Ik ben eigenlijk nog nooit HUS'en tegengekomen dus kan er niet echt over meepraten.
Moderator: moderatorteam
Was ietsje anders Hilmercedes2803 schreef:Yuki hier op het forum kan er wel een boek over schrijven met als dieptepunt
haar hond die verdween in de duinen tijdens haar vakantie
hij had ws een stroomband om en ging er daarom vandoor.
Hele vakantie naar de KLOTERIJ
Nou nogmaals dan maar: mijn hondje vindt het geweldig dat hij (1x per week, maar dus niet incidenteel) mee mag. Heerlijk met een roedel rennen.Nanna schreef:Hier ben ik het mee eens.Jokkebrok schreef:als je geen tijd/energie/capaciteit/mogelijkheid/etc hebt om de hond uit te laten, dan moet je misschien geen hond nemen.
Ik blijf het vreemd vinden dat je wèl een hond wilt maar geen tijd/zin hebt hebt om het beest uit te laten en dat dus overlaat aan betaalde krachten.
En jajajaja, bladiebla, ziek, zwak, misselijk, drachtig. Maar je maakt mij niet wijs dat die hussen drijven op incidentele hondjes. Als ik hier de hussen zo eens bezie lopen die dag in dag uit met dezelfde honden.
Ik schat dat als er geen hussen bestonden veel mensen ook geen hond zouden nemen. En ik denk dat dat nog niet eens zo'n slecht idee is.
een gaatje in een hond kan natuurlijk altijd ontstaan, of heel veel verschillende manieren. zo heeft kopó van mij eens een winkelhaak opgelopen door 1 van onze andere honden, per ongeluk tijdens het spelen tegen elkaar opgebotst en hoektand in huid en beide gewoon door gelopen. piraat heeft met lomp rennen in het bos een wond opgelopen. overigens gaan mijn honden niet met hus mee omdat ze geen husmateriaal zijn. o en ik vergeet nog het wilde rennen van kopó waarbij hij zijn carpale kussen voor de helft af scheurde. dus 3 situaties waar niks aan veranderd had kunnen worden. dus dat zou voor mij geen reden zijn om mijn honden niet mee te geven. ( mijn honden zijn geen husmateriaal omdat als ze samen los zijn honden jagen, schapen jagen, enz als ze omste beurt los lopen is er niks aant handje)lieke schreef:Fafo schreef:![]()
Dat is wel heel erg... Dan begrijp ik wel dat je denkt 'toedeloe met die hus'
Heb ik wel ook meteen een vraag voor jullie:
Waar ligt de grens? Mag een hus fouten maken? Wat zou je kunnen vergeven, snappen, relativeren en wanneer is het meteen echt klaar?
Voor mij zou het gelijk over en klaar zijn als de HUS de hond vergeet, de hond laat weglopen, de hond gewond is en als andere mensen last van de groep honden heeft. Maar ook als je wordt beduveld in de zin van wel de betaling ontvangen maar niet uitlaten.
Kortom, ik eis professionele houding van een HUS. Net als in alle andere beroepen en net als ik ook heb in mijn werk. Je betaalt voor een vooraf afgesproken zakelijke dienstverlening. En als het fout gaat zijn er dieren de dupe.
Eigenlijk dezelfde voorwaarden die ik stelde toen ik mijn kind naar de kinderopvang bracht: veiligheid van mijn kind, kwalitatief goede zorg, en vooral gezond verstand bij de leidsters. Dat zou ik ook eisen bij opvang van mijn hond.
Dat is echt zo kort door de bocht. Zo zwart/wit is echt echt niet. Ik heb honden die ik soms twee/drie keer per week meeneem, 1 mevrouw laat haar hond twee keer per weer mee gaan omdat ze gescheiden is en daarom nu 40 uur moet werken. Hij wilde de hond niet want had nog minder tijd en zij heeft de hond meegenomen. Ze loopt er zelf ook veel mee en ik neem haar op dinsdag en donderdag mee. Beest is 10. Had ze die dan maar in het asiel moeten stoppen?Nanna schreef:Hier ben ik het mee eens.Jokkebrok schreef:als je geen tijd/energie/capaciteit/mogelijkheid/etc hebt om de hond uit te laten, dan moet je misschien geen hond nemen.
