Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat Waar Waarom?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Wat Waar Waarom?

Ongelezen bericht door Judith »

Ik ben zelf nooit gebeten.

Diesel is door een RR reu gebeten (volle reu). Diesel stond aan een prullenbak te ruiken met de rug naar de hond toe. Hij heeft die hond absoluut niet zien aankomen. Die hond loopt naar Diesel toe, bijt hem in zijn rug en loop door. Diesel heeft alleen een snauw terug gegeven. Volgende dag kwam ik er pas achter dat hij 2 gaten in zijn rug had zitten.

Dana is met 4 maanden gegrepen door een duitse herder, Dana rende als pupje naar de hond toe (en misschien achteraf fout). en deze hond twijfelde geen seconde en greep Dana in haar wang, Dana heeft gegild als een speenvarken. Ze had 2 gaten en een gescheurde wang. Eigenaresse vond dat het mijn fout was, had ik mijn drukke pup maar bij me moeten houden want haar hond kon niet met pups omgaan... :hmmm:
Afbeelding
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

ranetje schreef:
silvester schreef:
ranetje schreef:
silvester schreef:Snauwen en snappen is ook bijten...
Nou nee, dat ben ik niet met je eens.
Snauwen al helemaal niet en snappen hangt er maar vanaf wat daar onder wordt verstaan.

Bijten is de tanden er in en gaatjes (met of zonder bloed).
Het spijt me, maar: tanden die in een voorwerp of mens/dier worden gezet is: bijten!

Je kan het nog zo mooi proberen te verbloemen, maar het is gewoon bijten, of dat nu hard of zachtjes gebeurd, het is en blijft bijten.
Dat gebeurt bij snauwen toch ook niet? :U:

En bij "sneppen" soms ook niet........ dat geklepper van tanden op elkaar vlak bij je maar niet in je noem ik bijvoorbeeld sneppen.
Hoe noem jij dat?
Ooww, bedoel je dat daar mee... :oeps:

Zolang hij niet de intentie heeft om je daadwerkelijk te bijten, noem ik dat: ongewenst opdringerig gedrag, wat zo snel mogelijk afgeleerd moet worden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

silvester schreef:
ranetje schreef:
silvester schreef:
ranetje schreef:Nou nee, dat ben ik niet met je eens.
Snauwen al helemaal niet en snappen hangt er maar vanaf wat daar onder wordt verstaan.

Bijten is de tanden er in en gaatjes (met of zonder bloed).
Het spijt me, maar: tanden die in een voorwerp of mens/dier worden gezet is: bijten!

Je kan het nog zo mooi proberen te verbloemen, maar het is gewoon bijten, of dat nu hard of zachtjes gebeurd, het is en blijft bijten.
Dat gebeurt bij snauwen toch ook niet? :U:

En bij "sneppen" soms ook niet........ dat geklepper van tanden op elkaar vlak bij je maar niet in je noem ik bijvoorbeeld sneppen.
Hoe noem jij dat?
Ooww, bedoel je dat daar mee... :oeps:

Zolang hij niet de intentie heeft om je daadwerkelijk te bijten, noem ik dat: ongewenst opdringerig gedrag, wat zo snel mogelijk afgeleerd moet worden.
Wat bijten betreft waren we het allang eens hoor :D

Wat snauwen betreft............. hoeft lang niet altijd afgeleerd te worden.
Hangt er maar net van af waarom er gesnauwd wordt.
Sneppen houd ik niet van, al ben ik blij dat dat in de lucht is en niet in iets of iemand :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Nilsson is een paar keer gebeten, zonder bloed trouwens.
1e keer gingen wij een hoek om en pats....er hing een Jack Russell in zijn hals...reden: was een hond die alle honden greep als ze te dichtbij kwamen.
Later is Nilsson gegrepen door een Duitse Herder reu, die hing er vol overheen en greep Nilsson in zijn nek, hond eraf geschreeuwd en van de eigenaar gehoord dat het altijd een etterbak was met andere honden.
En Nilsson is een paar keer gegrepen door een Heidewachtel volle reu, die hond loopt altijd los en de baas kan er niks mee, helaas elkaar een paar keer tegengekomen, die hond luistert niet en is moeilijk met veel honden.
Onderhand heeft Nilsson een pest hekel aan die hond, wat begrijpelijk is.
Voor de rest gewone hap snap dingen wat met een brul overging.

