Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbod op winnershow

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: Verbod op winnershow

Ongelezen bericht door Muk »

Dat is wel heel erg! Een beleidsmaker die zijn schizofrenie de schuld geeft van zijn misstappen. Zo'n persoon zou nooit een contactpersoon voor de media moeten zijn. Kortom, zwak excuus van de Sophia vereniging.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Het is nep. Satire.

"Als parodie op de doventolk van Mandela heb ik vandaag een satirisch stukje geschreven waarin ik Frank Wassenberg heb laten bekennen dat hij schizofreen is en dat hij niet wist wat hij zei. Dat was dus niet waar. Frank heeft (tot nu toe) niet toegegeven dat hij schizofreen is en dat hij niet wist wat hij zei. Dat laatste klopt ook wel. De politicus Frank Wassenberg weet heel goed wat hij zei, en weet in zijn hoedanigheid van bioloog ook dat de opmerking over inteelt niet accuraat of volledig is. Dat is het schizofrene (dus het misleidende) van het verhaal.

Tien jaar geleden schreef ik het al: kynologie is politiek. Helaas. Onwaarheden vertellen en dingen chargeren, dan wel uit hun verband trekken, hoort daar onlosmakelijk bij. Om maar te zwijgen van stemmingmakerij. “Het systeem van rashondenshows leidt tot inteelt en het directe gevolg van inteelt is dat voorheen zeldzame erfelijke afwijkingen veel vaker gaan voorkomen in een ras. Zo lijden labradors en golden retrievers vaak aan kanker,” zegt Frank Wassenberg in de Telegraaf. Daarmee wil hij ons dus laten geloven dat de Labradors en Golden Retrievers die u op de Winner Show ziet winnen het product zijn van inteelt en hoogstwaarschijnlijk (want “vaak”) kanker onder de leden hebben. Frank Wassenberg weet dat dit pure nonsens is, en dat heb ik hem in mijn satirisch stukje laten bekennen. In het echte leven gebeurt zoiets uiteraard nooit. Het blijft immers wel een politicus. Hoe onsuccesvol ook."

Jaap van der Wijk

http://labradornet.wordpress.com/2013/1 ... ndenshows/
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het was ook gewoon woordelijk wat die ANC-er zei. Wat grappig :roll:
Niet dat ik nou zoveel op heb met dier en recht, maar wat lijkt die van der wijk me vooral een ontzettende vervelende lul.
"dat heb ik hem in mijn satirisch stukje laten bekennen" ...Bah!
Wrokkigheid moet je niet valselijk proberen te verkopen als humor. Geen idee wie het is, maar hij is al door de mand gevallen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Meningen verschillen, ik heb me rot gelachen eerlijk gezegd. Prima gedaan.
Op elke wandeling is
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Es schreef:Ik hoop dat alle fokhonden ooit verplicht uitgebreid aangekeurd zullen worden, vallen de vaak ruimhhartig utjes uitdelende keurmeesters ook eens door de mand

ik mag toch hopen dat dit echt helemaal nooit zal gaan gebeuren. mijn god wat zal dat voor veel rassen problemen geven
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

M@scha schreef:
Es schreef:Ik hoop dat alle fokhonden ooit verplicht uitgebreid aangekeurd zullen worden, vallen de vaak ruimhhartig utjes uitdelende keurmeesters ook eens door de mand

ik mag toch hopen dat dit echt helemaal nooit zal gaan gebeuren. mijn god wat zal dat voor veel rassen problemen geven
Dat soort keurmeesters heb ik nou nooit :jank:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Jaap* schreef:Het was ook gewoon woordelijk wat die ANC-er zei. Wat grappig :roll:
Niet dat ik nou zoveel op heb met dier en recht, maar wat lijkt die van der wijk me vooral een ontzettende vervelende lul.
Wrokkigheid moet je niet valselijk proberen te verkopen als humor. Geen idee wie het is, maar hij is al door de mand gevallen.
eens
Afbeelding
Es
Zeer actief
Contacteer:

Extra leuk dat iedereen dacht dat het echt was.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Net zo smakeloos als alle rashonden fokkers over 1 kam scheren hoor.
Op elke wandeling is
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Es schreef:Extra leuk dat iedereen dacht dat het echt was.
Mwoah, ik vind hem minder geslaagd.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Jaap* schreef:Het was ook gewoon woordelijk wat die ANC-er zei. Wat grappig :roll:
ik "ken" hem van het labradorforum, daar probeerde hij iedereen zijn (enige echte) mening door de strot te drukken, toen dat niet lukte is hij maar vertrokken :ok: Zeer vervelend mannetje idd!

Edit: typfout
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Geblaat op niks af, je kan een vereniging helemaal niet verbieden, alleen als ze strafbare feiten plegen, en het organiseren van een hondenshow is nou niet bepaald strafbaar...

Tenslotte zijn de fokkers verantwoordelijk voor de gezondheid van hun produkt..
silvester

silvester schreef:Geblaat op niks af, je kan een vereniging helemaal niet verbieden, alleen als ze strafbare feiten plegen, en het organiseren van een hondenshow is nou niet bepaald strafbaar...

Edit: ow, het is een slechte grap? Nhaja, zegt ook wat over die mensen zelf.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

silvester schreef:Geblaat op niks af, je kan een vereniging helemaal niet verbieden, alleen als ze strafbare feiten plegen, en het organiseren van een hondenshow is nou niet bepaald strafbaar...

Hebben ze een handje van daar.
silvester

dagmar88 schreef:

Hebben ze een handje van daar.
Yeah, dat blijkt. :mrgreen:

Als het nou nog "geblaf" op niks af was? Paste het tenminste nog bij het onderwerp. :D
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Flevo Bordertje schreef:I have a dream... Dat alle keurmeesters en rasverenigingen daadwerkelijk het welzijn en de gezondheid van honden voorop hebben staan en dat shows als de Winner juist als middel tegen de fok van ziekelijke uiterlijke uitspattingen gebruikt kan worden door alleen die honden te laten winnen die gezond en fit zijn :roos:
De Winner verbieden lost natuurlijk niets op, stelletje domme dozen bij die Sophia club :roll:
oke niet in NL en ook niet de Winner
maar Jänta werd in Kortrijk 2e gezet ondanks dat de KM haar een enorm mooi en goed gebouwd teefje vond, maar ze was te mager.
Ik vond het wel goed van de KM, want ze had nog gelijk ook, Jänta was gewoon te mager (ze is nog altijd aan de magere kant) ik heb haar ook uit gelegd waarom ze zo mager was en dat was omdat ze een tijd ervoor gedekt was, schijndrachtig werd (met zielig zijn, niet eten en zo), Kita er bij gekomen (en ze weer op vrolijkte maar niet at) en ze gaf alles af aan Kita (nog steeds trouwens) met als resultaat dat Jänta niet at, niets trouwens, wat ik ook probeerde, ze liet alles staan voor Kita (ook als Kita er niet was)
Jänta kreeg als nog een U en werd RCAC (waren maar 2 teven in open klas) maar ondanks dat ik het jammer vond, vond ik het wel terecht, heb ook een hele uitleg gehad van de KM waarom ze haar 2e zette en ook dat ze het enorm jammer vond dat Jänta te mager was, anders had ze gewoon 1st geweest, maar tja daar valt (buiten zien dat madam tegen de volgende show weer wat in haar vel zit) niets aan te doen
Afbeelding
Es
Zeer actief
Contacteer:

