Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagen op herten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Jagen op herten

Ongelezen bericht door Mekkie »

Balen!! We hebben dus een kudde herten op ons land en dat is niet handig met een Fritz :ugh:

Het ging allemaal zo lekker, beetje wandelen, beetje fietsen, beetje op het erf struinen, bank hangen en trainen. Helemaal prima, dus dan word je te makkelijk :blauwoog:

Een aantal weken geleden liep Fritz ineens niet meer toen ik bezig was, bij het kalfjes voeren, nog steeds geen Fritz :denken: Paar minuten later, Fritz onder de blubber en steen kreupel.. Shit...

Paar dagen later, ik kom thuis van werk, geen fritz te bekennen, wat raar is want meestal stijgen de straaljagers om 18u op, hij houd daar niet van en gaat dus naar binnen.
In het weekeind daarop ben ik aan het wandelen geweest, kom thuis, hang boven de was op, kom terug, geen Fritz :gvd: Gelukkig was ie snel weer terug.

En afgelopen weekeind is hij er weer tussenuit geknepen, gevolgd door telefoon van een boze meneer uit Engelum, dat hij de herten de weg over had gejaagd en hij hem de volgende keer af zou knallen :schrik:
Blijkt dus dat onze Fritz daar elke keer op tour ging.

Dit betekend dus dat hij niet meer mee naar buiten kan als we de aandacht er niet 100% bij kunnen houden (in ieder geval tot de herten besloten hebben naar lander land te verkassen)
Ik baal er behoorlijk van omdat jij juist het laatste jaar helemaal niet meer op zoek ging naar iets om te jagen :ugh:

Wat wel opvallend is, is dat hij hem voornamelijk smeert als hij terug komt van een wandeling, of als hij met mij mee naar buiten gaat.. Als hij met mijn vriend mee naar buiten gaat, gaat hij na verloop van tijd gewoon terug naar binnen :U:
Enig idee hoe dit komt?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Jagen op herten

Ongelezen bericht door ranetje »

Voorjaar in de lucht? :wink:
Neem hem dan aangelijnd mee als je buiten bezig bent of leg hem vast.

Ik zou mijn honden voor geen goud alleen in een niet afgesloten tuin/erf laten.
Denk dat ze met reeën in de buurt echt wel op pad zouden gaan en dat is niet de bedoeling.

Je zult hem nu wel een aardige tijd vast moeten houden.
Hij heeft de smaak te pakken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mekkie
Zeer actief

Het is ook vooral de visuele prikkel van de herten die het hem doet, ze zijn nu ook wel erg dicht bij :schrik:

Ik neem hem nu niet meer mee de stal in als ik aant werk ben en hem niet voor de volle 100% in de gaten kan houden. Zolang we in en om de stal blijven is het een keer fluiten en hij komt direct... Het is dus vooral in de gaten houden dat hij niet afdwaalt en als dat niet kan idd aanlijnen of binnen houden.

Hij was anders ook nooit alleen buiten hoor, hij struinde altijd gezellig met ons of met de medewerkers mee, beetje boxen uitlikken, kalverbrokjes eten, kalverpoep eten en nageboortes eten :kotz: en een beetje in het voer snacken.

Een enkele keer zat er wel eens een haas dichtbij waar hij achteraan ging hoor, maar hazen maken een rondje, die komen altijd weer terug en dan komt Fritz ook vanzelf weer terug.. Bij herten is dit niet zo :schrik:
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

En dan denken mensen in de stad dat ze problemen hebben :hmmm:

Jammer dat hij nu de hort op gaat want het klinkt wel ideaal zo'n hondje wat lekker een beetje rond loopt op een erf zonder problemen. Zelf maandag avond 3 reeën voor de auto gehad dus snap wel dat die man :S: ....neigingen heeft als het om een hele kudde herten gaat. Je schrikt je eigen het lazarus.

