Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Percentage van lichaamsgewicht voeren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Percentage van lichaamsgewicht voeren

Ongelezen bericht door Machie »

Suske schreef:Geen kip :engel:
:LOL:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

:LOL: Dat ik de hint nooit begrepen heb, geboren barfer! Die hield gewoon barfparty's stiekem :lol1:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

mmartinn schreef:
samantha! schreef:Het verschilt enorm per hond dus ik zou inderdaad gewoon kijken waar hij het goed op doet.
Ik heb hier 2 uitersten, ze wegen evenveel (27kg), zijn beide intact en ongeveer even oud.
De een krijgt 300 gram en de ander 2kg, beiden zijn ze keurig op gewicht.
2 kg????
Jup, 2 kg.
En de hond die dat krijgt is alsnog gewoon schraal.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mmartinn »

samantha! schreef:
mmartinn schreef:
samantha! schreef:Het verschilt enorm per hond dus ik zou inderdaad gewoon kijken waar hij het goed op doet.
Ik heb hier 2 uitersten, ze wegen evenveel (27kg), zijn beide intact en ongeveer even oud.
De een krijgt 300 gram en de ander 2kg, beiden zijn ze keurig op gewicht.
2 kg????
Jup, 2 kg.
En de hond die dat krijgt is alsnog gewoon schraal.
Wow!!
Afbeelding
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Manu schreef:Net KVV gevonden in een supermarkt net buiten de stad. Kan het verder nergens vinden. Ze hebben alleen gevogelte en het zijn een soort burgers. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een hond van 30kg is 400 gram.
Als ik per dag nou 4 van die burgers geef en 400 gram vers vlees?
Ik moet ook nog eens kijken met die groenten en yoghurt. Ik heb van een slager nu 3 kg vleesresten meegekregen (zit geen orgaanvlees of bot tussen). Dit is vers. Ook een grote bak kipvleugels.
Manu, dat het per hond verschilt weet je al na alle reacties in dit topic daar hoef ik het dus niet meer over te hebben. Wel misschien over waar wij ons vlees halen voor de honden.

Mijn reuen eten dagelijks rauw. En sinds de verhuizing naar Frankrijk was het even zoeken omdat een groot deel van hun menu in Nederland als 'afval' bestempeld werd (en dus goedkoop was) maar hier in Frankrijk eigenlijk een delicatesse is (en dus duur). Anders gezegd, de fransen eten zelf alles wat wij aan de honden geven. Vuile pens (panse verte) heb ik hier nog niet eens kunnen vinden, alleen schone. Ze begrijpen gewoon weg niet waarom je het vuil zou willen hebben :mrgreen: Die vuile pens laten wij dus één à twee keer per jaar meenemen door het bezoek uit Rotterdam. Wij wonen op zo'n 8 uur rijden van Rotterdam en dat haalt die bevroren pens net qua lucht :D :D Voor jou is dat denk ik geen optie maar goed pens is ook heel goed weg te laten uit het menu. En daarbij heb ik me wel eens laten vertellen dat jagers hun vuile pens voor de honden gewoon 'ophalen' bij de achterdeur van het abattoir. Misschien moet je dat eens verder onderzoeken :wink:

De kippen (hele karkassen flink bevleesd) die onze honden eten komen van een kippenboer uit de buurt. De karkassen (alles behalve de filets en de poten) kosten 50 ct de kilo. Gemalen als een soort paté (voor de kat) zijn ze 80 ct de kilo. Natuurlijk is onze kippenboer niet bij jouw in de buurt, maar er zit ongetwijfeld iets dergelijks ook bij jou om de hoek. Die kippenboer van ons wist ook niet precies wat wij wilden en bedoelden toen we voor het eerst om vlees voor de honden kwamen. Maar inmiddels is de beste man een 'erkend' fournisseur op het Franse BARFforum ( http://www.b-a-r-f.com/ gewoon aanmelden, de oprichter spreekt weliswaar alleen maar frans, maar hij heeft een hollandse moeder of oma dus hij vindt het hartstikke leuk dat je uit Nederland komt :ok: ).

