Volgens mij schelen wij niet veel van leeftijd 1 zus en ik gebruikten toen al maandverband met een plakstrip ze waren wel erg diklieke schreef:
Nou, dan was mijn moeder moderner. Zij gebruikte (en mijn zus en ik dus ook) die badstofdoekjes met een knoopsgat aan beide zijden die weer moesten worden bevestigd aan een knoopje die aan een gordeltje hing. En daar ging dan nog dat afschuwelijke dikke maandverband in (uiteraard zonder plakstrip) van Modess.
Werd gekocht bij de drogist en waarvan een pak uiterst discreet onder de toonbank werd gevist en zorgzaam in bruin pakpapier werd verpakt.
Was net zo'n trauma voor me als die verschrikkelijke gebreide wollen maillots die je moest dragen als er een 'r' in de maand stond. En de levertraan die je 's morgens op een lepel kreeg aangereikt, in diezelfde maanden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wat is er tegenwoordig mis met gewoon opvoeden?
Moderator: moderatorteam
-
M@rijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 2
Re: wat is er tegenwoordig mis met gewoon opvoeden?
-
Safari
Lieke volgens mij zijn wij van hetzelfde jaar. Ik had het over mijn oma en haar moeder, dus 1922lieke schreef: Nou, dan was mijn moeder moderner. Zij gebruikte (en mijn zus en ik dus ook) die badstofdoekjes met een knoopsgat aan beide zijden die weer moesten worden bevestigd aan een knoopje die aan een gordeltje hing. En daar ging dan nog dat afschuwelijke dikke maandverband in (uiteraard zonder plakstrip) van Modess.
Werd gekocht bij de drogist en waarvan een pak uiterst discreet onder de toonbank werd gevist en zorgzaam in bruin pakpapier werd verpakt.
Was net zo'n trauma voor me als die verschrikkelijke gebreide wollen maillots die je moest dragen als er een 'r' in de maand stond. En de levertraan die je 's morgens op een lepel kreeg aangereikt, in diezelfde maanden.
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.lieke schreef:Nou, dan was mijn moeder moderner. Zij gebruikte (en mijn zus en ik dus ook) die badstofdoekjes met een knoopsgat aan beide zijden die weer moesten worden bevestigd aan een knoopje die aan een gordeltje hing. En daar ging dan nog dat afschuwelijke dikke maandverband in (uiteraard zonder plakstrip) van Modess.Safari schreef:Maandverband bestond toen nog niet. Oude hemden waar de bovenkant van af gehaald was, die werden opgevouwen en daar voor gebruikt.Safari schreef:O Lieke het kan nog veel erger. Mijn oma en haar moeder moesten tijdens de menstruatie door het spruitenveld lopen.lieke schreef: En als je eenmaal menstrueerde mocht je niet meer buiten spelen. Want dan was je een groot meisje en dan hoorde het niet meer.
Dus zo geweldig en pedagogisch was de opvoeding 40-45 jaar geleden ook niet, hoor.Dat joeg de insecten weg.
![]()
![]()
Dat was in het begin van de jaren 90 nog zo
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
-
Safari
tegenwoordig heb je soorten met een aanwijzing wat de voorkant is.Selene schreef: Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.
- Selene
- Zeer actief
Echt??? ik heb geen idee, heb ze zelf na mijn ok niet meer nodig maar ik weet wel dat in de tijd van 'nu met plakstrip' er al van die vleugeldingen waren. Ik had trouwens een schurfthekel aan die verbanden in het geheelSafari schreef:tegenwoordig heb je soorten met een aanwijzing wat de voorkant is.Selene schreef: Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.

-
Marion.
Ah joh, hou op gek! Ik ben van augustus 67 en werd voor het eerst ongesteld in de winter van......... tel, tel, het zal 79 of 80 zijn geweest. Ik ken alleen maar dunne dingetjes (Modess zegt me wel wat trouwens) met plakstrip. Is het huidige maandverband anders dan??? (sinds mijn 18e gebruik ik alleen nog maar tampons, dus dat bestond ook al in '83Selene schreef:Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.
