Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Percentage van lichaamsgewicht voeren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: Percentage van lichaamsgewicht voeren

Ongelezen bericht door Manu »

Ze verkopen de kippen in de poelier vaak compleet met kop en poten er nog aan. Net als konijnen. Alleen het huidje is eraf zeg maar. Maar gelukkig had de poelier wel wat vleugeltips voor me en ik kreeg voor een schijntje wat poten mee.
Ik zou graag wat meer lam of geit in het menu stoppen maar dat is vrij prijzig. Lamsribben liggen hier voor de volle mep.

Ik zal de gans dan inderdaad combineren. Ik ben ook nog op zoek naar zalmkoppen. Hij heeft nu zalm uit de diepvries gekregen, smaakte prima. Ik vind het zo leuk om te doen, het wordt ook echt gewaardeerd. Als zijn bak leeg is likt hij het nog 3 keer uit. Hij schrokt wel erg overigens. Ik draai me om en bak is leeg.

Bedankt voor alle tips en meedenken :ok: Helpt mij erg goed in deze puzzel!
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Manu schreef: Ik zou graag wat meer lam of geit in het menu stoppen maar dat is vrij prijzig. Lamsribben liggen hier voor de volle mep.
Ik weet niet hoeveel die volle mep is, maar ook het lam (een kwart, een half en dan geserveerd in stukjes weliswaar) is in de aanbieding bij de intermarché (jaja het is vleesfeest!), voor ik meen 6,50/de kilo.
Berna
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Berna »

In het vriesvak, het heet Dogador. Hier kost het 2,45 per kilo en hebben ze alleen gevogelte. Ik moest goed zoeken maar vond het tussen de vis :hmmm:
Het is hier toch vreemd geloof ik. We hebben zo'n 5 supermarkten en maar eentje heeft vlees voor honden.
Bedankt voor de tip, Manu. Ik zal eens zoeken, al hebben we hier alleen een mini-Intermarché waar ze niet zo'n uitgebreid assortiment aanbieden.
Het verbaast me trouwens dat je schrijft dat de supermarkten verder geen vlees voor honden hebben. Alle supermarkten met versafdeling (en de slager dus ook) zeggen hier meteen dat ik (gratis) restjes mee kan krijgen voor de hond.
Heb je het bij die afdelingen ook gevraagd? Ze hebben altijd wel snijrestjes over.

Jokkebrok, ik zag net toevallig ook de aanbiedingen in het Intermarché-krantje. Helaas hebben wij geen vriezer! :(:
Dat maakt het barfen trouwens niet eenvoudig...
Manu

Bij de supermarktslager (Carrefour) heb ik inderdaad een bak mee gekregen met snijsels. Ik moest er wel voor betalen. Ik vind de prijzen tot nu toe niet mee vallen.
Op die Dogador na hebben ze verder niks. Als ik barfplaats kijk zouden er ook in Frankrijk supermarkten zijn met bakjes vers vlees voor de hond maar nog niets gevonden.

Mijn vriend financieert en vindt het allemaal maar gedoe en moeilijk. We gven onszelf al niet teveel luxe dus als ik met lamsribben aan kom die in de hond zijn voerbak gaan krijg ik wel even een zware avond vermoed ik zo :lol1: 6,50 is nog wel te doen. Ik wilde zo al naar de Intermarché voor het orgaanvees dus zal die ribben ook eens bekijken. Leclerc is toch best prijzig met de ribbetjes.
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Ik denk dat Manu een kippennekje ook zo doorslikt ;) Hier heb ik nu kalkoennekken en daar doet ze tenminste even over
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

marloes_2406 schreef:Ik denk dat Manu een kippennekje ook zo doorslikt ;) Hier heb ik nu kalkoennekken en daar doet ze tenminste even over
vasthouden :U:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jokkebrok

Manu schreef:Bij de supermarktslager (Carrefour) heb ik inderdaad een bak mee gekregen met snijsels. Ik moest er wel voor betalen. Ik vind de prijzen tot nu toe niet mee vallen.
Het is inderdaad een zoektocht, tenminste dat vond ik ook. Na jaren rauw voeren in Holland met als voornaamste leverancier het Islam Centrum in Rotterdam waar je alles kunt krijgen dat je rauwvoerhartje begeert, moest ik in Frankrijk weer helemaal opnieuw beginnen.