Vlees en orgaan koop ik gewoon bij de 'grand surface', de supermarkt dus.
Gewoon bij de slagersbalie van je reguliere supermarkt vragen naar dechets pour animaux (wel eerst even jezelf voorstellen en een praatje maken, dat gaat er altijd goed in). Soms hebben ze weinig (1 of 2 kilo) en soms hebben ze veel (10 tot 20 kilo). Die dechets is net als wat jij van je slager had: afsnijsel, restjes die overblijven als ze de mooie stukjes voor in de vitrine snijden. Wij vragen gewoon elke keer als we boodschappen doen. Je MOET er wel bijzeggen dat je geen varken wilt. Wij betalen soms wel en soms niet voor die dechets - afhankelijk van de supermarkt en afhankelijk van wie er dienst heeft - maar als we betalen kost het max 1,50 de kilo.
Verder kopen wij ook heel vaak côte de boeuf (avec os). (Dat avec os is eigenlijk niet nodig want côte (rib) is al os (bot)) Vooral als het in de aanbieding is, dan kost het ook 1,50 de kilo. Zonder aanbieding is het meestal 2,50 de kilo (bij de Colruyt bijvoorbeeld, maar ik weet niet of die ook in jouw regio zit). Onze honden knagen het vlees eraf en laten het bot na een tijdje knagen gewoon liggen. Ze weten niet beter dan dat dat niet om op te eten is, maar er zullen best mensen zijn die vinden dat je geen koeienrib aan een hond mag geven.
Soms is zelfs het vlees voor boeuf bourgignon (da's hetzelfde vlees maar dan zonder rib/os) in de aanbieding voor 1 of 2 euro. Inslaan!!!!
En voor orgaan kopen wij ook altijd bij de supermarché - in de schappen met voorverpakt vlees is bijvoorbeeld bij de LeClerc ook een stukje dat heet Abats - dat is orgaanvlees. En bij ons in ieder geval liggen daar ook altijd pakjes met orgaanafsnijsel voor 1,50 de kilo. Er staat op of het rund of varken is.
Qua vis eten onze beesten hele sjieke zalmen uit de Atlantische Oceaan. Kost tussen de 3 en 4 euro de kilo in het vriesvak van Leclerc. Of dat wat er in de aanbieding is op de visafdeling (sardientjes, koolvis of wat dan ook)

En verder slaan wij altijd toe als er aanbiedingen zijn: hele lammeren tot stukjes verpakt in een pakket van laten we zeggen 7 kilo voor 15 euro; runderharten in de aanbieding; kalkoenvlees in de uitverkoop. Het maakt niet zoveel uit je kunt ook hazen, longen, duiven, hele rundertongen of kwartels kopen bij de supermarkt het hele jaar door. Maar onze honden houden daar niet van, die gaan nog liever dood dan dat ze tong of long eten. En konijn of haas weten ze ook niet wat ze daar mee moeten.

Daarnaast eten die van mij 1 dag per week uitsluitend yoghurt met een ei. Die yoghurt maak ik zelf en dat ei komt van de buurman zijn kippen.

In principe eten ze dus best heel sober: schapenpens uit Rotterdam, kip uit Dijon en koeenvlees en -nier uit de haute-marne aangevuld met af en toe een visje uit de rest van de wereld. Al met al ben ik gemiddeld voor een gewone week 1 euro per kilo kwijt. Als we uitpakken met lamsvlees of extra vis dan wordt het ietsje duurder maar het is allemaal heel goed te doen en (behalve de pens) makkelijk voor handen.

Nu ik het stukje nalees is het misschien wat warrig opgeschreven allemaal, maar als je vragen hebt hoor ik het wel!
Succes ermee!
Manu

Wauw superblij met je post, dankje!
Ik had vanochtend het Franse barf forum gevonden, je hebt ook topics waarin per departement besteld wordt maar helaas is alles net te ver weg dus ik zal het bij de slagers blijven proberen.
Pens kon ik al nergens vinden.

