Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stress in de auto, willen jullie meedenken?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Stress in de auto, willen jullie meedenken?

Ongelezen bericht door Maeve »

Daar heeft Nilo last van, enorme stress :ugh:

Even een samenvatting: hij heeft de auto nooit heel leuk gevonden, maar maakte er nooit een probleem van. Als hij er eenmaal in zat was het prima, geen tekenen van stress, ook niet op lange afstanden. Maar hij sprong er niet direct in van enthousiasme zeg maar, zoals Coda wel doet.

Nu hebben we vorige maand een aanrijding gehad terwijl ik de honden bij me had :ugh: Heel lullig, buiten mijn schuld om maar we zijn er alle drie goed vanaf gekomen en hebben best geluk gehad. Het eerste wat ik heb gedaan is de honden gecheckt maar die hadden niks. Ze zaten op de achterbank en de klap leek daar ook minder dan bij mij voor, we werden linksvoor geraakt. Daarna heb ik ze in de auto gelaten terwijl de hele papierhandel moesten afhandelen, wat enige uren heeft geduurd.

Toen hadden we een paar weken geen auto meer want die was total-loss verklaard..Sinds een weekje hebben we weer een auto en nu merk ik dat Nilo toch enorm geschrokken is. Het begon al met nog meer weerstand om de auto in te gaan. Eenmaal in de auto was er nu ook stress die ook niet minder werd na een paar minuten. Hijgen, trillen, rode ogen, hij is heel beweeglijk en kan zijn plek maar niet vinden. Die stress lijkt alleen maar erger te worden en vandaag heb ik hem naar huis gebracht voor we de straat uit waren gereden omdat hij in z'n paniek naar voren sprong en toen onder mijn benen :80: :ugh:

Ik baal hier enorm van want hij zal toch in de auto moeten als we willen wandelen, trainen etc. Als hij geen lange afstanden trekt voor shows bijvoorbeeld accepteer ik dat, maar zonder auto komen we hier niet bij het bos waar we dagelijks lopen bijvoorbeeld. Daar kan hij lekker anderhalf uur loslopen en spelen, dat kan hier niet op loopafstand.

Ik heb al gedacht al een bench maar een stoffen bench maakt hij absoluut kapot op zo'n moment. Een stalen bench heb ik ook maar die past waarschijnlijk niet in de auto (Suzuki Swift). Ik zit nu te denken aan Bach Rescue druppels maarja, en dan?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Stress in de auto, willen jullie meedenken?

Ongelezen bericht door M@scha »

jee lastig... de lange weg is heel langzaam opnieuw introduceren. de "snelle" maar niet fijne weg is de tank volgooien en net zolang rijden tot hij doorheeft dat hij niet doodgaat en dan pas belonen. maar dat is geen leuke manier
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Wat vervelend om te horen.

Wat je zou kunnen proberen is gewoon oefenen in je nieuwe auto als de auto stilstaat, en hij niet mee hoeft te rijden.
En zo langzaam weer opbouwen. wat misschien heel veel geduld en tijd zal gaan kosten.

Geef nilo maar dikke knuffel namens mij :)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan hem ook niet garanderen dat we niet dood gaan als hij onder m'n benen duikt terwijl ik aan het rijden ben :mrgreen: En geloof me, die krijg je echt niet weggeduwd met nog één hand aan het stuur :schrik: Nee, de lange weg it is. Maar ik twijfel een beetje waar uberhaupt te beginnen. Hij pakt al geen voerbeloning aan als hij maar denkt dat we in de auto gaan :hmmm:
Marco88
Zeer actief

Maeve schreef:Ik kan hem ook niet garanderen dat we niet dood gaan als hij onder m'n benen duikt terwijl ik aan het rijden ben :mrgreen: En geloof me, die krijg je echt niet weggeduwd met nog één hand aan het stuur :schrik: Nee, de lange weg it is. Maar ik twijfel een beetje waar uberhaupt te beginnen. Hij pakt al geen voerbeloning aan als hij maar denkt dat we in de auto gaan :hmmm:
Ja dat is idd gevaarlijk , maar daar heb ik een makkelijke oplossing voor
Afbeelding

uiteinde van deze riem click je vast waar normaal gesproken je autoriem in vast clickt
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Oh dat is wel handig! Waar heb je die gekocht? En is het een beetje sterk? Nilo wel namelijk :schrik: :mrgreen:
Marco88
Zeer actief

Ik heb hem overgenomen van iemand, geen idee waar die gekocht is.
En ja die riem is beresterk.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Marco88 schreef:Ik heb hem overgenomen van iemand, geen idee waar die gekocht is.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... dels/20672
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik zou om te beginnen maken dat hij niet naar voren kán (en inderdaad, waarschijnlijk toch het liefste in een bench voor zijn eigen rust) en verder zou ik er me bij neerleggen dat dit niet meer goedkomt gezien het voordien al niet goed was.

