Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Druk.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Druk.

Ongelezen bericht door Sanchis »

Mijn neef. Hij heeft een hond. Heidewachtel kruising, 1,5 jaar.

En dat hondje is DRUKKKKKK!!!! Druk :80: HEUL druk.

Hij vraagt mij wel eens wat ie ermee aanmoet. Hij zit soms met zn handen in zn haar. En ik snap dat wel. Want ik heb collie's, ik weet wat een drukke hond inhoud, maar dit is echt niet normaal meer. Dat hondje valt niet normaal mee te wandelen aan de lijn, ze stuitert alle kanten op. Inmiddels heeft hij haar geleerd om redelijk aan de lijn te lopen, wat best lukt als er geen andere honden in de buurt zijn (al straalt de hond nogsteeds bakken vol onrust uit). Maar als er andere honden in zicht zijn, stuitert ze in alle drie dimensies.

Als ze los loopt, loopt ze altijd op een tempotje van 20km/u ook al is er niets om naartoe te rennen. Dan rent ze rondjes, of ze rent heen-en-weer. Of ze probeert al stuiterend mijn collies aan het spelen te krijgen. Dit kan de hond de hele dag volhouden. Door haar eigen gedrag, heeft ze een dijk van een conditie opgebouwd.

Ik heb haar een keer zien rennen met een Galgo. Die heidewachtel heeft de galgo eruit gerent. :80:

Vanaf pup af aan viel ze al op. Heel ongedurig, reageert op alles wat ze ziet, zolang je prikkels blijft geven, blijft ze gaan. Vanaf pup van aan is de hond ongeveer ieder weekend mee geweest naar zn vriendin, maar bij vriendin thuis breekt ze de boel af en ze moet er inmiddels aangelijnd in huis zijn. Anders rent ze door de vesterbanken, staat pontificaal op het aanrecht als ze de kans krijgt etc.
Bij mijn neef thuis is de hond redelijk rustig maar hij krijgt dit bij zijn vriendin dus niet voor elkaar. Ook omdat de hond zich bemoeid met iedere interactie ook al wordt ze consequent gecorrigeerd.

Het los lopen ging altijd wel redelijk. Ondanks dat ze jaagt en heel veel ruimte neemt, niet reageert op commandos en op alle honden afstuift, heeft het tot nu toe nog niet echt voor problemen gezorgd.
Tot vanmiddag. Mijn neef kwam zonder hond thuis. De hond is nabezorgd door de dierenambulance, die de hond hebben afgehaald van een boerderij, waar het hondje is aan komen waaien en achter de schapen aan ging.

Nu zie ik hem langzaam aan tot een besluit komen dat hij zn hond niet aan kan. Het doet me pijn dit te zien, want hij heeft eerder een hond gehad (die echt goed was opgevoed) en hij is eigenlijk best goed met honden. De hond is nog jong, maar het lijkt erop dat deze hond zijn dromen niet waar kan maken.

Wat denken jullie hiervan? Ik heb al voorgesteld dat het hondje een maandje bij mij komt, zodat hij wat 'adempauze' heeft en tot een eerlijker besluit kan komen. En ik denk dat het deze hond heel goed zou kunnen doen om met twee evenwichtige honden op te trekken. Maar ik heb paarden en ik zal de hond erbij uit de buurt moeten houden, dus mijn neef voelt zich bezwaard om me met zoveel extra werk op te zadelen.

Zou het helpen om de hond de steriliseren? Ik weet dat reuen er flink rustiger van kunnen worden, maar van teven weet ik dat niet. Sterilisatie staat om meerdere redenen al op het programma.
Hij denkt er ook aan om een hond met een hoog energie niveau erbij te nemen, maar dat kan twee kanten op gaan en als het mis gaat, zit je vervolgens met twee honden die niet te houden zijn.