Het is echt bizar hoor! Koeienhart, lamshersentjes, koeienlong, lever en poten, het wordt allemaal als delicatesse verkocht. Voor lamsniertjes betaal je je helemaal scheel!
Ik heb gister wel een gevild konijn voor 3 euro op de kop kunnen tikken. Die mag hij nog niet dus ligt in de vriezer.
Koeienhalsstukken zijn hier ook redelijk goedkoop. Een kilo voor 5 euro.
Ik ga het nog eens vragen aan de slager dan, misschien even een lijstje schrijven voor hem en een leuk praatje maken :mrgreen:
Van die kipkarkassen is ook een goede tip :ok:

Super! Echt blij met je tips!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

En ik mag toch aannemen dat kippennekken geen delicatesse zijn in Frankrijk?
Daar zou ik naar vragen, dat is volgens mij ook daar afval en honden zijn er dol op.
Verder geef ik zelf vleugeltips, die gaan er in Frankrijk ook af volgens mij.
Geen idee hoe ze dat noemen maar ik zou er naar vragen.

En zijn er bij jullie geen islamitische slagers? Want die slachten anders en hebben volgens mij ook een andere definitie van wat afval is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Manu

Kippennekken heb ik inderdaad niet gezien. Daarvoor moet ik echt even naar een boer. Ik begreep ook dat dat mooie botjes zijn om mee te beginnen? Hebben jullie die platgeslagen toen je startte?
Hij eet wel al vleugels.
Wat zijn vleugeltips dan? Ik koop gewoon een kilobak spekkige wings. Kost 3 euro zo'n beetje.
Ik hoop wel dat ik gauw een goedkoper adresje vind want vriend wordt zo niet blij van ons :F:

Totaal heb ik denk ik 3 halalproducten gezien maar wie weet!
Ik wil er best een eindje voor rijden. Ik zal eens rondvragen naar een Islamitische slager.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, nekken zijn mooie begindingen, kan ook van eend en gans trouwens, al zijn die harder.

Vleugeltips zijn ehm. De tips dus.
Van een vleugel gebruiken ze normaal alleen de grote twee botten zeg maar, die laatste kootjes, daar zit niks aan qua vlees, maar voor honden dus juist wel. Is 50/50 ongeveer.
Die tips, punten dus, worden er vrijwel altijd afgehaald en dat is afval.
Ik krijg ze voor vrijwel niks. Ik droog ze als lekkernij maar geef ze ook wel bij het voer.
Gemiddeld heb ik 10 kilo voor 2 euro ;)

Afbeelding

Manu

Weer wat geleerd over kippenvleugels :mrgreen:
Ik ga alles even opschrijven, hoofd duizelt aardig inmiddels :lol1:
Bedankt voor al het meedenken weer :ok:
Jokkebrok

Marjoleine schreef:En ik mag toch aannemen dat kippennekken geen delicatesse zijn in Frankrijk?
Verder geef ik zelf vleugeltips, die gaan er in Frankrijk ook af volgens mij.
Als ik zeg karkas - alles behalve filet en poten, dan bedoel ik dat ook. Die nekken en die vleueltips zitten gewoon nog aan het karkas. Als je nekken en/of vleugels gaat kopen, waarom dan niet het hele karkas :denken:

Dit is wat mijn honden eten als ik het heb over een kipkarkas. En ik heb 'em ook ooit nog eens op de weegschaal gelegd: schoon 1 kilo aan de haak.
.
Afbeelding Afbeelding

