Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup: benchproblenen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Pup: benchproblenen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Foxen schreef:[
De bench leek ons voor de puppytijd juist wel een goede oplossing om de zindelijkheid te stimuleren en sloopgedrag te voorkomen. Maar als die laatste twee onderwerpen weinig problemen opleveren is geen bench ideaal.

:wink: Op het moment dat je pup in de bench naast zijn poep/plas ligt, leer je juist de afkeer van poepen en plassen op zijn eigen plaats (en later binnenshuis) af.
Je bent dus een verkeerde basis aan het leggen en op die manier kon het wel eens héél lang gaan duren voor het kwartje valt.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Hutsje schreef:
Dee schreef:
Foxen schreef:
Hutsje schreef:
bij al mijn pups kon ik vanaf de eerste nacht doorslapen. maar ja, die lagen wél op bed.
Het lijkt me heerlijk om weer eens een nacht door te slapen.

Maar kon je pup dan wel op een gegeven moment wennen om ergens anders te slapen? En heb je wel een bench gebruikt?
Ben je alleen of woon je samen?
destijds samenwonend. waarom vraag je dat?
Vraag was aan Ts
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol heeft de eerste maanden op de slaapkamer geslapen, de bench stond niet ver van de slaapkamer en daar is ze uiteindelijk naartoe verhuisd. En je kunt ze altijd een nieuwe plaats aanleren als ze ouder worden, geen probleem. We zijn vaak verhuisd en op vakantie geweest en de honden hebben op veel nieuwe plekken geslapen, dat hadden ze elke keer zo door. Houd ze als pup gewoon dicht bij je, dat geeft ze veiligheid en legt de beste basis voor een goede band met je hond :wink:
Foxen
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox

Ongelezen bericht door Foxen »

Ik heb op meerdere plekken gelezen, in een boek en op internet, over dat je janken moeten negeren (behalve als het 's' nachts is), omdat ze anders juist verlatingsangst kunnen ontwikkelen. Hoe denken jullie hier over?

Zijn er ook mensen hier die denken dat juist heel veel samen zijn verlatingsangst doet ontstaan?

Stapsgewijs alleen leren zijn lijkt me als ik de verschillende meningen afweeg eigenlijk nog de beste optie. En of dat wel of niet in de bench gebeurd moeten we uittesten. Kijken wat beter gaat.

Nu dus maar een stapje terug.
Foxen
Actief

dagmar88 schreef:
De bench leek ons voor de puppytijd juist wel een goede oplossing om de zindelijkheid te stimuleren en sloopgedrag te voorkomen. Maar als die laatste twee onderwerpen weinig problemen opleveren is geen bench ideaal.

:wink: Op het moment dat je pup in de bench naast zijn poep/plas ligt, leer je juist de afkeer van poepen en plassen op zijn eigen plaats (en later binnenshuis) af.
Dat wil ik natuurlijk juist voorkomen. Met zindelijkheid stimuleren bedoelde ik dat de pup het niet in de bench en niet in huis doet, maar buiten. Met ('s nachts) los in de kamer laten lopen is het zindelijk worden misschien lastiger omdat hij zich dan ergens een hoekje zoekt om zich te ontlasten.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Onze eerste 2 honden waren pups toen ze bij ons kwamen. Beiden sliepen bij ons op de slaapkamer in een kartonnen doos zodat we (ik dus) erbij waren als de pup onrustig werd.
Kwestie van slaperig de pup oppakken, buiten zetten en met een nog net zo duffe kop de pup (na het ontlasten) weer in de doos leggen en zelf het bed weer inkruipen.
Ik heb daar echt nooit een wekker voor hoeven zetten.
Het heeft wel wat nachtrust gekost de eerste weken, maar beiden waren vrij snel 's nachts zindelijk.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Foxen
Actief

Dee schreef: Vraag was aan Ts
Ik heb hier ook al op gereageerd. :wink:
Liesbeth
Zeer actief

Foxen schreef:
dagmar88 schreef:

Dat wil ik natuurlijk juist voorkomen. Met zindelijkheid stimuleren bedoelde ik dat de pup het niet in de bench en niet in huis doet, maar buiten. Met ('s nachts) los in de kamer laten lopen is het zindelijk worden misschien lastiger omdat hij zich dan ergens een hoekje zoekt om zich te ontlasten.
Als je wilt dat je pup zijn behoefte buiten doet, zal je er voor moeten zorgen dat die, op tijd, buiten is om die behoefte daar te doen.
Dat lukt niet als jouw pup in een andere ruimte is dan jijzelf, gewoonweg omdat je niet snel genoeg kan reageren :19: .
Houd de pup de eerste weken 's nachts bij je, liefst in een doos ofzo, zodat je hem snel kan oppakken. Pups hebben (normaal gesproken) een acute rem op hun sluitspieren als ze opgepakt worden. Zie of hoor je dat je pup onrustig wordt of zich wil gaan ontlasten dan pak je hem zo snel mogelijk op en draag je hem naar de plek waar hij mag piezen. Dat gaat makkelijker als hij in een doos ligt dan wanneer je hem uit een bench moet plukken.

Na het ontlasten leg je hem gewoon weer in de doos en kruip je zelf weer onder je dekbed. Waarschijnlijk piept die dan nog even en dan laat je je hand in de doos zakken om te bevestigen dat je er nog bent, maar geeft verder geen aandacht.

Heeft bij ons heel goed gewerkt.
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 01 dec 2013 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Dee
Zeer actief

Foxen schreef:
Ja en mijn reactie weer meer aan Hutsje. Want die zou ik mijn hond zo toevertrouwen.

Maar waarom snachts niet samenwerken?
Ik bleef tot heel laat op voor de laatste ronde. Vriend zette wekker dan voor de nacht. Die ging dan middernacht met pup naar buiten.
Foxen
Actief

Dee schreef:
Ja, maar je pup kan gewoon nog niet 5 uur zijn plas/poep ophouden. Daar moet je rekening mee houden.
Als je dat wel van hem verlangt is het gewoon echt heel sneu voor het pupje.

Werk die kabels weg. Is het dan nog echt nodig dat ie in de bench moet?
Zo ja, ga dan trainen aan de bench. Ik geloof dat je bedoeling goed is, maar ik geloof niet dat je je echt goed hebt ingelezen.
Dan had je dit soort vragen niet gesteld en was het niet als verrassing gekomen.
Nou je hebt niet helemaal goed gelezen. Ik verlang op den duur wel dat hij zindelijk is ja, maar nu is het uiteraard normaal dat hij het nog niet op kan houden. En dat vind ik geen groot probleem. Ik heb er ook niet zo'n moeite mee om af en toe een poepje op te ruimen. Wat ik volgens mij ook al geschreven heb is dat we de kamer gewoon niet helemaal 100% puppyproof kunnen maken, dwz dat er nog een paar kabels binnen bereik zijn die we liever niet wegwerken, anders hebben we bijv. geen verlichting en telefoon meer.

Ik heb me juist wél goed ingelezen. Boeken, diverse fora en andere bronnen op het internet. Ik heb me juist heel goed verdiept en ook verhalen van mensen in mijn omgeving gehoord die een puppy hadden. Maar de meningen lopen gewoon vaak erg uiteen en de praktijk is weerbarstiger dan de theorie. Verschillende hondentrainers zijn een voorstander om een pup te laten wennen aan een bench.

En wat ik ook al eerder schreef, is dat als het goed gaat buiten de bench, hij er wat mij betreft niet in hoeft. Het leek ons alleen in eerste instantie een hulpmiddel (en dat kan het wellicht nog steeds zijn).
Foxen
Actief

Dee schreef:
Foxen schreef:
Ja en mijn reactie weer meer aan Hutsje. Want die zou ik mijn hond zo toevertrouwen.

Maar waarom snachts niet samenwerken?
Ik bleef tot heel laat op voor de laatste ronde. Vriend zette wekker dan voor de nacht. Die ging dan middernacht met pup naar buiten.
Dat heb ik besproken, maar dat is helaas geen optie. En als ik beneden slaap is dat ook niet nodig.
Ik slaap de komende tijd (weken, anders maanden indien nodig) gewoon beneden en kijk dan of het beter gaat met de nacht doorslapen.
Liesbeth
Zeer actief

Foxen schreef:
Dee schreef:
Ja, maar je pup kan gewoon nog niet 5 uur zijn plas/poep ophouden. Daar moet je rekening mee houden.

