste 1 of 2 dingen bij.
En ik heb al een aantal keer hier vragen op dit forum erover besteld maar nog nooit overtuigende dingen gelezen om het te doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:
sirene schreef:

ga je daarmee bij de leek pupkoper niet insinueren dat je ras enorm veel problemen heeft? Want waarom zou je iets testen als het niet voorkomt.
Of juist blij maken met dingen die nergens op slaan. Want ze zijn vrij van alle BC, DH, Stafford en Labradorkwalen.
En dan krijgen ze opeens iets wat veel vaker voorkomt maar dus niet in die test zit...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

sirene schreef:
Lunatic schreef: Je kan je als pupkoper toch ook in de lijnen verdiepen?
Een DNA profiel word wel steeds belangrijker denk ik.
Hoe moet je je als pupkoper van een gemiddeld ras nou in de lijnen verdiepen ? Fokkers bellen en vragen of ze problemen hebben in de lijn ?
Hoeveel rassen zijn er die open bloot overzichtelijk op één plaats gezondheidsinfo hebben staan ? En als er dan slechte uitslagen in staan, moet je die lijnen dan persé vermijden ? Weet je wat er nu gebeurd bij ons ras ? Er zijn maar een paar fokkers die slechte resultaten insturen. De rest heeft heel toevallig nooit wat. Moet je die paar fokkers die wel met problemen er nu in staan vermijden of moet je die juist opzoeken ?
In de lijnen verdiepen en alles uitzoeken lukt je als fokker al geen eens .
Zelfs niet van de dekreu , je moet ook maar voor een groot gedeelte vertrouwen op de eigenaar .
Wie kentt al de nestgenoten van het voorgeslacht op de stamboom van je hond die missschein wel de grootste kneusen waren en wie zegt dat de testen kloppen van de voorouders .
Of zowiezo al of het daadwerkelijk ook de voorouders waren.
Vroeger werden er nogal wat honden met goede heupen gewoon nog een keer gerontgent onder de naam die goede heupen moest krijgen.Puppen omgelegt of toegevoegd van teven.
Kortom je moet het allemaal maar geloven maar breng het niet als exacte wetenschap .
Dus hoe moet een eventuele pupkoper zich daarnu in verdiepen als een fokker al niet alles weet wat anderen wel of niet goed hebben gedaan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
kyechu
Actief

Lizzie. schreef:
kyechu schreef:Er werd gezegd dat Bonefaas daar zat voor de brancheorganisatie rashondenverenigingen. Dat kan alleen de Raad van Beheer zijn, want er is geen enkele andere 'branche' van rashondenverenigingen dan de Raad van Beheer. Ik ga de Raad eens even mailen en vragen of hij daar inderdaad voor de Raad zat.

welke inkoppers heeft hij laten liggen?
  1. De presentatrice noemde een aantal keren "erkende" fokkers. Erkende fokkers bestaan simpelweg niet, en dit was de uitgelezen kans geweest om de consument daar nu eens van te doordringen;
  2. Hij heeft niet gevraagd of de ouders van deze twee honden onderzocht waren alvorens zij ingezet werden voor de fokkerij en zo ja, of zij met deze uitslagen ingezet mochten worden;
  3. Met de moederhond is doorgefokt. De vraag die gesteld had moeten worden is: is zij gedekt door dezelfde reu als waar de twee honden die HD hebben van afstammen? Dat is natuurlijk erg belangrijk om een conclusie te kunnen trekken;
  4. Er is alleen wettelijke garantieregeling indien er sprake is een consumentenkoop. Er is niet ingegaan op wat de rechten en plichten zijn indien er geen sprake is van een consumentenkoop. Dit is erg belangrijk, omdat er in principe alleen sprake is van een consumentenkoop wanneer een fokker bedrijfsmatig fokt (meer dan 4 nesten of meer dan 20 pups per jaar);
  5. Er is niet gereageerd op de onjuistheden in de rashondenwijzer, terwijl de betreffende advocaat een uitgebreid artikel op zijn website "Recht voor de Rashond" heeft staan waarin de Rashondenwijzer stevig onderuit gehaald wordt.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Wat roept Hans Baaij... 'rashonden hebben vaak een stamboom'.... Tsja, hoe serieus kan je dan de rest van het betoog nemen? :mann:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
bouvierpoedel
Zeer actief