Die karkassen haal je bij een kippenboer. Die van ons heeft kippen, ganzen en kalkoenen en op een bepaald moment gaan die beesten eraan. Hij verkoopt sur place in een eigen winkeltje de filets en poten, en voor wie het wil maakt ie ook nog een soort paté. De rest voerde hij aan z'n honden en wat overbleef flikkerde ie weg, tenminste dat ging zo tot wij langs kwamen. Toen kochten wij wel eens zijn karkassen op en tevens maakten we een praatje: over de moestuin en dat z'n aardappelen er zo mooi bij stonden en over waarom wij in godsnaam onze honden kipkarkas te vreten gaven (Hij deed het omdat het een restproduct was van z'n business en tevens dus lekker goedkoop/gratis, maar dat een niet-kippenboer erop uit ging om kippen aan z'n hond te voeren vond ie gek). En sindsdien is ie zich gaan 'verdiepen' in BARF en verkoopt ie - tot onze spijt - inmiddels ook aan een fokker in de buurt. Tot onze spijt omdat dat betekent dat we onze voorraad kip nu moeten delen met een fokker, plus nog wat andere barfers in de buurt die hij enthousiast gemaakt heeft. En dat betekent dat er soms een beetje weinig kip is, maar omdat wij zijn allereerste klanten waren hebben wij gelukkig een speciaal plaatsje in zijn economisch hart....

Affijn, voordat wij hier terecht kwamen zaten wij in de Dordogne. Daar doen ze ook in gevogelte, ze maken iets met ganzelever daar :mrgreen: En in de Dordogne kochten wij op de markt ook karkassen van die ganzen. Gewoon op de dagmarkt in het dorp - dat was laten we zeggen het afval van de leverindustrie. Zielig misschien maar mijn hond at er goed van, en het kostte geen drol. Jij - Manu - zit weliswaar niet in de Dordogne maar wij zaten in de buurt van Sarlat-la-Canéda en dat is toch wel soort van dezelfde regio. Maar ik heb geen idee hoor of ze bij jou in de buurt aan ganzelever doen en dus veel karkassen op de markt over hebben. Maar wellicht zit er wel gewoon een kippen/ganzen/kalkoenenfarm in de buurt en dan zou ik daar gewoon langs gaan. En die farms/boeren vindt je het snelst door gewoon je buurvrouw te vragen :wink:

Verder weet ik niet het fijne van de omgeving van Manu, maar ik woon voor mijn gevoel op het platteland van Frankrijk en dan heb ik het niet over heuvels. 'Wij' hebben hier geen islamieten. In de 'stad' wonen er misschien 3, maar die beginnen zeker geen slagerij. Ik ken het fenomeen 'islamitische slagerij is goed voor rauw etende honden' wel - ik heb jaren in randstedelijk holland gewoond en mijn pens komt van islam rotterdam - maar buiten de hele, hele grote steden kent Frankrijk weinig islamitische ondernemers, denk ik. Zelfs in Dijon - toch een wereldstad :wink: - zit maar 1 kebap-afhaal en verder niet eens een turkse-groenteboer zoals wij hollanders die kennen. Nou heeft dat ook veel te maken natuurlijk met het feit dat de Franse Turken vooral Algarijns zijn :mrgreen:

Ik heb verder als gezegd weinig exacte kennis van de precieze woonomgeving van Manu maar een Google leert dat Figeac niet een populatie heeft waar je islamitische slagers verwacht, als je een basale kennis hebt van Frankrijk. Sterker nog, de eerste de beste stad van enige omvang - laat ik iets noemen dat ik ken en dat Google weet te vinden - is Brive: circa 50.000 inwoners. Een voortvarend dorp als Zeist heeft al meer inwoners en, ik ben er al een hele tijd niet geweest, in Zeist, maar ik kan me zo indenken dat je in Zeist ook niet direct voor vuile pens bij de lokale islamiet terecht kan. En dan is Brive nog eens zo'n 100 km rijden voor Manu.

