Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagtekens.

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Vraagtekens.

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

God het is een discussie die ondanks alle tegenargumenten steeds weer oplaait he? :roll:
dagmar88 schreef:
semmyboy schreef:
Hier in nederland zitten de asiels ook al vol, en het zou beter zijn als eerst hier de honden uit de asiels gehaald worden.
:mrgreen: Vind dat altijd wat apart uit de mond van mensen met een rashond van de fokker.
Als dat volgens jou zo veel beter zou zijn, doe je dat toch?
Ik heb geen zin in een onopgevoede stafford puber, mecheltje of jack russel.
Ga voor een hond waar ik een klik mee heb. Waar die vandaan komt zal me worst zijn.
Inderdaad. Als iemand een hond uit een Nederlands asiel wil halen, prima, moet je zeker doen!

Wij konden destijds geen geschikte hond vinden in het asiel (en ik heb flink wat gezocht), en bij een buitenlandse stichting vond ik de perfecte hond voor ons. Mensvriendelijk, kindvriendelijk, katvriendelijk, hondvriendelijk, niet te groot, niet te klein, nooit een seconde spijt van gehad. Van de tweede ook niet trouwens.

Ik zie mezelf niet snel iets anders in huis halen dan een Spaanse podenco, maar voor veel mensen met niet-asielhonden is die voorkeur veel minder waard dan wanneer je een bepaald ras met of zonder stamboom in Nederland hebt gehaald. Heel bizar.

En zelfs wat betreft katten, ik weet dat de Nederlandse asiels tjokvol met katten zitten, maar mijn laatste twee kwamen respectievelijk uit asiels in Portugal en Libanon. Omdat dat nou precies katten waren die ik graag wilde hebben.

Wat ik nooit meer zal doen, is dieren kopen uit pretnestjes, zoals mijn ouwe Timberpoes, en wat ik nooit zal doen is iets halen bij een fokker, al dan niet met stamboom. Er worden zoveel geweldig leuke honden en katten afgedankt, ook kittens en pups, mocht ik dat willen, dat ik in de asiels (in Nederland of het buitenland) meer dan genoeg keus heb.

Dat mensen liever een rashond met boom kopen, ook prima. Maar ik word er echt een beetje moe van dat mensen blijven beweren dat ik mijn dieren uit Nederlandse asiels moet halen omdat die zo vol zitten.

Afgezien van heit feit dat het aantal (makkelijk plaatsbare) honden in de Nederlandse asiels zo klein is dat diverse asiels honden uit het buitenland halen, is het gewoon een feit dat er wereldwijd veel te veel honden en katten in asiels op een baas zitten te wachten. En dan rukt het dus niet of ik er eentje uit Wolvega of Madrid of Johannesburg adopteer, dat is er simpelweg eentje minder, en eentje meer die welbewust is uitgekozen en (dat mag ik toch wel zeggen) goed terecht komt.

Misschien dat iedereen eens wereldwijd zou moeten kijken of dat schattige wollige pupje of die sporthond of die rashond met stamboom of die gezellige familiehond of wat mensen ook voor eisen en wensen hebben, toevallig niet al ergens in een asiel zit te wachten. Als we dat allemaal zouden doen, zouden we met z'n allen het probleem gaan oplossen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

iones schreef:
laeken schreef:

Nu is het natuurlijk zo dat lang niet iedereen daar zo is. Loop je in een deel van Spanje waar de galgo's dood op een Parking liggen in de struiken dan kan je ook zomaar iemand zien wandelen met een abricot poedel met kleren aan.
Wat gek eigenlijk dat die contrasten daar zo bij elkaar leven.
Zou het niet vreselijk vreten aan de mensen die werkelijk van honden houden en daar gewetensvol mee om gaan, om te zien hoe anderen met een hond omgaan alsof het een voorwerp is dat niet kan lijden
Tuurlijk vreet dat, maar dat is een proces dat we hier in Nederland jaren geleden hebben doorgemaakt. We kunnen hier inmiddels zorgeloos afgeven op wat de DB allemaal fout doet, maar tegelijkertijd verdienen ze ook een petje af als je bedenkt hoe de mentaliteit - mede door hun inzet - is veranderd in Nederland in de afgelopen paar decennia.