Maar het gaat lukken Manu - zoeken en je ogen openhouden en vooral tegen iedereen die je tegenkomt zeggen wat je zoekt. Onze kipkarkassenboer kregen we ook gewoon getipt van de man die het water kwam aansluiten :mrgreen:

Het nadeel voor onze hondjes is dat die Fransen vrijwel alles eten, heel economisch met dode dieren omgaan - niks geen afval, gewoon zelf smakelijk opeten :kotz: Ik kwam laatst wel schone pens tegen bij de supermarktslager, maar daar heb ik dan weer niets aan.

Het kan ook best zijn dat het per regio of departement verschilt hoor met die supermarkten. Frankrijk is groot en het kan makkelijk dat wat ik hier makkelijk vind, bij jou moeilijk of niet te vinden is. Ik koop spiervlees bijvoorbeeld voor max 2,50 per kilo maar vaker nog voor 1,50 de kilo. En dat is dan geen afsnijsel maar gewoon keurig vlees waar ze hier boeuf bourguignon van maken.
Afbeelding

Dat lam voor 6,50 krijgen ze hier niet. Ze gaan maar zelf een hertje vangen :pffff: Maar ik dacht ik geef het toch even door. :D

En praatjes maken, of beter: vriendjes maken. Dat gaat er in de kleine gemeentes (waar jij volgens mij ook in woont) goed in. Niet alleen gratis afsnijsel voor je hond halen, maar ook eens een jarreton bestellen bij de slager en dan meteen vragen hoe je die het beste kan klaarmaken :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

marloes_2406 schreef:Ik denk dat Manu een kippennekje ook zo doorslikt ;) Hier heb ik nu kalkoennekken en daar doet ze tenminste even over
Doen ze hier ook, zelfs Fien ;)
Maar dat maakt toch niet uit? Ze vinden het wel érg lekker, en de ingrediënten veranderen niet als ze nauwelijks kraken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Berna
Vaste gebruiker

Vandaag meerdere supers afgeweest, maar geen KVV te vinden in het vriesvak... Wel een zak rundafsnijsel meegekregen bij de Carrefour ('anders verdwijnt het toch maar in de prullenbak'). Erg vet helaas, zo te zien.
Ik denk dat ik mijn BARF-wensen maar met een gespecificeerd briefje (zoveel procent van dit, zoveel van dat) bij de dichtstbijzijnde slager ga neerleggen. Kost misschien wat, maar scheelt veel heen en weer gerij en gezoek. Hopelijk kan hij het aanbod zoveel mogelijk variëren.
Misschien ook een idee voor jou, Manu?
Jokkebrok

Hier gaat het toch aardig goed. Vandaag zo'n 15 kilo orgaan ingeslagen :cheer: :cheer: :cheer:

5 flinke runderharten van ruim 2 kilo stuk en 2 kilo niertjes en dito lever. Onze keuken leek vanmiddag wel een pathologisch lab maar onze heren zijn voorlopig weer voorzien van heerlijk dood dier. Jammer dat ze er zelf anders over denken, lever vinden ze eigenlijk zum :kotz: , maar gemengd met wat spiervlees gaat het er meestal toch wel in.

@Berna, alleen vet is natuurlijk niet wat je wilt, maar ik vind dat je ook niet te pietluttig moet doen over wat vet. De ene keer zit er wat meer vet aan dan anders. Tenminste dat is mijn ervaring. En van wat vet hebben die boerenkinkels van mij - die de hele dag bezig zijn met van alles en nog wat - nog nooit wat gekregen. Dat sommige Crufts hondjes geen vetje kunnen hebben, okee - maar die plattelandsjongeren weten daar toch wel weg mee :mrgreen:

Persoonlijk vind ik dat je niet teveel moet tutten als je rauw vlees geeft. Het komt niet aan op precies het juiste percentage en de juiste hoeveelheid grammen per dag. Als je hond over een bepaalde periode (3 a 4 weken) maar alles binnen krijgt wat ie nodig heeft.

KVV is ook niet alles, dan eet ie misschien wel rauw, maar kauwen of scheuren dat hoeft ie dan weer niet. En dat is ook deel van de lol toch, dat je hond met dat vlees een tijdje bezig is.

