Rita schreef:Eigenlijk laat niemand de hond 100% in hun waarde.
Iedereen stuurt de hond(en) wel eens naar hun plaats of mand.
Ook wordt de hond(en) wel eens bij je geroepen, moeten ze naar de hal komen om uit gelaten te worden.
Worden zij de auto in gestuurd om ergens naartoe te gaan.
Kortom, elk huisje heeft hoe klein ook regeltjes en dat is toch iets anders dan een hond volledig in hun waarde te laten?
Waarom is dat niet in hun waarde laten?
Of bedoel je dat in hun waarde laten betekent dat ze kunnen doen wat ze willen?
Tja, dan moeten ze dus ook zelf hun eten gaan vangen ben ik bang
Mijn honden luisteren prima, en ik negeer redelijk veel, maar er is ook nog zoiets als geen aandacht geven. Dat is niet per se hetzelfde als negeren.
Ik werk vanuit huis en ik kan moeilijk de hele dag de honden aandacht geven, maar even een aai of oogcontact of iets zeggen doe ik wel.
Dat betekent niet dat er daarna iets volgt en dat weten ze, dat hebben ze geleerd. Maar ze letten wel op of er iets staat te gebeuren waar ze bij betrokken kunnen zijn en daar is niets mis mee, lijkt me. Als het niet zo is, begrijpen ze dat ook prima.
Ze functioneren gewoon in de groep die wij hier met z'n allen zijn kortom, en daar hoort niet voortdurend negeren bij.
Vraag die gedragsdeskundige maar eens of er in het wild nooit zomaar voor de gezelligheid aandacht wordt gegeven. Dat gebeurt namelijk wel degelijk. En zomaar even aandacht voor niets krijgen ze dus ook van mij, niks mis mee.
Waar het in werkelijkheid over gaat is wie het initiatief neemt daarvoor. Maar misschien is dat de volgende les