Ik vind het zelf heel lastig. Hij doet heel veel met de hond, hardlopen, fietsen, cursus. De hond is alleen heel weinig ontvankelijk voor leuke spelletjes, denkwerk of een hondensport, omdat ze niet echt bereid is om samen te werken. Hij heeft met een voerdummie gewerkt, maar de hond begon daar van af te vallen. Nu krijgt ze haar voer uit een voerbal. In ieder geval weer een kwartiertje wat te doen :denken:
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Druk.

Ongelezen bericht door Hylos »

Het is een jachthond toch? Kan hij niet met haar gaan speuren?
Misschien komt de onrust uit het feit dat de hond niet aan het werk wordt gezet op de juiste manier
Mijn hond is ook een jonge stuiterbal zo nu en dan en heeft ook weinig aandacht voor mij buiten, dus ja trainen met hem vergt voor mij erg veel geduld. Hij vind speuren echter geweldig en wordt daar ook erg moe van.. En dan heb ik het nog over hem meenemen naar het bos en gewoon geurtjes ruiken. Hij is dan na 30 minuten kapot, terwijl hij qua rennen/spelen het héél lang vol kan houden.
Afbeelding
Afbeelding
Veni
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Bull Mastiff Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Veni »

Is er al eens gekeken of haar schildklier wel goed functioneert? Net als bij mensen kan dit bij honden meen ik ook voorkomen en dat ze daar hyperactief van worden. Misschien de moeite waard om even te checken, want dit is wel heeeeeel druk inderaad.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik zou ook speuren eens proberen. Kan maar zo dat met de juiste vorm van inspanning en concentratie wel rust brengt. Hier ook een stuiterhond, al luistert zij over het algemeen goed en gaat niet haar eigen ding doen, en voor haar hielp rust momenten naast de inspanning en beweging ook heel goed. Dan zorg je voor voldoende beweging, voldoende mentale uitdaging, maar baken je de rustmomentjes duidelijk af. Thuis op de bank gebeurt er niks, dus kan ze liggen slapen. Ze weet dat de kans op actie vrij klein is en staat dus ook niet in constante staat van paraatheid "voor het geval dat".
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Met hardlopen en fietsen bouw je alleen de conditie op, ik denk dat speuren veel beter werkt voor de hond.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

luna2906 schreef:Hier ook een stuiterhond, al luistert zij over het algemeen goed en gaat niet haar eigen ding doen, en voor haar hielp rust momenten naast de inspanning en beweging ook heel goed. Dan zorg je voor voldoende beweging, voldoende mentale uitdaging, maar baken je de rustmomentjes duidelijk af. Thuis op de bank gebeurt er niks, dus kan ze liggen slapen. Ze weet dat de kans op actie vrij klein is en staat dus ook niet in constante staat van paraatheid "voor het geval dat".
Zo heb ik het indertijd met Rana ook gedaan.
Duidelijkheid en een enigszins vaste orde waar binnen dingen gebeurden of juist niet gebeurden.
Toen ze ouder werd kon ze er zelf beter mee omgaan als er eens iets bijzonders was.

De beschrijving van dat heidewachteltje vind ik eigenlijk gewoon heidewachtel
Levendige actieve honden die willen werken liefst op het gebied waarvoor ze zijn gefokt.
Jacht dus.
Ben dat heel erg met Tara eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sanchis
Zeer actief

Dank voor het meedenken iedereen.

Hij heeft verschillende cursussen gedaan, ook jachthondentraining. Maar hij is ermee gestopt omdat hij achterbleef op appèl en daar geen vooruitgang in zag. De hond apporteert ook erg beroerd. Het is wel aangeleerd (ook met voerdummie) en binnen apporteert ze redelijk. Buitenshuis is dat vergeten.
Ze valt ook slecht te belonen omdat ze te onrustig is om aan eten te denken. Ze heeft wel veel playdrive wat je als beloning zou kunnen inzetten, maar tegelijkertijd heb je het gevoel dat je haar daarmee alleen maar opjut, terwijl ze echt dringend behoefte heeft aan rust.

Hoe werkt dat speuren precies? Is dat ook gericht op voerbeloning? Ik weet zeker dat daar hier in de buurt geen cursussen in worden gegeven; weet iemand een goede informatie bron om daar zelf mee aan de slag te gaan?
Aangelijnd zou dat misschien wel een goede optie zijn.