Maakt mij verder niet uit hoor, maar als je het jezelf makkelijk wilt maken Manu, dan is het blijkbaar het beste om te doen wat Marjoleine-die-in-de-Flevopolder-woont-en-van-alle-markten-thuis-is (graag) adviseert - gewoon even googlen ipv van de mensen hier lastig vallen.
Manu

Jokkebrok schreef: Maakt mij verder niet uit hoor, maar als je het jezelf makkelijk wilt maken Manu, dan is het blijkbaar het beste om te doen wat Marjoleine-die-in-de-Flevopolder-woont-en-van-alle-markten-thuis-is (graag) adviseert - gewoon even googlen ipv van de mensen hier lastig vallen.
:scratch: Ik was heel blij met je tips, want als beginnend Barfer in een land waar toch net de dingen anders zijn, is het fijn een ervaring te horen. Ik snap dan alleen bovenstaande opmerking echt niet van je.
Zoals ik in mijn OP al heb gezet, tips en advies zijn welkom. Die worden dan ook gegeven, en daar ben ik heel blij mee.
Googlen heb ik al zeer veel gedaan, zoals je zelf al aangeeft, mijn omgeving is klein, dus via Google kom ik niet zo ver.
Als ik dan met mijn gebrekkig Frans de boeren langs ga zou ik wel een gevarieerd lijstje mee willen nemen, en mede dankzij de HF' ers (ook jou) heb ik nu toch alweer wat erbij gezet.
Ik dacht dat een forum was om meer informatie bij elkaar te kunnen scharrelen als je er zelf oa via Google niet uitkomt. Misschien mijn denkfout geweest :19:
Jokkebrok

Manu schreef:
Jokkebrok schreef: Maakt mij verder niet uit hoor, maar als je het jezelf makkelijk wilt maken Manu, dan is het blijkbaar het beste om te doen wat Marjoleine-die-in-de-Flevopolder-woont-en-van-alle-markten-thuis-is (graag) adviseert - gewoon even googlen ipv van de mensen hier lastig vallen.
:scratch: Ik was heel blij met je tips, want als beginnend Barfer in een land waar toch net de dingen anders zijn, is het fijn een ervaring te horen. Ik snap dan alleen bovenstaande opmerking echt niet van je.
Zoals ik in mijn OP al heb gezet, tips en advies zijn welkom. Die worden dan ook gegeven, en daar ben ik heel blij mee.
Googlen heb ik al zeer veel gedaan, zoals je zelf al aangeeft, mijn omgeving is klein, dus via Google kom ik niet zo ver.
Als ik dan met mijn gebrekkig Frans de boeren langs ga zou ik wel een gevarieerd lijstje mee willen nemen, en mede dankzij de HF' ers (ook jou) heb ik nu toch alweer wat erbij gezet.
Ik dacht dat een forum was om meer informatie bij elkaar te kunnen scharrelen als je er zelf oa via Google niet uitkomt. Misschien mijn denkfout geweest :19:
Nee, dat is helemaal geen denkfout geweest. En jij bent heel duidelijk geweest (zoals je overigens altijd vrij duidelijk bent in je posts) dat je informatie hebt opgedaan en blij was.

Die opmerking die je quote is ook helemaal niet voor jou bedoelt, en dat is natuurlijk suf van mij. Om 'em dan wel zo te schrijven. Maar dat heeft weer alles te maken met forummores en dat ik niet aan PB's doe en dat men ook niet een nieuw topic speciaal gaat openen om iemand te vertellen dat ie zich niet met zaken moet bemoeien en nog veel meer dingen die er eigenlijk in dit topic helemaal niet toe doen.

