Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond in zijn waarde laten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Re: Hond in zijn waarde laten

Ongelezen bericht door Esther12 »

Is zo'n bochtje maken niet meer afleiden?

Trouwens, Rita. Je schrijft:
Ook onderweg negeren wij de honden, wij houden ze vanuit onze ooghoeken in de gaten, lopen samen te praten of de honden er niet bij zijn.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe slim jouw hond is maar de mijne heeft donders goed in de gaten dat ik stiekem toch op haar let. Zelfs al kijk ik totaal de andere kant op. Als je je hond in de gaten houdt, ben je niet aan het negeren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rita schreef:Ik ben gister naar een workshop geweest van een gedragsdeskundige.
Het sleutelwoord was, negeren!
De hond(en) volledig negeren.

Uitleg, hebben jullie bij wilde honden of wolven wel eens een roedeleider gezien die tegen zijn/haar volgers zegt, mand, stil, zit, blijf of ga af?

Ik ben al eerder bij deze man geweest, drie weken terug, ik heb ook een hond die uit angst handelt.
Gister zaten wij tussen 11 mensen en 8 honden, drie weken terug had ik dat bv nooit gedaan, gister wel, want het negeren werkt echt.
Ook onderweg negeren wij de honden, wij houden ze vanuit onze ooghoeken in de gaten, lopen samen te praten of de honden er niet bij zijn.
Gaat er eentje zich bv klaar maken om te gaan blaffen of trekken, dan keren wij heel rustig om of gaan bochten lopen, zonder correcties en het werkt echt. Ook in huis negeren wij de honden als er iemand binnen komt, wij gaan en vragen de visite ook om voor paal te gaan staan, eerst duurt het effe, maar naar mate je het vaker oefent, des te sneller het over is.
Ben er zelf verbaasd van hoe snel er resultaat is verkregen.
En dat na 4 jaar trainen, trainen en nog eens trainen.

Conclusie, wij moeten de honden meer gaan begrijpen, bij honden scholen moeten de honden ons leren begrijpen en dat werkt precies tegenover gesteld.
Als je je hond een commando wilt leren zal hij jou moeten begrijpen :mrgreen:
Een daar gaat het bij hondenscholen meestal over.

Als het voor jullie zo werkt prima :ok:

Ik kan nog wel wat op en aanmerkingen maken (zoals een paar anderen ook al hebben gedaan :(: ) maar ik begin er niet aan.
Kunnen jullie er mee overweg en heeft het het gewenste effect?
Houen zo :E:

Ga alleen niet denken dat het een algemeen geldend hulpmiddel is :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Corrigeren met een lijn, of ze naar hun plaats sturen gaf hier veel onrust en niet het gewenste effect.

Dus negeren en stil blijven staan, anders lig je om, 45 kilo bij je omhoog laten springen is ook geen optie.
Zodra de rust terug in de honden zit is het klaar en zij hebben het gevoel dat zij het zelf hebben opgelost.
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik ben niet zo'n trainer, heb er ook zeker de honden niet naar. Wel ken ik mijn honden en heb ik mijn manieren om het vervelendste gedrag in goede banen te leiden.
Of dat nu voorkomen of genezen is, boeit mij ook niet.
Ik laat ze volledig hond zijn, maar wel voor zover dat mij niet schaadt. Angst houd ik beperkt rekening mee, zwemmen vinden ze eng/stom, maar moeten ze eens per jaar toch doen, als ze er eens bij ongeluk invallen wil ik namelijk geen blinde paniek, maar een hond die naar de kant zwemt/ bereikbaar is.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

nou ik weet het niet hoor, maar als ik een paar grote honden tegen me op heb staan te springen blijf ik echt niet stilstaan, die krijgen wel een fijn knietje van me.
is het ook zo over trouwens ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rita
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Rita schreef: Dus negeren en stil blijven staan, anders lig je om, 45 kilo bij je omhoog laten springen is ook geen optie.
ergens gaat er toch iets niet goed als dit is wat tot nu toe bij jullie gebeurde - ik heb er zes van zo'n 35 kg en ook al neem ik ze alle zes tegelijk mee dan nog ben ik nooit omgevallen en tegen mij opspringen is inderdaad geen optie, nee, dat vind ik ook :tongue: .
Hahaha, nee bij ons springen ze niet op.
Maar als bv onze jongste dochter binnen komt, zij is klein van stuk en gewicht, ook is zij heel druk en dan worden de honden dat ook. dan is het stil staan.......... :lol1:
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