Maar er is meer aan de hand dan "het is een gewoon een werkhond". Ik heb zelf anderhalve bordercollie ( :engel: ) maar deze mate van onrust ben ik bij een Border nog nooit tegen gekomen (een drijver is geen jager natuurlijk). Maar ook op de jachthondentraining hebben ze haar met verbazing gade geslagen.

Veni schreef:Is er al eens gekeken of haar schildklier wel goed functioneert? Net als bij mensen kan dit bij honden meen ik ook voorkomen en dat ze daar hyperactief van worden. Misschien de moeite waard om even te checken, want dit is wel heeeeeel druk inderaad.
Aah wat goed, op dit soort tips had ik gehoopt. Ik weet weinig van medische zaken. Hij is nooit met haar naar de dierenarts geweest hiervoor. We gaan dit eens uitzoeken. Hartelijk dank.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Veni schreef:Is er al eens gekeken of haar schildklier wel goed functioneert? Net als bij mensen kan dit bij honden meen ik ook voorkomen en dat ze daar hyperactief van worden. Misschien de moeite waard om even te checken, want dit is wel heeeeeel druk inderaad.
Ik ben een stuk aan het lezen over hyperthyreoïdie en de symptomen.
gewichtsverlies ondanks enorme eetlust
veel drinken
veel plassen
hyperactiviteit
rusteloosheid
verhoging van de hartfrequentie
spijsverteringsklachten als diarree
Ik herken haar er niet helemaal in. Ze hoeft niet persé vaak te plassen en haar eetlust is juist heel slecht.
Wel is ze erg mager en heeft ze gevoelige darmen.

Maar ik lees ook dat hyperthyreoïdie erg zeldzaam is en in de meeste gevallen wordt veroorzaakt door een tumor. Dat zou ik sterk vinden, omdat ze als pup van 8 weken als heel afwijkend gedrag vertoonde, ook t.o.v. nestgenoten.

Het is natuurlijk het proberen waard, we gaan deze mogelijkheid onderzoeken. Ik lees ook dat sterilisatie de schildklierfunctie kan vertragen, en in het geval van hyperthyreoïdie een gunstig effect heeft op het gedrag en gezondheid.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Mijn hond was als pup ook druk.
Een beetje spelenderwijs apporteren / speuren en niet te veel dressuur eisen.
luna2906
Zeer actief

De hond is anderhalf. Niet bepaald een pup meer toch :wink:
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Beuk was ook beláchelijk druk toen we hem kregen.
Buiten was hij met alles tegelijk bezig. Jachttraining begonnen, Beuk bleef niet zitten, deed niet aan appèl, en lette totaal niet op de aanwijzingen van de baas.
Het heeft echt veel tijd gekost om hem te leren zijn energie te focussen (denk aan ruim twee jaar, Beuk was toen al twee) en nu is hij goed onder appèl, let op de baas en kan met tegenzin blijven zitten als het moet. Hem nieuwe dingen leren is nog steeds lastig omdat hij dan zo enthousiast wordt dat hij alles vergeet, maar er zit zeker vooruitgang in. Ik denk dat je neef gewoon flink met zijn hond aan de slag moet en vooral heel veel geduld moet hebben. Inderdaad speuren maar ik zou er ook echt jachttraining bij doen, al is het dan alleen maar om hem de basiscommando's goed aan te leren op een jachthondvriendelijke manier.
korthaar
Zeer actief

luna2906 schreef:De hond is anderhalf. Niet bepaald een pup meer toch :wink:
Op die leeftijd bij Luna ook nog wel hoor.
Nou zat ik daar niet zo mee: genoot er wel van als ik haar als een razende roeland op een vooruit kon sturen of een spoor uit kon laten werken
Veni
Vaste gebruiker

