Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vlees niet goed?????

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

EvavT

vlees niet goed?????

Ongelezen bericht door EvavT »

Ik ben bij een andere dierenarts en we kwamen te spreken over voeding.
Hij raadde met klem vlees af, omdat de eiwit fosfor verhouding dan fout zou komen te liggen.
Teveel fosfor
Een hond is ook geen vleeseter, zo vertelde hij, als een wolf een hert doodt, eet ie eerst de hele maaginhoud leeg.
Dus groente, graan ed
En de commerciele brok heeft de verhoudingen perfect uitgebalanceert, dus daar moet je niets bijgeven anders schop je dit in de war.

Ik geloof dat de natuurlijkst mogelijke voeding vlees is met groente (fruit) en granen

Maar ja, weet ik veel van fosfor verhouding :? :? en zo weet ik het niet meer
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: vlees niet goed?????

Ongelezen bericht door Angelique25 »

EvavT schreef:Ik ben bij een andere dierenarts en we kwamen te spreken over voeding.
Hij raadde met klem vlees af, omdat de eiwit fosfor verhouding dan fout zou komen te liggen.
Teveel fosfor
Een hond is ook geen vleeseter, zo vertelde hij, als een wolf een hert doodt, eet ie eerst de hele maaginhoud leeg.
Dus groente, graan ed
En de commerciele brok heeft de verhoudingen perfect uitgebalanceert, dus daar moet je niets bijgeven anders schop je dit in de war.

Ik geloof dat de natuurlijkst mogelijke voeding vlees is met groente (fruit) en granen

Maar ja, weet ik veel van fosfor verhouding :? :? en zo weet ik het niet meer
Je zou 'm eens moeten vragen waarom hij blijkbaar denkt dat alleen brokkenfabrikanten kunnen rekenen? Je kunt ook een zelf aan de hand van richtlijnen een voer samenstellen, daar is echt geen universitaire opleiding voor nodig. Een kompleet versvoer is natuurlijk ook nog een optie.
Vraag me ook af waar dat hert dan al die granen vandaan haalt aangezien deze niet in het wild groeien :roll:
Mocht je verder weinig binding hebben met deze DA, dan zou ik nog even verder zoeken naar een andere zonder kokervisie.
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Goh, mooi verhaal. Vraag 'm eens of ie een konijn ook als vleeseter beschouwd als het konijn per ongeluk een wormpje in de sla opeet :mrgreen: .
D'r was laatst een docu op NGC over wilde honden. Het kwam op mij over dat toch echt eerst het vlees, de huid en de zachte botten soldaat werden gemaakt. De ingewanden en zo werd eerder bewaard tot later (voor de lageren in rang).
Bovendien eet een hond (eventueel) maaginhoud, omdat het eigen maag-darmstelsel niet geschikt is voor het in 1 keer verteren van plantaardig voer; daar is een langer spijsverteringsstelsel voor nodig. Als d.a. zou ie dat toch moeten weten.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
EvavT

[Mocht je verder weinig binding hebben met deze DA, dan zou ik nog even verder zoeken naar een andere zonder kokervisie.[/quote]

Ja..... :twisted: :jank: ik was al overgestapt. Had een goede, maar die is homeopathie gaan doen voor dieren.
De ander, daar voelde ik me zelf niet prettig bij en ik wil de persoon zelf ook zien zitten; stel dat er ooit iets ergs is ofzo
Nu deze, alle info overgezet, andere afgemeld en kan ik weer naar een ander.
Tja daar kom je ook pas achter als je ff doorpraat hè.
Alle da in de omgeving gebeld en allen geven de volledige cocktail enting, dus daar kon ik niet opvaren. Niet eentje die daar kritischer naar keek ofzo. En deze maakt wel veel tijd vrij en onderzoekt uitgebreid.
Het valt maar niet mee al dat gezoek
vind het ook commercieel hoor, kreeg proefzakje mee (RC)
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