Zo'n veertig jaar geleden vierden wij een paar keer 'vakantie op de boerderij' in Drenthe, en de eigenaren van dat pension (boeren met een kleine melkveestapel, een geit, een hok konijnen en een paar mooie paarden waar wedstrijden mee werden gereden) waren lid van de DB en hadden stapels van hun tijdschriften liggen. Ik las die dingen omdat ik alles las toen ik kind was, en er stonden dingen in die echt niet geschikt waren voor kinderzieltjes. Het ergste in mijn herinnering was de praktijk om geitebokken te castreren door hun ballen af te binden met een touwtje, waarna de hele boel dus uiteindelijk afstierf. Maar ook kalfjes in kistjes en honden met ingegroeide kettingen, en nog veel meer gruweldingen.

Spanje loopt achter op Nederland en andere 'beschaafde' westerse landen, andere landen lopen nog veel verder achter, maar in de meest onverwachte landen zie je dierenbeschermingsorganisaties ontstaan, die zwerfdieren van straat halen, die de politiek proberen te beïnvloeden en die voorlichting geven aan de bevolking. Zo begint dierenbescherming en dierenwelzijn en de geschiedenis leert dat het langzamerhand beter gaat in landen waar lieve mensen zich belangenloos inzetten voor dieren.

En dus is het helemaal niet verkeerd om een hele leuke hond uit bijvoorbeeld Thailand te adopteren. Jij hebt een leuke hond, die hond een geweldig thuis, de organisatie een paar centen en extra motivatie om door te gaan.

Het is een proces, en met onze noordwesteuropese centen kunnen we dat proces versnellen. Zo zie ik het.
Hanneke2
Zeer actief

Lizanne schreef:
Nero12 schreef:Ik zeg helemaal niet dat je uit het asiel hier moet. Als je dat specifieke hondje uit het buitenland wil, doen!Het gaat mij erom dat de meeste stichtingen propageren dat ze daar de honden redden en iets gaan veranderen aan de situatie. Daarnaast nemen mensen vaak een hond omdat ze er eentje gered hebben. En dat vind ik dus onzin. En weet je waar ik nu zo moe van word? Dat ze allemaal een hondje vandaar nemen waarbij de stichting een gwweldige omschrijving geeft en dan in NL valt het toch allemaal wel tegen. Hier in de buurt heeft 90% spijt en is niet goed voorgelicht. De hond is zeer angstig en kan amper los. De meeste stichtingen moeren gewoon eerlijk zijn. Je weet het karakter niet en je verandert het probleem daar niet. Net als dat je met broodfok met het kopen van de pup niets redt doe je dat in het buitenland ook niet.
Dat is ook onzin. Mijn spanjaard heb ik niet omdat ik nu kan zeggen dat ik een hondje heb gered. Ik heb haar omdat, zoals al meermaals genoemd in dit topic, er in NL geen leuke hond voor ons te vinden was en ik absoluut geen pup wil om mijn eigen gezondheidsredenen. Da's toch simpel? Waarom toch altijd al die aannames en eeuwige discussies over eigen honden eerst, enge ziektes, wereldverbeteraars en blablabla :blah: ?
Ik ben dit topic verder aan het lezen en word er ook alsmaar moeier van.

Ik heb twee hele leuke honden die niemand anders hoefde. WTF gaan mensen dan lopen zeiken. Ik ben het echt zat me te moeten verdedigen omdat ik honden heb die - als wij elkaar niet hadden gevonden - hoogstwaarschijnlijk nog 1, bij hun (geweldige) opvanggezin waren gebleven en 2, nog steeds in dat (goeie) asiel hadden gezeten. (En dan niet een plekje vrij hebben gemaakt voor de volgende honden)

Ik heb twee stikgelukkige honden. Jack is inmiddels echt bejaard maar rent nog regelmatig een rondje en zit stijf onder de pijnmedicatie maar loopt nog steeds met een blije kop rond. Lilo wordt nog eke dag vrijer en blijer en speelt en rent met alles wat wil spelen en rennen.

Vergelijken met broodfok is zo bezopen, ik heb gewoon geen zin meer om er tegen in te gaan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Je hoeft je helemaal niet te verdedigen net zo min als ik dat hoef Hanneke2.