sirene schreef:
Lunatic schreef: Je kan je als pupkoper toch ook in de lijnen verdiepen?
Een DNA profiel word wel steeds belangrijker denk ik.
Hoe moet je je als pupkoper van een gemiddeld ras nou in de lijnen verdiepen ? Fokkers bellen en vragen of ze problemen hebben in de lijn ?
Hoeveel rassen zijn er die open bloot overzichtelijk op één plaats gezondheidsinfo hebben staan ? En als er dan slechte uitslagen in staan, moet je die lijnen dan persé vermijden ? Weet je wat er nu gebeurd bij ons ras ? Er zijn maar een paar fokkers die slechte resultaten insturen. De rest heeft heel toevallig nooit wat. Moet je die paar fokkers die wel met problemen er nu in staan vermijden of moet je die juist opzoeken ?
In de lijnen verdiepen en alles uitzoeken lukt je als fokker al geen eens .
Zelfs niet van de dekreu , je moet ook maar voor een groot gedeelte vertrouwen op de eigenaar .
Wie kentt al de nestgenoten van het voorgeslacht op de stamboom van je hond die missschein wel de grootste kneusen waren en wie zegt dat de testen kloppen van de voorouders .
Of zowiezo al of het daadwerkelijk ook de voorouders waren.
Vroeger werden er nogal wat honden met goede heupen gewoon nog een keer gerontgent onder de naam die goede heupen moest krijgen.Puppen omgelegt of toegevoegd van teven.
Kortom je moet het allemaal maar geloven maar breng het niet als exacte wetenschap .
Dus hoe moet een eventuele pupkoper zich daarnu in verdiepen als een fokker al niet alles weet wat anderen wel of niet goed hebben gedaan.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Wat ik me afvraag,hoe zit het dan met al die fokkers van stamboomloze chihuahua achtige hondjes,Gaan die dan ook aangepakt worden of gaan de wetten alleen gelden voor fokkers van rashonden
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:
ga je daarmee bij de leek pupkoper niet insinueren dat je ras enorm veel problemen heeft? Want waarom zou je iets testen als het niet voorkomt.

De tijd om dat te ontkennen lijkt mij wel voorbij
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Of juist blij maken met dingen die nergens op slaan. Want ze zijn vrij van alle BC, DH, Stafford en Labradorkwalen.
En dan krijgen ze opeens iets wat veel vaker voorkomt maar dus niet in die test zit...
Naar ik heb begrepen zijn veel zogenaamde rasspecifieke testen niet zo specifiek als men ons wil laten geloven. Dus daar scoren we al veel. En naast het testen gaan we natuurlijk ook zo breed mogelijk fokken. Op DNA-niveau dus. Met die maatregelen stellen we de ondergang in onze generatie in ieder geval nog uit. En na ons? De zondvloed, neem ik aan ;-)
bouvierpoedel
Zeer actief

beatje schreef:Wat ik me afvraag,hoe zit het dan met al die fokkers van stamboomloze chihuahua achtige hondjes,Gaan die dan ook aangepakt worden of gaan de wetten alleen gelden voor fokkers van rashonden
Fokker is fokker of je nnu met of zonder stamboom fokt of gewoon een huistuin en keuken nestje hebt gehad 1malig.
Handel is weer een ander verhaal.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mizzsylver schreef:

De tijd om dat te ontkennen lijkt mij wel voorbij
:ok:
Komt niet voor blijkt ook makkelijk gezegd te worden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Waar blijft de onderzoeksplicht die de koper heeft als er sprake is van consumentenkoop?
Tja, en Bonefaas mocht amper uitspreken, hij heeft zich nog goed geweerd, voor zover dat ging met die juffrouw.
Het ging allemaal duidelijk richting D&R.