Zo ja, ga dan trainen aan de bench. Ik geloof dat je bedoeling goed is, maar ik geloof niet dat je je echt goed hebt ingelezen.
Dan had je dit soort vragen niet gesteld en was het niet als verrassing gekomen.
Nou je hebt niet helemaal goed gelezen. Ik verlang op den duur wel dat hij zindelijk is ja, maar nu is het uiteraard normaal dat hij het nog niet op kan houden. En dat vind ik geen groot probleem. Ik heb er ook niet zo'n moeite mee om af en toe een poepje op te ruimen. Wat ik volgens mij ook al geschreven heb is dat we de kamer gewoon niet helemaal 100% puppyproof kunnen maken, dwz dat er nog een paar kabels binnen bereik zijn die we liever niet wegwerken, anders hebben we bijv. geen verlichting en telefoon meer.

Ik heb me juist wél goed ingelezen. Boeken, diverse fora en andere bronnen op het internet. Ik heb me juist heel goed verdiept en ook verhalen van mensen in mijn omgeving gehoord die een puppy hadden. Maar de meningen lopen gewoon vaak erg uiteen en de praktijk is weerbarstiger dan de theorie. Verschillende hondentrainers zijn een voorstander om een pup te laten wennen aan een bench.

En wat ik ook al eerder schreef, is dat als het goed gaat buiten de bench, hij er wat mij betreft niet in hoeft. Het leek ons alleen in eerste instantie een hulpmiddel (en dat kan het wellicht nog steeds zijn).
Een bench kán een (goed) hulpmiddel zijn, maar je moet wel goed bedenken waarvoor :19: .
Veilige plek, time-out, rustmoment, prima, maar een pup wordt niet zindelijk door hem daarin op te sluiten.

Normaliter zal een hond zijn nest niet bevuilen, maar als er geen andere optie is, dan zal hij wel moeten. In dat geval leer je hem geen zindelijkheid aan, integendeel zelfs.

Dee
Zeer actief

Foxen schreef:
Dee schreef:

Ik heb heel goed gelezen. Expres nogmaals.
Reacties zijn niet allemaal even lief, maar wel terecht. Voor het beste voor je pup. Ik geef niet snel een mening als ik je niet ken. Nogmaals geloof ik zeker wel dat je beste wil voor je pup. Maar dan heb je niet goed gelezen. Staan veel goede tips in de reacties. Lees dat nog eens terug. Zonder in de aanval te willen schieten. Die tips zijn voor je pup. Mensen reageren hier uit beste wil voor je pup en jullie toekomst.

Lees morgen eens terug. Maar je moet wel willen investeren komende maanden. Dat is gewoon niet anders.
Dee
Zeer actief

Je pup is tien weken. Je vraagt echt teveel.
Heb geprobeerd aardig advies te geven. Want ik geloof dat je echt beste wil voor pup.
Maar word van je antwoorden wel beetje boos. Weet niet hoe je ingelezen hebt, maar niet goed in iedergeval. Ik ben niet van vermenselijiken, maar je pup kan nog niks. Is afhankelijk van jou komende tijd. Werk aan vertrouwen komende weken/ maanden. En dan kan je wat gaan vragen van je pup, als je werkt aan de band.
Jij bent z'n baken. Zorg dat ie jou vertrouwd. Dan kan je gaan werken aan de rest.

Staan echt goede adviezen. Goed bedoeld voor je pup. Lees het nog een keer zonder je aangevallen te voelen.
Foxen
Actief

Dee schreef:
Foxen schreef:
Dee schreef:

Ik heb heel goed gelezen. Expres nogmaals.
Reacties zijn niet allemaal even lief, maar wel terecht. Voor het beste voor je pup. Ik geef niet snel een mening als ik je niet ken. Nogmaals geloof ik zeker wel dat je beste wil voor je pup. Maar dan heb je niet goed gelezen. Staan veel goede tips in de reacties. Lees dat nog eens terug. Zonder in de aanval te willen schieten. Die tips zijn voor je pup. Mensen reageren hier uit beste wil voor je pup en jullie toekomst.