Rita schreef:
Inge O schreef:
Rita schreef: Dus negeren en stil blijven staan, anders lig je om, 45 kilo bij je omhoog laten springen is ook geen optie.
ergens gaat er toch iets niet goed als dit is wat tot nu toe bij jullie gebeurde - ik heb er zes van zo'n 35 kg en ook al neem ik ze alle zes tegelijk mee dan nog ben ik nooit omgevallen en tegen mij opspringen is inderdaad geen optie, nee, dat vind ik ook :tongue: .
Hahaha, nee bij ons springen ze niet op.
Maar als bv onze jongste dochter binnen komt, zij is klein van stuk en gewicht, ook is zij heel druk en dan worden de honden dat ook. dan is het stil staan.......... :lol1:
Dan is het in dit voorbeeld de kinderen die opgevoed worden :engel: en de hond die zich aanpast aan een duidelijk signaal :tongue:
Afbeelding
petertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): american staffordshire terrier

Ongelezen bericht door petertje »

Rita schreef:Ik ben gister naar een workshop geweest van een gedragsdeskundige.
Het sleutelwoord was, negeren!
De hond(en) volledig negeren.

Uitleg, hebben jullie bij wilde honden of wolven wel eens een roedeleider gezien die tegen zijn/haar volgers zegt, mand, stil, zit, blijf of ga af?

Ik ben al eerder bij deze man geweest, drie weken terug, ik heb ook een hond die uit angst handelt.
Gister zaten wij tussen 11 mensen en 8 honden, drie weken terug had ik dat bv nooit gedaan, gister wel, want het negeren werkt echt.
Gaat er eentje zich bv klaar maken om te gaan blaffen of trekken, dan keren wij heel rustig om of gaan bochten lopen, zonder correcties en het werkt echt. Ook in huis negeren wij de honden als er iemand binnen komt, wij gaan en vragen de visite ook om voor paal te gaan staan, eerst duurt het effe, maar naar mate je het vaker oefent, des te sneller het over is.
Ben er zelf verbaasd van hoe snel er resultaat is verkregen.
En dat na 4 jaar trainen, trainen en nog eens trainen.

Conclusie, wij moeten de honden meer gaan begrijpen, bij honden scholen moeten de honden ons leren begrijpen en dat werkt precies tegenover gesteld.
en als mijn hond niet luistert moet ik hard grommen, mijn tanden laten zien en grauwend op hem afspringen?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Inge O schreef:
Nou als er 6 van 35 kilo gaan trekken blijf ik ook echt niet staan hoor...... die van mij zijn nog geen 20 kilo, maar dat voor mij echt wel de max denk ik kwa gewicht (alhoewel ik ook wel weer een paard van 600 kilo kan houden :19: )
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Contacteer:

Eigenlijk laat niemand de hond 100% in hun waarde.
Iedereen stuurt de hond(en) wel eens naar hun plaats of mand.
Ook wordt de hond(en) wel eens bij je geroepen, moeten ze naar de hal komen om uit gelaten te worden.
Worden zij de auto in gestuurd om ergens naartoe te gaan.