gewoon de dagelijkse routine qua autorijden weer oppakken dus en zo gewoon mogelijk doen.
Nouja, dat het voorheen niet goed was is een groot woord hoor. Hij was met in de auto springen niet zo enthousiast als hij met al het andere is :mrgreen: Maar hij ging wel en dan was het geen probleem meer. Zo is hij zelfs mee geweest naar o.a. Oostenrijk zonder problemen. Als pup ook nooit wagenziek geweest o.i.d. Alleen doordat hij er nooit zo'n liefhebber van was is hij het nu helemaal zat denk ik. Coda heeft die aanrijding ook meegemaakt maar die springt nog even enthousiast in de auto als voorheen, maar die was er altijd al enthousiaster in.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

runninggirl schreef:
Marco88 schreef:Ik heb hem overgenomen van iemand, geen idee waar die gekocht is.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... dels/20672
Thanks! :ok: Die ga ik sowieso maar bestellen voor hem.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Dat riem stukje hem ik ook, heel handig!

Vervelend verder hoor. Ik denk ook: lekker in de auto gaan zitten terwijl de auto stil staat. Wat lekkers geven wanneer hij rustig is. En dit regelmatig herhalen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Daar heb je wel gelijk in denk ik, hij zal het nooit echt leuk vinden. Hoeft ook niet, maar zo gestressd als hij nu is, is het gewoon sneu om hem überhaupt mee te nemen en daardoor mist hij nogal wat. Zoals gewoon lekker los rennen dus, en trainen. Dat vind ik dan ook weer zoiets. En hij wéét dat vrijwel altijd als we met de auto weg gaan, dat of naar training is, of naar het bos. We hebben met deze auto nog geen vervelende uitjes gemaakt zeg maar.

Voorheen leek hij het juist fijn te vinden om zelf te kunnen bepalen waar hij kan liggen/zitten, een bench maakte het autorijden nog stommer :mrgreen: Maar ik ga die gordels bestellen, dat is misschien wel een goede oplossing waarbij hij zich niet meteen opgesloten voelt ofzo.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Jeetje wat jammer zeg, dat hij daar toch een 'klap' van heeft gekregen :ugh:

Ik zou hem inderdaad vast zetten :ok: wel met een tuig hé ;) Geef hem maar een dikke knuffel van de kaasmevrouw :W:
Afbeelding
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Wij hebben zo'n speciaal autotuig voor Loki (wij hebben die van Trixie http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... dels/19968 ), dat is iets wat ik je aanraad ipv alleen zo'n riem wat je aan de halsband vastklikt. Dat lijkt mij namelijk in gevallen van een (volgende *afklop*) aanrijding dan ook een stuk veiliger.

Ik weet natuurlijk niet hoe Coda en Nilo voorheen in de auto zaten met tuig of alleen met halsband?
Afbeelding
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:Jeetje wat jammer zeg, dat hij daar toch een 'klap' van heeft gekregen :ugh:

Ik zou hem inderdaad vast zetten :ok: wel met een tuig hé ;) Geef hem maar een dikke knuffel van de kaasmevrouw :W:
Alleen vanwege die kaasmevrouw zou hij alweer gewoon in de auto moeten stappen toch? :mrgreen:

Ze hebben Hurtta tuigen dus daar ga ik die gordels aan vast maken, dat lijkt me wel veilig.
Voorheen hadden ze allebei een jachtlijntje om :engel:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Maeve schreef:Ik kan hem ook niet garanderen dat we niet dood gaan als hij onder m'n benen duikt terwijl ik aan het rijden ben :mrgreen: En geloof me, die krijg je echt niet weggeduwd met nog één hand aan het stuur :schrik: Nee, de lange weg it is. Maar ik twijfel een beetje waar uberhaupt te beginnen. Hij pakt al geen voerbeloning aan als hij maar denkt dat we in de auto gaan :hmmm:
Beginnen op de afstand waar hij nog wél geïnteresseerd is in voerbeloning (met of zonder clicker). Langzaam dichterbij :ok: .
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik zou om te beginnenzijn eten geven in de auto. Eten op, uit de auto. Tot hij er normaal in gaat. Dan de auo starten voordat hij erin moet en het zo uit gaan bouwen.