Sanchis schreef:
Ik ben een stuk aan het lezen over hyperthyreoïdie en de symptomen.
Maar ik lees ook dat hyperthyreoïdie erg zeldzaam is en in de meeste gevallen wordt veroorzaakt door een tumor.
Dat laatste wist ik niet, laten we ook hopen dat dat het niet is dan!! Hopelijk heeft de eigenaar nog een hoop geduld en een lange adem en heb je wat aan de tips van de anderen!
luna2906
Zeer actief

korthaar schreef:
Nou zat ik daar niet zo mee: genoot er wel van als ik haar als een razende roeland op een vooruit kon sturen of een spoor uit kon laten werken
Mijn Luna (ik ga er voor het gemak maar even van uit dat jij ook een Luna hebt :mrgreen: ) was met anderhalf nog lang niet volwassen, maar alle honden zijn voor mij na 6 maanden pup af. Ik denk wel dat de hond inderdaad nog kan groeien in zijn rust, juist omdat hij nog jong is, maar dan moet je wel de juiste mentale en fysieke uitdaging bieden en in mijn ogen ook duidelijke rustmomenten. Als je het niet aanbiedt, kan een hond het natuurlijk niet leren.

@TS: misschien roep ik nu iets heel stoms, maar is jachttraining niet ook meestal in groepsverband? Dat betekent ook veel afleiding, veel prikkels. Misschien bereikt je neefje wel meer met een tijdje privéles. Als de hond dan echt zijn ei kwijt kan in de jacht zal hij misschien ook bereikbaarder worden, dan kunnen ze misschien wel trainen en uiteindelijk met voldoende appel de jachttraining doen?
korthaar
Zeer actief

Uiteindelijk is zo'n Staande Hond natuurlijk gefokt om als een trein een veld af te revieren.
Dus logisch dat het energieke honden zijn.
Zou mij voor alsnog niet al te veel zorgen maken over iets medisch.
Veni
Vaste gebruiker

korthaar schreef:Uiteindelijk is zo'n Staande Hond natuurlijk gefokt om als een trein een veld af te revieren.
Nee zorgen beter niet, meer iets om iig even uit te sluiten.
Maar ik moet wel zeggen (heb zelf een duitse staande gehad, weet hoe druk ze kunnen zijn inderdaad), door de vensterbanken rausen en zelfs binnen aan de lijn moeten is wel wat extreem, dat kan je haast niet meer als 'druk' classificeren. Ik zou het zelf wel even uit hebben laten sluiten als het mijn hond was.
korthaar
Zeer actief

Veni schreef:
korthaar schreef:Uiteindelijk is zo'n Staande Hond natuurlijk gefokt om als een trein een veld af te revieren.
Nee zorgen beter niet, meer iets om iig even uit te sluiten.
Maar ik moet wel zeggen (heb zelf een duitse staande gehad, weet hoe druk ze kunnen zijn inderdaad), door de vensterbanken rausen en zelfs binnen aan de lijn moeten is wel wat extreem, dat kan je haast niet meer als 'druk' classificeren. Ik zou het zelf wel even uit hebben laten sluiten als het mijn hond was.
Da's waar.
Mits dagelijks voldoende beweging en geestelijke uitdaging hebben wij er in huis altijd een rustige hond aan
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sanchis schreef: Maar er is meer aan de hand dan "het is een gewoon een werkhond". Ik heb zelf anderhalve bordercollie ( :engel: ) maar deze mate van onrust ben ik bij een Border nog nooit tegen gekomen (een drijver is geen jager natuurlijk). Maar ook op de jachthondentraining hebben ze haar met verbazing gade geslagen.
Wat je vertelt vind ik voor een voorstaande jachthond helemaal niet zo heel erg extreem :wink:

Ik heb wel meer van die overactieve dolle heidewachteltjes gezien.
Ze zijn niet allemaal zo, maar er zijn er echt.

Op wat voor jachthondentraining zat hij?

