Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Commentaar

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Commentaar

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Apple dus :mrgreen:

Ze heeft sinds Borus er is nogal regelmatig 'commentaar'
Het gebeurd eigenlijk al op het moment dat ik mijn stem iets meer verhef, en dat hoeft dan niet eens naar haar gericht te zijn,
Als ik bijvoorbeeld Borus met een 'boze stem' op z'n plekje stuur als hij bijvoorbeeld geluiden hoort en daarop reageert, dan rent ze ook al brommend/grommend naar haar plek toe. Nou vind ik een beetje commentaar niet erg, maar haar hele houding op dat moment in haar mand bevalt me dan niet zo (ze verstijfd dan ook, als ik dichterbij kom ook lip optrekken). Ook 's avonds als ik naar bed ga, dan leg ik de honden in een aparte kamer.
Daar heeft Borus zijn bench en Apple haar mand. Ik stuur Apple dan eerst naar haar mand, en dan Borus naar zijn bench. (als ik het andersom doe wil ze nog wel eens lelijk doen naar Borus toe)
Als ik dan Borus in zijn bench heb en hem nog even een aai over z'n bol geef, dan staat ze alweer naast me. En aangezien bij mij 'op de plaats' ook echt met vier pootjes op haar kleedje betekend, stuur ik haar weer terug, waarop ze dus weer 'boos' wordt.
Ze is ook nooit bezitterig geweest over ligplekken of botjes naar mij toe.

Kijk Apple is natuurlijk wel een pittig hondje met herdertrekjes, ze heeft er dus wel een dagtaakje aan om ipv mij alleen, nu ook Borus in de smiezen te houden. En dat ze af en toe haar grenzen opzoekt of wat gepruttel is ben ik ook wel gewend, maar dat ze echt op zo'n manier reageert is me vreemd. Mensen die dit herkennen? En zo ja, hoe kan je op zo'n moment het beste handelen?
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Commentaar

Ongelezen bericht door billy »

Herkenbaar :wink: Madam kadetje lijkt wel losgeslagen, ze waakt opeens als een gek en als ik er wat van zeg kom ze aan van had je wat :80: van de week beet ze naar mijn pet die ik wilde opzetten en dus bijna in mijn hoofd, vloog naar de hond van de buren, nou ja hier gaan we weer beginnen met rust, weer wachten met alles tot Madam rustig is dat werkt hier het beste ,dan luistert ze ook, de touwtjes laten vieren gaat niet altijd goed en ik hoor Baco alweer zuchten, dat gaat lang duren voor we weer buiten staan :mrgreen:
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik herken het niet, maar ik geloof dat ik gewoon door zou gaan zoals jij doet. Rustig terug brengen naar wat ze van je moest doen en het gepruttel negeren. Als ze feller zou worden zou ik het misschien anders doen, maar voor nu denk ik dat je het prima aan pakt. Maar goed, ik ken het dan ook niet, dus het is niet gebaseerd op ervaringen in de praktijk.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hangt er gewoon helemaal vanaf of het wat betekent of niet. Als ze naast pruttelen ook slecht gaat luisteren zou ik de touwtjes aantrekken. Pruttelt ze alleen wat tegen dan zou ik me er niet druk om maken. Nu moet ik wel zeggen dat ik lip optrekken naar jou en verstijven niet zo heel leuk vind klinken. Denk je dat ze kan bijten? Want dat zou logischer wijs wel de volgende stap moeten zijn gezien de gedragingen die ze toont.

Cleo kon ook pruttelen. Dat was betekenisloos. Zij zou nooit bijten. Ook zou ze nooit haar lip optrekken en verstijven. Zij gromde even als ze van de bank moest bv. Dan deed ze het eerst niet en als je dan je vinger of teen in haar zij of rug porde dan deed ze RRrrrrrrrrr......en stond op en liep weg. Prima, ze ging haar gang maar. Maar wel alleen omdat ik absoluut zeker was dat het een uitting van onvrede was en geen signaal naar mij dat ik op moest passen. Snap je wat ik bedoel? Is Apple dan gewoon niet blij met de situatie of is ze jou iets aan het uitleggen? Vermoedt je het laatste dan moet je wel echt iets doen. Wat precies hangt nogal van de hond en de ernst van de situatie af. Cleo was totaal niet bezig met ons te bedreigen maar dus echt alleen met het uiten van ongenoegen. Dat mocht ze van mij doen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Hangt er gewoon helemaal vanaf of het wat betekent of niet. Als ze naast pruttelen ook slecht gaat luisteren zou ik de touwtjes aantrekken. Pruttelt ze alleen wat tegen dan zou ik me er niet druk om maken. Nu moet ik wel zeggen dat ik lip optrekken naar jou en verstijven niet zo heel leuk vind klinken. Denk je dat ze kan bijten? Want dat zou logischer wijs wel de volgende stap moeten zijn gezien de gedragingen die ze toont.

