Pino01 schreef:Ik geloof best dat "buitenlandertjes" leuke hondjes zijn en dat er stichtingen zijn die goed en zorgvuldig te werk gaan. Maar wat hier ook al is verteld dat er tegenwoordig stichtingen zijn die gaan voor eigen gewin en als ze niet van de hondjes af komen deze hondjes in Nederland in het asiel komen. Dat lijkt me niet de bedoeling als de hondjes hier naar toe worden gehaald. Dit zijn ook de stichtingen die de mensen slecht voorlichten en dit zijn ook de mensen die teleurgesteld zijn in hun hondje. Helaas zie ik de laatste 2 à 3 jaar steeds vaker mensen op cursus die een hondje bij een slecht/verkeerde stichting hebben gekocht voor behoorlijk wat geld. Want de mensen moeten zelf de vlucht en bij komende kosten nog betalen en bemiddelingskosten. Ik begrijp dan best dat er vraagtekens zijn bij de stichtingen of die hun werk goed doen.
In de hondenhandel gaat er altijd heel veel geld om. Jaarlijks miljarden. Als een rashondenpup voor 1000 of 1500 weggaat, ben je ook een heleboel geld kwijt en dan mag je hopen dat je een gezond exemplaar hebt. Als je naar een Nederlands asiel gaat, ben je voor een (jonge) hond ook gemiddeld zo'n 250-300 euro kwijt. En krijg je er ook geen Kema-keurmerk bij.
Plus het feit dat ik denk dat er veel, heel veel mensen zijn die eens de hand in eigen boezem mogen steken. Zodra een hond (gedrags)problemen heeft, is dat altijd de schuld van de fokker, de dekreu, het asiel, de stichting of een broodfokker of zelfs de dierenarts. Maar zélf kunnen de mensen er uiteraard niks aan doen, want zij hebben de hond natuurlijk helemaal perfect opgevoed en begeleid.
Bij stichtingen, en vergeet niet dat er ook zát stichtingen zijn die uitsluitend Nederlandse herplaatsers bemiddelen, betaal je ook.
Ik heb tot nu 2 buitenlandse herplaatsers gehad: één collie uit Polen (zwaar gehandicapt maar dat wist ik van te voren) voor 225 euro, ingeënt/ontwormd en niet gecastreerd. En één onherleidbaar kruising-zwerfhond uit Roemenië voor 175 euro, ingeënt/ontwormd/gecastreerd. Als ik de entingen, ontwormingen en castratie zelf had moeten betalen, was ik in Nederland hetzelfde of meer kwijt geweest. Trouwens, allebei geweldige honden waar ik geen moment spijt van heb gehad.
Bij
goede stichtingen kosten de honden allemaal zo rond de 200-300 euro of minder. Dus ik snap niet dat jij het hebt over 'behoorlijk wat geld' plus reis- en bemiddelingskosten.
Als dat waar is, dan zijn die mensen knap stom. Op internet is er zát informatie te vinden over hoe een goede stichting te werk gaat en wat de kosten zijn. Op mij komt dit over als hetzelfde gezeur van mensen die een pupje uit de broodfok kopen voor veel geld maar nét even onder de prijs van een pup van een goede fokker. Stumperdje is natuurlijk na drie dagen al doodziek en na heel veel gedokter bij de da, veel medicijnen, dure behandelingen wordt dan onder veel tranen van de arme kleine kindjes in het gezin besloten om het diertje in te laten slapen. En dan: éureka! Internet wordt gevonden en volgeplempt met allemaal hoogst verontwaardigde topics over Al Die Gemene Akelige Broodfokkers die de arme hondjes uitbuiten en goedwillende mensen oplichten.