Ik blijf het vreemd vinden dat je wèl een hond wilt maar geen tijd/zin hebt hebt om het beest uit te laten en dat dus overlaat aan betaalde krachten.
En jajajaja, bladiebla, ziek, zwak, misselijk, drachtig. Maar je maakt mij niet wijs dat die hussen drijven op incidentele hondjes. Als ik hier de hussen zo eens bezie lopen die dag in dag uit met dezelfde honden.
Ik schat dat als er geen hussen bestonden veel mensen ook geen hond zouden nemen. En ik denk dat dat nog niet eens zo'n slecht idee is.
dit vind ik nu de grootst mogelijke flauwekul. Om niet te zeggen stuitend misplaatst moralisme.Nanna schreef:Hier ben ik het mee eens.Jokkebrok schreef:als je geen tijd/energie/capaciteit/mogelijkheid/etc hebt om de hond uit te laten, dan moet je misschien geen hond nemen.
ja, je kan het dak opNanna schreef:Ja, dat zou ik ook zeggen als ik een hus had
Maar het is gewoon maar een mening hoor. Als ik een pup wil en ik moet eerst eens om me heen gaan kijken welke hus het beste is voor mijn aanstaande schatje, dan begon ik er niet eens aan.![]()
Er zijn dingen die ik gewoon niet uitbesteed.
Wat een ander doet moet ie zelf weten.
Tja ik was er heel blij mee toen mijn relatie over ging dat ik mijn hond kon houden zonder dat ze 8 tot 10 uur alleen zat op een dag. Met nadruk op was want goed ging het nietNanna schreef:Ik geloof onmiddellijk dat ze het leuk vinden. Welke hond wil nou graag 9 uur thuis op het kleed liggen wachten tot de baas thuiskomt?Zoie schreef: Als ik het welzijn van de hond even als belangrijkst criterium neem, dan durf ik de stelling wel aan dat hussen een zegen zijn voor de honden van eigenaren die zich een hus kunnen permitteren als ze zelf, al dan niet ingecalculeerd, niet altijd voor hun hond kunnen zorgen.
Want vrijwel alle honden gaan namelijk ontzettend graag mee, en beleven een heleboel lol aan een uitlaatbeurt
Ik vind het zelf echter helemaal niks. Moest ik 8 uur per dag werken, had ik geen hond. Heel jammer, maar het is dan niet anders. Niet al je wensen móeten immers vervuld worden.
Dat komt omdat er hier in de buurt maar één hus is die ik goed vind. De rest klootvioolt maar een end weg. Weglopende honden, honden die vanuit het versterkt roedelgevoel wel menen te kunnen aanvallen, rokende en kletsende wijven, noem maar op.
En ik heb het niet op groepen honden. 's Middags om een uur of vijf verzamelt zich ook altijd een hele groep uitlaters (van hun eigen hond) die dan gezamenlijk oplopen. Ik weet precies hoe laat dat gaat wandelen dus ik zorg dat ik daar dan niet loop.
Omdat je de klok er op gelijk kunt zetten dat dat ooit gruwelijk mis gaat lopen. En dat de meesten dan geen idee hebben hoe dat op te lossen.
Ik ga tegen dat het niet verantwoord kan, al zal ik onmiddellijk toe geven dat er wel het een en ander bij komt kijken. Ik zou om te beginnen als je van te voren weet dat je gebruik wilt maken van een uitlaatservice rekening houden met het type hond dat je kiest. Niet elke hond is geschikt voor een uitlaatservice.Nanna schreef:Ik geloof onmiddellijk dat ze het leuk vinden. Welke hond wil nou graag 9 uur thuis op het kleed liggen wachten tot de baas thuiskomt?Zoie schreef: Als ik het welzijn van de hond even als belangrijkst criterium neem, dan durf ik de stelling wel aan dat hussen een zegen zijn voor de honden van eigenaren die zich een hus kunnen permitteren als ze zelf, al dan niet ingecalculeerd, niet altijd voor hun hond kunnen zorgen.