Overigens, als er ergens een aanbieding is (zoals nu bij de Inter) dan bellen wij altijde even met de boucherie. Onze orgaanbestelling lag vanochtend gewoon klaar :ok:
Berna
Vaste gebruiker

Ha Jokkebrok,
Nee, zo pietluttig ben ik op zich ook niet, hoor. Ik ben alleen nog in de omschakelfase van brok naar BARF, en hij krijgt nog maar een paar kleine stukjes per dag - bij gebrek aan meer. Dan wil ik niet meteen te vette dingen geven.
Goed ingeslagen trouwens! Wat dat betreft is BARFen lastig zonder vriezer (we hebben geen elektra). Het blijft nog even zoeken naar een goede methode wat dat betreft.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jokkebrok schreef:
KVV is ook niet alles, dan eet ie misschien wel rauw, maar kauwen of scheuren dat hoeft ie dan weer niet. En dat is ook deel van de lol toch, dat je hond met dat vlees een tijdje bezig is.
Daar denkt die oude muts hier toch anders over want die heeft een broertje dood aan kauwen en scheuren. ;)
Het is niet of of hoor... hier krijgen ze door de weeks kvv en in t weekend barf. Dan weet ik zeker dat ze alles binnenkrijgen en die 2 dagen maakt t niet zoveel uit wat ze eten...
Vandaag hadden ze konijnenkop met vacht en oren...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manu

Hier wordt het kauwen en scheuren wel geweldig gevonden.
KVV blijf ik nog even geven omdat ik het ook stiekem gewoon wel makkelijk vind.
Vriezer ligt nu weer even vol dus voorlopig kunnen we vooruit :)

Gisteren liep hij maar met een stuk vet van rundvlees rond. Hij kreeg het niet weg volgens mij. Maar afgeven wilde meneer ook ECHT niet :lol1: Uiteindelijk kon ik het pakken en moest ik het in stukjes snijden voor hij het weg kreeg.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Even ter vergelijking..
Hier een intacte reu van bijna 11 maanden oud.
19.6 kg om precies te zijn, en krijg zo'n 750 gram lotgering per dag, en daarnaast nog brokjes/voertjes als beloning.
En hij gaat wat meer bij krijgen..
Manu

Manu doet het nu goed op 800 gram, soms krijgt hij ook een kilo en daarbij komen nog snacks als gedroogd vlees of stukjes kaas.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

fijn dit topic, wij gaan naar zuid Frankrijk deze zomer en ik heb de franse termen maar snel opgeschreven in mijn agenda, tnx
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Berna
Vaste gebruiker

Nog even over de vuile pens / panse verte...
Gisteren weer bij de buurtslager geweest, en in tegenstelling tot wat hij vorige keer zei, kan hij toch niet aan 'panse verte' komen. Sterker nog - hij wist eigenlijk niet wat het was en ik moest het hem uitleggen :hmmm:
Vandaag heeft hij met het abattoir gebeld voor me, maar het blijkt dat ze geen vuile pens mogen vervoeren in de wagen waarin consumptievlees wordt vervoerd, dus raadde hij me aan het rechtstreeks bij een boer te halen. Maar welke boer slacht nu zelf tegenwoordig?!

Heeft één van jullie inmiddels al iets gevonden op dit gebied?

Ik heb trouwens wel gedroogde vuile pens via het web besteld, en dat gaat erin als hele sterk ruikende koek... :wink:
Ik heb ook ander gedroogd vlees en organen als beloning (in stukjes), maar het is erg hard. Hoe geven jullie dat - geweekt of gewoon droog en kleingeknipt?
Jokkebrok

Berna schreef: Vandaag heeft hij met het abattoir gebeld voor me, maar het blijkt dat ze geen vuile pens mogen vervoeren in de wagen waarin consumptievlees wordt vervoerd, dus raadde hij me aan het rechtstreeks bij een boer te halen. Maar welke boer slacht nu zelf tegenwoordig?!
Dat antwoord kreeg ik ook toen ik het bij diverse slagers vroeg. En dat is wellicht ook hoe het in de (EU)regelgeving staat.
Ik stel voor, zelf bij het abattoir langs gaan, en bij de achterdeur (of daar waar de medewerkers een sigaretje roken :wink: ) even een praatje maken :wink: Of anders binnen de jagersclub vrienden maken en vragen of iemand daar z'n hond(en) vuile pens voert.

Over die gedroogde pens, die knip ik met een schaar in stukjes als beloning. Ik kook en droog zelf wel eens lever maar die snijdt ik voor het drogen in de stukjes zo groot als ik ze hebben wil. Meestal drogen ze ook nog wat in en dan houd je een handzaam beloningsformaat over.
Berna
Vaste gebruiker

Bedankt, Jokkebrok. Ik zal eens kijken waar hier in de omgeving een abattoir zit...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”