Lees morgen eens terug. Maar je moet wel willen investeren komende maanden. Dat is gewoon niet anders.
Mijn laatste reactie was niet aanvallend bedoeld hoor. :o

Je hebt gelijk dat er meerdere goede tips zijn in de reacties. Ik pak het vanaf nu ook anders aan.
Het blijkt in ieder geval dat het een heel gevoelig onderwerp is. Sommigen zijn tegen het gebruik van een bench, anderen niet. En iedereen doet het weer net iets anders. Dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op voor iemand die nog niet zo veel ervaring heeft met het opvoeden van een pup.
Maar goed, natuurlijk wil ik ook het beste voor mijn pup. Laat daar geen misverstand over bestaan.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Foxen schreef:
Dee schreef:

Kabels wegwerken in gootjes, niet verwijderen ;-)

En ik las net ook dat je partner niet wil meewerken om de pup uit te laten in de nacht; heb ik dat goed begrepen? DAt is wat raar.. jullie kozen toch samen voor een hondje? Dan is dit de consequentie. Echt, de eerste weken / maanden draait echt alles om Frummel!

Suzanne
Foxen
Actief

~Suzanne~ schreef:
Kabels wegwerken in gootjes, niet verwijderen ;-)

En ik las net ook dat je partner niet wil meewerken om de pup uit te laten in de nacht; heb ik dat goed begrepen? DAt is wat raar.. jullie kozen toch samen voor een hondje? Dan is dit de consequentie. Echt, de eerste weken / maanden draait echt alles om Frummel!

Suzanne
Gootjes lijkt me lastig hier. Ik dacht zelf dat vastplakken met stevige tape misschien een idee is. Een echte sloper houd dit niet tegen natuurlijk, maar misschien helpt het wel bij onze pup.

Mijn partner heeft een drukkere baan dan ik en het ligt dus voor de hand dat ik het 's nachts opstaan voor mijn rekening neem. Waar mogelijk is verdelen we de zorg wel.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Puppy Chuck is hier geboren en ik denk dat dat ook wel mee heeft geholpen. Ik had van alles geregeld voor het eerste jaar. Had me erop ingesteld dat ik nergens meer naar toe kon, niet uit kon slapen (tot half 9 is dat bij mij) en dat mijn huis gesloopt zou worden;-). Het kon niet tegen vallen eigenlijk. En dat heeft het ook niet gedaan. Nadat alle pups weg waren, had ik nog een week vrij. Daarin ben ik wel regelmatig even naar de supermarkt geweest, maar meer niet. Chuck zat dan in de ren, binnen. Webcam erop om alleen maar een slapende puppy te zien. Na die week moest ik 3 uurtjes werken in de ochtend. Eerst in de ren, nadat ik hem moe had gemaakt. Met een kluif en een gevulde kong liet ik hem achter. En weer zag ik alleen een spelende, etende en slapende Chuck op de webcam. Hij sliep boven naast mijn bed en ik heb er twee nachten uit gemoeten, daarna sliep hij zonder problemen door tot 8 uur. Als ik een hele dag moest werken, bracht ik hem tussen de middag naar de dagopvang. Toen hij een maand of 4,5 was ben ik daarmee gestopt en draait hij gewoon mee met de andere twee honden.

En ik heb een vrij relaxt jaar (nouja hij is pas 7,5 maand). Ik heb naar Chuck gekeken. Hoe snel hij iets aan kon. En hij heeft nooit in de stress gezeten, dat vond ik heel belangrijk.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
dagmar88
Zeer actief

Foxen schreef:Ik heb op meerdere plekken gelezen, in een boek en op internet, over dat je janken moeten negeren (behalve als het 's' nachts is), omdat ze anders juist verlatingsangst kunnen ontwikkelen. Hoe denken jullie hier over?
Onzin. Je pup is net uit het nest zonder moeder en broertjes/zusjes, alles is nieuw en het is een baby die op geen enkele andere manier aan kan geven dat hij zich slecht voelt of iets nodig heeft.
Of mensen voor/tegen het gebruik van een bench zijn doet er niet toe. Voor en tegenstanders tegen het misbruiken daar van :wink:
Het moet een veilige plek zijn waar je hondje zich lekker voelt, geen strafplaats waar hij maar aan z'n lot overgelaten wordt.
En nee, poepjes en plasjes ruimen is helemaal geen ramp. Het in de bench moeten doen en structureel niet aanwezig zijn om het te voorkomen wel.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 01 dec 2013 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Foxen schreef: Gootjes lijkt me lastig hier. Ik dacht zelf dat vastplakken met stevige tape misschien een idee is. Een echte sloper houd dit niet tegen natuurlijk, maar misschien helpt het wel bij onze pup.
Wil je dat risico nemen?
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

