Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afvallen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Afvallen

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Hallo allemaal,

Mina moet afvallen. Eigenlijk al een tijdje, maar het lukt maar niet zo goed, grotendeels door gebrek aan kennis.
Door omstandigheden lukt het me niet om vaker op een dag te gaan wandelen, wel zou ik dit eenmaal in de week kunnen doen, voor een veel langere tijd. Verder over de dag verdeeld wordt ze wel uitgelaten natuurlijk, maar niet echt gebaseerd op het afvallen.
Ze is nu 7 jaar.

Mina krijgt nu Rodi KVV compleet (dit blijf ik geven omdat ze darmproblemen heeft en slecht reageerd op iets anders). Nu las ik dit op de site voerwijzer.nl
Volwassen hond 20-30 gram per kg lichaamsgewicht.
Actieve, levendige en kleine honden: tot zo’n 40 gram per kg lichaamsgewicht
Drachtige en zogende hond: 30-40 gram per kg lichaamsgewicht 1 of 2 keer per dag
Mina weegt op dit moment 11 kg, maar ze moet rond 7/8 kg wegen.
Volgens de voerwijzer zou zij 220 gram per dag moeten krijgen.
Op dit moment krijgt ze 1/2 'hamburger' Rodi in de ochtend en 1 hele in de avond. Totaal dus 150 gram.

Ik ben dus een beetje in de war, omdat ze nog niet afvalt en omdat ik meer weet over mensen en afvallen dan over honden en afvallen. Ik heb daardoor een aantal vragen.

1. Kan het zijn dat ze niet afvalt, omdat ze te weinig eet?
2. Na hoeveel tijd moet je voortgang zien bij Mina?
3. Als ik 1x per week echt ga bewegen met Mina, hoelang kan ze dit dan? 1 uur, 2 uur? Wat is haalbaar voor een hondje met overgwicht?
4. Wat is een haalbaar doel dat ik kan stellen voor haar? Een beetje hetzelfde als vraag 2, maar wat is haalbaar? Bijvoorbeeld 1 kg per week? Of 1 kg per maand?

Heel erg bedankt!
Afbeelding

9,5 jaar
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Afvallen

Ongelezen bericht door M@scha »

wat beweeg je nu met haar?

ik zou niet minder gaan geven hoor. meer naar de beweging kijken. en dat hoeft geen keiharde training te zijn, gewoon elke dag minimaal een uur wandelen en loslopen
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

M@scha schreef:wat beweeg je nu met haar?

ik zou niet minder gaan geven hoor. meer naar de beweging kijken. en dat hoeft geen keiharde training te zijn, gewoon elke dag minimaal een uur wandelen en loslopen
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik wil zeker niet minder gaan geven, de vraag is juist of ik niet meer moet geven? :roll:
Elke dag minimaal 1 uur is lastig voor mij helaas. Een keer in de week een langere wandeling kan wel. IMO kan ik beter niet los laten lopen, omdat ze dan niet loopt :tongue: Als ze aan de riem loopt, dan kan ik haar nog enigszins wel meekrijgen in een redelijk tempo. Alleen weet ik dus niet goed wat gezond is voor een hond met overgewicht.

Nu wordt ze ongeveer 4x per dag uitgelaten, elk ongeveer 15 minuten.
Afbeelding

9,5 jaar
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Ik vind dat je echt weinig met haar loopt hoor.
Je maakt mij niet wijs dat je niet elke dag meer dan een uur kunt vrijmaken om te wandelen, desnoods lever je wat vrije tijd in ofzo.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik zou zeker nu om de dag een wandeling gaan maken van één uur...

Het zit zeker niet in de voeding, maar zeker wel in de beweging.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

MissDorien schreef:Ik vind dat je echt weinig met haar loopt hoor.
Je maakt mij niet wijs dat je niet elke dag meer dan een uur kunt vrijmaken om te wandelen, desnoods lever je wat vrije tijd in ofzo.
Ik kom geen vrije tijd te kort, vanwege gezondheid kan ik het niet.
De rest werkt de hele dag helaas. Ik doe mijn best door al regelmatig even te lopen. Meer dan 1 keer per week een grote wandeling gaat niet lukken. Ik ben daar eerlijk in. Ja, ik baal daar ook van.

De reden hiervan is niet relevant aan mijn vraag. Ik doe wat ik kan en dit zijn mijn mogelijkheden. Wat kan ik hiermee doen?
Afbeelding

9,5 jaar
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mina2006 schreef:
M@scha schreef:wat beweeg je nu met haar?