Zelf ben ik een keer in de kuit gebeten, werkte bij een fokster van Dandie Dinmont Terriërs, soms had de groep ruzie en dan moest je ze uit elkaar halen, was nooit een probleem maar je moest wel oppassen voor twee honden, als die de kans kregen dan hapte ze in je kuit....en dat gebeurde dus. Dat waren trouwens intacte teven.
Reden: opwinding, redirectie.
En ik ben een keer in mijn bil gebeten....ging met de dierenarts de boer op, was gewaarschuwd voor de Bouvier, je kon gerust het erf op maar eraf was oppassen want als hij de kans kreeg....en die kreeg hij toen ik mijn overal uittrok en gebogen stond....geen bloed maar wel een zere bil en erg gelachen. Was volgens mij een gecastreerde reu.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
silvester

ranetje schreef: Wat bijten betreft waren we het allang eens hoor :D

Sneppen houd ik niet van, al ben ik blij dat dat in de lucht is en niet in iets of iemand :wink:
Snauwen en sneppen (wat het dan ook mag zijn) is altijd een voorbode voor bijten.
De hond zegt duidelijk, tot hier en niet verder of ik bijt! Dat betekend dat de hond dan de regels maakt en uitvoert, en niet het baasje. Daarom dient dat ook afgeleerd te worden, heeft vaak alleen een andere oorzaak als dat het op da moment gebeurd. (Vaak een verkeerde band tussen hond en baasje, wat overigens altijd ontkent wordt door het baasje (totdat je hem met de neus op de feiten drukt)).
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

silvester schreef:

Snauwen en sneppen (wat het dan ook mag zijn) is altijd een voorbode voor bijten.
De hond zegt duidelijk, tot hier en niet verder of ik bijt! Dat betekend dat de hond dan de regels maakt en uitvoert, en niet het baasje. Daarom dient dat ook afgeleerd te worden, heeft vaak alleen een andere oorzaak als dat het op da moment gebeurd. (Vaak een verkeerde band tussen hond en baasje, wat overigens altijd ontkent wordt door het baasje (totdat je hem met de neus op de feiten drukt)).

Gelukkig kan ik wel het verschil zien als mijn honden grenzen aangeven aan opdringerige honden door te snauwen (wat ze mogen) en het willen of gaan bijten van honden (mogen ze niet en gebeurd ook niet) :roll:

Hoe kom je erbij dat een hond die snauwt zal bijten???
Hier een hond gehad die daadwerkelijk ging knokken en die snauwde helemaal niet, de honden die wel snauwen (eigenlijk alleen de teven) vechten niet hoor zelfde met de honden onderling die ik in mijn uitlaatservice had.
Snauwen is net als blaffen en lichaamstaal hondentaal, onderling maken ze hier ook dingen duidelijk door te snauwen en dat heeft de ander maar te accepteren nooit meer dan dat en dat zonder vechten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

silvester schreef:

Yep dat kan, .................. niet altijd overigens.
En als je hem verbiedt om te snauwen bijt hij meteen. :ok:
Dus het is een signaal naar de baas dat er iets niet goed zit in de verhouding tussen hem en zijn hond.
Daar zal die baas dan aan moeten werken.

Als het een snauw of snep is die komt omdat je hem op een - op dat moment - verkeerde plek vastpakt (snauw door pijn bijvoorbeeld) is het weer een heel ander verhaal.

Het is allemaal niet zo eenduidig :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik ben 1 keer gebeten, door Shendor, en dat was mijn eigen schuld.
Was te laat met corrigeren waardoor hij mijn been pakte in plaats van in de lucht beet.
Eigen schuld.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
silvester

ranetje schreef: Yep dat kan, .................. niet altijd overigens.
Dus het is een signaal naar de baas dat er iets niet goed zit in de verhouding tussen hem en zijn hond.

Als het een snauw of snep is die komt omdat je hem op een - op dat moment - verkeerde plek vastpakt (snauw door pijn bijvoorbeeld) is het weer een heel ander verhaal.

Jep, dat bedoel ik idd ook :ok:

@sky: ik heb het over hond vs baas, niet over hond vs hond(en) :wink:

@ Moos: tja, eigenlijk had hij je nooit mogen bijten, ook niet na een correctie. :wink:
Misschien toch een ideetje om een (goede) hondenschool op te gaan zoeken met hem?
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

silvester schreef:
ranetje schreef: Yep dat kan, .................. niet altijd overigens.

Jep, dat bedoel ik idd ook :ok:

@sky: ik heb het over hond vs baas, niet over hond vs hond(en) :wink:

@ Moos: tja, eigenlijk had hij je nooit mogen bijten, ook niet na een correctie. :wink:
Misschien toch een ideetje om een (goede) hondenschool op te gaan zoeken met hem?

