Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Clickertraining met oudere hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

IIris
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Border Collie
Aantal honden: 1

Clickertraining met oudere hond

Ongelezen bericht door IIris »

Hallo!

Ik heb geen idee of het hier goed staat, maar ik zou graag wat informatie willen over clickertraining. Kelly is 12 jaar oud, maar toch zit ik er aan te denken om nu nog te gaan trainen met een clicker. Het lijkt mij gewoon handiger met het aanleren van trucjes en dergelijke. Kelly is erg slim en heeft snel dingen door, dus ik denk niet dat dit problemen gaat geven. Of denken jullie hier anders over?
Kelly heeft het gewoon nodig om nieuwe dingen te leren, je ziet gewoon dat ze er van geniet. En natuurlijk vind ik het ook erg leuk om met Kelly te oefenen en vervolgens aan mijn ouders te laten zien welke trucjes Kelly nu ook weer kan! :wink:

Op internet heb ik er al veel over gelezen en filmpjes bekeken, maar omdat ik totaal geen ervaring heb met de clicker zou ik ook graag een boek over clickertraining aan willen schaffen. Weten jullie een fijn boek met goede uitleg over clickertraining en eventuele trucjes?

En natuurlijk ook niet onbelangrijk: Wat zijn jullie ervaringen met de clicker? Vinden jij en jouw hond dit fijn of heb je liever de vroegere methode zonder clicker? En waarom?

Alvast bedankt! :ok:

Iris
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Re: Clickertraining met oudere hond

Ongelezen bericht door Marco88 »

Veel honden vinden het geweldig om met het baasje samen dingen te doen.
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Doen! Wij zijn vorig jaar begonnen met onze twee honden van toen 2 en 7 jaar oud, ging prima. Ik vind het een hele leuke plezierige manier om samen met je hond bezig te zijn. daarvoor deze we het eigen ook, niet zo zeer ivm gehoorzaamheid etc maar gewoon om iets samen te doen.
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

Tara schreef:Ik zeg: doen! Hersenactiviteit is hartstikke goed, zeker voor oudere honden. :ok:
Zelf heb ik vooral mijn honden als jonge hond getraind met de clicker, en het is een heel goede methode om in hoog tempo dingen aan te leren. Enige voorwaarde is dat je goed kunt timen. :wink:
Fijn! Ja, dat timen heb ik ook gelezen inderdaad. Daar ga ik gewoon eerst mee oefenen voordat ik met Kelly begin te trainen. Ik hoorde iets over een oefening voor je timing door een tennisbal te laten stuiteren en telkens te klikken als de tennisbal de grond raakt. Hebben jullie ook zoiets gedaan om het timen te oefenen?
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Hoi Iris,

Oude honden kunnen ook nog goed leren hoor! En als Kelly het leuk vindt, is het natuurlijk alleen maar mooi dat jij dit met haar wil gaan doen :D Misschien vind je de Trick Dog NL pagina op facebook wel leuk.

Ik heb wel wat boeken in mijn kast staan waar ook een uitleg over clickeren in staat. Alleen weet de titels zo niet uit m'n hoofd. Als je wil, kan ik later vandaag wel even kijken. Wel kun je even kijken of een boek van Mary Ray wat voor je is. Ook is er een dvd van Brigitte van Gestel in omloop met veel trucjes er op.
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

Sas schreef:Doen! Wij zijn vorig jaar begonnen met onze twee honden van toen 2 en 7 jaar oud, ging prima. Ik vind het een hele leuke plezierige manier om samen met je hond bezig te zijn. daarvoor deze we het eigen ook, niet zo zeer ivm gehoorzaamheid etc maar gewoon om iets samen te doen.
Ja, iets samen doen met je hond vind ik voor beide partijen erg leuk en gezellig, maar vooral ook leerzaam. Ook fijn om te lezen dat één van jullie honden 7 jaar was toen jullie begonnen, dat geeft mij weer wat meer hoop haha! :D
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

Hilde schreef:Hoi Iris,

Oude honden kunnen ook nog goed leren hoor! En als Kelly het leuk vindt, is het natuurlijk alleen maar mooi dat jij dit met haar wil gaan doen :D Misschien vind je de Trick Dog NL pagina op facebook wel leuk.