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik wil zeker niet minder gaan geven, de vraag is juist of ik niet meer moet geven? :roll:
Elke dag minimaal 1 uur is lastig voor mij helaas. Een keer in de week een langere wandeling kan wel. IMO kan ik beter niet los laten lopen, omdat ze dan niet loopt :tongue: Als ze aan de riem loopt, dan kan ik haar nog enigszins wel meekrijgen in een redelijk tempo. Alleen weet ik dus niet goed wat gezond is voor een hond met overgewicht.

Nu wordt ze ongeveer 4x per dag uitgelaten, elk ongeveer 15 minuten.
Hetzelfde als voor iedere hond; er uit en conditie opbouwen :U: Dat doe je niet op een kwartiertje.

:schrik: verkeerde smiley
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 28 jan 2014 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mina2006
Zeer actief

kloesje schreef:Ik zou zeker nu om de dag een wandeling gaan maken van één uur...

Bedankt. Om de dag een wandeling van 1 uur (dus circa 3 dagen een uur), kun je dat hetzelfde zien als 1 of 2 dagen per week 2 uur wandelen? Of werkt dat niet zo? (Ik weet niet hoe het lichaam van een hond hierbij werkt, voor een mens is het namelijk per week haha)
Vandaar dat ik het vraag.
Afbeelding

9,5 jaar
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)

Ongelezen bericht door kloesje »

Mina2006 schreef:
kloesje schreef:Ik zou zeker nu om de dag een wandeling gaan maken van één uur...

Bedankt. Om de dag een wandeling van 1 uur (dus circa 3 dagen een uur), kun je dat hetzelfde zien als 1 of 2 dagen per week 2 uur wandelen? Of werkt dat niet zo? (Ik weet niet hoe het lichaam van een hond hierbij werkt, voor een mens is het namelijk per week haha)
Om nu met een hondje met overgewicht, die max een kwartier wandelen gewend is, nu ineens 2 uur te gaan lopen vind ik echt te ver gaan.
En regelmatig bewegen is vele malen beter dan excessief..

Dus gewoon dat uurtje vrij maken.. desnoods drie kwartier eerder opstaan :ok:
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

kloesje schreef:
Mina2006 schreef:

Om nu met een hondje met overgewicht, die max een kwartier wandelen gewend is, nu ineens 2 uur te gaan lopen vind ik echt te ver gaan.
En regelmatig bewegen is vele malen beter dan excessief..

Dus gewoon dat uurtje vrij maken.. desnoods drie kwartier eerder opstaan :ok:
Bedankt ;) Is het wel realistisch om bijvoorbeeld nu te beginnen met een uur en dat later wel omhoog schroeven naar 2 uur? Of zou is dan wel meer eten moeten geven?
Afbeelding

9,5 jaar
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

En als je in huis wat bewegingsoefeningen met haar gaat doen? Bijvoorbeeld een balletje apporteren oid.
Ik weet niet of Mina zwemt, maar dat is ook goed voor haar spieren. Waarschijnlijk is het nu te koud, maar als het straks weer warmer wordt zou je dat kunnen proberen.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

P-tt schreef:En als je in huis wat bewegingsoefeningen met haar gaat doen? Bijvoorbeeld een balletje apporteren oid.
Ik weet niet of Mina zwemt, maar dat is ook goed voor haar spieren. Waarschijnlijk is het nu te koud, maar als het straks weer warmer wordt zou je dat kunnen proberen.
Mina speelt niet. Heel sneu, maar ik denk dat ze dat nooit heeft geleerd. Ik wil het wel gaan leren met haar, alleen nu is het niet de tijd helaas (ook door die omstandigheden).
Als het warmer wordt wil ik graag een proberen te zwemmen met haar (of haar laten zwemmen haha).
Afbeelding

9,5 jaar
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Degene die de hele dag werken, werken vermoedelijk niet van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds. Dan moet er toch wel iemand zijn die een half uurtje gaat lopen en dat uitbouwen naar langer en/of intensiever.
In de tuin kun je met zo'n kleine frummel ook aan de slag. Zelfs als je zelf mankerende bent.
Mina2006
Zeer actief

JBK schreef:Degene die de hele dag werken, werken vermoedelijk niet van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds. Dan moet er toch wel iemand zijn die een half uurtje gaat lopen en dat uitbouwen naar langer en/of intensiever.
In de tuin kun je met zo'n kleine frummel ook aan de slag. Zelfs als je zelf mankerende bent.
Zie bovenstaande post over het spelen ;)

Degene die werken, zijn van 6:00 tot 16:00 weg, daarna wordt ze na het eten door een ander uitgelaten en voor het slapengaan nog een keer. Helaas hebben zij geen zin om in de avond wat langer ermee te lopen (het is mijn hond overigens, zelf hebben ze nog een hond, een border collie die veel beweging nodig heeft, en ook daarmee wordt niet veel gelopen..:( )