Kortom, elk huisje heeft hoe klein ook regeltjes en dat is toch iets anders dan een hond volledig in hun waarde te laten?
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Rita schreef: Uitleg, hebben jullie bij wilde honden of wolven wel eens een roedeleider gezien die tegen zijn/haar volgers zegt, mand, stil, zit, blijf of ga af?
Ja. Ds heeft een hekel aan blaffende honden rond haar oren en maakt dat ze duidelijk. Ze zijn stil na haar tussenkomst :engel:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef:
maart schreef: Ds heeft een hekel aan blaffende honden rond haar oren en maakt dat ze duidelijk. Ze zijn stil na haar tussenkomst :engel:
Voor even of voor altijd? :engel:

hahaha, gelukkig houdt ze het bij voor even :F:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Een hond in zijn waarde laten vind ik anders dan nooit mogen zeggen dat ze stil moeten zijn of nooit naar hun mand mogen sturen. Ik zie het meer als het niet volledig ontnemen van hun karaktertrekjes. Als je een herder hebt, dan wil die waken. Dat het niet een uur lang blaffen mag zijn om iemand die aan de overkant langsloopt is niet de hond niet in zijn waarde laten. Na een paar keer blaffen zeggen dat het klaar is, is, naar mijn mening, de hond wel in zijn waarde laten, alleen een grens aangeven.

Of zoals bij Tessa. Uitvallen naar andere honden door haar angstagressie/onzekerheid mag niet, maar ik neem haar niet mee naar drukke plaatsen waar ze onzeker van wordt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Rita schreef:Eigenlijk laat niemand de hond 100% in hun waarde.
Ook wordt de hond(en) wel eens bij je geroepen, moeten ze naar de hal komen om uit gelaten te worden.

Kortom, elk huisje heeft hoe klein ook regeltjes en dat is toch iets anders dan een hond volledig in hun waarde te laten?

:hmmm: Waarom?
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik denk ook dat je een hond niet in z'n waarde laat als je hem geen hond laat zijn.

En veel honden kunnen geen hond zijn.
Niet met andere honden omgaan (omdat baasje daar geen belang bij heeft), nooit een keer de vrijheid om te rennen en te spelen (daarom zijn de meeste honden ook te dik), en eigenlijk ook niet goed opgevoed worden zodat ze altijd een bepaalde mate van onzekerheid hebben van waar ze staan binnen de groep.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rita schreef:Eigenlijk laat niemand de hond 100% in hun waarde.

Waarom is dat niet in hun waarde laten?
Of bedoel je dat in hun waarde laten betekent dat ze kunnen doen wat ze willen?
Tja, dan moeten ze dus ook zelf hun eten gaan vangen ben ik bang :19:

Mijn honden luisteren prima, en ik negeer redelijk veel, maar er is ook nog zoiets als geen aandacht geven. Dat is niet per se hetzelfde als negeren.
Ik werk vanuit huis en ik kan moeilijk de hele dag de honden aandacht geven, maar even een aai of oogcontact of iets zeggen doe ik wel.
Dat betekent niet dat er daarna iets volgt en dat weten ze, dat hebben ze geleerd. Maar ze letten wel op of er iets staat te gebeuren waar ze bij betrokken kunnen zijn en daar is niets mis mee, lijkt me. Als het niet zo is, begrijpen ze dat ook prima.

Ze functioneren gewoon in de groep die wij hier met z'n allen zijn kortom, en daar hoort niet voortdurend negeren bij.
Vraag die gedragsdeskundige maar eens of er in het wild nooit zomaar voor de gezelligheid aandacht wordt gegeven. Dat gebeurt namelijk wel degelijk. En zomaar even aandacht voor niets krijgen ze dus ook van mij, niks mis mee.
Waar het in werkelijkheid over gaat is wie het initiatief neemt daarvoor. Maar misschien is dat de volgende les ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rita
Zeer actief
Contacteer:

Hier zijn ook regels hoor.
Maar om een hond in zijn waarde te laten, zie ik het eigenlijk dat je de hond moet laten zijn en geen menselijke zakn of commando's opleggen, dan ben je ze eigenlijk aan het vermenselijken, helaas kom je daar niet onderuit, zou niet leefbaar meer zijn voor ons als mens :wink:

Maar zou voor de honden ideaal zijn.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Moet zeggen dat ik daarom wel blij ben dat ik er 5 heb. Die spreken de hondentaal door hun continue interactie meer dan voortreffelijk en weten zich daardoor ook buiten met andere honden normaal te gedragen.