Hopelijk komt alles weer snel goed.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Reeën worden wel vaker herten genoemd in Friesland. Dus, denk ik dat het om reeën gaat.
Mekkie
Zeer actief

Het gaat inderdaad om een groepje van 7 reeën.
Zou wel prettig zijn ja, als het om een groepje herten in een afgezet weitje ging, dan is het enigszins te sturen te trainen.

Ik begrijp de man die belde ook wel, ik reageer hetzelfde als er hier iemand zijn hond tussen de schapen los laat (al hebben we dat in Friesland nog niet gehad)
Ik wil het ook gewoon niet hebben dat Fritz de buurt af struint :boos:
De beste man was blij dat er eindelijk 7 herten waren en nu zat er een hond achteraan..
Ik hoop vooral niet dat Fritz de schuld krijgt van alles wat de buurman straks afknalt. :schrik:
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik heb hier momenteel een logeetje die van het erf komt om reeën na te jagen. Alleen is het maar een sprint er achteraan. De reeën komen in hun vlucht niets dan grasland en sloten tegen, en ik heb geen buren die mijn honden willen afschieten. Dus ik vind dat ik niet echt een reden heb om me er druk over te maken.

Maar ik denk dat we er niet aan ontkomen door het erf te omheinen, als we willen dat onze jagers binnen de poorten blijven.
Des noods een elektronische omheining, al zal ik daar zelf nooit aan willen beginnen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Sanchis
Zeer actief

Lichaamsbeweging, is goed voor ze.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
nyckle
Zeer actief

Mekkie schreef:Ik hoop vooral niet dat Fritz de schuld krijgt van alles wat de buurman straks afknalt. :schrik:
Ga je nu niet heel raar denken?
nyckle
Zeer actief

Sanchis schreef:Lichaamsbeweging, is goed voor ze.
Weer een persoon, met een raar virus in de kop.
Sanchis
Zeer actief

Daarnaast vind ik dat Jessie gelijk heb door ons grasland te beschermen van herbivore gasten. Dat gras is immers voor òns vee bedoelt!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ach, ja zo is dat, en de wereld is van de mens :pffff:
Sanchis
Zeer actief

Helaas wel want anders liepen er wolven ipv Jessie's achter die reeën aan en ik schat zomaar in dat ze liever Jessie achter zich aan hebben. Die is na twee slootjes al ontmoedigd.
ranetje
Zeer actief

Mekkie schreef:Ik hoop vooral niet dat Fritz de schuld krijgt van alles wat de buurman straks afknalt. :schrik:
Hoe kom je op die gedachte? :lol1:
Ik zie het verband niet :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

allemachtig, volgens mij is er onlangs ergens een blik daapsen opengetrokken en die hebben allemaal de weg naar het hondenforum gevonden :O:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

Sanchis schreef:Helaas wel want anders liepen er wolven ipv Jessie's achter die reeën aan en ik schat zomaar in dat ze liever Jessie achter zich aan hebben. Die is na twee slootjes al ontmoedigd.
Kwestie van conditie.
Ik zou het niet fijn vinden als mijn jachthond de gelegenheid kreeg om zelfstandig achter reeën aan te gaan :?
Voor je het weet heeft ze de smaak te pakken

En dat geldt niet alleen voor jachthonden trouwens... er zijn meer honden die dat leuk vinden.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Kells schreef:
renee-uk schreef:allemachtig, volgens mij is er onlangs ergens een blik daapsen opengetrokken en die hebben allemaal de weg naar het hondenforum gevonden :O:
Jij schrijft wat ik dacht.
ja dát kun je dan wel weer aan mij overlaten :LOL:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Misschien is het voor Sanchis wel aardig om met die ree tellingen in Frankrijk mee te doen.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Kells schreef:
renee-uk schreef:allemachtig, volgens mij is er onlangs ergens een blik daapsen opengetrokken en die hebben allemaal de weg naar het hondenforum gevonden :O:

Nou, hier nog een, waar zijn al die siepels vandaan gekomen??
Kit
Erelid

ranetje schreef:
Sanchis schreef:Helaas wel want anders liepen er wolven ipv Jessie's achter die reeën aan en ik schat zomaar in dat ze liever Jessie achter zich aan hebben. Die is na twee slootjes al ontmoedigd.
Kwestie van conditie.
Ik zou het niet fijn vinden als mijn jachthond de gelegenheid kreeg om zelfstandig achter reeën aan te gaan :?