Oké excuses dan.

Ik ben nog nooit "expres" door een hond gebeten.
Wel heb ik een aantal keer een grote hond (Bordeaux dog en xboerboel) voor me staan met zware grom en ontblote tanden.

De Bordeaux dog had een verleden van zijn bazen te hebben gebeten en was ik aan het trainen.
De xboerboel wilde mijn reu van achter aanvliegen na druk gepatst te hebben waarbij de xboerboel afdroop en weg liep, terwijl wij de andere kant oplopen hoor ik de xboerboel op ons af rennen richting mijn Reu die aan het snuffelen was met z'n rug naar de hond toe.
Ik ben met een brul voor de hond gesprongen :schrik: en deze had het toen op mij gemunt.
Mijn reu en border collie kwamen beide naast mij staan en de xboerboel keek eerst mij aan toen mijn reu en toen mijn border collie en droop toen met staart heel laag af voor de twede en laatste keer.
Ik weet zeker dat deze hond mij had gegrepen als mijn andere honden niet naast me waren gaan staan.
Ik was ook erg trots op vooral mijn reu dat die er niet gelijk op gedoken is maar mij aankeek alsof hij om toestemming vroeg.
Was een hele rare situatie erg onwerkelijk maar ook erg mooi!

Overigens is dit snachts in de wijk om een uurtje of twee gebeurd, hond loopt nooit los maar baasje dacht dat het zo laat wel kon. Deze was overigens op een grote afstand blijven staan omdat ze bang was voor haar eigen hond.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

silvester schreef:

Mijn honden mogen gelukkig hun eigen grenzen opleggen. Soms respecteer ik die, soms niet.
Ze hoeven niet alles van mij en al helemaal niet van andere mensen te pikken. Ik vind dat een veel leukere band met mijn hond dan die honden die niets durven of zeggen uit angst voor de reactie van hun baas want die zal dat wel weer niet akkoord vinden :ok:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

maart schreef:
silvester schreef:

Mijn honden mogen gelukkig hun eigen grenzen opleggen. Soms respecteer ik die, soms niet.
Ze hoeven niet alles van mij en al helemaal niet van andere mensen te pikken. Ik vind dat een veel leukere band met mijn hond dan die honden die niets durven of zeggen uit angst voor de reactie van hun baas want die zal dat wel weer niet akkoord vinden :ok:
Yep, er zijn veel meer manieren om duidelijk te maken dat je de bepalende bent, dan de confrontatie.
En het werkt veel beter om de hond zelf die conclusie te laten trekken.
Is in ieder geval leuker.
Wiel
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Gelukkig ben ik nooit gebeten, en hebben mijn huidige honden nog nooit voor gaatjes, bloed of andere dingen gezorgd. Wel " schoffelen" ze het buurthondje onder de akker als ze de kans krijgen, en dan bedoel ik dat letterlijk. Maar die jaagt onze katten want mijn dames niet goed vinden.

Wel kunnen ze andere honden het hazenpad laten kiezen, stellen en schrik aanjagen.
Maar dat is geen dagelijkse kost, ze kunnen ook heerlijk spelen en wandelen in een groep.
Dat laatste gebeurd veel vaker :cheer:

Ik wil niet dat ze de buurt domineren, en ik ben dan heel duidelijk.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

silvester schreef:@ Moos: tja, eigenlijk had hij je nooit mogen bijten, ook niet na een correctie. :wink:
Hij viel uit naar een andere hond, ik was te laat met reageren/corrigeren, waardoor mijn been er tussen zat. Dus niet echt bijten.
Inmiddels is hij er niet meer, en de 5 GT's die erbij geweest waren konden er niets mee, en op de hondenschool gedroeg hij zich beter dan thuis.
Laatst gewijzigd door moosje op 30 dec 2013 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

moosje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
moosje schreef: Hij viel uit na een andere hond
Viel die andere hond eerst uit dan :mrgreen:
Nee. :pffff:
Stomme fout, meteen verbeterd. Vind het vreselijk als mensen na en naar door elkaar halen, haha.
Afbeelding

