Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagjes mbt vachtje voor de trimmers en kenners

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Vraagjes mbt vachtje voor de trimmers en kenners

Ongelezen bericht door laeken »

Ik wil zelf plukken. Niet naar een trimsalon. Ik sta er wel voor open om naar een trimsalon te gaan maar dan misschien 1 keer om te kijken wat die er van maken.
Nu zit ik met het volgende. Ik ken de cyclus van de vacht van Bas niet. Lijkt alsof ze plukrijp is voor mij als niet kenner. Maar de haren zitten vast. Heel vast dus ik ga niet plukken. Wel zie ik een mooi rood ondervachtje verschijnen en beginnen de haren als ik haar niet kam om de dag draadjes te vormen. Bij Eva een duidelijk teken dat ze plukrijp begon te worden. Echter, Eva vond plukken niet erg. Bij Bas kan ik heel hard aan de haren trekken en daar geeft ze ook niks om alleen is haar lichaam te licht om niet mee getrokken te worden :80: :LOL: . Denk dat dat een teken is dat ze wel een plukhond is want ze piept niet en ruwharen hebben gewoon niet zo veel gevoel in hun haren heb ik het idee. Maargoed, gaat deze vacht door kammen en haken in struiken ed vanzelf uitvallen of moet ik nu echt gaan plukken? Ik denk nl dat ze nooit eerder is geplukt en ze is een soort half broken coated als je het mij vraagt. Dus een echte Airdale of Welsh vacht zit er zeker echt niet op. Eerder een laagje ruw haar op een laag kort haar.

Nu denk ik dat Bas nog nooit geplukt is. Ze heeft ook zeker geen dikke vacht en ook geen problemen met de vacht. Op oudere foto's heeft ze ook veel meer vacht in het asiel dan nu.

Zou deze hond dus zelf kunnen ruien? Ze verliest ernstig veel haar op het moment nl. Ik moet vaak stofzuigen en kom bossen haar tegen. Een echte plukhond zou niet verharen op deze manier.

Dus kenners, wat moet ik doen? Toch plukken of naar de trimmer brengen? Of niks doen en haar een boeren-vacht geven. Om de schoonheid hoef ik het niet te doen want ik denk dat Bas kaal en met korte vacht zeker niet mooier is dan nu. :schrik: :engel: Wel denk ik dat de trimmer en een klein terriertje van kan maken. Ze heeft de baard, ze heeft de tiporen als ze allert is en ze heeft de staart omhoog staan. Dus met wat wenkbrauw en een baardje zal ze best op een klein terriertje gaan lijken. Misschien ook wel leuk?

En het kophaar? Dat is zijdehaar ala Yorky maar ook daar zit nu kort rood haar onder? Meetrekken? Auw! :eek: :oeps:

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Re: Vraagjes mbt vachtje voor de trimmers en kenners

Zo zag ze er in het asiel in Spanje uit. Toch wel anders dan nu :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Geloof dat Bas wel te plukken is , je zult de huid strak moeten houden en met de andere hand in de haarrichting hele kleine plukjes moeten plukken.
Als ik zie onder haar ogen en op neus wat er daar terug komt aan hard haar en wat er op haar rug zit ,maar ook aan zacht haar op poten ,borst en kop zal de eerste trimbeurt er niet mooi uitkomen . Maar wel beter worden qua harde beharing.
Ik geloof ook dat ze nog nooit geplukt is aan de conditie en vachtstruktuur te zien.
Plukhonden verharen ook hoor. Iedere hond verhaard.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik zou als ik jou was de eerste keer toch naar een trimmer gaan. En daarna gewoon zelf doen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
laeken
Zeer actief

Bedankt voor je antwoord Kees. Je denkt dus dat ik wel moet plukken. Nu? Of nog even wachten? En wat te doen met dat zijdehaar dat overal door zit van de York? Meetrekken? Wat me vooral tegen staat is haar gezicht. Daar is ze wel wat gevoelig op en dat zal ze niet waarderen denk ik. Vind het een beetje lastig om haar te plukken en daarmee waarschijnlijk ook pijn te gaan doen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden maar ze hoeft niet mooi te zijn van mij :hmmm:

Ik snap wel dat het voor de vacht veel beter is en dat ze misschien op termijn een veel mooiere vacht zal hebben als ik nu begin met goed verzorgen. Had al wat trimmers bekeken maar die vragen gewoon 50 euro voor het plukken van dit hondje. En ik weet niet hoe ze haar gaan behandelen. Ik wil geen dominant gedwing en gedoe bij haar. Ze moeten open en lief blijven. Misschien overdrijf ik ook wel hoor.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ze heeft op haar rug achter en staart wel heel erg hard haar. Dat komt wel goed met plukken. Alleen die kop is erg lastig. Zo zacht dat haar en zo glimmend en dun.