Want vrijwel alle honden gaan namelijk ontzettend graag mee, en beleven een heleboel lol aan een uitlaatbeurt
Ik vind het zelf echter helemaal niks. Moest ik 8 uur per dag werken, had ik geen hond. Heel jammer, maar het is dan niet anders. Niet al je wensen móeten immers vervuld worden.
Dat komt omdat er hier in de buurt maar één hus is die ik goed vind. De rest klootvioolt maar een end weg. Weglopende honden, honden die vanuit het versterkt roedelgevoel wel menen te kunnen aanvallen, rokende en kletsende wijven, noem maar op.
En ik heb het niet op groepen honden. 's Middags om een uur of vijf verzamelt zich ook altijd een hele groep uitlaters (van hun eigen hond) die dan gezamenlijk oplopen. Ik weet precies hoe laat dat gaat wandelen dus ik zorg dat ik daar dan niet loop.
Omdat je de klok er op gelijk kunt zetten dat dat ooit gruwelijk mis gaat lopen. En dat de meesten dan geen idee hebben hoe dat op te lossen.
Ohja nu heb je het opeens over een pup aanschaffen. Zo kun je altijd wel wat verzinnen natuurlijk om je eigen bekrompen mening door te drukkenNanna schreef:Ja, dat zou ik ook zeggen als ik een hus had
Maar het is gewoon maar een mening hoor. Als ik een pup wil en ik moet eerst eens om me heen gaan kijken welke hus het beste is voor mijn aanstaande schatje, dan begon ik er niet eens aan.![]()
Er zijn dingen die ik gewoon niet uitbesteed.
Wat een ander doet moet ie zelf weten.
Dat is gewoon niet zo ,natuurlijk zijn het ook veel werkende mensen ,voornamelijk parttime dat dan weer wel, maar het zijn ook veranderde omstandigheden waardoor mensen een hus in de arm nemen.Nanna schreef:Hier ben ik het mee eens.
ik zou niet teveel van regelgeving verwachten. Het kost me geen enkele moeite om een denkbeeldige groep van drie honden samen te stellen die je onder geen enkele omstandigheid onder welke begeleiding dan ook zou willen laten loslopen in het uitlaatbos, terwijl het me ook geen enkele moeite zou kosten om een veel grotere groep samen te stellen die redelijkerwijs niemand tot last zou hoeven zijn. De regel 'zoveel honden ' zegt me zo goed als niets.Tara schreef:Nou ja, helemaal hypothetisch is de vraag niet, aangezien er wel degelijk regelgeving op handen is.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat zouden vormgeven.
Ja, werk meer dan 4 uur, maar denk er nog niet aan om de wandeling met mijn hond uit te besteden. Voor mij is het heerlijkste moment van de dag, de lange wandeling na mijn werkdag. Nu gelukkig niet meer zolang als voorheen, maar ook toen ik nog fulltime werkte, was het eerste wat ik deed als ik thuis kwam van mijn werk, een lange wandeling met de hond, voor mij om energie op te doen. Als ik een hond zou hebben en geen tijd hebben om met mijn hond te gaan wandelen, dan zou ik geen hond willen.Inne schreef:Inderdaad, een HUS is een super uitkomst voor oudere mensen. Als ik als oud vrouwtje later niet zo ver meer kan zou ik echt gelukkig zijn dat mijn hond dan met een uitlaat mee kan en toch aan zijn beweging komt.
Verder is de gemiddelde werkdag van een Nederlander meer dan 4 uur. Volgens mij zijn HUS en en kinderdagverblijven een logisch gevolg van een veranderende samenleving. En de meeste honden en kinderen lijken er wel plezier te beleven. Daarbij hou ik van mijn hond maar ook van mijn werk waarmee ik ook nog eens nuttig bijdraag aan de samenleving. En kan dat ook in 4 uur per dag? Natuurlijk. Maar een HUS kan ook.