EvavT schreef:Ik ben bij een andere dierenarts en we kwamen te spreken over voeding.
Teveel fosfor
zoals jij het hier schrijft klopt het ;)
vlees alleen is ook niet goed voor honden..daar moet dus meer bij komen kijken om een voeding compleet te maken,vandaar dat wij de honden ook eetbare botten laten eten,maar daar schrikt een dierenarts zich ook te pletter van :mrgreen:

geef je d.a eens eens wat info over natuurlijke voeding..en links van internet en praat nooit meer over dat je hond vlees krijgt als voeding,maar complete verse voeding,met bot,vlees e.d!! dan begrijpen ze dat beter!
;)
:ok:
Afbeelding
MissTique
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MissTique »

Ozzy krijgt van mij Pro Plan maar ook regelmatig twee Rodiburgers door zijn voer, hij vindt het heerlijk en hij doet het er goed op, geen rare dingen dus wij gaan vrolijk door... :p:
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

EvavT schreef:[Mocht je verder weinig binding hebben met deze DA, dan zou ik nog even verder zoeken naar een andere zonder kokervisie.
Ja..... :twisted: :jank: ik was al overgestapt. Had een goede, maar die is homeopathie gaan doen voor dieren.
De ander, daar voelde ik me zelf niet prettig bij en ik wil de persoon zelf ook zien zitten; stel dat er ooit iets ergs is ofzo
Nu deze, alle info overgezet, andere afgemeld en kan ik weer naar een ander.
Tja daar kom je ook pas achter als je ff doorpraat hè.
Alle da in de omgeving gebeld en allen geven de volledige cocktail enting, dus daar kon ik niet opvaren. Niet eentje die daar kritischer naar keek ofzo. En deze maakt wel veel tijd vrij en onderzoekt uitgebreid.
Het valt maar niet mee al dat gezoek
vind het ook commercieel hoor, kreeg proefzakje mee (RC)[/quote]

eva, het enten is toch in principe heel simpel.
als jij de cocktail wilt geven, gefe je de cocktail.
wil je alleen parvo/weil dan eis je gewoon dat alleen die enting wordt gegeven.
en uh.........minder enten voor homeopaten: mijn DA is verre van homeopatisch werkend, maar wel eerlijk, misschien ook vanwege qyan zijn situatie, maar wel eerlijk!
jouw hond, jouw geld, jouw wil is wet
EvavT

Klopt maar ik moet ook als leek maar varen op verhalen en info hier.
' t is wel lastig hoor.
Met ontwormen doe ik het wel rustig aan (en dat is géén 3 keer per jaar)
Hij is nu 15 mnd oud, de eerste jaren een enting is misschien wel oké????
:? :?
Ik ga maar eens info inwinnen bij de fabrikant.
IEMAND EEN ADRES?
Ps misschien reageert jouw da op quan en zou ze een andere hond wel de hele coctail geven????? :?
qyan

EvavT schreef:Klopt maar ik moet ook als leek maar varen op verhalen en info hier.
' t is wel lastig hoor.
Met ontwormen doe ik het wel rustig aan (en dat is géén 3 keer per jaar)
Hij is nu 15 mnd oud, de eerste jaren een enting is misschien wel oké????
:? :?
Ik ga maar eens info inwinnen bij de fabrikant.
IEMAND EEN ADRES?
Ps misschien reageert jouw da op quan en zou ze een andere hond wel de hele coctail geven????? :?
hoi eva, ga anders ff naar www.barfplaats.nl
een schat aan info over enten!
oebaya is nu aan het verhuizen en niet online, maar probeer hara te pakken te krijgen op barfplaats en hou in de gaten wanneer zei er is. zij hefet de bijsluiter van nobivac te pakken weten te krijgen :twisted:
mijn DA gaf als antwoord, want ik keek verbaasd naar het entingsboekje, want verwachte de complete cocktail. en niet alleen parvo/ weil, heb dus nergens om gevraagd, maar besloot (want wilde eigenlijk niet enten) om het risico te nemen met qyan en nog 1x proberen om te enten!
zijn antwoord was dat volgend jaar (2004 dus) het nieuwe entschema in gaat, wettelijk dacht ik.
aangezien we daar niet ver meer vanaf zitten begon hij er dus nu mee ipv volgend jaar.
nobivac geeft een geldigheid van 3 jaar en pfeizer 2 jaar!

