Inderdaad. Als iemand een hond uit een Nederlands asiel wil halen, prima, moet je zeker doen!dagmar88 schreef:semmyboy schreef:
Hier in nederland zitten de asiels ook al vol, en het zou beter zijn als eerst hier de honden uit de asiels gehaald worden.Vind dat altijd wat apart uit de mond van mensen met een rashond van de fokker.
Als dat volgens jou zo veel beter zou zijn, doe je dat toch?
Ik heb geen zin in een onopgevoede stafford puber, mecheltje of jack russel.
Ga voor een hond waar ik een klik mee heb. Waar die vandaan komt zal me worst zijn.
Wij konden destijds geen geschikte hond vinden in het asiel (en ik heb flink wat gezocht), en bij een buitenlandse stichting vond ik de perfecte hond voor ons. Mensvriendelijk, kindvriendelijk, katvriendelijk, hondvriendelijk, niet te groot, niet te klein, nooit een seconde spijt van gehad. Van de tweede ook niet trouwens.
Ik zie mezelf niet snel iets anders in huis halen dan een Spaanse podenco, maar voor veel mensen met niet-asielhonden is die voorkeur veel minder waard dan wanneer je een bepaald ras met of zonder stamboom in Nederland hebt gehaald. Heel bizar.
En zelfs wat betreft katten, ik weet dat de Nederlandse asiels tjokvol met katten zitten, maar mijn laatste twee kwamen respectievelijk uit asiels in Portugal en Libanon. Omdat dat nou precies katten waren die ik graag wilde hebben.
Wat ik nooit meer zal doen, is dieren kopen uit pretnestjes, zoals mijn ouwe Timberpoes, en wat ik nooit zal doen is iets halen bij een fokker, al dan niet met stamboom. Er worden zoveel geweldig leuke honden en katten afgedankt, ook kittens en pups, mocht ik dat willen, dat ik in de asiels (in Nederland of het buitenland) meer dan genoeg keus heb.
Dat mensen liever een rashond met boom kopen, ook prima. Maar ik word er echt een beetje moe van dat mensen blijven beweren dat ik mijn dieren uit Nederlandse asiels moet halen omdat die zo vol zitten.
Afgezien van heit feit dat het aantal (makkelijk plaatsbare) honden in de Nederlandse asiels zo klein is dat diverse asiels honden uit het buitenland halen, is het gewoon een feit dat er wereldwijd veel te veel honden en katten in asiels op een baas zitten te wachten. En dan rukt het dus niet of ik er eentje uit Wolvega of Madrid of Johannesburg adopteer, dat is er simpelweg eentje minder, en eentje meer die welbewust is uitgekozen en (dat mag ik toch wel zeggen) goed terecht komt.
Misschien dat iedereen eens wereldwijd zou moeten kijken of dat schattige wollige pupje of die sporthond of die rashond met stamboom of die gezellige familiehond of wat mensen ook voor eisen en wensen hebben, toevallig niet al ergens in een asiel zit te wachten. Als we dat allemaal zouden doen, zouden we met z'n allen het probleem gaan oplossen.