- Selene
- Zeer actief
Echt waar! van die witte verpakkingen met een beetje rood in tekst, onbestaanbaar eigenlijk. De patienten en wijzelf konden het doen met die dingen. Te dik om waar ook te blijven zitten maar het hielp wel als het te druk was op de afdeling om te voorkomen dat er iets door het wit van het uniform heen kwamMarion. schreef:Ah joh, hou op gek! Ik ben van augustus 67 en werd voor het eerst ongesteld in de winter van......... tel, tel, het zal 79 of 80 zijn geweest. Ik ken alleen maar dunne dingetjes (Modess zegt me wel wat trouwens) met plakstrip. Is het huidige maandverband anders dan??? (sinds mijn 18e gebruik ik alleen nog maar tampons, dus dat bestond ook al in '83Selene schreef:Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.
Dat was in het begin van de jaren 90 nog zo)
Okee, sorry voor deze post!

- dagmar88
- Zeer actief
Selene schreef: Echt waar! van die witte verpakkingen met een beetje rood in tekst, onbestaanbaar eigenlijk. De patienten en wijzelf konden het doen met die dingen. Te dik om waar ook te blijven zitten maar het hielp wel als het te druk was op de afdeling om te voorkomen dat er iets door het wit van het uniform heen kwam![]()
Okee, sorry voor deze post!
- Lynnepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 1
Zo'n dingen zijn weer helemaal hip, maar dan helemaal in stof, ook het maandverbandje zelf, mét leuke motiefjeslieke schreef:Nou, dan was mijn moeder moderner. Zij gebruikte (en mijn zus en ik dus ook) die badstofdoekjes met een knoopsgat aan beide zijden die weer moesten worden bevestigd aan een knoopje die aan een gordeltje hing.

-
Safari
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
lieke schreef:Nou, dan was mijn moeder moderner. Zij gebruikte (en mijn zus en ik dus ook) die badstofdoekjes met een knoopsgat aan beide zijden die weer moesten worden bevestigd aan een knoopje die aan een gordeltje hing. En daar ging dan nog dat afschuwelijke dikke maandverband in (uiteraard zonder plakstrip) van Modess.Safari schreef:Maandverband bestond toen nog niet. Oude hemden waar de bovenkant van af gehaald was, die werden opgevouwen en daar voor gebruikt.Safari schreef:O Lieke het kan nog veel erger. Mijn oma en haar moeder moesten tijdens de menstruatie door het spruitenveld lopen.lieke schreef: En als je eenmaal menstrueerde mocht je niet meer buiten spelen. Want dan was je een groot meisje en dan hoorde het niet meer.
Dus zo geweldig en pedagogisch was de opvoeding 40-45 jaar geleden ook niet, hoor.Dat joeg de insecten weg.
![]()
![]()
Echt hoor (en zal vast aan mij liggen) maar ik snap er geen moer van. We schelen echt niet zo heel erg veel qua leeftijd, maar hell no dat ik ooit badstofdoekjes vastgeknoopt aan heb moeten dragen
Enige wat mij dat te binnen schiet op dit moment is "waar de fuck leefde jij destijds"
Edit" ter verduidelijking ik ben zelf van 72, mijn zus nog een stuk jonger en zelfs in haar tijd was er al "gewoon" (gruwelijk dik itt anno 2014 dat dan weer wel) maandverband
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
lets have fun
Oh gut ja, die badstofdoekjes met knoopsgat herinner ik mij ook nog wel. Bij ons thuis gebruikten we al het moderne (ahum) superdikke kotex verband met plakstrip, maar bij mijn tantes wapperde nog elke maand de maandverbandwas aan de lijn. Liefst een beetje tussen de lakens verstopt opgehangen want niet iedereen hoefde dat te zien
Wat een geknoei moet dat geweest zijn.
-
Safari
Die doekjes met knoopsgat kan ik mij niet herinneren! Wel gordeltjes van raar materiaal met drukknoopjes en een plastic binnenkant. Die gingen na gebruik de kookwas in en daar werd dat plastic zo scherp van.