Jammer inderdaad dat er niet op is gehamerd dat een erkende fokker niet bestaat.
En dat de juffrouw niet wenste in te gaan op het belang van een fokreglement en je daaraan houden. Maar het was duidelijk niet bedoeld om fokkers een hart onder de riem te steken.
Anders was er minstens toch wel gevraagd hoe slecht de heupen van de ouderdieren in dit geval eigenlijk waren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Marion. schreef:
malinois schreef:Nee, was te druk om snel ff de fokker terug te zoeken van de DH :schrik:
Kon het zo snel niet eens lezen. Von haus nog wat was maar een seconde in beeld. Wel goed trouwens hoor, alsnog een seconde te lang.
Klebach :wink:

http://www.klebach.com/duitseherder-kennel/
En weten we ook over welk nest dit ging? En wat de uitslagen van de ouders waren?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:
Marjoleine schreef:En weten we ook over welk nest dit ging? En wat de uitslagen van de ouders waren?
Uitslagen van beide ouders waren A normal, in Duitsland geröntgend. Nederlandse A dus.
Aha. Gek genoeg vermoedde ik dat al, aangezien die uitslagen zo nadrukkelijk niet werden genoemd.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tara schreef:
kyechu schreef:Uitzending is inmiddels online terug te zien:

Dank, dank Kyechu! Ik ga er morgen eens voor zitten. :hmmm:
Eerste zin: "Voor een gezonde rashond gaat u naar een erkende fokker" :gvd:
Daar ging de geloofwaardigheid dan wel weer..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bouvierpoedel schreef:
beatje schreef:Wat ik me afvraag,hoe zit het dan met al die fokkers van stamboomloze chihuahua achtige hondjes,Gaan die dan ook aangepakt worden of gaan de wetten alleen gelden voor fokkers van rashonden
Fokker is fokker of je nnu met of zonder stamboom fokt of gewoon een huistuin en keuken nestje hebt gehad 1malig.
Handel is weer een ander verhaal.
Nee dat begreep ik er niet uit. Als je met boom fokt hoor je alles te weten en dus voorkomen. Zonder niet ....
Want dan ben je geen prof en met wel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

Maeve schreef:
Tara schreef:

en er word altijd ingeteeld! toevallig... :blauwoog:
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb nergens iets gehoord van een vraag aan de pupkopers of ze naar de HD bewijzen (certificaat RvB o.i.d.) gevraagd hadden? (= onderzoeksplicht)
Die fokker heeft weer gefokt ............. met dezelfde moeder (?) (en vader?) zeggen ..................... de gedupeerde pupkopers.
Is dat zo?
Is dat nagetrokken door Kassa voor ze dat uitzonden?

De kans is misschien wel aanwezig dat de fokker met een bedrag over de brug moet komen.
Maar op grond van wat ik vanavond heb gehoord zie ik nog geen doorslaand bewijs.
En misschien kan de fokker wel bewijzen dat de andere honden uit dat en volgende nesten geen HD hebben......
Wat zou er dan gebeuren?

Iemand die trouwens een herder wil met een glijbaanrug zoekt zijn eigen ellende ook wel op :?

Ergerde me trouwens ook aan het even razendsnel opsommen van een flink aantal gebreken zo door elkaar door D&R.
terwijl die bij verschillende rassen horen.
Mensen denken straks dat de herder HD, epilepsie, gebrek aan adem enz. enz. heeft
En ik ergerde me aan de gespreksleiding.

Waardeloos programma waar de consument denkt meer te weten, maar niet echt wijzer is geworden.

En nog wat ............. om met Tara te spreken:
"Erkende fokkers" bestaan niet.
Erkenning suggereert een keurmerk, en een orgaan dat toeziet op de kwaliteit, en beide bestaan niet.

De enige erkenning die er is, dat is de erkenning die broodfokkers zichzelf graag toekennen.
Fokkers die zichzelf erkend noemen kun je daarom maar beter héél ver links laten liggen.
Rijksgediplomeerd en erkend zijn broodfoktermen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

laura23 schreef:
Maeve schreef:
Tara schreef:

en er word altijd ingeteeld! toevallig... :blauwoog:
En de meeste rashonden hebben een stamboom. De meeste! :mrgreen:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Mieterse uitzending.... dat was het :roll: :F:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Elmo/maureen