Mijn trainster had indertijd intens medelijden met mij omdat Rana onhoudbaar kon zijn.
(geen heidewachtel overigens, maar wel een staande jachthond)
Dat is ook goedgekomen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Hmm oke.
Hier een Heidewachtel reu van 10 maanden.
Ook écht een druktemaker, met vanalles bezig als hij buiten is.
Maar ik denk écht, en dit moet je niet verkeerd oppakken, dat het ook aan de opvoeding ligt.
Als ik mijn 'pup' vanaf het begin af aan zou hebben laten gaan in alle dingen, was hij ook echt niet te houden.
Helaas voor hem baseer ik zijn opvoeding op rust rust en nog eens rust. Het kost vrij veel tijd en energie, maar ik zie nu al dat die tijd niet voor niks geweest is, en nog steeds is.
Als hij niet rustig is pak ik hem gerust ook even aan zodat ie weer tot orde komt.
Consequent, rust en zich leren beheersen..
Veni
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
Sanchis schreef: Maar er is meer aan de hand dan "het is een gewoon een werkhond". Ik heb zelf anderhalve bordercollie ( :engel: ) maar deze mate van onrust ben ik bij een Border nog nooit tegen gekomen (een drijver is geen jager natuurlijk). Maar ook op de jachthondentraining hebben ze haar met verbazing gade geslagen.
Wat je vertelt vind ik voor een voorstaande jachthond helemaal niet zo heel erg extreem :wink:

Ik heb wel meer van die overactieve dolle heidewachteltjes gezien.
Ze zijn niet allemaal zo, maar er zijn er echt.

Op wat voor jachthondentraining zat hij?

Mijn trainster had indertijd intens medelijden met mij omdat Rana onhoudbaar kon zijn.
(geen heidewachtel overigens, maar wel een staande jachthond)
Dat is ook goedgekomen :wink:
Maar hoe kwam dat goed dan? Training gewoon stug volgehouden? Of een juiste balans gevonden in actief/rust of zo?
Vroeg me overigens ook af, ik ken de heidewachtel niet goed, hoe eigenaar het doet ná training/activiteit. Mag de hond dan los in huis? Onze duitse staande ging na activiteit eerst een poos in de bench om 'tot bedaren' te komen en bij ons werkte dat goed. Vooral omdat je zelf toch vaak weer met vanalles en nog wat bezig gaat bij thuiskomst, rent de hond je maar overal door huis achterna, zelfs al is hij moe. Dus gewoon eerst lekker in de bench, maar dat werkt niet bij elke staande misschien, er zijn er die de hele buurt bij elkaar janken.
Overigens begin ik me wel een klein beetje af te vragen hoe het zit met het overwicht, want uiteindelijk moet 'plaats' gewoon 'plaats' zijn en heeft de hond te gehoorzamen, druk of niet. Ik kan me niet goed inbeelden hoe een hond dat uberhaupt voor mekaar krijgt om door de vensterbanken te denderen met de baas in de buurt.
korthaar
Zeer actief