dagmar88 schreef:
Foxen schreef:Ik heb op meerdere plekken gelezen, in een boek en op internet, over dat je janken moeten negeren (behalve als het 's' nachts is), omdat ze anders juist verlatingsangst kunnen ontwikkelen. Hoe denken jullie hier over?
Onzin. Je pup is net uit het nest zonder moeder en broertjes/zusjes, alles is nieuw en het is een baby die op geen enkele andere manier aan kan geven dat hij zich slecht voelt of iets nodig heeft.
Of mensen voor/tegen het gebruik van een bench zijn doet er niet toe. Voor en tegenstanders tegen het misbruiken daar van :wink:
Het moet een veilige plek zijn waar je hondje zich lekker voelt, geen strafplaats waar hij maar aan z'n lot overgelaten wordt.
En nee, poepjes en plasjes ruimen is helemaal geen ramp. Het in de bench moeten doen en structureel niet aanwezig zijn om het te voorkomen wel.
Mee eens met dit stukje, dat janken van een pup negeren is trouwens iets van vroeger ,net als de neus door de uitwerpselen halen om een hond zindelijk te maken.
Zoals al door vele is aangegeven gewoon rustig opbouwen binnen de mogelijkheden van je pupje.
Zelf neem ik de pups ook altijd 'snachts bij me omdat ze zich dan het prettigst voelen en het qua zindelijkheid wmb het meest effectieve is.

Je kunt voor de dagen dat je wel langer weg moet wellicht iets van een oppas regelen ,zat mensen die dat erg leuk vinden maar niet de verplichting van een 24/7 hond willen.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

renee-uk schreef:
*Esther schreef:
Foxen schreef:Het plan is als volgt:
- ik ga de komende tijd weer in de huiskamer slapen
- ik ga zo veel mogelijk vrij proberen te krijgen

Nogmaals, ik vind het gros van de reacties echt enorm onvriendelijk. Hoe jaag je mensen zo snel mogelijk weg van een forum?
:ok:
en wat als ze dan geen vrij kan krijgen?
ook :ok:?
Beetje late reactie sorry maar de :ok: was het belonen van de intentie.
Jij weet ook hoe moeilijk vaststaand gedrag om te buigen is.
Oké, wellicht kwam de click te vroeg maar dan is de koek/schouderklop toch maar binnen.
Positief trainen werkt ook bij mensen en ik gun het de pup zo :wink:
Foxen
Actief

dagmar88 schreef:
Foxen schreef: Gootjes lijkt me lastig hier. Ik dacht zelf dat vastplakken met stevige tape misschien een idee is. Een echte sloper houd dit niet tegen natuurlijk, maar misschien helpt het wel bij onze pup.
Wil je dat risico nemen?
Als ik kijk naar het gedrag van de pup nu denk ik wel dat het een aanvaardbaar risico is. Hij heeft de kabels wel eens even onderzocht, maar er niet in geknaagd. Ik bied hem ook voldoende dingen om wel in te bijten. Hij krijgt regelmatig zachte kluifjes en een kong. Daar maakt hij ook gebruik van. Hij onderzoekt alles eigenlijk wel even, maar hij heeft nog niets kapot gemaakt, ook niet een beetje.

Natuurlijk wil ik slopen wel voorkomen. En niet alleen daarvoor dacht ik dat de bench een hulpmiddel kon zijn. Je gunt hem dan immers niet de gelegenheid om iets kapot te maken. Maar als hij dus geen sloopgedrag vertoont, mag hij wat mij betreft uit de bench en vrij door de kamer. De honden gaan ook prima met elkaar om. Daar heb ik veel vetrouwen in. Ze liggen regelmatig samen in de mand.

Hij gaat trouwens wel graag in de bench liggen, maar hij ligt dus ook graag op andere plekken. Ik leg er regelmatig een warme kruik in en dat vind hij erg prettig. Het deurtje dicht vind hij echter minder leuk.
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Lin851 »

Beste Foxen
Een hond is geen kind, maar je kunt ze tot op zekere hoogste wel vergelijken.