Nee, ik heb ook twee van die moppers. Pjotr moet gewoon even het laatste woord hebben, gaat pruttelend op z'n plaats en gaat met een hele zielige zucht liggen. Niko schiet grauwend met open mond (heel indrukwekkend haha not) achter z'n hek en om daar een paar minuten te liggen chagrijnen.
Maar serieus is het niet, gewoon even commentaar leveren :U:
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Corgidames zijn regelteven. Bemoeien zich graag óveral tegenaan. Ze nemen de ruimte die ze krijgen.
Luna was ook zo in haar jonge jaren. Helaas was er maar weinig grijs gebied voor haar. Hou inderdaad zoveel mogelijk zwart-wit dan weet ze waar ze aan toe is.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dumas is ook zo'n hondje wat enorm kan verstijven. Soms vraag ik me wel eens af of hij niet beter op zijn plek is bij iemand zonder andere honden. Dumas trekt geen lip op en zal ook nooit bijten. Maar brommen en verstijven doet ie wel ja. Ik negeer het gewoon, weet verder toch niet wat ik er mee moet en de aanleiding is nooit hetzelfde hier.
Brindlecardi
Zeer actief

laeken schreef:Hangt er gewoon helemaal vanaf of het wat betekent of niet. Als ze naast pruttelen ook slecht gaat luisteren zou ik de touwtjes aantrekken. Pruttelt ze alleen wat tegen dan zou ik me er niet druk om maken. Nu moet ik wel zeggen dat ik lip optrekken naar jou en verstijven niet zo heel leuk vind klinken. Denk je dat ze kan bijten? Want dat zou logischer wijs wel de volgende stap moeten zijn gezien de gedragingen die ze toont.

Cleo kon ook pruttelen. Dat was betekenisloos. Zij zou nooit bijten. Ook zou ze nooit haar lip optrekken en verstijven. Zij gromde even als ze van de bank moest bv. Dan deed ze het eerst niet en als je dan je vinger of teen in haar zij of rug porde dan deed ze RRrrrrrrrrr......en stond op en liep weg. Prima, ze ging haar gang maar. Maar wel alleen omdat ik absoluut zeker was dat het een uitting van onvrede was en geen signaal naar mij dat ik op moest passen. Snap je wat ik bedoel? Is Apple dan gewoon niet blij met de situatie of is ze jou iets aan het uitleggen? Vermoedt je het laatste dan moet je wel echt iets doen. Wat precies hangt nogal van de hond en de ernst van de situatie af. Cleo was totaal niet bezig met ons te bedreigen maar dus echt alleen met het uiten van ongenoegen. Dat mocht ze van mij doen.
Nou dat weet ik niet, al denk ik dat als ze echt gericht had willen bijten ze het wel al had gedaan.
Kijk ze moppert ook wel eens als ik wat van haar vraag, maar voor mij persoonlijk gaat dat lip optrekken en verstijven een stapje te ver.
Ik heb haar daarom ook al twee keer buiten gezet om af te koelen. Misschien een hele menselijke aktie hoor, en na 5 minuten mag ze weer naar binnen en proberen we het gewoon opnieuw, dan gaat het ook gewoon weer normaal.

Ik weet alleen niet in welk opzicht ik de touwtjes zou hebben laten vieren, ik pieker me suf, maar kan niet echt wat bedenken.
Ik vind mezelf juist altijd een beetje een streng 'zeikwijf' :mrgreen:
Zou ze zich misschien onbewust gesterkt voelen door Borus? Daarvoor vertoonde ze dit gedrag namelijk niet.
Ik weet wel dat Borus vrij bezitterig is qua eten, en Apple is dat tov andere honden ook wel, en daar hebben ze onderling ook wel een aantal keer flink ruzie om gehad (en dan is Apple haar gedrag ook zo als ik ze op hun plaats zet) Alleen dan kan ik het net wat beter verklaren omdat ze dan vol met adrenaline zit van de aanvaring.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Hai hai,

Als ik het goed begrepen heb, is Borus een opvanghondje dat nog niet lang bij je is ?
Hoe lang is hij er al ? Onderneem je ook nog dingen alleen met Apple ?
Als ik bijvoorbeeld Borus met een 'boze stem' op z'n plekje stuur als hij bijvoorbeeld geluiden hoort en daarop reageert, dan rent ze ook al brommend/grommend naar haar plek toe.
Kan het zijn dat Apple de "boze stem" misschien niet zo fijn vindt ? Voor haar komt het over dat je boos op haar bent en ze heeft niets mis gedaan, ten onrechte gestraft. Zeker voor een herder is dit niet aangenaam (heb er hier ook zo eentje rond lopen).

