Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is er tegenwoordig mis met gewoon opvoeden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

M@rijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 2

Re: wat is er tegenwoordig mis met gewoon opvoeden?

Ongelezen bericht door M@rijke »

lieke schreef:
Nou, dan was mijn moeder moderner. Zij gebruikte (en mijn zus en ik dus ook) die badstofdoekjes met een knoopsgat aan beide zijden die weer moesten worden bevestigd aan een knoopje die aan een gordeltje hing. En daar ging dan nog dat afschuwelijke dikke maandverband in (uiteraard zonder plakstrip) van Modess.
Werd gekocht bij de drogist en waarvan een pak uiterst discreet onder de toonbank werd gevist en zorgzaam in bruin pakpapier werd verpakt.
Was net zo'n trauma voor me als die verschrikkelijke gebreide wollen maillots die je moest dragen als er een 'r' in de maand stond. En de levertraan die je 's morgens op een lepel kreeg aangereikt, in diezelfde maanden. :kotz:
Volgens mij schelen wij niet veel van leeftijd 1 zus en ik gebruikten toen al maandverband met een plakstrip ze waren wel erg dik :ugh: mijn oudste zussen hebben nog wel die badstofdoekjes meegemaakt en wat het eten betreft ik kom uit een groot gezin en er was vaak 2 soms 3 soorten groenten op tafel dus er was altijd wel een groente wat je lustte
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

lieke schreef: Nou, dan was mijn moeder moderner. Zij gebruikte (en mijn zus en ik dus ook) die badstofdoekjes met een knoopsgat aan beide zijden die weer moesten worden bevestigd aan een knoopje die aan een gordeltje hing. En daar ging dan nog dat afschuwelijke dikke maandverband in (uiteraard zonder plakstrip) van Modess.
Werd gekocht bij de drogist en waarvan een pak uiterst discreet onder de toonbank werd gevist en zorgzaam in bruin pakpapier werd verpakt.
Was net zo'n trauma voor me als die verschrikkelijke gebreide wollen maillots die je moest dragen als er een 'r' in de maand stond. En de levertraan die je 's morgens op een lepel kreeg aangereikt, in diezelfde maanden. :kotz:
Lieke volgens mij zijn wij van hetzelfde jaar. Ik had het over mijn oma en haar moeder, dus 1922 :mrgreen: Modess was er toen niet, dat was meer voor mijn moeder rond 1950.
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

lieke schreef:
Safari schreef:
Safari schreef:
lieke schreef: En als je eenmaal menstrueerde mocht je niet meer buiten spelen. Want dan was je een groot meisje en dan hoorde het niet meer.
Dus zo geweldig en pedagogisch was de opvoeding 40-45 jaar geleden ook niet, hoor. :wink:
O Lieke het kan nog veel erger. Mijn oma en haar moeder moesten tijdens de menstruatie door het spruitenveld lopen. :mrgreen: Dat joeg de insecten weg. :LOL: :LOL: :LOL:
Maandverband bestond toen nog niet. Oude hemden waar de bovenkant van af gehaald was, die werden opgevouwen en daar voor gebruikt. :schrik:
Nou, dan was mijn moeder moderner. Zij gebruikte (en mijn zus en ik dus ook) die badstofdoekjes met een knoopsgat aan beide zijden die weer moesten worden bevestigd aan een knoopje die aan een gordeltje hing. En daar ging dan nog dat afschuwelijke dikke maandverband in (uiteraard zonder plakstrip) van Modess.
Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.
Dat was in het begin van de jaren 90 nog zo :LOL:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Safari

Selene schreef: Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.
tegenwoordig heb je soorten met een aanwijzing wat de voorkant is. :hmmm:
Selene
Zeer actief

Safari schreef:
Selene schreef: Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.
tegenwoordig heb je soorten met een aanwijzing wat de voorkant is. :hmmm:
Echt??? ik heb geen idee, heb ze zelf na mijn ok niet meer nodig maar ik weet wel dat in de tijd van 'nu met plakstrip' er al van die vleugeldingen waren. Ik had trouwens een schurfthekel aan die verbanden in het geheel