voor qyan geldt het volgende schema, want die wordt met pfeizer geent:
- ieder jaar parvo/ weil
- om het jaar de rest van de entingen incl parvo/ weil

voor nobivac zou dan gelden
- ieder jara parvo/ weil
- iedere 3 jaar de rest van de entingen incl parvo/ weil

volgens mij is parvo ook ene geldigheid van 2 jaar nu, maar qyan is black and tan en moet parvo zowiezo ieder jaar.

ik vindt het hele ent verhaal ook onwijs moeilijk, maar qyan zijn sitautie maakt het voor mij idd wel wat makkelijker.
ik moet gewoon kiezen tussen 2 kwaden
1. mijn hond verliezen aan een ziekte door niet enten
2. mijn hond verliezen door een inenting
dus ik pas wel op mijn tellen
verder heb ik al heel veel onderzoeken gelzen over de duur van de werking van entingen.
ook de fokker van qyan is zich hierin ana het verdiepen en heeft me al diverse onderzoeken opgestuurd en is van plan ook minder te gaan enten op de honden waar hij niet meer mee showt/ werkt. maar dacht zowiezo minder.
ontwormen die ik helemaal niet meer.
zolang er geen diaree ed is, wordt hier niet meer onnodig ontwormd.
1 x per 6 maanden breng ik qyan zijn ontlasting naar de DA en dan laat ik dit checken op wormen.
geen wormen, ook geen drontal. wel wormen, wel drontal.
maar hier komt geen onndoige troep meer binnen, heeft qyan wel genoeg gehad.
baal al als een stekker van de rymadil die hij 4 weken moet slikken

in ieder geval succes met je keuze, want het is idd niet makkelijk!
EvavT

[hoi eva, ga anders ff naar www.barfplaats.nl
nee hoor 1 jaar!!!

Ja vind ik heel plausibel, mijn da zei dat dit schadelijk is voor kleine kinderen. En als hij dan eenmaal wormen heeft dan ben je wel te laat :roll:

maar ik kijk ook wel hoor, geen overbodige troep aub
qyan

EvavT schreef:[hoi eva, ga anders ff naar www.barfplaats.nl
nee hoor 1 jaar!!!

Ja vind ik heel plausibel, mijn da zei dat dit schadelijk is voor kleine kinderen. En als hij dan eenmaal wormen heeft dan ben je wel te laat :roll:

maar ik kijk ook wel hoor, geen overbodige troep aub
als hij eenmaal wormen heeft ben je niet te laat, dan ben je juist op tijd.
stel jij gooit er drontal in, maar de hond heeft geen wormen: waarvoor heb je dan ontwormd?
een paar dagen na het ontwormen krijgt je hond diaree, je laat de ontlasting controleren en dan: opeens wormen.
heb je de eerste keer dus voor niets ontwormd, want er was iet, terwijl ze een week later alsnog wormen kunnen krijgen.

tja, ieder voor zich en als je kinderen hebt, zekere voor het onzekere nemen.
maar ik neem met qyan gewoon geen risico's meer.
hij heeft al zoveel trope gehad in 6 maanden tijd (9 antibiotica kuren, metacam, prednison, rymadil, 2x narcose, etc, etc, en nu 4 weken rymadil, enting)
dus ik hou gewoon de ontlasting goed in de gaten en laat het checken.
maar dat is gewoon mijn manier!
EvavT

Ik snap het hoor...
heb nu 1 pilletje Drontal meegekregen, maar geef dat niet volgende week, wacht af

Volgens mijn da (daar gaan we weer) werkt een goed ontwormingsmiddel als Drontal veel langer en kan ie niet een week later alweer wormen oplopen.... :? ook dat ga ik eens opzoeken op de site registratie diergeneesmiddelen :ok:
qyan

EvavT schreef:Ik snap het hoor...
heb nu 1 pilletje Drontal meegekregen, maar geef dat niet volgende week, wacht af

Volgens mijn da (daar gaan we weer) werkt een goed ontwormingsmiddel als Drontal veel langer en kan ie niet een week later alweer wormen oplopen.... :? ook dat ga ik eens opzoeken op de site registratie diergeneesmiddelen :ok:
weet je DA het zeker?
qyan heeft namelijk echt weleens wormen gehad nadat hij net was ontwormd met drontal :evil:
en ja: toen at hij nog brokken en gene vlees, tenminste, niet dagelijks ;)
EvavT