Ik snap niet dat je je aangevallen voelt.
Ik voel me ook niet aangevallen met mijn honden met boom, als pup gekocht bij een fokker. :wink:
En dat schijnt ook schandalig te zijn met al die honden op de wereld die geen thuis hebben.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ben het helemaal eens met Hanneke.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:Je hoeft je helemaal niet te verdedigen net zo min als ik dat hoef Hanneke2.

Ik snap niet dat je je aangevallen voelt.
Ik voel me ook niet aangevallen met mijn honden met boom, als pup gekocht bij een fokker. :wink:
En dat schijnt ook schandalig te zijn met al die honden op de wereld die geen thuis hebben.
Precies... als ik een sporthond zoek kijk ik niet in een asiel. Om t simpele feit dat ik een bepaald type hond wil uit een bepaalde lijn daarnaast wil.ik hem zelf 'verpesten' zodat ik mezelf alleen de schuld kan geven als t niet goed gaat ergens mee. Tenslotte krijg ik er niet eens een... als ze t woord africhting horen schieten ze al in de stress....

Maar zou ik een huishondje willen zou ik er rustig eentje uit t buitenland halen maar t grote punt wat me daarin tegenhoudt zijn de zuidelijke ziektes.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

bouvierpoedel schreef:Ik heb zo mijn twijffel en vraagtekens.
Als je ziet hoeveel buitenlandse hondenstichtingen er zijn en wat die wel niet allemaal verschepen naar andere landen .
Grote overschotten aan honden door veel stichtingen wat al geruime tijd gaande is.
Maar als je dan gaat nadenken over waar die honden dan allemaal vandaan moeten komen loop je ergens spaak.
In landen van herkomst worden ze op straat gedumpt en een groot aantal overlijd op straat en een gedeelte word afgemaakt in dodings stations.
Meestal niet de landen waar aanschaf hoog op het verlanglijstje staat wat voor mijn gevoel dan ook weer niet overeen komt met de gedumpte aantallen..
Als je dan ziet en hoord wat er op staat leeft is dat eigenlijk prakties niets in die landen in verhouding tot de overload aan honden wat daar vandaan komt.
Castratieactie's en weet ik al niet meer zou die hele populaties van honden toch allang moeten hebben opgelost.?
Maar het blijft maar doorgaan.
Het ging dus hierover .
Niet waar dat beest wat je aan wil schaffen vandaan komt. :mann:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Als je ziet hoeveel buitenlandse hondenstichtingen er zijn en wat die wel niet allemaal verschepen naar andere landen .
Grote overschotten aan honden door veel stichtingen wat al geruime tijd gaande is.
Maar als je dan gaat nadenken over waar die honden dan allemaal vandaan moeten komen loop je ergens spaak.
In landen van herkomst worden ze op straat gedumpt en een groot aantal overlijd op straat en een gedeelte word afgemaakt in dodings stations.
Meestal niet de landen waar aanschaf hoog op het verlanglijstje staat wat voor mijn gevoel dan ook weer niet overeen komt met de gedumpte aantallen..
Als je dan ziet en hoord wat er op staat leeft is dat eigenlijk prakties niets in die landen in verhouding tot de overload aan honden wat daar vandaan komt.
Castratieactie's en weet ik al niet meer zou die hele populaties van honden toch allang moeten hebben opgelost.?
Het ging dus hierover .
Niet waar dat beest wat je aan wil schaffen vandaan komt. :mann:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Zeg dat dan ook gelijk BP
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

