Nu zit ik met het volgende. Ik ken de cyclus van de vacht van Bas niet. Lijkt alsof ze plukrijp is voor mij als niet kenner. Maar de haren zitten vast. Heel vast dus ik ga niet plukken. Wel zie ik een mooi rood ondervachtje verschijnen en beginnen de haren als ik haar niet kam om de dag draadjes te vormen. Bij Eva een duidelijk teken dat ze plukrijp begon te worden. Echter, Eva vond plukken niet erg. Bij Bas kan ik heel hard aan de haren trekken en daar geeft ze ook niks om alleen is haar lichaam te licht om niet mee getrokken te worden

Nu denk ik dat Bas nog nooit geplukt is. Ze heeft ook zeker geen dikke vacht en ook geen problemen met de vacht. Op oudere foto's heeft ze ook veel meer vacht in het asiel dan nu.
Zou deze hond dus zelf kunnen ruien? Ze verliest ernstig veel haar op het moment nl. Ik moet vaak stofzuigen en kom bossen haar tegen. Een echte plukhond zou niet verharen op deze manier.
Dus kenners, wat moet ik doen? Toch plukken of naar de trimmer brengen? Of niks doen en haar een boeren-vacht geven. Om de schoonheid hoef ik het niet te doen want ik denk dat Bas kaal en met korte vacht zeker niet mooier is dan nu.

En het kophaar? Dat is zijdehaar ala Yorky maar ook daar zit nu kort rood haar onder? Meetrekken? Auw!