Tja....
met deze informatie ga ik Bob alleen ontwormen als ik iets zie (als ie met zijn kontje over de grond glijdt, of ik wormen zie)
Misschien is je eigen inzicht volgen toch het beste, met de informatie die voorhanden is, oa via dit forum.
Ik vindt versvleesvoeding ook het meest puur en natuurlijk. Dus :? Brokken zijn soms handiger, dat wel :? ;) ;)
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

We hebben aan onze dierenarts verteld dat we overgeschakeld zijn op diepvriesvoer.
Zij zegt : je mag duizend honden hebben, uiteindelijk moet je zelf op zoek naar wat het beste is voor hem/haar.
Wat de ene goed vind, vind de andere niet.
Maar aan de ontlasting en de gezondheid van de hond merk je toch wel veel.

Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
MissTique
Actief
Contacteer:

Ik wilde Ozzy ook op Barf zetten, maar ik las toen op een ander forum dat iemands hond opeens ook vogels en konijnen ving en die dan opat... Nou daar heb ik geen zin in, het moet voor mijn hond geen obsessie worden zelf te doden en en dan te eten, ik zou em niet meer los durven laten.

Heeft iemand hier ervaring mee??
Afbeelding
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

MissTique schreef:Ik wilde Ozzy ook op Barf zetten, maar ik las toen op een ander forum dat iemands hond opeens ook vogels en konijnen ving en die dan opat... Nou daar heb ik geen zin in, het moet voor mijn hond geen obsessie worden zelf te doden en en dan te eten, ik zou em niet meer los durven laten.

Whahaha! Wat een flauwekul! Absolute waanzin en onzin. Dit is gelul tot de macht 200. Misschien verzonnen door iemand die er belang bij heeft dat je brokken blijft voeren ofzo? Nou, ik heb drie honden en voor alle drie stel ik hun voeding zelf samen (niet helemaal volgens de methode van Ian Billinghurst/barf) en ze zijn nog net zo ongeinteresseerd in konijnen en kippen als toen ze ooit ander voer kregen. Ik denk trouwens niet eens dat mijn honden snappen dat een levende kip hetzelfde is als de kipkarkassen die ze krijgen. Een hond heeft wel of niet een sterk ontwikkelt jachtinstinct en dat wordt niet geactiveerd door het zelf samenstellen van voeding.
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

[quote}
Had een goede, maar die is homeopathie gaan doen voor dieren. [/quote]

Maar waarom wil je dan niet bij hem blijven? Ik heb zelf na jaren zoeken eindelijk een DA gevonden die ook homeopathie doet, en daar echt heel goede resultaten mee bereikt.....En mijn Beau heeft echt problemen (gehad...)....Peet
Afbeelding
EvavT

Omdat zij voor entingen ed naar de dierenarts verwijst waar ze eerder mee samenwerkte.
Ze is nou eenmaal niet van mening dat je met homeopathie geen vaccinaties nodig hebt (gelukkig :sleep: )
Bob is verder gezond dus heb ik geen homeopathie nodig. Als dit wel zo zou zijn zou ik naar haar kunnen gaan, maar dat is dan altijd náást de gewone eigen da :pffff:
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

sommige dierenartsen doen alsof de hond alleen maar uit geballanceerde voeding kan eten, omdat ze anders iets te kort komen. Ik snap dat echt niet. Wij eten toch ook niet uit gebalanceerd?
Maarja, ik heb nu een goede dierenarts die open staat voor een andere kijk op iets of nieuwe dingen en wat ook belangrijk is: hij neemt de tijd.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Je kunt ook gewoon je hond voeren zoals je het zelf wilt en daarmee niet met je DA in conclaaf gaan, tis toch jouw hond, moet je toch zelf weten wat je voert.
qyan

Lizzy schreef:
MissTique schreef:Ik wilde Ozzy ook op Barf zetten, maar ik las toen op een ander forum dat iemands hond opeens ook vogels en konijnen ving en die dan opat... Nou daar heb ik geen zin in, het moet voor mijn hond geen obsessie worden zelf te doden en en dan te eten, ik zou em niet meer los durven laten.