Ik heb wel wat boeken in mijn kast staan waar ook een uitleg over clickeren in staat. Alleen weet de titels zo niet uit m'n hoofd. Als je wil, kan ik later vandaag wel even kijken. Wel kun je even kijken of een boek van Mary Ray wat voor je is. Ook is er een dvd van Brigitte van Gestel in omloop met veel trucjes er op.
Ik zal gelijk kijken op Facebook, bedankt voor de tip!

Het zou erg fijn zijn als je de titels zou willen geven van jouw boeken! Het hoeft niet meteen vandaag hoor, kijk maar wanneer het jou uitkomt :wink: Ik zal de genoemde boeken alvast opzoeken.
Laatst gewijzigd door IIris op 12 feb 2014 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb met Nora ook nog clickertraining gedaan toen ze een jaar of 12 was :ok: Er zijn verschillende boekjes over clickertraining, die zal ik even bestellen als ik jou was. Het is een leuke methode maar je moet wel even weten waar je mee bezig bent.
Marco88
Zeer actief

Maeve schreef:Ik heb met Nora ook nog clickertraining gedaan toen ze een jaar of 12 was :ok: Er zijn verschillende boekjes over clickertraining, die zal ik even bestellen als ik jou was. Het is een leuke methode maar je moet wel even weten waar je mee bezig bent.
boekje is leuk, maar je leert het veel beter op een cursus :zweep:
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

Marco88 schreef:
Maeve schreef:Ik heb met Nora ook nog clickertraining gedaan toen ze een jaar of 12 was :ok: Er zijn verschillende boekjes over clickertraining, die zal ik even bestellen als ik jou was. Het is een leuke methode maar je moet wel even weten waar je mee bezig bent.
Goede tip! Ik zal kijken of de hondenschool bij ons in de buurt ook les geeft in clickertraining :ok:
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

IIris schreef:
Marco88 schreef:
Goede tip! Ik zal kijken of de hondenschool bij ons in de buurt ook les geeft in clickertraining :ok:
vergelijk het maar met autorijden, theorie leer je in een boekje, voor de praktijk moet je toch echt achter het stuur kruipen :zweep:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marco88 schreef:
Dan moet die cursus er wel zijn :wink: Hier in de regio niet en dan voldoet een boekje ook prima hoor. En inderdaad zelf oefenen op timing. Maar het gaat er vooral om dat je de "spelregels" begrijpt. Bijvoorbeeld dat na een click áltijd een koekje volgt. Ook als je wil afbouwen, dan bouw je dus de click af maar niet alleen de voerbeloning.
IIris
Vaste gebruiker

Tara schreef:
IIris schreef:Ik hoorde iets over een oefening voor je timing door een tennisbal te laten stuiteren en telkens te klikken als de tennisbal de grond raakt. Hebben jullie ook zoiets gedaan om het timen te oefenen?
Nee, want ik ben uiteraard een natuurtalent. :mrgreen:
Hahaha! Mag ik dan alvast iets van jouw talent lenen? :engel:
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

Tara schreef:
IIris schreef:
Tara schreef:
IIris schreef:Ik hoorde iets over een oefening voor je timing door een tennisbal te laten stuiteren en telkens te klikken als de tennisbal de grond raakt. Hebben jullie ook zoiets gedaan om het timen te oefenen?
Nee, want ik ben uiteraard een natuurtalent. :mrgreen:
Hahaha! Mag ik dan alvast iets van jouw talent lenen? :engel:
Ja hoor. *straal*
Waar woon je?
Yes! :mrgreen: Ik woon in Kampen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

clickertraining is heel leuk. en veel zijdig. je kunt freestyle clickeren, of iets aanleren zoals ''zit'', met de clicker. ik bedoel met freestyle kun je je hond ook ladekastjes laten openmaken e.d.

als ik hier de clicker pak wordt Buster nog steeds enthousiast.

het moeilijke aan clickeren is wel weten wanneer je clickt. je kan makkelijk het verkeerde aanleren.

verplaats je dus in de hond. wanneer hoort hij de click? waar beloon je hem dus voor? waarom snapt de hond het niet? doe ik wat verkeerd?

als de hond het verkeerd doet, ga dan eerst bij jezelf te rade.

en na de click komt altijd iets lekkers. dus ook als jij verkeerd clickt!!