Als ik op een babyforum zou plaatsen dat mijn kind van 9 maanden nog steeds in haar broek poept, s'nacht s niet doorslaapt in haar eigen kamer, en dat ik haar ook geen uren alleen kan thuis laten omdat ze dan begint te schreuwen en janken..

En men reageert daarop met opmerkingen als; je kunt van een 9 maanden oude baby niet verwachten dat ze hele nachten doorslapen , zindelijk zijn en uren alleen thuis kunnen blijven!

Waarop ik reageer met Ik heb me juist uitvoerig verdiept en ingelezen hierover! Zoals ik al zei is het gewoon net niet mogelijk om een perfecte modelopvoeding te geven, al zou ik dat wel willen. En ik vind dat ik juist wel veel te bieden heb voor een koter. En ik kan niet mijn hele leven om koter laten draaien!

Snap je dan dat mensen nogal heftig kunnen reageren?

Ik hoop dat je inziet waarom men hier reageert zoals men reageert en dat je de beste optie voor jouw pup kiest.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Liesbeth schreef: Houd de pup de eerste weken 's nachts bij je, liefst in een doos ofzo, zodat je hem snel kan oppakken. Pups hebben (normaal gesproken) een acute rem op hun sluitspieren als ze opgepakt worden. Zie of hoor je dat je pup onrustig wordt of zich wil gaan ontlasten dan pak je hem zo snel mogelijk op en draag je hem naar de plek waar hij mag piezen. Dat gaat makkelijker als hij in een doos ligt dan wanneer je hem uit een bench moet plukken.

Na het ontlasten leg je hem gewoon weer in de doos en kruip je zelf weer onder je dekbed. Waarschijnlijk piept die dan nog even en dan laat je je hand in de doos zakken om te bevestigen dat je er nog bent, maar geeft verder geen aandacht.

Ik quote deze nog even. Heb het idee dat eroverheen is gelezen.
Dit is voor mij dé manier om s,nachts het pupje te leren zindelijk te zijn en ook stil. Spelen wil nl niet als ze naar buiten zijn geweest en de doos weer ingaan en de hand zorgt dat ie iets heeft om tegenaan te kruipen. Kijk, mama is er wel.
Word pupmans rustig dan trek je je hand voorzichtig weer uit de doos.

Maar 5 uur alleen overdag in een bench vind ik te lang.
Wat ik dan zou doen (als oppas dus geen optie is) is een ren in de kamer maken die groot genoeg is om aan de ene kant kranten neer te leggen zodat er aan de andere kant genoeg speel en ligruimte overblijft zodat pupje niet in de buurt van zijn eigen plas en/of poep hoeft te liggen/spelen.
Het duurt zo wel veel langer om pupje zindelijk te krijgen maar he, das je eigen keus.
Afbeelding
Foxen
Actief

Lin851 schreef:Beste Foxen
Een hond is geen kind, maar je kunt ze tot op zekere hoogste wel vergelijken.

Als ik op een babyforum zou plaatsen dat mijn kind van 9 maanden nog steeds in haar broek poept, s'nacht s niet doorslaapt in haar eigen kamer, en dat ik haar ook geen uren alleen kan thuis laten omdat ze dan begint te schreuwen en janken..

En men reageert daarop met opmerkingen als; je kunt van een 9 maanden oude baby niet verwachten dat ze hele nachten doorslapen , zindelijk zijn en uren alleen thuis kunnen blijven!

Waarop ik reageer met Ik heb me juist uitvoerig verdiept en ingelezen hierover! Zoals ik al zei is het gewoon net niet mogelijk om een perfecte modelopvoeding te geven, al zou ik dat wel willen. En ik vind dat ik juist wel veel te bieden heb voor een koter. En ik kan niet mijn hele leven om koter laten draaien!

Snap je dan dat mensen nogal heftig kunnen reageren?

Ik hoop dat je inziet waarom men hier reageert zoals men reageert en dat je de beste optie voor jouw pup kiest.
Zoals je hierboven schetst is de discussie niet precies verlopen en zoals ik al eerder zei verwacht ik niet dat een pup meteen doorslaapt en zindelijk is. Dit zeg ik nergens in de tekst. Maar ik vind het uiteindelijk wel wenselijk dat hij niet meer in huis poept en makkelijk een paar uur alleen kan zijn, net als de oudere hond.