Iemand schreef op facebook: als waarom moet het showen van honden een wedstrijd zijn? Waarom altijd competitie?
Op elke wandeling is
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wat de Sophia vereniging roept, slaat natuurlijk nergens op. Maar met genuanceerde taal bereik je nu eenmaal niks. Met dit bereiken ze in ieder geval dat de RvB hopelijk na gaat denken want als shows echt een heel slecht imago krijgen door dit soort geroeptoeter, wordt je daar als overkoepelend orgaan natuurlijk niet vrolijk van. Je kan dus alleen maar hopen dat er nagedacht gaat worden. Niet alleen over shows (want even los van alle rassen die overduidelijk ongezond zijn, vind ik het persoonlijk ook zwaar ongezond hoe sommige mensen bezig zijn met hun honden op de show, maar dat is mijn mening) maar vooral over de huidige stand van de rashondenfokkerij. En wat te doen om vooral gezondere rashonden te gaan fokken.

Maar zoals iemand eerder al zei... "I have a dream". Vrees dat het nog wel een tijdje "Dream on" zal blijven.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Eilfy schreef:Wat de Sophia vereniging roept, slaat natuurlijk nergens op. Maar met genuanceerde taal bereik je nu eenmaal niks. Met dit bereiken ze in ieder geval dat de RvB hopelijk na gaat denken want als shows echt een heel slecht imago krijgen door dit soort geroeptoeter, wordt je daar als overkoepelend orgaan natuurlijk niet vrolijk van. Je kan dus alleen maar hopen dat er nagedacht gaat worden. Niet alleen over shows (want even los van alle rassen die overduidelijk ongezond zijn, vind ik het persoonlijk ook zwaar ongezond hoe sommige mensen bezig zijn met hun honden op de show, maar dat is mijn mening) maar vooral over de huidige stand van de rashondenfokkerij. En wat te doen om vooral gezondere rashonden te gaan fokken.

Maar zoals iemand eerder al zei... "I have a dream". Vrees dat het nog wel een tijdje "Dream on" zal blijven.
Ook op agility, gehoorzaamheid, pakwerk, flyball enz ..........
Zijn sommigen zwaar ongezond bezig met hun honden,
zullen we dat dan ook maar allemaal afschaffen ?
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Jaap*
Zeer actief

Xtine schreef:
Eilfy schreef:Wat de Sophia vereniging roept, slaat natuurlijk nergens op. Maar met genuanceerde taal bereik je nu eenmaal niks. Met dit bereiken ze in ieder geval dat de RvB hopelijk na gaat denken want als shows echt een heel slecht imago krijgen door dit soort geroeptoeter, wordt je daar als overkoepelend orgaan natuurlijk niet vrolijk van. Je kan dus alleen maar hopen dat er nagedacht gaat worden. Niet alleen over shows (want even los van alle rassen die overduidelijk ongezond zijn, vind ik het persoonlijk ook zwaar ongezond hoe sommige mensen bezig zijn met hun honden op de show, maar dat is mijn mening) maar vooral over de huidige stand van de rashondenfokkerij. En wat te doen om vooral gezondere rashonden te gaan fokken.

Ook op agility, gehoorzaamheid, pakwerk, flyball enz ..........
Doorgaan op de ingeslagen weg dan maar?
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik vind het werkelijk te dom voor woorden dat mensen denken dat je hiermee het fokken met uiterst 'ongezond' bij gebrek aan een beter woord (abnormaal dekt voor mij meer de lading als het om dingen gaat die genetisch bepaald worden en die te maken hebben met bouw en functionaliteit).

Het allergrootste probleem is dat er een markt voor is!

Heel simpel, daar ligt de oorzaak van het probleem!

Fokken en showen zijn lang niet zo extreem verbonden als iedereen maar denkt, in ieder geval niet bij 'mijn' ras. Je hoeft niet te showen met een hond om ermee te mogen fokken, wij kennen een aankeuring, prima systeem. De show is een hobby die ernaast staat. Het showen heeft wel een functie, er zijn nu eenmaal niet zoveel dekreuen als ik graag zou willen. Op een show zie ik tenminste wat er is en kan ik besluiten er verder naar te gaan kijken. Dat een hond wint of niet, zegt voor mij niet zo heel veel. Al is het maar dat ik een andere smaak heb dan de keurmeester.