Mwah. Je hebt gewoon in de basis sociale honden. Hier lijkt hun gedrag binnen de roedel bij de meeste niet op hoe ze zich met vreemde honden gedragen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Rita schreef:Hier zijn ook regels hoor.
Maar om een hond in zijn waarde te laten, zie ik het eigenlijk dat je de hond moet laten zijn en geen menselijke zakn of commando's opleggen, dan ben je ze eigenlijk aan het vermenselijken, helaas kom je daar niet onderuit, zou niet leefbaar meer zijn voor ons als mens :wink:

Tay vertelt Tessa ook dat ze moet stoppen met blaffen, dus dat is geen vermenselijken, vind ik. Ook sturen ze elkaar wel eens ergens weg, dus ik zie niet in waarom ik dat niet zo mogen? Omdat ik geen honds praat? Dat heeft dus, zoals ik al zei, weinig met in hun waarde laten te maken, vind ik
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat een baarlijke nonsens
alsof honden onderling alles maar laten gaan en elkaar niet net zo goed in een bepaald gareel dwingen.

een hond laat je in zijn waarde door niks te eisen wat die hond vanuit zijn aard niet kan opbrengen en dat is wel iets heel anders dan totale anarchie!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ideaal voor de hond? geen menselijke regels? Zo lijkt het heel respectvol van mensen naar honden in landen waar het voornamelijk zwerfhonden zijn.

Ik houd helemaal niet van dit soort ideaal denken. Dat kneden totdat je je hond en jezelf zover gemaakt zijn dat ze je ideaalbeeld zo dicht mogelijk benaderen.

Het begint vaak al met het ideaalhondje uitzoeken, dan zitten er minder ideale dingen bij en dan willen knutselen.

Ideale pup, oh , hij bijt, hij luistert niet, hij sloopt enz.

De maakbare wereld bestaat niet, de leefbare wereld wel en een leuke leefbare wereld is helemaal fijn.

Geen ideale hond en ideale baas, maar leuke, gewaardeerde baas, met heel leuke gewaardeerde hond.
dagmar88
Zeer actief

renee-uk schreef:

wat een baarlijke nonsens
alsof honden onderling alles maar laten gaan en elkaar niet net zo goed in een bepaald gareel dwingen.

een hond laat je in zijn waarde door niks te eisen wat die hond vanuit zijn aard niet kan opbrengen en dat is wel iets heel anders dan totale anarchie!

:ok: Ze hebben hier onderling best veel en strenge regels en varen daar wel bij. Ze die duidelijkheid onthouden is voor de meeste honden veel vervelender.
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

een hond haalt rust en tevredenheid uit duidelijkheid en het krijgen van leiding als ik dat niet doe dan neemt de hond de leiding over in het gezin en ontspoort omdat hij/zij dit niet aankan en zich niet begrepen voelt (zo een hebben wij er hier gekregen). De hond werd een stuk rustiger en ontspande bij het krijgen van duidelijke leiding en dus voor de hond duidelijke regels :ok:
honden onderling hebben ook hun grenzen en regels, die ze met hun lichaamstaal aangeven, als de andere hond deze signalen toch negeert en dus geen respect toont of zich niet kan aan passen, dan kan die flink op zijn donder krijgen, daar zijn mijn correcties niets bij :wink: dan laat die andere hond deze hond ook niet in zijn waarde door over zichzelf heen te laten lopen (op uitzonderingen na dan).
Afbeelding
iones
Zeer actief