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Selene schreef:Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.
Ah joh, hou op gek! Ik ben van augustus 67 en werd voor het eerst ongesteld in de winter van......... tel, tel, het zal 79 of 80 zijn geweest. Ik ken alleen maar dunne dingetjes (Modess zegt me wel wat trouwens) met plakstrip. Is het huidige maandverband anders dan??? (sinds mijn 18e gebruik ik alleen nog maar tampons, dus dat bestond ook al in '83 :pffff: )
Selene
Zeer actief

Marion. schreef:
Selene schreef:Wat mij dan weer doet denken in de beginjaren (en dat waren veel jaren) van mijn verpleegkundige 'carriere' we hadden dus op de afdeling jaren van die verpakkingen hadden waarop stond: nu mét plakstrip.
Ah joh, hou op gek! Ik ben van augustus 67 en werd voor het eerst ongesteld in de winter van......... tel, tel, het zal 79 of 80 zijn geweest. Ik ken alleen maar dunne dingetjes (Modess zegt me wel wat trouwens) met plakstrip. Is het huidige maandverband anders dan??? (sinds mijn 18e gebruik ik alleen nog maar tampons, dus dat bestond ook al in '83 :pffff: )
Echt waar! van die witte verpakkingen met een beetje rood in tekst, onbestaanbaar eigenlijk. De patienten en wijzelf konden het doen met die dingen. Te dik om waar ook te blijven zitten maar het hielp wel als het te druk was op de afdeling om te voorkomen dat er iets door het wit van het uniform heen kwam :oeps:

Okee, sorry voor deze post!

Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Selene schreef: Echt waar! van die witte verpakkingen met een beetje rood in tekst, onbestaanbaar eigenlijk. De patienten en wijzelf konden het doen met die dingen. Te dik om waar ook te blijven zitten maar het hielp wel als het te druk was op de afdeling om te voorkomen dat er iets door het wit van het uniform heen kwam :oeps:

Okee, sorry voor deze post!

:mrgreen: Die kocht de mannelijke conciërge op mijn middelbare school voor oeps gevalletjes of eerste keren.
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lynnepien »

lieke schreef:Nou, dan was mijn moeder moderner. Zij gebruikte (en mijn zus en ik dus ook) die badstofdoekjes met een knoopsgat aan beide zijden die weer moesten worden bevestigd aan een knoopje die aan een gordeltje hing.
Zo'n dingen zijn weer helemaal hip, maar dan helemaal in stof, ook het maandverbandje zelf, mét leuke motiefjes :engel:

Afbeelding
Afbeelding
Safari

:LOL: :LOL: onze oma's waren zo gek nog niet.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

lieke schreef:
Safari schreef:
Safari schreef:
lieke schreef: En als je eenmaal menstrueerde mocht je niet meer buiten spelen. Want dan was je een groot meisje en dan hoorde het niet meer.
Dus zo geweldig en pedagogisch was de opvoeding 40-45 jaar geleden ook niet, hoor. :wink:
O Lieke het kan nog veel erger. Mijn oma en haar moeder moesten tijdens de menstruatie door het spruitenveld lopen. :mrgreen: Dat joeg de insecten weg. :LOL: :LOL: :LOL:
Maandverband bestond toen nog niet. Oude hemden waar de bovenkant van af gehaald was, die werden opgevouwen en daar voor gebruikt. :schrik:

Echt hoor (en zal vast aan mij liggen) maar ik snap er geen moer van. We schelen echt niet zo heel erg veel qua leeftijd, maar hell no dat ik ooit badstofdoekjes vastgeknoopt aan heb moeten dragen :piew:

Enige wat mij dat te binnen schiet op dit moment is "waar de fuck leefde jij destijds" :LOL: Ik herken echt niks, maar dan ook totaal niks van bovenstaande :cheer:

Edit" ter verduidelijking ik ben zelf van 72, mijn zus nog een stuk jonger en zelfs in haar tijd was er al "gewoon" (gruwelijk dik itt anno 2014 dat dan weer wel) maandverband :19:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Oh gut ja, die badstofdoekjes met knoopsgat herinner ik mij ook nog wel. Bij ons thuis gebruikten we al het moderne (ahum) superdikke kotex verband met plakstrip, maar bij mijn tantes wapperde nog elke maand de maandverbandwas aan de lijn. Liefst een beetje tussen de lakens verstopt opgehangen want niet iedereen hoefde dat te zien :mann: Wat een geknoei moet dat geweest zijn.
Safari

Die doekjes met knoopsgat kan ik mij niet herinneren! Wel gordeltjes van raar materiaal met drukknoopjes en een plastic binnenkant. Die gingen na gebruik de kookwas in en daar werd dat plastic zo scherp van.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Je had ook periodebroekjes met een plastic kruis weet ik nog wel. Die ging dan over de gewone onderbroek. Tegen het doorlekken. Dat plastic broeide altijd zo lekker :ugh: en het kraakte ook nog eens als je liep :ugh:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

smoekie schreef:Echt hoor (en zal vast aan mij liggen) maar ik snap er geen moer van. We schelen echt niet zo heel erg veel qua leeftijd, maar hell no dat ik ooit badstofdoekjes vastgeknoopt aan heb moeten dragen :piew:

Enige wat mij dat te binnen schiet op dit moment is "waar de fuck leefde jij destijds" :LOL: Ik herken echt niks, maar dan ook totaal niks van bovenstaande :cheer:

Edit" ter verduidelijking ik ben zelf van 72, mijn zus nog een stuk jonger en zelfs in haar tijd was er al "gewoon" (gruwelijk dik itt anno 2014 dat dan weer wel) maandverband :19:
Nou, dan ben ik toch bijna 10 jaar ouder dan jij. Ik ben overigens geboren in Zaandam, dus nou niet bepaald dichtgeplakt met kranten. Zelfs toen niet. :F:
En zoals ik al zei: ik had zéér ouderwetse ouders. Van spijkerbroeken en tampons werd je onvruchtbaar en zo... :lol1:
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

lieke schreef:
smoekie schreef:Echt hoor (en zal vast aan mij liggen) maar ik snap er geen moer van. We schelen echt niet zo heel erg veel qua leeftijd, maar hell no dat ik ooit badstofdoekjes vastgeknoopt aan heb moeten dragen :piew:

Nou, dan ben ik toch bijna 10 jaar ouder dan jij. Ik ben overigens geboren in Zaandam, dus nou niet bepaald dichtgeplakt met kranten. Zelfs toen niet. :F:
En zoals ik al zei: ik had zéér ouderwetse ouders. Van spijkerbroeken en tampons werd je onvruchtbaar en zo... :lol1:
Dan ben jij best tof opgedroogd. :D
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

lieke schreef:

:goeie: Nee dit meen je echt niet :eek: :LOL:

Heb echt wel een hoop gehoord van "ouderwetse" mensen maar dit? Nee, dit is mij totaal nieuw :engel:

Dan ben je idd zoals Dee net al aangaf goed opgedroogd :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:
ranetje schreef:
Corneliana schreef: :19: waarom moet je in godsnaam je bord leeg eten met donder en geweld :19:
Anders werd je niet groot en sterk. :D
Dat was bij mij thuis ook zo hoor.

Na de hongerwinter was een bord eten laten staan een no go. :wink:
Dus als je eens geen zin in eten had was er donder en "geweld" :mrgreen:
Donder en geweld was geen sprake van hoor, maar wat fatsoenlijke happen binnen krijgen lijkt me wel gewenst voor een opgroeiend kind. Of krijgen ze bij jou dan een zak chips, Corneliana?
Ik zet het niet voor niets tussen aanhalingstekens :wink:

Geweld is tegen mij nooit gebruikt, maar als ik mijn eten niet op at mocht ik met mijn bord in de kelder zitten tot het wel op was.