Wat wij altijd doen, als er een herplaatser komt, is de eerste tijd niet te veel eisen stellen aan de herplaatser. Voor de honden die er al waren, niet te veel van hun "schema" afwijken, of juist meer op het "schema" terug komen. Even wat strikter de regelmaat erin brengen. Soms ook weer juist alleen met de hond (Apple) die al langer bij je is, iets leuks ondernemen. In het begin geven we ze altijd apart eten, totdat er echt rust in de keet is. Als je dit toepast, komt er ook geen rivaliteit bij kijken. En volgens mij speelt dit (die rivaliteit) een beetje bij Apple.
Groetjes Charlie

Afbeelding
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

dit zou heel goed kunnen komen, door de energie van Borus. hij is erg alert en gaat van 0 naar 5 bij geluiden. Apple is een regelteef die zich ermee wilt bemoeien, maar jij bent de baas die dit regelt.. twee kapiteins op een schip dus :engel: Borus is haar speeltje en daar moet je vanaf blijven :pffff:
Als Browny en Yuki aan het stoeien zijn en Yuki draaft door waardoor ze te ver gaat volgens Browny, dan corrigeert hij haar.. maar dan komt Chiko uit zijn mand om zich er even mee te bemoeien, want er worden klappen uitgedeeld en hij moet als herder de boel regelen.. hij loopt er dan ook alleen maar een beetje mopperend op afstand omheen, zonder wat te doen. maar als ze hem op dat moment omver lopen dan wordt de brom een kleine snauw. Browny kalmeert hem dan met een blik en Chiko druipt af en kruipt weer in zijn mand, maar houd het spul nog wel in de gaten :engel:

om te voorkomen dat de verkeerde hond zich gecorrigeerd voelt, gebruikt ik hier verschillende correcties. Chiko is ook zo gevoelig alleen die duikt op een duidelijke Foei al in elkaar alsof hij wordt gemept. dus voor Yuki en de andere gebruik ik ''uhh!'' ipv ''Foei''.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Charlie schreef:Hai hai,

Als ik het goed begrepen heb, is Borus een opvanghondje dat nog niet lang bij je is ?
Hoe lang is hij er al ? Onderneem je ook nog dingen alleen met Apple ?
Als ik bijvoorbeeld Borus met een 'boze stem' op z'n plekje stuur als hij bijvoorbeeld geluiden hoort en daarop reageert, dan rent ze ook al brommend/grommend naar haar plek toe.
Kan het zijn dat Apple de "boze stem" misschien niet zo fijn vindt ? Voor haar komt het over dat je boos op haar bent en ze heeft niets mis gedaan, ten onrechte gestraft. Zeker voor een herder is dit niet aangenaam (heb er hier ook zo eentje rond lopen).

Wat wij altijd doen, als er een herplaatser komt, is de eerste tijd niet te veel eisen stellen aan de herplaatser. Voor de honden die er al waren, niet te veel van hun "schema" afwijken, of juist meer op het "schema" terug komen. Even wat strikter de regelmaat erin brengen. Soms ook weer juist alleen met de hond (Apple) die al langer bij je is, iets leuks ondernemen. In het begin geven we ze altijd apart eten, totdat er echt rust in de keet is. Als je dit toepast, komt er ook geen rivaliteit bij kijken. En volgens mij speelt dit (die rivaliteit) een beetje bij Apple.
Klopt! Borus is hier nu bijna 2 maanden.
Nee ik onderneem eigenlijk geen dingen alleen met Apple. Heb ik eigenlijk niet zo over nagedacht, ze zijn zo dol met elkaar :Q:
Ik weet niet of Apple echt zo gevoelig is voor de 'boze' stem, het is best een pittig en eigenwijs hondje soms, en dan verhef ik ook wel eens mijn stem, heb daar nooit eerder iets in gemerkt dat het extreem veel effect op haar heeft.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig schema heb. De ene dag gaan ze om 7uur 's morgens mee uit, en de andere dag om 10 uur. Idem eigenlijk voor alle middag en avondrondjes. Borus is daar wel in meegegaan, op dat vlak heb ik ook niet zoveel problemen ondervonden. Ik vind het wel een goed idee om ook even wat 'Apple-tijd' vrij te maken. Ik merk namelijk wel dat ze heel erg met hem bezig is.
Misschien wel iets teveel.
Brindlecardi
Zeer actief