Dus maak je alstublieft niet druk, het had niets met jou te maken. Ik maakte me druk om het feit dat Marjoleine weer als een betweter uit de hoek komt in een topic dat echt helemaal niets met haar te maken heeft. En ik heb een ding met Marjoleine, ik vind haar een betweter die maar weinig beter weet. En dat vindt Marjoleine dan weer vervelend, want zij vindt weer dat ik maar wat in de rondte klets, dat ik niet al die duizend boeken die zij gelezen heeft heb gelezen. Nou ja en van dat soort dingen, en dat past eigenlijk helemaal niet in jou topic en daarbij heb ik het ook nog eens zo opgeschreven dat jij het je persoonlijk zou kunnen aantrekken. Maar dat is dus niet zo bedoelt! Allerminst en ik heb er spijt van. Niet dat ik Marjoleine een betweter vindt, maar wel dat ik het nodig vond om daar in jouw informatieve topic weer even kennis aan te geven. Sorry dus :flower:

En mocht je nog vragen hebben - ook over hoe je welk deel van welk dier in het frans benoemt - dan PB maar. Ik houd er niet van maar in dit geval is dat misschien toch het beste :wink:

En overigens los van dit alles vind ik persoonlijk dat je waanzinnig bezig bent met je Manu :E: Die twee van mij zouden hun handjes dichtknijpen als ze een baas als jij zouden treffen!
Manu

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Vond het al zo vreemd :lol1:
Bedankt, ik doe iedere keer maar weer wat in de hoop dat het goed uitpakt. Manu is een verwend hondje :lief:

En en en en!! Sinds maaaaanden kon ik vandaag een stevige drol oprapen :cheer:
Bleef zelfs recht overeind staan en toch kwam het er zo bij hem uitglijden :cheer: Het werkt dus nu al voor ons. Geen zachte kak meer :cheer:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tay krijgt ook een kilo per dag. Heeft een tijd op anderhalve kilo per dag gestaan, maar toen hij stopte met wisselen werd hij ineens erg dik. Gewoon aankijken Nik.

EDIT: Als je nog naar NL komt, kan ik wel kijken naar pens. Ik heb van die geisoleerde dozen waar het makkelijk 6 uur koud in blijft en als je er koelelementen bijdoet nog langer. Dan scharrel ik gewoon wat moeilijk verkrijgbare dingen bij elkaar voor jullie?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik zou de adviezen van marjoleine ter harte nemen en ook ff op haar site kijken. Staat ook een duidelijk verhaal.
Zou ook niet met karkassen beginnen bij een hond die nog nooit barf heeft gehad maar met een nekje oid.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik ga standaard uit van 30 gram per kg lichaamsgewicht
Pups 50-60 gr per kg lichaamsgewicht

En verder voer ik op het oog , worden ze te dik geef ik minder , worden ze te mager geef ik meer
Heb er ook geen weegschaal bij hoor , voordeel van de rollen Kivo is dat je wel ong kan schatten hoeveel je afsnijd

Dus krijgen ze de ene keer wat meer dan de andere keer ;)

Op dit moment gaat er 3 kg Pd doorheen voor 4 honden
Kenji onze luie huismuts met pensioen weegt 33 kg en krijgt 600 gr
Kyto van 34 kg 900 gr
Ziva van 24 kg 700 gr
Moya ook 24 kg en nu 7 mnd oud 800 gram

Kyto , Ziva en Moya word actief mee getraind , gewandeld en gefietst en zitten buiten ( nja Kyto alleen overdag )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Manu

Ik heb gekozen voor 800 gram. Ik heb ook geen weegschaal dus hij zal soms wat meer, soms wat minder hebben.
Hij kreeg 350 gram aan brokken en was dan goed op gewicht. Ik vermoed eigenlijk dat hij op 800 gram goed blijft.
Ik vind het elke keer weer spannend te gaan voeren. Veel leuker om alles zo voor te bereiden dan simpel brokken in een bak gooien :cheer:

Merel, dat zou echt super zijn!
Mijn ouders komen binnenkort deze kant op met de auto. Het is alleen wel 14 uur rijden, minstens.
Die hebben vast ook wel van die boxen. Als ze het ingevroren meenemen kan het best lijkt me.
Geef jij pens in lappen of geef jij een hele en vasten ze de dag later?
TessaThomas
Zeer actief