Normaal gesproken ben ik absoluut van de "niet zeiken, gewoon doen" methode, maar als hij totaal over de rooie gaat vind ik dat niet zo aardig.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Maeve schreef:
Inge O schreef:ik zou om te beginnen maken dat hij niet naar voren kán (en inderdaad, waarschijnlijk toch het liefste in een bench voor zijn eigen rust) en verder zou ik er me bij neerleggen dat dit niet meer goedkomt gezien het voordien al niet goed was.

gewoon de dagelijkse routine qua autorijden weer oppakken dus en zo gewoon mogelijk doen.
Nouja, dat het voorheen niet goed was is een groot woord hoor. Hij was met in de auto springen niet zo enthousiast als hij met al het andere is :mrgreen: Maar hij ging wel en dan was het geen probleem meer. Zo is hij zelfs mee geweest naar o.a. Oostenrijk zonder problemen. Als pup ook nooit wagenziek geweest o.i.d. Alleen doordat hij er nooit zo'n liefhebber van was is hij het nu helemaal zat denk ik. Coda heeft die aanrijding ook meegemaakt maar die springt nog even enthousiast in de auto als voorheen, maar die was er altijd al enthousiaster in.
ik bedoelde ook dat hij het voorheen niet leuk vond, niet dat hij er een rolberoerte in kreeg of zo :mrgreen: .

ik heb er hier ook een paar die het niet leuk vinden en daar kan denk ik geen training tegenop : ze vonden het niet leuk, ze vinden het niet leuk en ze zullen het nooit leuk vinden :U: :mrgreen: .

ik denk dat het voor nilo al een groot verschil zou maken als hij vast zit of in de bench, al dat druk gewriemel wakkert zijn angst alleen maar aan.
Dat denk ik ook :ok:
Rana was aanvankelijk bepaald niet blij in de auto.
Daarna is het een tijd goed gedaan.
Na een bijnabotsing waarbij er een hondenrek op haar gevallen is wilde ze beslist de auto niet meer in.
Koekjes waren dus ook niet geschikt als hulp want die at ze niet meer.
Ik heb haar er gewoon (voorpoten er in en de kont er achteraan duwen) ingezet en er verder totaal geen woorden aan vuilgemaakt.
Na twee maanden sprong ze er zelf, met frisse tegenzin, weer in.
Leuk heeft ze het nooit meer gevonden.
De uitjes waren leuk genoeg om die auto voor lief te nemen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

nathalie schreef: Normaal gesproken ben ik absoluut van de "niet zeiken, gewoon doen" methode, maar als hij totaal over de rooie gaat vind ik dat niet zo aardig.
Dat had ik ook geprobeerd want dat werkt inderdaad vaak wel als ze gewoon wat zeikerig doen :wink: Maar dit is echt angst en ik kan het hem ook niet helemaal kwalijk nemen natuurlijk..

Dat in de auto voeren is ook wel een idee :ok: Hoewel misschien niet z'n KVV :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Geef wat bach rescue (Of die dappspray in de auto spuiten)?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Maeve schreef:
Elmo/maureen schreef:Jeetje wat jammer zeg, dat hij daar toch een 'klap' van heeft gekregen :ugh:

Alleen vanwege die kaasmevrouw zou hij alweer gewoon in de auto moeten stappen toch? :mrgreen:

Ze hebben Hurtta tuigen dus daar ga ik die gordels aan vast maken, dat lijkt me wel veilig.
Voorheen hadden ze allebei een jachtlijntje om :engel:
Vind ik wel, als je dichterbij had gewoond was ik je wel even komen helpen :ok: Anders probeer je het eens met kaas (oude)
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik gebruik dat riempje voor mijn rottweiler dus wel sterk genoeg.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou wel hierop gaan trainen en hem in de tussentijd gewoon vast zetten in de auto en eventueel zelf erin zetten als dat nodig is.

Bij Mila (had altijd een hekel aan de auto, van pups af aan, en ook veel stress in de auto) heeft het het allerbest geholpen om het naar de auto toe lopen en erin springen leuk te maken. Dat heb ik heel langzaam opgebouwd met de clicker, vanaf de afstand waarop ze nog geen tegenzin vertoonde (in het begin was dat al als we enigszins richting auto liepen, op zeker 7 meter afstand) en alleen al kijken richting auto was een click, daarna een stapje richting de auto doen, zo steeds verder tot het touchen van de auto. Ik oefende dit een paar keer per dag in heel korte sessies van een paar minuten. Bij een grote sprong voorwaarts (een paar stappen richting auto) was het jackpot, einde oefening en lekker spelen.

Toen het naar de auto toe lopen eenmaal probleemloos ging, heb ik heel veel spelletjes met haar gedaan rondom de auto. Op den duur met de deuren open, en dan als spelletje samen eromheen rennen, erin springen en er weer uit, een balletje door de geopende deuren van de auto heen gooien, etc. (tot groot vermaak van de buren). Toen het naar de auto toe lopen en het erin springen geen stress meer opleverde, was de stress met het autorijden zelf ook achter de rug.

