Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ellemieke
Actief
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pincher
Contacteer:

vraagje

Ongelezen bericht door Ellemieke »

OK, ik zit me iets af te vragen... Eerst even uitleg waarom ;)

Was net met Dina in de Delfts Hout.. Kwamen we mensen tegen die met een aantal honden aan het wandelen waren, waaronder een Ambull.
Maar goed..bull was zeg maar beetje zelfde type als Dina..Moest ook zn gelijk hebben zeg maar ;)
Werd dus een beetje over en weer gesnauwd.. veel geschreeuw weinig wol zeg maar, ambull aan de winnende hand (vond ik prima, ziet Dina ook een keer dat ze niet altijd kan winnen) maar goed..Vrouwtje van de ambull haalt m eraf.. wordt wat gemept ( :? ) en gemoppert. Dus Dina en ik gaan weer verder.. Komt de Ambull achterons aan...
Leek me niet verstandig om door te fietsen want 1) vluchtgedrag en 2) krijgt t baasje van de bull m nooit te pakken..
maar goed, weer 'ruzie' Bull won nu echt want Dina lag op r rug...(k zou bijna zeggen, mooi zo)
Ondertussen was het vrouwtje van de bull er weer, mept die hond van Dina af...en grijpt m bij zn nekvel om hem zo in een onderdanige houding te dwingen..(en ondertussen maar mopperen op die hond)

Nou is mijn vraag..(lang verhaal he ;) ) is dat verstandig? Om een hond zeg maar in een lage positie te dwingen?

Ik heb ook een paar keer het advies gekregen om het te doen met Dina.. Haar laten liggen/op haar rug gooien wanneer we (kleine) hondjes tegen kwamen. Heb het nooit gedaan om dat het volgensmij alleen maar (meer) frustratie met zich mee brengt.

Is dat zo, of bekijk ik het te veel vanuit een menselijk standpunt en ziet een hond het allemaal heel anders?

Bedankt...

Ellemieke
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

ik kijk wel uit om een hond in een lage positie te duwen.
als je dan met agressieverschuiving te maken krijgt hangt ie in mijn arm.
nee dank je.................

wat wel te doen............???????????
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Ellemieke
Actief
Contacteer:

plus.. erm lijkt me ook niet echt goed voor de baas - hond relatie
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Volgens mij heeft het geen enkele zin een hond in een onderdanige houding te dwingen. Als een hond op de rug gaat voor een andere hond, doet ie dat zelf, de dominante hond gooit hem niet op de rug. Bij mij op de cursus worden dit soort zaken aangepakt met aandachtsoefeningen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het enige advies dat ik zo iemand kan geven is de hond leren luisteren. Luisterd hij dan was er niks aan de hand. Afleren om te vechten lukt je nl never nooit, veel te leuk. Weer loslaten als jij nog niet uit het zicht bent is helemaal dom, en dan vervolgens de hond die er feitelijk niks aan kan doen weer door elkaar rossen, sorry maar dat is erg dom.

Ik zou ook bang zijn dat ik zelf gebeten werd als ik dat soort dingen zou gaan doen. Mijn hond doet ook agressief tegen honden, zeker naast de fiets rennende honden, nou loopt ze dus of aangelijnd, of los maar dan let ik op en als ik zeg halt dan staat ze stil. Dat zou dat mens van die ambull ook eens kunnen gaan oefenen voordat ze hem 2 keer in 5 minuten laat vechten om hem dan in elkaar te rossen.

Op zijn rug dwingen is een waardeloos dom iets, respect afdwingen op een manier alsof je je kind sorry laat zeggen en als hij dat niet doet blijf je meppen tot hij sorry zegt, welke waarde heeft dat dan? Die hond gaat niet eens vanzelf maar wordt gewoon omgedraaid. :roll:
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

de hond kordaat meenemen en kalmeren, niet op kloppen en niet op de rug leggen, zo zet je hem in het verweer, dus verhoog je de verweeragressie, de drift wordt verhoogd en volgende keer is het erger.
Ellemieke
Actief
Contacteer:

ik begrijp het ook niet hoor, zie de logica er niet van in om zo iets te doen...
Maar zo als ik al zei.. ik kreeg ook het advies om dat te doen (1x geprobeerd, geen suc6, werd al1 maar erger, en Dina begreep niet waarom ik dat nou deed). De persoon die het me adviseerde werkt zelf op een hondeschool... Maar goed, die hond liep ook aan de slip, en kreeg bij het minste of geringste een ruk.. Vond eigenlijk dat die mensen heel agressief met hun hond omgingen. :roll:
dutje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door dutje »

Ow... ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel eens doe. :oops: Ik heb altijd begrepen dat je op die manier je positie van ´hogere´ benadrukt...

Zal het nooooooooit meer doen! :? (en dank voor de info)
Jacqie
Actief

Ongelezen bericht door Jacqie »

Nee, lijkt me ook helemaal niet verstandig je hond op de rug gooien. Je hond dwingen in een onderdanige positie zou wel eens averechts kunnen gaan werken, hij zou zich mettertijd wel eens tegen jou kunnen keren. Want het is onnatuurlijk om dat te doen, die rangorde wordt onderling namelijk al beslist door de honden zelf. Als jij daar als vrouwtje mee gaat bemoeien raakt de hond op den duur helemaal in de war. Ben echt stomverbaasd wat voor een tips sommige mensen kunnen geven, gelukkig heb je dat advies niet opgevolgd want je krijgt er een gefrustreerd hondje van. Ben echt verbaasd dat iemand die les geeft op een hondenschool je dat advies gaf.
gr. Jacqie
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Ik doe het heel af en toe, als Kali herhaaldelijk tegen mij ingaat. Het is een fabeltje dat honden elkaar niet op de rug dwingen: dat gebeurt wel degelijk. Alleen niet te pas en te onpas. En ook niet lang. Op het moment dat Kali stil ligt, sta ik op en negeer ik haar verder. Na 5 minuten gaan we even knuffelen.
Dat het per definitie slecht is voor de baas-hond verhouding gaat ook niet altijd op. Volgens mij is het slechter om een 'algemene' opvoedwijze te hanteren, alleen maar omdat deze nou toevallig 'in' is, zonder verder naar het karakter van de hond te kijken.

(Edit). Dat wil overigens niet zeggen dat ik het eens ben met de wijze waarop je beschreven hebt hoe de vrouw met de ambull is omgegaan. Als de hond daadwerkelijk zo slecht luistert, dan had ze hem na de eerste keer aan moeten lijnen en onder appèl doorlopen of in ieder geval moeten laten zitten, tot jullie uit zicht waren. Ik ben namelijk wél een voorstander van zoveel mogelijk belonen en gewenst gedrag motiveren.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”