ik vind het nog steeds een leuke manier om met je hond bezig te zijn. voor gevoelige honden (zoals onze luca, herplaatser) die bang is van het geluid, kun je de clicker in een washandje doen. dat dempt het geluid iets.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ook oude honden vinden het geweldig. Een kleine waarschuwing: zeker in het begin is het heel erg vermoeiend voor de hond. Hij gaat zijn hersens ineens op een andere manier gebruiken. 5 minuten per keer is echt genoeg!
Mijn oude hond, die proefdier was voor mijn eerste stapjes op clickergebied, vond het geweldig, ging maar door en door (ik had er geen erg in dat het zo vermoeiend was) en heeft vervolgens bijna 24 geslapen om weer bij te komen.
Veel plezier!
IIris
Vaste gebruiker

Emma schreef:clickertraining is heel leuk. en veel zijdig. je kunt freestyle clickeren, of iets aanleren zoals ''zit'', met de clicker. ik bedoel met freestyle kun je je hond ook ladekastjes laten openmaken e.d.

als ik hier de clicker pak wordt Buster nog steeds enthousiast.

het moeilijke aan clickeren is wel weten wanneer je clickt. je kan makkelijk het verkeerde aanleren.

verplaats je dus in de hond. wanneer hoort hij de click? waar beloon je hem dus voor? waarom snapt de hond het niet? doe ik wat verkeerd?

als de hond het verkeerd doet, ga dan eerst bij jezelf te rade.

en na de click komt altijd iets lekkers. dus ook als jij verkeerd clickt!!

ik vind het nog steeds een leuke manier om met je hond bezig te zijn. voor gevoelige honden (zoals onze luca, herplaatser) die bang is van het geluid, kun je de clicker in een washandje doen. dat dempt het geluid iets.
Bedankt voor de tips! :ok:
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

ZorroMax schreef:Ook oude honden vinden het geweldig. Een kleine waarschuwing: zeker in het begin is het heel erg vermoeiend voor de hond. Hij gaat zijn hersens ineens op een andere manier gebruiken. 5 minuten per keer is echt genoeg!
Mijn oude hond, die proefdier was voor mijn eerste stapjes op clickergebied, vond het geweldig, ging maar door en door (ik had er geen erg in dat het zo vermoeiend was) en heeft vervolgens bijna 24 geslapen om weer bij te komen.
Veel plezier!
Ik zal zeker niet te lang doorgaan in het begin. Ik probeer het gewoon langzaam op te bouwen, zodat ze er aan went. Bij het gewone trainen doe ik ook liever 3 korte sessies van 10 minuten dan 1 langere sessie van een half uur. Verder zal ik gewoon op haar letten en wanneer ik zie dat zij moe wordt, stop ik en ga ik de volgende dag verder :wink:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Even voor je gekeken. Ik heb 'clickertraining voor honden' van Mary Ray en Andrea McHugh. En ook 'hondenspelletjes' van Mary Rat en Justine Harding.

Ik ben met clickeren 'gewoon begonnen', hoor. Die tennisbal is wel een leuke oefening, maar je leert veel meer met je hond, vind ik.
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

Hilde schreef:Even voor je gekeken. Ik heb 'clickertraining voor honden' van Mary Ray en Andrea McHugh. En ook 'hondenspelletjes' van Mary Rat en Justine Harding.

Ik ben met clickeren 'gewoon begonnen', hoor. Die tennisbal is wel een leuke oefening, maar je leert veel meer met je hond, vind ik.
Bedankt voor de titels! Ik heb 'clickertraining voor honden' van Mary Ray besteld bij Bol.com, dus hopelijk heb ik die binnenkort :mrgreen:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik vond "een hond en een dolfijn" een heel leuk boekje toen ik begon. Niet te dik en geeft goed inzicht in de basis.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
IIris
Vaste gebruiker

Lysette schreef:Ik vond "een hond en een dolfijn" een heel leuk boekje toen ik begon. Niet te dik en geeft goed inzicht in de basis.

Bedankt voor de tip, ik zal hem zeker onthouden! :ok:
Afbeelding
doodle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian labradoodle

Ongelezen bericht door doodle »

De filmpjes van kikopup op youtube zijn ook heel leuk en leerzaam, zij geeft heel veel duidelijke uitleg over hoe ze alles aanleert.
JustJesse197 is van een Jack Russel die ook met clicker heel veel aangeleerd heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”