Browny schreef:dit zou heel goed kunnen komen, door de energie van Borus. hij is erg alert en gaat van 0 naar 5 bij geluiden. Apple is een regelteef die zich ermee wilt bemoeien, maar jij bent de baas die dit regelt.. twee kapiteins op een schip dus :engel: Borus is haar speeltje en daar moet je vanaf blijven :pffff:
Als Browny en Yuki aan het stoeien zijn en Yuki draaft door waardoor ze te ver gaat volgens Browny, dan corrigeert hij haar.. maar dan komt Chiko uit zijn mand om zich er even mee te bemoeien, want er worden klappen uitgedeeld en hij moet als herder de boel regelen.. hij loopt er dan ook alleen maar een beetje mopperend op afstand omheen, zonder wat te doen. maar als ze hem op dat moment omver lopen dan wordt de brom een kleine snauw. Browny kalmeert hem dan met een blik en Chiko druipt af en kruipt weer in zijn mand, maar houd het spul nog wel in de gaten :engel:

om te voorkomen dat de verkeerde hond zich gecorrigeerd voelt, gebruikt ik hier verschillende correcties. Chiko is ook zo gevoelig alleen die duikt op een duidelijke Foei al in elkaar alsof hij wordt gemept. dus voor Yuki en de andere gebruik ik ''uhh!'' ipv ''Foei''.
Dat klinkt inderdaad als Borus :mrgreen: Misschien dat omdat ze het zo in de gaten wil houden, ze zich zelf ook tot dat alerte niveau gaat verhogen soms, waardoor ze eigenlijk gefrustreerd raakt.
Het lijkt wel alsof ze als een soort moedertje moet letten op wat hij doet, maar tegelijkertijd ook wel meedoet met alle gekkigheid en het gedol. (af en toe denk ik echt dat ze niet spoort :Q: )

Blijft wel dat ik het gedrag eigenlijk niet wil tolereren naar mij toe, ik wil het in ieder geval niet dusdanig laten escaleren dat de volgende stap wel bijten word, ook al zou ze het dan doen in 'opgefokte' situatie. Niet dat ik zelf bang ben om gebeten te worden, maar meer omdat ik niet wil dat ze leert dat dit een manier is om zich te weren tegen een correctie met de stem.

Is het buiten zetten dan een 'verantwoordelijke' optie? (dat wat ik tot nu toe eigenlijk heb gedaan)
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

Apple schreef:
Browny schreef:dit zou heel goed kunnen komen, door de energie van Borus. hij is erg alert en gaat van 0 naar 5 bij geluiden. Apple is een regelteef die zich ermee wilt bemoeien, maar jij bent de baas die dit regelt.. twee kapiteins op een schip dus :engel: Borus is haar speeltje en daar moet je vanaf blijven :pffff:

Dat klinkt inderdaad als Borus :mrgreen: Misschien dat omdat ze het zo in de gaten wil houden, ze zich zelf ook tot dat alerte niveau gaat verhogen soms, waardoor ze eigenlijk gefrustreerd raakt.
Het lijkt wel alsof ze als een soort moedertje moet letten op wat hij doet, maar tegelijkertijd ook wel meedoet met alle gekkigheid en het gedol. (af en toe denk ik echt dat ze niet spoort :Q: )

Blijft wel dat ik het gedrag eigenlijk niet wil tolereren naar mij toe, ik wil het in ieder geval niet dusdanig laten escaleren dat de volgende stap wel bijten word, ook al zou ze het dan doen in 'opgefokte' situatie. Niet dat ik zelf bang ben om gebeten te worden, maar meer omdat ik niet wil dat ze leert dat dit een manier is om zich te weren tegen een correctie met de stem.

Is het buiten zetten dan een 'verantwoordelijke' optie? (dat wat ik tot nu toe eigenlijk heb gedaan)
het zijn ook wel twee baasjes bij elkaar he :F:
Maar het mooiste is als jet het gedrag voor kan zijn, of eerder kan ingrijpen. dus zodra je aan haar houding merkt, dat ze zich ermee gaat bemoeien of zich tegen je keert, dan zet je haar op haar plaats door naar de mand te sturen of af te koelen. als het al gebeurd is, dan wordt ze wel uit de situatie gehaald en komt ze anders binnen na haar 'afkoel periode' :engel: maar zal het niet laten om de volgende keer weer te doen, helemaal niet bij een hond dat al niet snel onder de indruk is.
ik tolereer sowieso geen bemoei van de andere honden, als ik met een hond bezig ben of deze corrigeer.. onderling mogen ze zich met elkaar bemoeien, omdat ze dit netjes oplossen of kalmerende signalen geven. maar als ik er 1 corrigeer, blijven de andere uit de buurt :pffff:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Zoals verwacht, is Apple sinds Borus zijn gouden mandje heeft gevonden, gewoon weer haar normale zelf.
Geen gefrustreerd gedrag zoals bovenstaand. Dus, vrouwtje is nu wel weer blij dat Apple gewoon weer enigst hondje is. :mrgreen:
En zo gaandeweg kom je er steeds beter achter wat voor een karakter Apple zou aanvullen, maar een tweede zit er in de nabije toekomst toch zeker nog niet in.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”