Overigens heb ik een hele goeie jeugd gehad en hoewel mijn ouders mij tot in het beklemmende wilden beschermen tegen alles wat verdriet zou geven of pijn zou doen, hebben ze me wel de nodige eigen verantwoordelijkheid bijgebracht.
Qua opvoeding waren ze, zeker voor die tijd, bijzonder modern.
De net opgerichte montessorischool (kleuter en lagere school) vonden ze aanzienlijk geschikter dan het klassikale onderwijs wat toen nog normaal was.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Posietief opvoeden is ook een inzet
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Oorlogstrauma's en bloedzuigers wel/niet met plakstrip? :scratch: Daarna opzoek na vrijheid in de jaren '60 van de vorige eeuw.
Wat is er beter of slechter met vroeger? Is wat beter lijkt wel beter? Of zijn we door de multimedia in verwarring gebracht?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

nyckle schreef:Oorlogstrauma's en bloedzuigers wel/niet met plakstrip? :scratch: Daarna opzoek na vrijheid in de jaren '60 van de vorige eeuw.
Wat is er beter of slechter met vroeger? Is wat beter lijkt wel beter? Of zijn we door de multimedia in verwarring gebracht?
Nou, de overzichtelijkheid is bepaald niet toegenomen.
Dat kan een mens (net als een hond ) behoorlijk in verwarring brengen .......... :mrgreen:
Maar beter of slechter?
Elke tijd heeft zijn eigen voor en nadelen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nyckle
Zeer actief

Heel in't kort. Tegenwoordig krijgt men zoveel informatie, dat men door de bomen het bos niet meer kan zien. Daardoor kan verwarring ontstaan.
nyckle
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
nyckle schreef:Oorlogstrauma's en bloedzuigers wel/niet met plakstrip? :scratch: Daarna opzoek na vrijheid in de jaren '60 van de vorige eeuw.
Nou, daar lijkt het wel op, ik snap iig geen jota van wat je schrijft :denken:
Ik dacht dat ik even niet spoorde, maar gelukkig zijn er nog lieden die het wel begrijpen. :-)
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:Heel in't kort. Tegenwoordig krijgt men zoveel informatie, dat men door de bomen het bos niet meer kan zien. Daardoor kan verwarring ontstaan.
We leven nu eenmaal niet meer in het tijdperk, dat mensen door de pastoor dom en door de feodale heren arm werden gehouden.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:Heel in't kort. Tegenwoordig krijgt men zoveel informatie, dat men door de bomen het bos niet meer kan zien. Daardoor kan verwarring ontstaan.
We leven nu eenmaal niet meer in het tijdperk, dat mensen door de pastoor dom en door de feodale heren arm werden gehouden.
Dat ben ik nu eens helemaal met je eens. ( HOE IS HET MOGELIJK). :scratch: :flower: :D
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Ben netjes opgevoed (bouwjaar 1965).
Tja, spruiten en een hard gekookt ei moest ik toch echt eten. Spruiten heb ik daarna nooit meer gegeten :kotz:
Mijn ouders moesten, behalve zichzelf, 3 tieners van eten voorzien. Eigenlijk altijd aardappels, groente en vlees met sla na. En voldoende. Had je nog honger? " Neem maar een boterham"
Ontbijt: 1 schaafplakje op een dubbele boterham. We moesten wel eindigen met iets gezonds erop.
Ik was het enige meisje en werd vroeg ongesteld, 11 jaar. Toen mijn moeder mij ging voorlichten was ik al ongesteld geweest :mrgreen: Had maandverband gevonden bij mijn moeder in een kast.
Ik kon gaan en staan waar ik maar wilde. Uiteraard ' s avonds niet tot een jaar of 17. Heb amper kattenkwaad uit gehaald.
Nooit een pak rammel gehad. Vakanties werden ook voor ons aantrekkelijk gemaakt.
DH-hond trok ik het meeste mee op, samen met een vriendin en haar honden.
Niets te klagen :ok:
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”