Tara schreef:
Ellen. schreef:Hmm oke.
Hier een Heidewachtel reu van 10 maanden.
Ook écht een druktemaker, met vanalles bezig als hij buiten is.
Maar ik denk écht, en dit moet je niet verkeerd oppakken, dat het ook aan de opvoeding ligt.
Als ik mijn 'pup' vanaf het begin af aan zou hebben laten gaan in alle dingen, was hij ook echt niet te houden.
Helaas voor hem baseer ik zijn opvoeding op rust rust en nog eens rust. Het kost vrij veel tijd en energie, maar ik zie nu al dat die tijd niet voor niks geweest is, en nog steeds is.
Als hij niet rustig is pak ik hem gerust ook even aan zodat ie weer tot orde komt.
Consequent, rust en zich leren beheersen..
Juissst! Rust is de basis van alles, zonder rust is er geen ruimte om te leren, en dan gaat het alleen maar van kwaad tot erger. :ok:
Ohw, ik heb het gedaan als in een boek van P. de Vos stond: laat de hond lekker van z'n jeugd genieten en hij betaalt het je dubbel en dwars terug. En het bleek nog waar ook, :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:
Juissst! Rust is de basis van alles, zonder rust is er geen ruimte om te leren, en dan gaat het alleen maar van kwaad tot erger. :ok:
dit dus. :ok: Ik herken het ook van sommige mechelaars je moet er iets mee doen anders krijg je dit dus... en alles met rust als basis aanleren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik heb herman de heidewachtel. Herman was als jonge hond ook druk, druk, druk.
Wat mij altijd opviel was dat bij de ene persoon, hij veel drukker was dan bij de ander.
Ik heb in mijn omgeving mensen die zich steeds op hem richten, druk zijn in hun praten en bewegingen enz en eigenlijk niks echt doen met de hond,behalve prikkels uitzenden
Anderen komen binnen gewoon rustig, praten rustig, begroeten hem wel even maar dat is het, gaan weinig zinloze prikkels in het rond, zelfs als ze wel even met hem bezig zijn.
Bij de problemen van ts zou ik zeker kijken hoe rustig of onrustig je zelf in je doen en laten bent en hoe voorspelbaar je bent.
In principe willen heidewachtels graag samenwerken, maar het is geen herdertype in het gehoorzamen.
Druk zijn is iets anders dan overprikkeld zijn, iets toevoegen aan aktiviteiten neemt het overprikkeld zijn niet weg.
Het is in dit geval misschien verstandig om eens te kijken hoeveel prikkels er van jezelf naar de hond toegaan, en hoe voorspelbaar je bent.
En wachten op volwassen zijn? Herman was al 4 jaar geweest toen hij volwassener werd (ik dacht toen dat hij ziek was, of iets onder de leden had Ha,Ha), hij is nu 7,5 jaar en in de bloei van z'n leven.
korthaar
Zeer actief

Nou ligt het hier in ons kikkerlandje en als huishond natuurlijk even anders.
Maar geloof niet, dat in landen waar 1 op 1 met de Staande Hond wordt gejaagd (en voor gefokt) nu getracht wordt rust in de jonge hond te brengen. Maar meer, dat men de jonge hond de kans geeft te leren jagen. Zelfs hier bij het jeugd veldwerk heb ik er wel van God los zien gaan.
Laatst gewijzigd door korthaar op 04 feb 2014 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:Nou ligt het hier in ons kikkerlandje en als huishond natuurlijk even anders.
Maar geloof niet, dat in landen waar 1 op 1 met de Staande Hond wordt gejaagd (en voor gefokt) nu getracht wordt rust in de jonge hond te brengen. Maar meer, dat men de jonge hond de kans geeft te leren jagen.
Ik probeer ook rust in mijn werkhond te krijgen lijkt me erg normaal wil je iets kunnen presteren.
Drift is er nl ruim voldoende maar daar hoort rust zeker bij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
korthaar
Zeer actief

malinois schreef:
korthaar schreef:Nou ligt het hier in ons kikkerlandje en als huishond natuurlijk even anders.
Maar geloof niet, dat in landen waar 1 op 1 met de Staande Hond wordt gejaagd (en voor gefokt) nu getracht wordt rust in de jonge hond te brengen. Maar meer, dat men de jonge hond de kans geeft te leren jagen.
Ik probeer ook rust in mijn werkhond te krijgen lijkt me erg normaal wil je iets kunnen presteren.
Ja. maar je kan ook een beetje een middenweg bewandelen.
Bij een jachthond hoef je nou ik niet vanaf het begin naar een model apport.
Lekker laten inspringen en verre apporten, kan de hond z'n ei kwijt en er wordt toch geleerd.
Tsja, kwam als een speer terug maar het afgeven was een beetje slordig :mrgreen:
Belangrijkste vond ik voldoende aandacht en een vorm van samenwerken.
Later kun je evt. ook nog bijschaven.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Het zit niet alleen in jachthonden. Ik heb zo'n border collie in huis, die het dubbele van die leeftijd is :lol1: . Misschien is het ook wel meer bij teven dan bij reuen? Norah is de hele dag alles en iedereen aan het uitdagen, stuitert in en om je heen als je haar haar gang laat gaan

Door vensterbanken rauzen is natuurlijk wel een opvoedingsstuk. Honden mogen rauzen, maar er zit wel regels aan. Moet je rauzen, dan doe je dat hier maar lekker buiten. En er zit regelmaat in het leven (ondanks dat ik gigantisch onregelmatig werk. Voor Norah had ik geen bench meer, maar na elke wandeling gaat ze wel in de gang om even haar rustmoment te pakken. En wonder wel..... ze pakt sinds kort ook zelf die rustmomenten in de gang! Wel pas toen we haar daar ook gingen voeren trouwens.