silvester

moosje schreef:
silvester schreef:@ Moos: tja, eigenlijk had hij je nooit mogen bijten, ook niet na een correctie. :wink:
Hij viel uit naar een andere hond, ik was te laat met reageren/corrigeren, waardoor mijn been er tussen zat. Dus niet echt bijten.
Inmiddels is hij er niet meer, en de 5 GT's die erbij geweest waren konden er niets mee, en op de hondenschool gedroeg hij zich beter dan thuis.
Ooww, ja dat is idd wat anders, ik had begrepen dat ie bewust naar je hapte.. Sorry, mijn fout. :blauwoog:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

jans&co schreef:Ik weet niet wie het was wie het voorstelde maar ik wil het wel eens weten.
Vertel hier door Wat je bent gebeten en waarom je bent gebeten, door wat je hond is gebeten en waarom die is gebeten of wat jouwn hond heeft misdaan.
Graag ook situatie erbij zodat we kunnen analyseren waarom het fout ging en graag ras erbij.
Wat ik ook graag zou willen weten of jullie weten of de aanvallende hond nog intakt was.
Wil graag alleen verhalen die je zelf hebt meegemaakt, geen krantenknipsels of de buurvrouw haar vriendin zijn moeder heeft een dochter daar de vriend van heeft een broertje die woont naast jan van hillie die gescheiden is verhalen.
graag ook alleen hondenbeten en geen muggen grappen of ik ben gebeten door de vrouw verhalen.

Ik heb gelopen met een hollandse herder(intakt) en is drie keer fout gegaan Los lopende hond kwam op ons af snuffel snuffel en bats daar stond het naast elkaar kop te heffen, staarten strak de lucht in en bats daar ging het op elkaar(totaal 5sec werk) en dit was met een een Flatcoated Retriever. paar weken de naar zelfde situatie maar met een andere hond(ras onbekend maar wel reu) heb deze hond toen aldoor aan de lijn gehouden en deze heeft toen bij passeren andere reu deze gegrepen (leek op mini husky met hoog dragende pluizen staart puntige oortjes en grote kraaloogjes) en dat was einde verhaal voor deze hond(niet afgemaakt maar baasje loopt er zelf maar mee) Mijn moeders hond is gebeten door een mechelaar ook weer reu reu.mijn moeders hond was dwerg snauzer(geen ballen meer) en mechelaar greep zomaar de hond van mams. Maar moeders snauzer heeft wel staart hoogdragend en de oren staan ook hoog van hem dus ja dat kan al de reden zijn geweest dat de mechelaar direct de aanval inging.
voor de rest ben ik nooit gebeten of wat dan ook
Ben wel nieuwsgierig wat je nu al geanaliseerd hebt en tot welke conclusie je gekomen bent in je onderzoek. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Mijn honden hebben mij nooit gebeten, zelfs niet als puppy.
Ik hen eens een border in mijn hand gehad, ik gooide namelijk met de bal en pakte de geloste bal op. Volgens de bijbehorende vrouw logisch dat hij dan in mijn hand hing.... Ik heb haar fijntjes medegedeeld dat honden echt wel het verschil tussen een bal en een hand kennen.
Shadow heeft in het pension een keer een bouvier te pakken genomen. Daar was ik zelf niet bij, maar ik begreep dat er toen net een incidentje was geweest met een aantal rottweilers die steeds Shadow wilden domineren en vervolgens deze bouv avances naar Misty maakte. Het was cf. De pensionhouder in ieder geval te gespannen allemaal op dat moment.
Misty heeft een gaatje gemaakt in een jack ruzie. Dat was toen ik thuiskwam en precies toen ik de oprit opdraaide 2 jr langs liepen met hun baasje.
Ze wordt al 4 jaar getreiterd door twee verschillende jr hier in de buurt, dit was een andere, maar liep op het verkeerde moment langs en snepte waarschijnlijk toen M&S ineens tevoorschijn kwamen vanachter het hek.
Het ging iig heel snel en ik zat nog in mijn auto. Het was ook maar een schamp van een tand, maar het bloedde wel.
Verder wel eens een knokpartijtje met de DH van mijn neef om een bal ( vond de DH belangrijk en Misty laat zich niet corrigeren door een andere hond) en met een herderkruising die een speeltje uit haar bek wilde jatten (een reu).
Shadow heeft wel eens gemat met een amerikaanse bulldog, sindsdien vertrouwt hij ze, iig de reuen, niet meer. Als pup is hij gepakt door een RR, maar dat heeft Misty toen rap opgelost.
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Ik ben 2x gebeten door een boerenfox in het asiel. Die had liever niet dat ik zijn hok in stapte.
Mijn hond is flink gebeten door een berner reu, waarschijnlijk gewoon omdat het reuen waren
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”