Hilde schreef:Ja, het valt toch gewoon te vergelijken met een groep mensen? Er is altijd een leider en er zijn altijd volgers, of je je daar nou bewust van bent of niet.
Wat ik me afvraag, zit er ook veel verschil in ras? Want er zijn ook gewoon rassen die zelfstandiger zijn? Wanneer noem je het bij hen appèl? Verwacht je dan hetzelfde als bij een volgzamer ras? En een hond onder appèl, kan je daarmee ook in sommige situaties wél een vertraagde of geen reactie verwachten? Dus eigenlijk: wanneer spreken we van appèl en verwachten we dan bij elke hond zo'n beetje hetzelfde?
Als je een groep van een zelfstandig ras bij elkaar gooit heb je er ook in loop van tijd een die zich als leider opsteld, dus het kan zeker wel.
Echter denk ik dat een hond met veel Will to plaese vele male makkelijker te leiden is dan een zelfstandige hond deze doet het namelijk omdat hij wil werken voor en met de baas.
Een hond die niet die onwijze wil to plaese heeft naar z'n baas toe kunnen we paaien met voer, dus leren: luisteren = eten.
Echter weten mensen gewoonweg te weinig van hoe honden echt in elkaar zitten waardoor een meer zelfstandige hond veel moeilijker te leiden is (voor ons als mens aangezien we gewoon te veel missen in gegeven Signalen iets wat honden die voor ons of hun voer willen werken ons vergeven

)
Overigens is voor twee van mijn honden een nee genoeg, die liggen voor mij als ik ziek ben en willen er alles aan doen om mij te plezieren.
De derde moet ik heel anders aan pakken en dan (juist) niet fysiek, maar met vasthoudendheid, doorpakken en consequent zijn want deze heeft in z'n pubertijd laten zien aan de ene kant onwijs goed te luisteren maar toen ik goed ziek was ineens totaal niet meer te luisteren en zelfs voor z'n eten kwam hij niet meer, op het moment dat ik duidelijk maakte dat hij nu toch echt moest komen (dagelijkse routine van de auto los naar de tuin lopen) stond hij klaar mij aantevliegen.
Mijn teef heeft hem toen op z'n plek gezet en toen hij voorbij rende weg van haar kon ik hem pakken en naar binnen halen.
Zelfde met knuffelen hij kwam steeds dichter bij mijn keel eerst likken en toen met z'n voortandjes en zich stevig tegen mij aan duwen, en toen ik hem weg duwde even extra kracht bij zetten bij omver proberen te duwen.
Of dit door z'n pubertijd + ziekzijn kwam of dat dit zijn karakter is weet ik niet , maar het is wel iets waar ik rekening mee hou.
Twee dagen later toen ik weer opgeknapt was luisterde hij weer perfect als ervoor.
Dit liet hij ook zien tijdens het pakwerk, als ik mij niet 100% voelde nam hij het ervan, extra inbijten, ipv bovenarm de nek grijpen, bij de kist mij er niet bij willen laten.
Dit is overigens een keer gebeurd nu is dat alles tijdens het trainen geen probleem meer als ik me niet 100% voel maar nog z'n er kleine dingen die hij dan wel probeert wat hij anders nooit doet.