Manu schreef:Ik heb gekozen voor 800 gram. Ik heb ook geen weegschaal dus hij zal soms wat meer, soms wat minder hebben.
Hij kreeg 350 gram aan brokken en was dan goed op gewicht. Ik vermoed eigenlijk dat hij op 800 gram goed blijft.
Ik vind het elke keer weer spannend te gaan voeren. Veel leuker om alles zo voor te bereiden dan simpel brokken in een bak gooien :cheer:

Merel, dat zou echt super zijn!
Mijn ouders komen binnenkort deze kant op met de auto. Het is alleen wel 12 uur rijden, minstens.
Die hebben vast ook wel van die boxen. Als ze het ingevroren meenemen kan het best lijkt me.
Geef jij pens in lappen of geef jij een hele en vasten ze de dag later?
Als je vraagt of ze die boxen hebben, dan komt het wel redelijk goed. Ze staan hier in de vriezer op -20 en die krengen moeten 2 dagen uit de vriezer liggen om ontdooit te zijn. Ik geef een lap pens van een kilo per keer, niks anders erbij (kunnen ze allebei goed hebben gelukkig). Tessa eet normaal maar 500 gram, maar die komt toch niks aan en Tay eet normaal rond de kilo, dus maakt niks uit.

Nog andere dingen die je eventueel daar niet kan krijgen, maar wel zou willen hebben om te proberen?
Manu

Ah duidelijk. Dan moet dat inderdaad goed komen.
Ik ga zo weer op Barf pad. Heb een poelier gevonden en morgen is er markt dus ga ik proberen een dealtje te sluiten. Ik moet nog even goed nakijken wat verkrijgbaar is en wat niet. Heb ik nog niet zo'n idee van.
Ik laat je het via PB dan nog even weten.
Uiteindelijk eens een geitje of schapenkop geven lijkt me ook "leuk".
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

O maar dat gaat Manu ook erg leuk vinden hoor

Kan er helaas niet meer aan komen ( bijna niks meer van barf helaas, of t is meteen duurder dan 1 rol Kivo ), maar hier was t altijd groot feest als ze een lamskop kregen

Van de week hadden ze mazzel. We kwamen in België een jager tegen , op mijn grapje ha kijk die meneer heeft wat duiven voor onze honden geschoten ..

Kreeg ik 5 vers geschoten houtduiven mee , hondjes blij en de katten ook :D
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
TessaThomas
Zeer actief

Ik krijg binnenkort geitjes. Als ik het over mijn hart kan verkrijgen om ze te geven dan...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef:Ik zou de adviezen van marjoleine ter harte nemen en ook ff op haar site kijken. Staat ook een duidelijk verhaal.
Zou ook niet met karkassen beginnen bij een hond die nog nooit barf heeft gehad maar met een nekje oid.
inderdaad :ok:
sommige betweters wéten het ook beter, dit in tegenstelling tot betweters met lange tenen die mooi en veel praten maar weinig zeggen :idea:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Berna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Berna »

Ik woon ook op het Franse platteland en wil beginnen met mijn hond op BARF over te zetten, en ik kwam net dit topic tegen... Leuk!
Ben toevallig vandaag bij de kleine slager in onze regio geweest, en hij zou donderdag vuile pens (panse verte) hebben. Hij leek niet verbaasd dat ik het vroeg, dus misschien nog eens bij een andere slager proberen?
Ik heb nu maar wat stukjes kip en kalkoen gekocht, gewoon uit de 'mensenvitrine'. Eerder had ik al eens zo'n zak met afval bij de Leclerc gehaald, maar het was onduidelijk wat erin zat en of er varken tussen zat. Ik merk dat ik nog niet goed weet waar ik nu mee moet beginnen.
Manu, wat dat betreft heb je gelijk dat brokken een stuk makkelijker zijn!
Maar het zal wel wennen. Mijn hond (5,5 maand) vindt het i.i.g. lekker, al spuugde hij de duurbetaalde lamsniertjes meteen weer uit :wink:
Jokkebrok