De zin waar je waarschijnlijk op doelt ("Probleem is ook dat hij zijn behoefte gewoon in de bench doet. Hij houd het niet op tot ik het deurtje open doe. Ik moet elke dag wel de lakens vervangen die in de bench liggen.") wil niet zeggen dat ik meteen verwacht dat hij het op kan houden. Dat realiseer ik me ook wel. Maar als hij maar even in de bench zit doet hij het ook en voor dat gegeven vraag ik advies. Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben.

Je vergelijking snap ik. Maar ik vind dat je een pup toch niet zo goed met een baby kunt vergelijken. Een pup wordt bijvoorbeeld een stuk sneller puper/volwassen en is na 2,5 maand een stuk zelfstandiger dan een baby (kan al lopen, zelfstandig eten enz.).

Ik begrijp wel het punt dat je wil maken met je reactie. Maar sommige kritiek van mensen die in het begin reageerden is gewoon niet constructief en onnodig bot. Mijn oorspronkelijke vraag is gewoon hoe ik de zindelijkheid en het alleen zijn beter kan bevorderen/veraangenamen. Ik wil het juist goed doen en daarom heb ik mijn vraag gesteld. Ik ben ook juist blij met de reacties van de mensen die wél willen meedenken. Mensen die adviezen en handvatten bieden voor de praktijk waar ik nu eenmaal mee heb te maken.

Misschien dat we de discussie nu kunnen voortzetten over de inhoud en niet over de toon/emoties.
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Lin851 »

Qua praktische tips voor de nacht is de pup op de slaapkamer volgens mij echt een van de beste tips.
Ik wil geen hond in mijn slaapkamer, maar de eerste week heeft hij in een doos naast ons bed geslapen, zodat we gelijk wakker werden als het nodig was (plassen/ poepen of gewoon even geruststellen).
En je merkt vanzelf of hij er aan toe is om alleen te slapen, het heeft bij ons maar een week geduurd, maar dat verschilt natuurlijk per hond.

Zindelijk worden kost tijd, en het komt heus goed, maar gun de pup wat tijd.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Realiseer je vooral dat honden verschillend zijn. Ik heb een aantal pups gehad en er zat enorm veel verschil tussen het alleen kunnen zijn.
Mijn eerste herder kon na 3 nachten naast mijn bed al alleen beneden slapen. Vanaf dag 1 (7 weken oud) getraind met alleen zijn. Ging voorspoedig en binnen de kortste keren kon ze een paar uur ( 14 weken) alleen zijn.
Mijn huidige herder was een drama. Die heeft anderhalve maand naast mijn bed geslapen en er toen nog weken over gedaan om metertje bij meter naar beneden verplaatst te worden. De eerste week kon ik hem nog niet alleen laten als ik boven mijn tanden ging poetsen. Echt gillen en krijsen. Als ik het toen niet met beleid en heel veel geduld had aangepakt had ik nu een neurotische hond met verlatingsangst. Hij kan nu prima een (korte) werkdag alleen zijn.
Echt, je kunt je hond niet verpesten door hem het alleen zijn heel voorzichtig aan te leren. Als dat zo was had ik nu het meest verpeste hondje van midden Nederland.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

Foxen schreef:
~Suzanne~ schreef: Het in de nacht opstaan... Ik heb het zo gedaan dat de laatste "ronde" rond 22.30 / 23.00 uur was en dan rond 02.00 mijn bed uit en dan rond 05.00 weer en dan rond eh.. 07.00. Bij Tristan konden we al heel snel, binnen 1 week, naar 1 x opstaan tussen 22.30 en 07.00 in. Je kunt dat dus prima wat "opschuiven" maar wel in het tempo wat je hond aankan. Bij laten plassen in de nacht alleen laten doen wat hij doen moet, niet spelen, niet knuffelen maar weer in de bench leggen met een "ga maar weer slapen jochie" ;-)
Als je de eerste nacht na 3 uur uit wilt laten en er is in de bench geplast weet je dat het eerder moet. Dus, dan is je volgende nachtelijke uitlaatronde 2,5 uur na die eerste. Is het dan weer "mis" dan moet het om de 2 uur... zo kun je ook uitbreiden; per nacht met een kwartiertje.. als het goed blijft gaan dan kun je naar 1/2 uurtje langer en zo verder. Wees beducht op een terugval ;-)