twinkeltje schreef:Zeg dat dan ook gelijk BP
Was er ook even niet bij met mijn ouwe kop. :jank:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Hanneke2 schreef: Misschien dat iedereen eens wereldwijd zou moeten kijken of dat schattige wollige pupje of die sporthond of die rashond met stamboom of die gezellige familiehond of wat mensen ook voor eisen en wensen hebben, toevallig niet al ergens in een asiel zit te wachten. Als we dat allemaal zouden doen, zouden we met z'n allen het probleem gaan oplossen.
en dat is anders dan dit?
Hanneke2 schreef:Dat mensen liever een rashond met boom kopen, ook prima. Maar ik word er echt een beetje moe van dat mensen blijven beweren dat ik mijn dieren uit Nederlandse asiels moet halen omdat die zo vol zitten.
laat iedereen nou eens gewoon de hond nemen die ie wil zonder dat anderen daar wat van moeten of hoeven te vinden!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nee joh dat zie je verkeerd :roll:
Maar goed daar betrap ik Hanneke2 wel vaker op. Anderen beschuldigen maar zelf exact hetzelfde doen.
En daar reageerde ik dus ook op... t gedeelte sporthond ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik vindt dat iedereen zijn hond waar dan ook moet halen, of er nu in land van herkomst dingen verbeteren of niet.
Hier heb je ook genoeg probleem honden ik denk dat je die overal hebt.
En een stichting die fokt die vindt ik heel slecht maar je hebt ook slechte boomfokkers er bij.
Ik denk dat je zelf de kaf van de koren moet onderscheiden en de hond in huis moet halen waar je een goed gevoel bij hebt..
En Bp je weet tocht dat je niet altijd het antwoord krijgt in een topic dat je vraagt dat is het lot van een ts
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

laeken schreef:En voor ik weer een lading verwijten krijg, natuurlijk zitten er fantastisch leuke honden in de asielen in Nederland. Maar die zijn of zo weg omdat ze leuk zijn om te zien, of ze duren wat langer omdat ze een stafford of herder zijn en dat is nu eenmaal enger om te nemen hoe leuk ze ook zijn. En die hoef ik nu gewoon even niet. Ik wil al helemaal geen stafford en co en zeker niet hier in Duitsland en een herder ook even niet omdat ik nu wat anders wilde hebben. Een echt leuk klein hondje als Bas is hier sneller weg dan een krentenbol bij de bakker. En wat je dan krijgt is ook nog eens in 50% of meer van de gevallen een ex broodfokbeestje uit het Oostblok dat dus domweg 1 jaar eerder geïmporteerd is en gekocht in een opwelling. Er lopen in NL meer honden uit broodfok dan uit goede fok rond. Cijfers die ik ooit zag waren schrikbarend vwbt de aantallen pups die legaal geïmporteerd worden. Gek genoeg maken mensen zich drukker om buitenlandse honden via stichtingen dan om pups via handelaren en daarna via nog meer handelaren. Dat is pas erg. Honderden Shitzu's en chi's en JR x beagle x mops x Cavalier die wij jaarlijks laten komen uit varkenskotjes in Oost Europa. Daar moet je je druk om maken. En die hondjes zitten ook vaak in asielen in NL. Plopogige zeer lieve maar krakkemikkige shitzu's en maltezers.
Ik ben een fokker van stamboomhonden, persoonlijk begrijp ik niet waarom hondjes die in NL in een asiel zitten minder zielig zijn dan de buitenlandertjes (even de nuance: gelukkig zijn er tegenwoordig ook mensen die een buitenlander kiezen omdat dat type hond meer past of aanspreekt en niet vanuit de reddersmentaliteit) maar dat even terzijde. Want ik ben het wel met Laeken eens. Die aantallen Oostblokhondjes zijn enorm. En ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat dat (ook) een enorm drama is.

Die arme fokhonden, en de Nederlanders zijn blij want ja, die 'kosten niet zo duur'. Welzijn doet er dan niet toe want 'de mijne is gezond'. Hoe je dat zou moeten aanpakken weet ik ook niet. Simpelweg verbieden van import van honden uit die landen lijkt me iets te grof gesteld en bovendien, dan komen ze via België of Duitsland ofzo. De handel weet daar vast iets op te verzinnen. Voorlichting, educatie? Ik weet het niet, mensen willen het gewoon liever niet weten als hun keuze ellende betekent voor ander mens of dier. Denk aan alle producten waar palmolie in verwerkt zit, terwijl die plantages alle flora en fauna uitroeien met hun monoculturen, de dieren die geslacht worden hier in Nederland, moderne slavernij in naaiateliers van grote kledingmerken, om niet te spreken over kinderarbeid ed. Mensen WILLEN het helemaal niet weten, is tenminste mijn idee. Ja, tot ze een hondje kopen dat in een week dood is. DAN zijn ze zielig.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Schijnbaar valt het allemaal wel met de honden die via de stichtingen binnenkomen.
En schijnbaar gebeurd het bij de grootste groep ook erg nauwkeurig.

http://www.stray-afp.org/nl/laatste-nie ... e-cijfers/
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”