Whahaha! Wat een flauwekul! Absolute waanzin en onzin. Dit is gelul tot de macht 200. Misschien verzonnen door iemand die er belang bij heeft dat je brokken blijft voeren ofzo? Nou, ik heb drie honden en voor alle drie stel ik hun voeding zelf samen (niet helemaal volgens de methode van Ian Billinghurst/barf) en ze zijn nog net zo ongeinteresseerd in konijnen en kippen als toen ze ooit ander voer kregen. Ik denk trouwens niet eens dat mijn honden snappen dat een levende kip hetzelfde is als de kipkarkassen die ze krijgen. Een hond heeft wel of niet een sterk ontwikkelt jachtinstinct en dat wordt niet geactiveerd door het zelf samenstellen van voeding.
qyan heft echt weleens eendagskuikens voorgeschoteld gekregen, maar onze 2 parkieten leven nog steeds hoor ;) :mrgreen:
qyan

Mama Sanneke schreef:We hebben aan onze dierenarts verteld dat we overgeschakeld zijn op diepvriesvoer.
Zij zegt : je mag duizend honden hebben, uiteindelijk moet je zelf op zoek naar wat het beste is voor hem/haar.
Wat de ene goed vind, vind de andere niet.
Maar aan de ontlasting en de gezondheid van de hond merk je toch wel veel.

Sanneke
:ok:
en dat is de enige manier sanneke, naar je hond kijken :ok:
EvavT

qyan heft echt weleens eendagskuikens voorgeschoteld gekregen, maar onze 2 parkieten leven nog steeds hoor ;) :mrgreen:[/quote]

:twisted: :twisted: wacht maar
ze zitte vast in een kooitje???Lekker veilig achter slot en grendel :p: :-D :mrgreen: :mrgreen: :roll:
volgens mij lust ie wel zo'n happie :?
qyan

EvavT schreef:qyan heft echt weleens eendagskuikens voorgeschoteld gekregen, maar onze 2 parkieten leven nog steeds hoor ;) :mrgreen:
:twisted: :twisted: wacht maar
ze zitte vast in een kooitje???Lekker veilig achter slot en grendel :p: :-D :mrgreen: :mrgreen: :roll:
volgens mij lust ie wel zo'n happie :?[/quote]

whaha, ze gaan alleen der kooi in om te eten, of prive zaken :mrgreen: .
vliegen de hele dag los hoor!
hangt zo'n ladder voor het raam en dara slapen ze 's nachts op.
dus hier niet in een kooi :twisted:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Angelique25 schreef:Je kunt ook gewoon je hond voeren zoals je het zelf wilt en daarmee niet met je DA in conclaaf gaan, tis toch jouw hond, moet je toch zelf weten wat je voert.
inderdaad.
Kom op zeg.
De Da is er voor ziektes en voor ongelukken.
En dan denk ik nog met hem mee.
" goh, je bent wel goed geinformeerd" zei hij voor de zomer.
Lang leve internet.....
En vrije keuze...
Daan

Angelique25 schreef:Je kunt ook gewoon je hond voeren zoals je het zelf wilt en daarmee niet met je DA in conclaaf gaan, tis toch jouw hond, moet je toch zelf weten wat je voert.
inderdaad.
Kom op zeg.
Lang leve internet.....
En vrije keuze...
Daan

inderdaad.
Kom op zeg.
Lang leve internet.....
En vrije keuze...
Daan

inderdaad.
Kom op zeg.
Lang leve internet.....
En vrije keuze...
MissTique
Actief
Contacteer:

Lizzy schreef:
MissTique schreef:
Dat dacht ik dus ook, maar zij was juist een voorstander van barf, maar ze kwam weleens met het verhaal dat ie weer een vogel had gevangen en opgegeten, en een vis tijdens het vissen, en toen een konijn... Ik vind dat maar een vies idee, watvoor ziektes dragen die dieren wel niet bij zich, bah...
Maar het zal dus niet waar zijn waarschijnlijk?? Ik hoop het maar, ik wil geen moordenaar in huis hebben, hahahaha :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”