Ik kan het ook wel uitbouwen, maar per dag dan max een half uur (is nu een kwartier dus). 1 maal per week een uur moet wel lukken :)
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Ik heb haar net gewogen en ze weegt (op onze weegschaal) 10 kg. Ik ga het op deze weegschaal ook bijhouden anders krijg je verschillen.
Wat ik dan een goed doel? Hoeveel afvallen is gezond voor een hond?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding

9,5 jaar
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder

Ongelezen bericht door Kipper »

Bewegen is het sleutelwoord.
Ik weet niet of je kunt fietsen of anders misschien met een scootmobiel,loopband is misschien ook nog een optie?
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Voer is niet het probleem, en uithongeren niet de oplossing.
Je moet die hond veel meer laten bewegen
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Desnoods betaal je iemand om je hond uit te laten, dat kan ook nog.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Als het nu lichamelijk een probleem voor je is kan misschien iemand uit de buurt, iemand die een zakcentje wil verdienen of een HUS, haar extra uitlaten.
Afbeelding
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ik begrijp je gezondheidsprobleem niet.
als je 1x in de wk een heel uur of zelfs 2 uur kan volhouden...
en andere dagen niet eens een kwartiertje zelf kan uitlaten
ik snap het echt niet.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vind dat je ook teveel voert. Mijn 2 kleinste Tibetanen wegen 9 en 12,5 kilo en kregen ieder van Rodi 180 gram per dag.
Misty woog 12 kilo toen ze hier kwam en kreeg ook veel te veel eten. Nu weegt ze 9 kilo.
En inderdaad lekker veel laten bewegen.
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Volgens mij is het helemaal niet verstandig om, met een te dikke hond, van een kwartier naar 1 uur te gaan wandelen. Gewoon 1 wandeling iedere drie dagen vijf minuten langer laten duren en ipv 4x pd doe je nog 2x extra een blokkie om.

In het begin ging ik ook met Bommel zes keer per dag een klein stukje en bouwde dat langzaam op. Afvallen gaat met onsjes, je moet niet denken in kilo's.

Wat krijgt Mina als tussendoortje?

De hamburgers kan je in stukjes drogen in de oven. Die brokjes verstop je in de kamer of ineen opgerolde handdoek. Dan moet ze wat bewegen om aan eten te komen. Ook kan je evt een voerbal kopen, dan beweegt ze ook voor haar eten.
Mina2006
Zeer actief

Corneliana schreef:ik begrijp je gezondheidsprobleem niet.
als je 1x in de wk een heel uur of zelfs 2 uur kan volhouden...
en andere dagen niet eens een kwartiertje zelf kan uitlaten
ik snap het echt niet.
Je hoeft het niet te snappen :) ik geef mijn mogelijkheden aan en daarmee kan ik het doen dus. Geeft niet, maar de reden waarom is niet relevant hieraan.
annemick schreef:Als het nu lichamelijk een probleem voor je is kan misschien iemand uit de buurt, iemand die een zakcentje wil verdienen of een HUS, haar extra uitlaten.
MissDorien schreef:Desnoods betaal je iemand om je hond uit te laten, dat kan ook nog.
@annemick en missdorien:
Haha ja dat zou wel een idee kunnen zijn! Nog niet eens aan gedacht.
Marco88 schreef:Voer is niet het probleem, en uithongeren niet de oplossing.
Je moet die hond veel meer laten bewegen
Daarom ook mijn vraag of ze niet te weinig krijgt? Als ze meer beweegt, zal ik haar denk ik wel meer moeten geven denk ik? Dankjewel :)
Kipper schreef:Bewegen is het sleutelwoord.
Ik weet niet of je kunt fietsen of anders misschien met een scootmobiel,loopband is misschien ook nog een optie?
Erg bedankt. Fietsen heb ik inderdaad geprobeerd :p alleen ze loopt te langzaam en dan val ik om met de fiets :D ikzelf kan best lopen :) loopband wordt een beetje duur.
Enig idee hoeveel ik dan minimaal moet lopen per dag met haar? Zou half uur per dag echt niet voldoende zijn?

Rest: iemand wel een idee hoeveel ze maximaal mag afvallen per week bijvoorbeeld? Ik wil niet dat ze té snel af valt.

