EvavT schreef:Klopt maar ik moet ook als leek maar varen op verhalen en info hier.
' t is wel lastig hoor.
Met ontwormen doe ik het wel rustig aan (en dat is géén 3 keer per jaar)
Hij is nu 15 mnd oud, de eerste jaren een enting is misschien wel oké????
Ik ga maar eens info inwinnen bij de fabrikant.
IEMAND EEN ADRES?
Ps misschien reageert jouw da op quan en zou ze een andere hond wel de hele coctail geven?????

hoi eva, ga anders ff naar
www.barfplaats.nl
een schat aan info over enten!
oebaya is nu aan het verhuizen en niet online, maar probeer hara te pakken te krijgen op barfplaats en hou in de gaten wanneer zei er is. zij hefet de bijsluiter van nobivac te pakken weten te krijgen
mijn DA gaf als antwoord, want ik keek verbaasd naar het entingsboekje, want verwachte de complete cocktail. en niet alleen parvo/ weil, heb dus nergens om gevraagd, maar besloot (want wilde eigenlijk niet enten) om het risico te nemen met qyan en nog 1x proberen om te enten!
zijn antwoord was dat volgend jaar (2004 dus) het nieuwe entschema in gaat, wettelijk dacht ik.
aangezien we daar niet ver meer vanaf zitten begon hij er dus nu mee ipv volgend jaar.
nobivac geeft een geldigheid van 3 jaar en pfeizer 2 jaar!
voor qyan geldt het volgende schema, want die wordt met pfeizer geent:
- ieder jaar parvo/ weil
- om het jaar de rest van de entingen incl parvo/ weil
voor nobivac zou dan gelden
- ieder jara parvo/ weil
- iedere 3 jaar de rest van de entingen incl parvo/ weil
volgens mij is parvo ook ene geldigheid van 2 jaar nu, maar qyan is black and tan en moet parvo zowiezo ieder jaar.
ik vindt het hele ent verhaal ook onwijs moeilijk, maar qyan zijn sitautie maakt het voor mij idd wel wat makkelijker.
ik moet gewoon kiezen tussen 2 kwaden
1. mijn hond verliezen aan een ziekte door niet enten
2. mijn hond verliezen door een inenting
dus ik pas wel op mijn tellen
verder heb ik al heel veel onderzoeken gelzen over de duur van de werking van entingen.
ook de fokker van qyan is zich hierin ana het verdiepen en heeft me al diverse onderzoeken opgestuurd en is van plan ook minder te gaan enten op de honden waar hij niet meer mee showt/ werkt. maar dacht zowiezo minder.
ontwormen die ik helemaal niet meer.
zolang er geen diaree ed is, wordt hier niet meer onnodig ontwormd.
1 x per 6 maanden breng ik qyan zijn ontlasting naar de DA en dan laat ik dit checken op wormen.
geen wormen, ook geen drontal. wel wormen, wel drontal.
maar hier komt geen onndoige troep meer binnen, heeft qyan wel genoeg gehad.
baal al als een stekker van de rymadil die hij 4 weken moet slikken
in ieder geval succes met je keuze, want het is idd niet makkelijk!