Dit is de achterkant, al maak je dat er niet van op de foto :oohja: :engel:

Afbeelding
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto's kop/gezicht knip ik, deels gebruik ik daar de effileerschaar bij. Dat is ook van dat zachte dunne haar.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Ik heb zelf ook een hondje met een plukvacht, maar het is geen ruwhaar. Zachte haren. Ik heb hem de eerste keer naar de trimmer gebracht en er bij gebleven en goed opgelet. Nu doe ik het zelf. Ik heb hem daarna nog een keer gebracht, want toen had ik geen zin/tijd in plukken. Ik verdeel het plukken over 2 dagen in sessies van een anderhalf/twee uur. Blijft het voor ons allebei prettig. Het duurt langer dan bij de trimmer, maar het gaat ook relaxter. Meestal ligt hij te slapen. Ik was trouwens de eerste keer maar iets van 22 euro kwijt. 1 uurtje, werd iets langer maar hoefde niet meer te betalen.
Op dit moment zou ik hem al kunnen pukken, maar ik wacht nog even. Eerst de vrieskou even voorbij. Gevolg is wel dat is dus veel moet stofzuigen. :schrik:
bouvierpoedel
Zeer actief

Pot met kalk erbij om je vingers in te dopen voor de grip en gaan met de banaan.
De kop en snuit hoef je niet alles weg te plukken maar meer uitdunnen door de langere pieken te plukken. Knippen houd het zacht of maakt het harde weer zachter .
Beetje afdwingen hinderd niets , ze blijft je evengoed wel lief vinden.
Harder haar is altijd beter bij te houden als dat zachte en klit minder of heel niet.
Voordeel van een trimmer is dat als ze pissig word het niet aan jouw linkt.
Wil haar wel een keer voor je doen voor niet om je op weg te helpen.
Had ik Mit ook al aangeboden in een ander topic.
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Pot met kalk erbij om je vingers in te dopen voor de grip en gaan met de banaan.
De kop en snuit hoef je niet alles weg te plukken maar meer uitdunnen door de langere pieken te plukken. Knippen houd het zacht of maakt het harde weer zachter .
Harder haar is altijd beter bij te houden als dat zachte en klit minder of heel niet.
Als ik het door jou laat doen betaal ik je wel hoor. Dat is geen probleem. Dan trim je haar en dan krijg je van mij gewoon het geld dat daar voor staat. Denk je dat ze plukrijp is? Ik heb het nog niet echt geprobeerd en zit nu inderdaad ook een beetje met het weer. Het vriest ineens en dan zou ik haar net nu kaal maken? Ik wil voorkomen dat ze een jasje aan moet voor mijn imago hier en de reactie van andere honden. :mann: :ugh:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:
bouvierpoedel schreef:Pot met kalk erbij om je vingers in te dopen voor de grip en gaan met de banaan.
Als ik het door jou laat doen betaal ik je wel hoor. Dat is geen probleem. Dan trim je haar en dan krijg je van mij gewoon het geld dat daar voor staat. Denk je dat ze plukrijp is? Ik heb het nog niet echt geprobeerd en zit nu inderdaad ook een beetje met het weer. Het vriest ineens en dan zou ik haar net nu kaal maken? Ik wil voorkomen dat ze een jasje aan moet voor mijn imago hier en de reactie van andere honden. :mann: :ugh:
Jasje op zo'n klein ding is wel heel erg gay Marc. Doe maar niet. :ugh: Of het moet passend bij jou jas zijn. :engel:
Laat in het voorjaar maar even weten , pluk ik haar wel en kun jij kijken om het zelf te doen.
Voor niets uiteraard omdat ik het Mit ook aangeboden had omdat zij weer kosteloos opvangt. :W:
laeken
Zeer actief

Nou, dat is erg vriendelijk Kees. Als ik tot de lente wacht lijkt me dat gewoon beter voor een Spanjaard die lekker weer gewend is. Ik laat je weten mocht ik er op in gaan en ik zal zeker niet met een hondje met een jas gaan lopen, geen zorgen. Tenzij het -10 wordt en ze vernikkeld.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Een hond met een jas maakt de baas niet perse gay vind ik hoor. Als een hond het koud heeft krijgt ze van mij een jas, ook al vind Kees me dan gay :pffff:
Zo'n jasje met een ruitje vind ik wel bij Bas passen, op een of andere manier vind ik het wel een Sherlock hondje (sexy man trouwens).
bouvierpoedel
Zeer actief