Runderhart en -nieren enzo

Manu zit er een Intermarché in de buurt bij jou? Want bij ons is deze week (tot 9 mrt) runderhart, -lever en -niertjes en promo:2,50 de kilo. Geen afsnijsels dus maar gewoon hele grote stukken orgaan: bijvoorbeeld een lever van bijna 6 kilo - smullen :ok:
de lever op de foto is van leclerc, maar de aanbieding is dus bij de Intermarché hier bij ons iig
Afbeelding
Manu

Nog geen pens gevonden, wel een poelier waar ik veel van mee krijg. Vleugeltips, konijn, kippenpoten met klauwen en al, gans. Gans had hij wel direct na het eten weer uitgespuugd. Misschien wat vettig?
Hij eet nu al botjes, geen grote maar wauw hij is gek op zijn eten en eindelijk goede ontlasting.

Goede tip Jokkebrok! Ik haal bij Intermarché altijd de KVV en verder niets. Ben zo het vleesvak voorbij gerend. Bij Carrefour heb je na 4 uur heel veel vlees met 40% afgeprijsd. Daar haal ik bieflappen, konijn en hele kippen.

Nu had ik alleen 's ochtends een hele kip gegeven, ging allemaal goed. Grote kip van 1,3kg. Omdat ik hem normaal op 800 gram heb gaf ik de volgende ochtend nog even niets. Ik had gelezen dat dat prima kon maar hij gaf rond 11 uur toch gal over. Hij zou eigenlijk 's avonds KVV krijgen maar heb hem nu toch maar weer een hele maaltijd gegeven.

Jokkebrok ik dacht dat runderlever niet goed was? Omdat afvalstoffen naar de lever gaan en koeien blijkbaar veel medicijnen krijgen? Stond op Barfplaats.
Berna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Berna »

Heeee.... KVV bij de Intermarché? Waar vind ik dat? Welke afdeling?
Manu

In het vriesvak, het heet Dogador. Hier kost het 2,45 per kilo en hebben ze alleen gevogelte. Ik moest goed zoeken maar vond het tussen de vis :hmmm:
Het is hier toch vreemd geloof ik. We hebben zo'n 5 supermarkten en maar eentje heeft vlees voor honden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Manu schreef:Nog geen pens gevonden, wel een poelier waar ik veel van mee krijg. Vleugeltips, konijn, kippenpoten met klauwen en al, gans.
Ah, toch?
Hier worden kippenpoten zonder tips verkocht en is dat dus afval, maar dat is misschien niet altijd zo, dat kan. In Frankrijk eten z enatuurlijk sowieso veel meer dan hier.
Gans had hij wel direct na het eten weer uitgespuugd. Misschien wat vettig?
Kan, gans is heel vet. Je kunt het als onderdeel geven en iets minder vettigs erbij?
Jokkebrok ik dacht dat runderlever niet goed was? Omdat afvalstoffen naar de lever gaan en koeien blijkbaar veel medicijnen krijgen? Stond op Barfplaats.
Orgaanvlees mag niet meer dan 10-15% van het dieet bedragen. Dus als je zes kilo hebt kun je daar behoorlijk lang mee vooruit ;)

Niet alle honden lusten lever rauw trouwens. Ik ken er aardig wat die het alleen gedroogd of gebakken lusten.

Afbeelding

Jokkebrok

Manu schreef:Bij Carrefour heb je na 4 uur heel veel vlees met 40% afgeprijsd. Daar haal ik bieflappen, konijn en hele kippen.
Wij hebben geen Carrefour in de buurt :jank: :jank: :jank:
Ik geef mijn honden wel runderlever (en soms kippenlevers). Lever maakt samen met niertjes en hart (orgaanvlees) in mijn menu zo'n 12% van het geheel uit. In zulke kleine aantallen neem ik het risico van koeienmedicatie maar. :schrik:

De lever van de foto krijgen mijn mannen overigens niet in één keer hoor :F:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”