Er zijn pups die de hele nacht doorslapen en er zijn pups die weken lang tot 2-3 x in de nacht eruit moeten. Je moet je dus aanpassen aan de pup denk ik dan maar..
Die van mij wordt rond 2:00 wakker en zo tussen 4:00 en 6:00. Maar ik vind het toch wel lastig hoor. Want als hij aangeeft dat hij iets moet doen is het meestal vrij acuut. En daarna heeft hij de neiging om lekker door de kamer te rennen en heeft hij even geen trek in de bench. Dan doe ik hem toch maar in de bench en dan is het weer weer even janken soms. Zijn ritme is gewoon: slapen, spelen, eten, slapen, spelen, eten... Maar ik heb er niet zo veel trek in om om 4:00 met hem te gaan spelen.

In het begin heb ik geprobeerd hem voor te zijn, maar dit werkte niet goed, want hij wilde niet naar buiten. En als hij dan toch buiten was deed hij niets. Een half uur later was het weer heel acuut. En had hij soms al wat in de bench gedaan.

Hoe lang duurde het voordat je de hele nacht door kon slapen?
Als je al weet dat hij rond deze tijden wakker wordt dan zet je de wekker. En wilt hij niet naar buiten dan zet je hem buiten en blijf jij er net zo lang bij staan tot hij iets heeft gedaan.
Je moest eens weten hoe lang ik in de kou heb gestaan midden in de nacht :pffff:
Foxen
Actief

Roompie schreef:
Liesbeth schreef: Houd de pup de eerste weken 's nachts bij je, liefst in een doos ofzo, zodat je hem snel kan oppakken. Pups hebben (normaal gesproken) een acute rem op hun sluitspieren als ze opgepakt worden. Zie of hoor je dat je pup onrustig wordt of zich wil gaan ontlasten dan pak je hem zo snel mogelijk op en draag je hem naar de plek waar hij mag piezen. Dat gaat makkelijker als hij in een doos ligt dan wanneer je hem uit een bench moet plukken.

Ik quote deze nog even. Heb het idee dat eroverheen is gelezen.
Dit is voor mij dé manier om s,nachts het pupje te leren zindelijk te zijn en ook stil. Spelen wil nl niet als ze naar buiten zijn geweest en de doos weer ingaan en de hand zorgt dat ie iets heeft om tegenaan te kruipen. Kijk, mama is er wel.
Word pupmans rustig dan trek je je hand voorzichtig weer uit de doos.

Maar 5 uur alleen overdag in een bench vind ik te lang.
Wat ik dan zou doen (als oppas dus geen optie is) is een ren in de kamer maken die groot genoeg is om aan de ene kant kranten neer te leggen zodat er aan de andere kant genoeg speel en ligruimte overblijft zodat pupje niet in de buurt van zijn eigen plas en/of poep hoeft te liggen/spelen.
Het duurt zo wel veel langer om pupje zindelijk te krijgen maar he, das je eigen keus.
Excuses als ik niet op alle berichten reageer. Ik doe mijn best om zoveel mogelijk te antwoorden.

Afgelopen nacht heeft de pup in de mand van de oudere hond geslapen. Dit ging prima en hij is volgens mij pas om 6:00 wakker geworden, toen ik ook wakker was. Ik had hem wel nog om 2:00 uitgelaten. Voor de duidelijkheid: ik slaap nu weer op de bank en de mand staat nog geen meter verderop. Helaas is er wel een klein ongelukje gebeurd in de mand (een plasje), maar hij heeft niet gejankt en maakte geen ontevreden indruk. Vanavond dus maar weer proberen op deze manier.

Op de slaapkamer slapen heeft een paar nadelen: ik maak mijn partner wakker als de pup naar buiten moet en ik ben minder snel buiten als het acuut is.

De mogelijkheden om minder te werken en/of oppas ga ik onderzoeken. Als beide niet lukt, lijkt me de ren wel een goed idee. Maar als hij niet sloopt mag hij ook wel los in de kamer. Dan heeft hij meer vrijheid, heeft hij beter contact met de oudere hond en dan heeft hij meer ruimte om zijn behoefte te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”