Tja het is een jonge honden dingen, ik vind het niet vreemd. Een hond van 1,5 die achter gebleven is op appel? Pffhhh die hond is nog harstikke jong! Tja dan doe je er wat langer over dan de gemiddelde snelle andere leerlingen, das toch niet zo erg? Tja tenzij je jachttraining niet leuk vind, maar dan had je denk ik voor andere hond gekozen? Speurtrainingen vind ik minder makkelijk in de buurt te vinden, maar er is toch meer te vinden dan je denkt.

Maar ergens doet het mij ook aan jonge Kay denken. Slechte eter, altijd mager, niet altijd gemakkelijk te motiveren of overdruk worden en gigantisch gek in het werk. En tja dat is hij nog steeds. Medecursisten willen graag oordoppen als ik met Kay door het parcours ga haha. :goeie: :lol1: Tja je moet er mee leren leven en er mee om leren gaan. Het is toch een stukje onervarenheid op dat gebied om zulke honden te trainen. Je moet ze toch de ruimte geven om de oefening ook in hun gekte te laten doen. Als start je uit rust, de beloning mag je toch best gek maken, de hond moet ook leren dat er geschakeld moet worden....

Tja ik lees niks raars aan die jonge hond, al weet ik dat zulke honden ontzettend vermoeiend zijn. Ik raad er geen tweede bij aan van zelfde kaliber. Dat heb ik hier.... wordt je niet happy van en twee van zulke monsters slopen des te meer je huis en begin je weer van voor af met opvoeden, want de ander trekt ze mee in oude gewoontes.....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
malinois schreef:
Ja. maar je kan ook een beetje een middenweg bewandelen.
Bij een jachthond hoef je nou ik niet vanaf het begin naar een model apport.
Lekker laten inspringen en verre apporten, kan de hond z'n ei kwijt en er wordt toch geleerd.
Tsja, kwam als een speer terug maar het afgeven was een beetje slordig :mrgreen:
Belangrijkste vond ik voldoende aandacht en een vorm van samenwerken.
Later kun je evt. ook nog bijschaven.
maar t gaat niet om individuele oefening maar algemeen gedrag. Rust!
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

luna2906 schreef:
korthaar schreef:
Mijn Luna (ik ga er voor het gemak maar even van uit dat jij ook een Luna hebt :mrgreen: ) was met anderhalf nog lang niet volwassen, maar alle honden zijn voor mij na 6 maanden pup af. Ik denk wel dat de hond inderdaad nog kan groeien in zijn rust, juist omdat hij nog jong is, maar dan moet je wel de juiste mentale en fysieke uitdaging bieden en in mijn ogen ook duidelijke rustmomenten. Als je het niet aanbiedt, kan een hond het natuurlijk niet leren.

@TS: misschien roep ik nu iets heel stoms, maar is jachttraining niet ook meestal in groepsverband? Dat betekent ook veel afleiding, veel prikkels. Misschien bereikt je neefje wel meer met een tijdje privéles. Als de hond dan echt zijn ei kwijt kan in de jacht zal hij misschien ook bereikbaarder worden, dan kunnen ze misschien wel trainen en uiteindelijk met voldoende appel de jachttraining doen?
Die jachttraining is voor een belangrijk deel ook wachten, steadiness en gehoorzaamheidsoefeningen en vandaar uit ook als een soort appel oefening een apportje. Da's hardwerken met een jonge stuiterbal aan de lijn en als er ook nog een paar jagers /fanatieke voorjagers tussen zitten, ligt de humor niet bepaald op het veld.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”