Maar om even terug te komen op mijn punt, zolang er mensen zijn die, bijvoorbeeld in het geval van de Engelse Bull, die vreselijke overdrijvingen schattig vinden en weigeren te beseffen dat zo'n beest gewoon lijdt, ga je dit niet voorkomen. Dan kopen mensen ze toch zonder stamboom bij een broodfokker? Die zijn tenslotte nog gezonder ook :cry:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Xtine schreef:Ook op agility, gehoorzaamheid, pakwerk, flyball enz ..........
Ik heb m'n post nog 3x nagelezen maar ik roep nergens dat shows afgeschaft moeten worden. Ik zeg alleen dat naar mijn mening er op shows ongezond wordt omgegaan met honden (en zeg ook nergens dat het in de sport verder fantastisch gaat, want ook daar gebeuren dingen die niks meer te maken hebben met dierenwelzijn)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Eilfy schreef:
Ik heb m'n post nog 3x nagelezen maar ik roep nergens dat shows afgeschaft moeten worden. Ik zeg alleen dat naar mijn mening er op shows ongezond wordt omgegaan met honden (en zeg ook nergens dat het in de sport verder fantastisch gaat, want ook daar gebeuren dingen die niks meer te maken hebben met dierenwelzijn)
Naar mijn mening zijn er ook genoeg mensen die in hun eigen huis ongezond omgaan met een hond. Zullen we dan gewoon maar een verbod op het houden van honden instellen?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

under the red sky schreef:
Eilfy schreef:
Naar mijn mening zijn er ook genoeg mensen die in hun eigen huis ongezond omgaan met een hond. Zullen we dan gewoon maar een verbod op het houden van honden instellen?

En er zijn ook genoeg mensen die goed omgaan met hun hond(en), dus wat je hiermee nu precies wilt zeggen? :U:
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Eilfy schreef:
Zucht... dat bedoel ik helemaal niet :roll: Ik heb ook echt nergens gesuggereerd dat shows, wedstrijden of honden verboden zouden moeten worden dus ik heb geen idee waar mensen dat gelezen hebben :19:

Lezen is en blijft een kunst die veel mensen gewoon echt niet beheersen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

under the red sky schreef: Naar mijn mening zijn er ook genoeg mensen die in hun eigen huis ongezond omgaan met een hond. Zullen we dan gewoon maar een verbod op het houden van honden instellen?

Nou, ja, als die vereeniging hun standpunten er ooit door zou krijgen (zal vast niet gebeuren) dan hoeft het van mij inderdaad in het geheel niet meer.
Ik beslis zelf wel waar ik mijn honden en katten koop en over hun welzijn.
Jaap*
Zeer actief

Eilfy schreef:
Dat is natuurlijk helemaal geen argument.
Maar goed, als je er een prijs mee zou kunnen winnen zouden er nog meer mensen ongezond met hun hond omgaan. Bekergeilheid laat mensen nu eenmaal rare dingen doen.
Reden te meer om eens grondig na te denken over de toegevoegde waarde van de huidige manier van showen.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Jaap* schreef: Maar goed, als je er een prijs mee zou kunnen winnen zouden er nog meer mensen ongezond met hun hond omgaan. Bekergeilheid laat mensen nu eenmaal rare dingen doen.
Reden te meer om eens grondig na te denken over de toegevoegde waarde van de huidige manier van showen.
Toegevoegde waarde voor wie? ;-)
Houd die mensen van de straat denk ik dan maar. Maar eerlijk gezegd zie ik er ook niks in wat je niet met een gewone aankeuring zou kunnen bewerkstelligen.
Jaap*
Zeer actief

Gos schreef:Toegevoegde waarde voor wie? ;-)
De kwaliteit van de honden. Want daar draait het om toch? :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”