-
lets have fun
Je had ook periodebroekjes met een plastic kruis weet ik nog wel. Die ging dan over de gewone onderbroek. Tegen het doorlekken. Dat plastic broeide altijd zo lekker
en het kraakte ook nog eens als je liep 
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Nou, dan ben ik toch bijna 10 jaar ouder dan jij. Ik ben overigens geboren in Zaandam, dus nou niet bepaald dichtgeplakt met kranten. Zelfs toen niet.smoekie schreef:Echt hoor (en zal vast aan mij liggen) maar ik snap er geen moer van. We schelen echt niet zo heel erg veel qua leeftijd, maar hell no dat ik ooit badstofdoekjes vastgeknoopt aan heb moeten dragen![]()
Enige wat mij dat te binnen schiet op dit moment is "waar de fuck leefde jij destijds"Ik herken echt niks, maar dan ook totaal niks van bovenstaande
Edit" ter verduidelijking ik ben zelf van 72, mijn zus nog een stuk jonger en zelfs in haar tijd was er al "gewoon" (gruwelijk dik itt anno 2014 dat dan weer wel) maandverband
En zoals ik al zei: ik had zéér ouderwetse ouders. Van spijkerbroeken en tampons werd je onvruchtbaar en zo...

- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Dan ben jij best tof opgedroogd.lieke schreef:Nou, dan ben ik toch bijna 10 jaar ouder dan jij. Ik ben overigens geboren in Zaandam, dus nou niet bepaald dichtgeplakt met kranten. Zelfs toen niet.smoekie schreef:Echt hoor (en zal vast aan mij liggen) maar ik snap er geen moer van. We schelen echt niet zo heel erg veel qua leeftijd, maar hell no dat ik ooit badstofdoekjes vastgeknoopt aan heb moeten dragen![]()
Enige wat mij dat te binnen schiet op dit moment is "waar de fuck leefde jij destijds"Ik herken echt niks, maar dan ook totaal niks van bovenstaande
Edit" ter verduidelijking ik ben zelf van 72, mijn zus nog een stuk jonger en zelfs in haar tijd was er al "gewoon" (gruwelijk dik itt anno 2014 dat dan weer wel) maandverband![]()
En zoals ik al zei: ik had zéér ouderwetse ouders. Van spijkerbroeken en tampons werd je onvruchtbaar en zo...
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
lieke schreef:Nou, dan ben ik toch bijna 10 jaar ouder dan jij. Ik ben overigens geboren in Zaandam, dus nou niet bepaald dichtgeplakt met kranten. Zelfs toen niet.smoekie schreef:Echt hoor (en zal vast aan mij liggen) maar ik snap er geen moer van. We schelen echt niet zo heel erg veel qua leeftijd, maar hell no dat ik ooit badstofdoekjes vastgeknoopt aan heb moeten dragen![]()
Edit" ter verduidelijking ik ben zelf van 72, mijn zus nog een stuk jonger en zelfs in haar tijd was er al "gewoon" (gruwelijk dik itt anno 2014 dat dan weer wel) maandverband![]()
Heb echt wel een hoop gehoord van "ouderwetse" mensen maar dit? Nee, dit is mij totaal nieuw
Dan ben je idd zoals Dee net al aangaf goed opgedroogd
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zet het niet voor niets tussen aanhalingstekensMarion. schreef:Donder en geweld was geen sprake van hoor, maar wat fatsoenlijke happen binnen krijgen lijkt me wel gewenst voor een opgroeiend kind. Of krijgen ze bij jou dan een zak chips, Corneliana?ranetje schreef:Anders werd je niet groot en sterk.Corneliana schreef:waarom moet je in godsnaam je bord leeg eten met donder en geweld
![]()
Dat was bij mij thuis ook zo hoor.
Na de hongerwinter was een bord eten laten staan een no go.
Dus als je eens geen zin in eten had was er donder en "geweld"
Geweld is tegen mij nooit gebruikt, maar als ik mijn eten niet op at mocht ik met mijn bord in de kelder zitten tot het wel op was.
Overigens heb ik een hele goeie jeugd gehad en hoewel mijn ouders mij tot in het beklemmende wilden beschermen tegen alles wat verdriet zou geven of pijn zou doen, hebben ze me wel de nodige eigen verantwoordelijkheid bijgebracht.
Qua opvoeding waren ze, zeker voor die tijd, bijzonder modern.
De net opgerichte montessorischool (kleuter en lagere school) vonden ze aanzienlijk geschikter dan het klassikale onderwijs wat toen nog normaal was.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Oorlogstrauma's en bloedzuigers wel/niet met plakstrip?
Daarna opzoek na vrijheid in de jaren '60 van de vorige eeuw.