Dankjulliewel allemaal voor de hulp :D

Afbeelding

9,5 jaar
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Krijgt ze d'r eten gewoon uit een bakje? Anders kan je dat verstoppen in de tuin, in een kong, in een pvc buisje enz..
Ik vind 150 gram ook wel wat veel. Pasha hier krijgt 200-250 gram, weegt 18 kilo en beweegt minimaal 1,5 uur per dag echt intensief.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Mina2006
Zeer actief

Pemba schreef:Ik vind dat je ook teveel voert. Mijn 2 kleinste Tibetanen wegen 9 en 12,5 kilo en kregen ieder van Rodi 180 gram per dag.
Misty woog 12 kilo toen ze hier kwam en kreeg ook veel te veel eten. Nu weegt ze 9 kilo.
En inderdaad lekker veel laten bewegen.
Teveel? Andere zeggen te weinig.

Safari schreef:Volgens mij is het helemaal niet verstandig om, met een te dikke hond, van een kwartier naar 1 uur te gaan wandelen. Gewoon 1 wandeling iedere drie dagen vijf minuten langer laten duren en ipv 4x pd doe je nog 2x extra een blokkie om.

In het begin ging ik ook met Bommel zes keer per dag een klein stukje en bouwde dat langzaam op. Afvallen gaat met onsjes, je moet niet denken in kilo's.

Wat krijgt Mina als tussendoortje?

De hamburgers kan je in stukjes drogen in de oven. Die brokjes verstop je in de kamer of ineen opgerolde handdoek. Dan moet ze wat bewegen om aan eten te komen. Ook kan je evt een voerbal kopen, dan beweegt ze ook voor haar eten.
Wat een goede ideeen. Dat opbouwen zie ik wel zitten, is voor mij ook goed. Dan hoef ik ook niet ineens van 15 min naar 30/45 minuten. Dankje!

Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

nathalie schreef:Krijgt ze d'r eten gewoon uit een bakje? Anders kan je dat verstoppen in de tuin, in een kong, in een pvc buisje enz..
Ik vind 150 gram ook wel wat veel. Pasha hier krijgt 200-250 gram, weegt 18 kilo en beweegt minimaal 1,5 uur per dag echt intensief.
Aangeraden werd 220 gram en ze krijgt 150. Hoeveel zou ik dan moeten geven?

Afbeelding

9,5 jaar
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Mina2006 schreef:
nathalie schreef:Krijgt ze d'r eten gewoon uit een bakje? Anders kan je dat verstoppen in de tuin, in een kong, in een pvc buisje enz..
Aangeraden werd 220 gram en ze krijgt 150. Hoeveel zou ik dan moeten geven?

125 gram en dan eens kijken of het effect heeft.

Krijgt ze ook tussendoortjes? Wat dan ook?
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

nathalie schreef:
125 gram en dan eens kijken of het effect heeft.

Krijgt ze ook tussendoortjes? Wat dan ook?
Ik twijfel toch echt of ik echt minder moet geven al..ze krijgt al echt minder dan wordt aangeraden.
Ze krijgt na het uitlaten (dus zo'n 5x per dag) 1 hondensnoepje ter groote van 1cent (ter vergelijking)

Afbeelding

9,5 jaar
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Ze hoort zo'n 7,5 kilo te wegen zeg je. 2% daarvan is 150 gram. Nou zitten de meeste redelijk actieve huishonden die ik ken, daar toch echt onder. Bij een kleintje zou ik er niet veel onder gaan zitten, maar toch ook wel wat.
5 snoepjes voor een hondje wat klein is en ook nog eens fors overgewicht heeft, vind ik ook te veel. Rijstewafel zou wel kunnen als ze dat lust. Of wortel/komkommer.

Ze moet wel echt meer gaan bewegen, dat kan ook makkelijk in huis of in de tuin.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

nathalie schreef:Ze hoort zo'n 7,5 kilo te wegen zeg je. 2% daarvan is 150 gram. Nou zitten de meeste redelijk actieve huishonden die ik ken, daar toch echt onder. Bij een kleintje zou ik er niet veel onder gaan zitten, maar toch ook wel wat.
5 snoepjes voor een hondje wat klein is en ook nog eens fors overgewicht heeft, vind ik ook te veel. Rijstewafel zou wel kunnen als ze dat lust. Of wortel/komkommer.

Ze moet wel echt meer gaan bewegen, dat kan ook makkelijk in huis of in de tuin.
Heel erg bedankt. Ik maak even een samenvatting ervan om te kijken of ik het goed begrijp nu.

Voeding: ik geef in de ochtend 50 gram rodi en met avondeten 75 gram rodi.
Als tussendoortje geef ik 1 rijstwafel, als snoepjea verdeeld over de dag.

Beweging: elke dag met uitlaten minimaal 15 minuten, en per dag 5 minuten langer lopen.
In huis of tuin (kijken of het lukt) spelen/laten spelen.

Klopt het zo?

Hoeveel zou ze dan per week of per maand af 'horen' te vallen?

Heel erg bedankt!

Afbeelding

9,5 jaar
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”