En dat geldt niet alleen voor jachthonden trouwens... er zijn meer honden die dat leuk vinden.

Inderdaad, het is gewoon ordinair en asociaal opstoten van wild
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

wat zijn daapsen? :denken:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
renee-uk
Zeer actief

Tara schreef:
Kit schreef:
Kells schreef:

Nou, hier nog een, waar zijn al die siepels vandaan gekomen??
Uit een blikje denk ik.
ja uit dat blik daapsen dat ergens opengetrokken is ;)
Afbeelding

Kit
Erelid

Podenji schreef:wat zijn daapsen? :denken:

Net zoiets als bossies wortel
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Tara schreef:
Kit schreef:
Podenji schreef:wat zijn daapsen? :denken:

Net zoiets als bossies wortel
Gekjes.
vollidioten :cheer:

Geen enkel NL woord overtreft het woord Vollidiot :pffff:

enneh TS: waarom zouden ze Fritz de schuld geven van hetgeen jouw buurman afknalt? :denken: of is "ze" ook een stel daapsen?
knalt jouw buurman zo graag dan? :80:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

ranetje schreef:
Kwestie van conditie.

Wie dan? :lekkerpuh:
nyckle
Zeer actief

Ja, dat was een lawine van reacties. Ik hoop, dat die gene die riep, dat achter reeën aan rennen een goede vorm va lichaamsbeweging is een grapje is. Ik hoop ook, dat TS niet denkt, dat jagen slechts alleen dieren afschieten is.

Ik hoop, dat het nu eens eindelijk duidelijk is, dat dieren in het wild rust nodig hebben. Niet omdat een jager dan meer kan schieten.

Iemand die zo denkt, weet niet wat jacht is.
nyckle
Zeer actief

Manu schreef:
ranetje schreef:
Kwestie van conditie.

Ach ja Manu. Voor jou heb ik ook nog wel een leuke. Die zogenaamde zieke ree die je in de ogen keek, was een over gestrest dier. Uitpuilende ogen, slijm uit de bek. Helemaal niet een ziek dier dus.
Jou hond in toom houden zou ik zo zeggen. Ik hoop, dat het ree het heeft overleeft.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

nyckle schreef:
Manu schreef:
ranetje schreef:
Kwestie van conditie.

Ach ja Manu. Voor jou heb ik ook nog wel een leuke. Die zogenaamde zieke ree die je in de ogen keek, was een over gestrest dier. Uitpuilende ogen, slijm uit de bek. Helemaal niet een ziek dier dus.
Jou hond in toom houden zou ik zo zeggen. Ik hoop, dat het ree het heeft overleeft.
Dat doet ze nou dan ook. Ze had haar hond losgelaten op een omheind terrein waarop ze nog nooit wild was tegen gekomen en had niet verwacht dat haar hond over dat hek zou springen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

nyckle schreef: Ach ja Manu. Voor jou heb ik ook nog wel een leuke. Die zogenaamde zieke ree die je in de ogen keek, was een over gestrest dier. Uitpuilende ogen, slijm uit de bek. Helemaal niet een ziek dier dus.
Oh dat vind ik niet leuk hoor.
Dat wist ik dus niet, ik hoorde van de campingopzichter dat er meer zieke reetjes rondliepen dus vandaar dat ik dacht dat het diertje niet goed was. Maar weer wat geleerd bij deze :ok:
Hond is in toom ;) En hoop ik ook. Maar als je dan toch mijn topic gelezen hebt zul je die opmerking van mij al vaker gezien hebben.

Edit: dankje Gonnie!
nyckle
Zeer actief

Wat was haar reactie? Een waarschijnlijk ziek ree. Laat mij lachen. uitpuilende ogen en schuim uit de bek. Vastgelopen tegen het gaas.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”