Nanna schreef:
iones schreef: ook niet goed opgevoed worden zodat ze altijd een bepaalde mate van onzekerheid hebben van waar ze staan binnen de groep.
Veel honden zijn 'enig hond'. Ik denk dat het daarom is dat ze nogal eens in een groep slecht functioneren. Ze spreken de hondentaal te slecht of zijn zó opgefokt dat ze eens soortgenoten tegenkomen dat er geen land mee te bezeilen is.
Moet zeggen dat ik daarom wel blij ben dat ik er 5 heb. Die spreken de hondentaal door hun continue interactie meer dan voortreffelijk en weten zich daardoor ook buiten met andere honden normaal te gedragen.
Nee, met groep bedoel ik de hele meute levende zielen waarbinnen honden leven. Dat kan zijn met andere honden, of met mensen, of met andere honden en mensen samen. Een hond ziet dat toch als zijn roedel. En binnen die groep zou een bepaalde rangorde moeten zijn waar bij iemand de leiding neemt. Maar veel mensen voeden hun honden niet op, laten ze te veel hun gang gaan en laten soms escaleren. En dan vervalt de hond in gedrag van kwaad tot erger. Omdat zijn baasje dat toeliet en geen grenzen aangaf.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Skadi heeft strengere regels dan ik, handhaaft strenger en tirannieker, is niet te beroerd om forse fysieke correcties uit te delen en laat op de meest uiteenlopende manieren mijn hond dus geen hond zijn? Begrijp ik dat zo goed?

:LOL:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Doet me denken uit die scène uit Dharma en Greg wanneer Greg net voor het eerst bij Dharma thuis komt: "this is my dog, <naam hond>, , and this is my dog's dog, < naam 2e hond>" , Miranda.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Lief schreef:Doet me denken uit die scène uit Dharma en Greg wanneer Greg net voor het eerst bij Dharma thuis komt: "this is my dog, <naam hond>, , and this is my dog's dog, < naam 2e hond>" , Miranda.
:LOL:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
petertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): american staffordshire terrier

Ongelezen bericht door petertje »

iones schreef:Ik denk ook dat je een hond niet in z'n waarde laat als je hem geen hond laat zijn.

Niet met andere honden omgaan (omdat baasje daar geen belang bij heeft),
mwah, geen belang bij als baasje, in mijn geval doe ik het omdat ik het wel zo netjes vind om rekening te houden met honden van andere baasjes, aangezien mijn hond waarschijnlijk niet in de top 10 van meest hondvriendelijke honden staat.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dat niet alleen, maar de meeste honden zijn veelal meet met armpje drukken bezig dan met leuk spelen :wink: alleen zien de baasjes dat dan weer vaak niet :hmmm: , en dan de baasjes die de contacten met andere honden juist opzoeken, want dan wordt hun hond zo lekker moe, en daar hebben ze thuis nu eenmaal zoveel belang bij, wat baasjes van en anderen honden daar dan ook van vinden :cool2:
lekker sociaal jawel, als ze dan maar lekker rustig zijn thuis :F:
iones
Zeer actief

petertje schreef:
iones schreef:Ik denk ook dat je een hond niet in z'n waarde laat als je hem geen hond laat zijn.

Niet met andere honden omgaan (omdat baasje daar geen belang bij heeft),
mwah, geen belang bij als baasje, in mijn geval doe ik het omdat ik het wel zo netjes vind om rekening te houden met honden van andere baasjes, aangezien mijn hond waarschijnlijk niet in de top 10 van meest hondvriendelijke honden staat.
Ja maar ik kom hier in de buurt niet zoveel honden tegen die in die top 10 staan. Hier in de buurt houden ze vooral retrievers, jachthonden en wat herders in het buitengebied. Ik de dorpskern zie je cavaliers, een enkele bordercollie, poedel, meer van die kleine gezelschapshonden.

Maar ook hun baasjes hebben vaak geen belang bij socialiseren met andere honden. En dat kan net iets met die top 10 te maken hebben waar jij het over hebt, wel>?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”