Natuurlijk moest ze in deze periode van trainen ook gewoon wel eens mee met de auto. Dan pakte ik haar op en zette haar erin. Pas op het moment dat ze zelf zonder enig probleem in de auto sprong, stopte ik met dat optillen.
Mila zal de auto ook nooit echt leuk gaan vinden, maar ze heeft nu in ieder geval geen stress meer, en daar ben ik al heel blij mee. Heel soms heeft ze een kleine terugval, als ze iets minder lekker in haar vel zit (bijvoorbeeld met de vuurwerkstress rond oud & nieuw). Dan pak ik de training weer even op en is het na een paar oefensessies weer oké.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inge O schreef:en toch geeft dit ook niet altijd resultaat vrees ik. sette heeft altijd al een hekel gehad aan de auto - of nee, nog gekker : als jonge hond was autorijden totaal probleemloos maar heel stilaan kroop de stress er toch in (er was dus niks specifieks gebeurd).
Nee, ik denk niet dat er één methode is die voor alle honden werkt (jammer genoeg ;-) ).
Maar op de één of andere manier heeft dit bij Mila goed gewerkt, dus misschien heeft TS er wat aan.
Wat bij Mila bijvoorbeeld niet hielp, was eten geven in de auto (2 weken gedaan, stress bleef hetzelfde), en dat werkt voor andere honden juist wel weer goed.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb een Atlas car 100, in de auto met tussenschot waar beide honden dus apart in zitten. Deze heeft schuifdeurtjes dus past denk ik wel in een kleine auto.
Voor Peer een uitkomst, hij vond autorijden leuk, maar niet als ik er iets bij wegliep, gilde alles bij elkaar.
Sinds de bench niet meer.

Ik heb het gecombineerd met Adaptil halsband, bij hem heeft het echt top gewerkt tegen zijn nerveuze gedrag op sommige momenten.
Misschien is het een idee om hem te ondersteunen met een adaptil halsband of een spray die je in de auto gebruikt of de pillen. Goede resultaten gezien.
En dan inderdaad de langzamere aanpak, leuk maken en kleine stapjes.
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:
ranetje schreef:Geef wat bach rescue (Of die dappspray in de auto spuiten)?
Star of Bethlehem of Rock Rose zou ik beter vinden.
:ok:
Afbeelding
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

en wat ook kan helpen is toch een anti statische strip onder de auto doen. Wij hebben ook honden die auto rijden niet leuk vinden en dat wordt erger wanneer we een andere auto krijgen en we hebben die strip er nog niet onder. (het niet leuk vinden zal er niet inene daardoor leuk worden, maar de angst misschien wel minder)
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
ranetje schreef:Geef wat bach rescue (Of die dappspray in de auto spuiten)?
Star of Bethlehem of Rock Rose zou ik beter vinden.
Ff gegoogled want ik had er nog nooit van gehoord, maar dat klinkt inderdaad nog beter! Ga ik ook even naar kijken :ok:

De gordels had ik besteld maar Post NL vond het wel kunnen om het adres op het pakketje te wijzigen :scratch: Bij de track&trace stond een heel ander huisnummer terwijl het bij de Zooplus bevestiging wel goed staat. Die heeft nog ff vertraging dus..Voor nu oefen ik nog met koekjes uitdelen als we bij de auto staan (op paar meter afstand) maar hij is nog niet overtuigd..
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nou, we zijn een paar weken verder en er zit gelukkig wel wat vooruitgang in. Ik heb de gordel op z'n allerkleinst gezet want anders lag Nilo alsnog ondersteboven op de voorstoel :Q: Maar nu kan hij niets anders dan op de achterbank blijven. Het in de auto springen is nog wel een waar drama, hij blijft enorm protesteren. Meestal til ik hem er maar in, klik het tuig vast en klap dan zo snel mogelijk de voorstoel naar achter. Zo krijgt hij niet teveel kans om te stressen en dat lijkt te werken. De eerste minuten is hij nog wel erg gespannen maar onderweg wordt dit gelukkig wel minder. Eenmaal op de plaats van bestemming wil hij als een malle de auto uit maar weet inmiddels dat hij toch niet kan springen, dus hij wacht netjes waarna hij een koekje krijgt voor het braaf wachten :wink:

Vorig weekend zijn we naar Bussloo gereden, 45 minuten enkele reis. Toen merkte ik gelukkig inderdaad dat de stress na een paar minuten minder wordt en hij zich er bij neerlegt. Dat is toch wel een hele opluchting, ik dacht even dat we dit nooit meer zouden bereiken :schrik:
Marco88
Zeer actief

Wat fijn dat je al iets vooruitgang geboekt het meave.
Hij zal wel nooit een fan worden van de auto, maar dat hoeft ook niet, zolang hij maar niet meer in paniek raakt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”