Wat is er beter of slechter met vroeger? Is wat beter lijkt wel beter? Of zijn we door de multimedia in verwarring gebracht?
Wat is er beter of slechter met vroeger? Is wat beter lijkt wel beter? Of zijn we door de multimedia in verwarring gebracht?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nou, de overzichtelijkheid is bepaald niet toegenomen.nyckle schreef:Oorlogstrauma's en bloedzuigers wel/niet met plakstrip?Daarna opzoek na vrijheid in de jaren '60 van de vorige eeuw.
Dat kan een mens (net als een hond ) behoorlijk in verwarring brengen ..........
Maar beter of slechter?
Elke tijd heeft zijn eigen voor en nadelen.
-
nyckle
- Zeer actief
Heel in't kort. Tegenwoordig krijgt men zoveel informatie, dat men door de bomen het bos niet meer kan zien. Daardoor kan verwarring ontstaan.
-
nyckle
- Zeer actief
Ik dacht dat ik even niet spoorde, maar gelukkig zijn er nog lieden die het wel begrijpen.Kruimel53 schreef:Nou, daar lijkt het wel op, ik snap iig geen jota van wat je schrijftnyckle schreef:Oorlogstrauma's en bloedzuigers wel/niet met plakstrip?Daarna opzoek na vrijheid in de jaren '60 van de vorige eeuw.
-
korthaar
- Zeer actief
We leven nu eenmaal niet meer in het tijdperk, dat mensen door de pastoor dom en door de feodale heren arm werden gehouden.nyckle schreef:Heel in't kort. Tegenwoordig krijgt men zoveel informatie, dat men door de bomen het bos niet meer kan zien. Daardoor kan verwarring ontstaan.
-
nyckle
- Zeer actief
Dat ben ik nu eens helemaal met je eens. ( HOE IS HET MOGELIJK).korthaar schreef:We leven nu eenmaal niet meer in het tijdperk, dat mensen door de pastoor dom en door de feodale heren arm werden gehouden.nyckle schreef:Heel in't kort. Tegenwoordig krijgt men zoveel informatie, dat men door de bomen het bos niet meer kan zien. Daardoor kan verwarring ontstaan.
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Ben netjes opgevoed (bouwjaar 1965).
Tja, spruiten en een hard gekookt ei moest ik toch echt eten. Spruiten heb ik daarna nooit meer gegeten
Mijn ouders moesten, behalve zichzelf, 3 tieners van eten voorzien. Eigenlijk altijd aardappels, groente en vlees met sla na. En voldoende. Had je nog honger? " Neem maar een boterham"
Ontbijt: 1 schaafplakje op een dubbele boterham. We moesten wel eindigen met iets gezonds erop.
Ik was het enige meisje en werd vroeg ongesteld, 11 jaar. Toen mijn moeder mij ging voorlichten was ik al ongesteld geweest
Had maandverband gevonden bij mijn moeder in een kast.
Ik kon gaan en staan waar ik maar wilde. Uiteraard ' s avonds niet tot een jaar of 17. Heb amper kattenkwaad uit gehaald.
Nooit een pak rammel gehad. Vakanties werden ook voor ons aantrekkelijk gemaakt.
DH-hond trok ik het meeste mee op, samen met een vriendin en haar honden.
Niets te klagen
Tja, spruiten en een hard gekookt ei moest ik toch echt eten. Spruiten heb ik daarna nooit meer gegeten
Mijn ouders moesten, behalve zichzelf, 3 tieners van eten voorzien. Eigenlijk altijd aardappels, groente en vlees met sla na. En voldoende. Had je nog honger? " Neem maar een boterham"
Ontbijt: 1 schaafplakje op een dubbele boterham. We moesten wel eindigen met iets gezonds erop.
Ik was het enige meisje en werd vroeg ongesteld, 11 jaar. Toen mijn moeder mij ging voorlichten was ik al ongesteld geweest
Ik kon gaan en staan waar ik maar wilde. Uiteraard ' s avonds niet tot een jaar of 17. Heb amper kattenkwaad uit gehaald.
Nooit een pak rammel gehad. Vakanties werden ook voor ons aantrekkelijk gemaakt.
DH-hond trok ik het meeste mee op, samen met een vriendin en haar honden.
Niets te klagen