Gollum schreef:Een hond met een jas maakt de baas niet perse gay vind ik hoor. Als een hond het koud heeft krijgt ze van mij een jas, ook al vind Kees me dan gay :pffff:
Zo'n jasje met een ruitje vind ik wel bij Bas passen, op een of andere manier vind ik het wel een Sherlock hondje (sexy man trouwens).
Oke gay in de andere betekenis dan :mann: . Nu happy.? :pffff:
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:Nou, dat is erg vriendelijk Kees. Als ik tot de lente wacht lijkt me dat gewoon beter voor een Spanjaard die lekker weer gewend is. Ik laat je weten mocht ik er op in gaan en ik zal zeker niet met een hondje met een jas gaan lopen, geen zorgen. Tenzij het -10 wordt en ze vernikkeld.
:ok:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nou, ik zie al dat Kees je uit de brand helpt.
Maar wat ik je nog wil meegeven is dat ik denk dat het lijkt op Bonnie's vacht (en dat lijkt uiteraard nergens op :mrgreen: ).
Die heeft een halve plukvacht en een halve korte vacht. Ook van die zachte haartjes. Het te plukken gedeelte loopt over borst, nek en deel van de schouders en in een strook over de de rug tot de staartaanzet.
De rest is van dat zachte haar dat ver-schrik-ke-lijk verhaart. :gvd:

Het heeft een jaar geduurd voor ik er achter kwam hoe ik het precies moest doen. Maar nu heb ik van die ontzettend handige rubberen vingerhoedjes op de kop getikt: http://www.beslist.nl/products/kantoora ... DJES_15MM/ waarmee het een fluitje van een cent is (kosten 3,50 per stuk en ik heb er twee gekocht, 1 voor wijsvinger en 1 voor duim). En ik pluk Bonnie dus elke 3 à 4 maanden.
De rest van de vacht kam ik uit.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Gewoon naar Kees gaan en dan heel de trimbeurt opnemen, dan niet het plukken zelf maar de gesprekken :p
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Laura84 schreef:Gewoon naar Kees gaan en dan heel de trimbeurt opnemen, dan niet het plukken zelf maar de gesprekken :p
Gaan we gezellig over de forumleden lullen. :lol1:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik zie jullie al gaan, lekker keuvelen hahahaha
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Laura84 schreef:Gewoon naar Kees gaan en dan heel de trimbeurt opnemen, dan niet het plukken zelf maar de gesprekken :p
Dat sowieso haha! We halen iedereen er lekker vals door. Is ons soort goed in :pffff: :engel:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:
bouvierpoedel schreef:
Dat sowieso haha! We halen iedereen er lekker vals door. Is ons soort goed in :pffff: :engel:
Zullen die loeders krijgen. :hmmm:
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
laeken schreef:
bouvierpoedel schreef:
Zullen die loeders krijgen. :hmmm:
Precies, lijkt me eigenlijk wel leuk. Ik ga eens kijken hoe we dat gaan doen. Dan ben jij de beul en ik de lieve baas. Kijk ik mooi wat je er van weet te maken en dan kan ik vandaar zelf verder met plukken en trimmen. Ik liep net heerlijk door de polder en merk dat ze een steeds dikkere vacht krijgt door de kvv of het weer. Ze begint een klein beetje op een Cairn te lijken met het gezicht van een powder puff :D
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik ga even een update geven. Ik begin toch het vermoeden te krijgen dat Bas geen echte plukvacht heeft. Ik kan haar wel hier en daar plukken als ik dat wil maar er zijn nog veel meer delen waar ze helemaal niet plukbaar is. De nieuwe vacht die ik zag is een stuk nieuw haar waar de Spaanse zon niet op geschenen heeft en wat dus niet verbleekt is. Er lijkt een hele nieuwe bruine vacht op te komen maar dat is dus hetzelfde haar alleen het nieuwe aangegroeide stuk.

Ik vermoed nu dat Bas een vacht heeft die zichzelf kan vernieuwen. Die dus in de rui gaat en dan gewoon uit zal vallen op wat plukbare plukken na. Ik denk nl dat ze nooit geschoren of geplukt is en toch heeft ze geen echt lange vacht en eindigen alle haren in een punt en niet in een afgeknipt stuk. Een soort ruwige en poedelige combi met een normaal ruiende vacht. Plukken doet pijn en is onmogelijk op het grootste deel van haar lijfje. Ze krijgt ook ineens een flinke baard en snor en ook dat haar zit muur en muur vast.

Wat ik nu doe is kammen en de vacht gewoon wat verzorgen in de zin van wol wegkammen en lang los haar eruit kammen. Eens kijken waar dat schip zal stranden. Wat dus wel leuk is is dat ze helemaal niet zo bleek en gelig is. Ze heeft een hele rossige kleur normaal gesproken zolang ze niet in de zon gaat liggen bakken. Dat blonde is dus gewoon vakantiehaar :engel: Ik verwacht dat ze er over enkele maanden totaal anders uit zal zien dan nu. Haar vacht is werkelijk 3 keer dikker (castratie?, winterweer?) dan toen ze kwam en de kleur is dus veel donkerder aan het worden. Vooral als ze nat is in de regen is ze echt helemaal anders van uiterlijk. Erg leuk, toverbalhondje :engel: :E:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Zie je wel, daarom heb ik haar niet geplukt :pffff: :pffff: :pffff:

:tongue:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”