Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude labrador doodgebeten

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Oude labrador doodgebeten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lunaquinty schreef:luna is vaak met kennis maken nog erg onzeker, en als een hond te wild en opdringerig is, gaat ze achter me staan voor steun.
die geef ik haar niet, omdat ze het zelf op moet leren knappen
. laatst snauwde ze eindelijk een keer naar een jonge reu die echt te ver ging. daarna keek ze angstig naar mij, maar ik keek de andere kant op, en liep door.
de jonge hond was meteen rustig.
meestal probeert ze er een spelletje van te maken, door hard rondjes te gaan rennen. als kleine quinty ziet dat het luna echt teveel wordt, gaat zij ervoor staan.
ik twijfel over mijn aanpak, want aan de ene kant hoor ik haar die steun misschien wel te geven, maar aan de andere kant moet ze zelfverzekerder worden, en dat leert ze niet als ik ingrijp.

:ugh: Daar zal ze zelfverzekerd van worden ja.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik denk dat ze niet zelfverzekerder wordt als ze zelf alles op moet lossen als ze iets spannend vindt. Hier wordt voor 1 hond elke andere hond weggejaagd, want zij vindt het spannend tot dood eng. En juist doordat ze volgens mensen moest leren het zelf op te lossen is ze enorm uit gaan vallen. Dat heeft bloed, zweet en tranen gekost om haar te leren dat wij het oplossen en er dus niks is om bang voor te zijn. Ik heb zelf het idee dat ze daardoor juist zelfverzekerder wordt. Ze krijgt minder slechte ervaringen.

Mijn jonge hond heb ik juist geleerd om bij mij te komen als hij het spannend vindt en dat ik dingen oplos. Dat zorgt er nu voor dat hij naar mij toe komt als een hond niet leuk is volgens hem en zo heeft hij heel weinig slechte ervaringen opgedaan.

EDIT: De enige keren dat ze iets zelf op mag lossen is met eigen honden. Hoewel ik dan nog wel mee help als het te erg wordt.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

dagmar88 schreef:
lunaquinty schreef:luna is vaak met kennis maken nog erg onzeker, en als een hond te wild en opdringerig is, gaat ze achter me staan voor steun.
. laatst snauwde ze eindelijk een keer naar een jonge reu die echt te ver ging. daarna keek ze angstig naar mij, maar ik keek de andere kant op, en liep door.
meestal probeert ze er een spelletje van te maken, door hard rondjes te gaan rennen. als kleine quinty ziet dat het luna echt teveel wordt, gaat zij ervoor staan.
ik twijfel over mijn aanpak, want aan de ene kant hoor ik haar die steun misschien wel te geven, maar aan de andere kant moet ze zelfverzekerder worden, en dat leert ze niet als ik ingrijp.

daarom staat er dus ook dat ik twijfel aan mijn aanpak. je opmerking heeft verder geen toegevoegde waarde. als je er nu bij zou zetten hoe ik het volgens jou aan moet pakken schiet ik er meer mee op.
lunaquinty
Zeer actief

TessaThomas schreef:Ik denk dat ze niet zelfverzekerder wordt als ze zelf alles op moet lossen als ze iets spannend vindt. Hier wordt voor 1 hond elke andere hond weggejaagd, want zij vindt het spannend tot dood eng. En juist doordat ze volgens mensen moest leren het zelf op te lossen is ze enorm uit gaan vallen. Dat heeft bloed, zweet en tranen gekost om haar te leren dat wij het oplossen en er dus niks is om bang voor te zijn. Ik heb zelf het idee dat ze daardoor juist zelfverzekerder wordt. Ze krijgt minder slechte ervaringen.

Mijn jonge hond heb ik juist geleerd om bij mij te komen als hij het spannend vindt en dat ik dingen oplos. Dat zorgt er nu voor dat hij naar mij toe komt als een hond niet leuk is volgens hem en zo heeft hij heel weinig slechte ervaringen opgedaan.

EDIT: De enige keren dat ze iets zelf op mag lossen is met eigen honden. Hoewel ik dan nog wel mee help als het te erg wordt.
dank je, daar kan ik wat mee.
op welke manier jaag je de honden weg?
TessaThomas
Zeer actief

lunaquinty schreef:
TessaThomas schreef:Ik denk dat ze niet zelfverzekerder wordt als ze zelf alles op moet lossen als ze iets spannend vindt. Hier wordt voor 1 hond elke andere hond weggejaagd, want zij vindt het spannend tot dood eng. En juist doordat ze volgens mensen moest leren het zelf op te lossen is ze enorm uit gaan vallen. Dat heeft bloed, zweet en tranen gekost om haar te leren dat wij het oplossen en er dus niks is om bang voor te zijn. Ik heb zelf het idee dat ze daardoor juist zelfverzekerder wordt. Ze krijgt minder slechte ervaringen.

Lichaamstaal en brullen. Ik blok ze dat ze niet bij haar kunnen komen en als dat niet werkt krijgen ze een enorme brul en een hollewipper. Maar ik moet zeggen dat ik met haar niet in losloopgebieden kom, dus de loslopende honden officieel aangelijnd horen te worden. Als de eigenaar wat te zeuren heeft over mijn aanpak, moeten ze zich maar aan de regels houden. Ook bij mijn jonge hond doe ik het op deze manier, maar dat komt minder voor. Vaak alleen bij honden met een bord voor hun kop of honden met minder leuke bedoelingen. En ik vind patsen ook minder leuk, dus dat mogen ze bij andere reuen doen, niet bij die van mij. ;)
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Daantje_ »

ranetje schreef:
lunaquinty schreef:............als dinos kennis gaat maken met een hond, benadert hij ze altijd netjes met een boogje, van achteren, en als een hond dan snauwt, loopt hij door...............
Ik heb dit stukje er even uit gepakt.

Het valt me op en je partner @dinos beschrijft dat net zo.
Op zich logisch denk ik, maar het gaat me om de beschrijving :wink:

Kan natuurlijk aan mijn honden liggen, maar geen er van (zowel reu als teef) stelde prijs op een dergelijke benadering.
Ze vinden dat uiterst onbeleefd/bedreigend als er niet eerst frontaal of van opzij is "voorgesteld".
Volgens hen hoort dat helemaal niet zo.

Beetje off topic misschien, maar toch wel interessant?
Nooit geweten, vandaar dat mijn hond wel eens begint met snauwen als andere honden haar van achter benaderen en gaan ruiken... De laatste keren dat ik honden tegen kwam (paar dagen terug) was het idd frontaal (ik neem aan dat je bedoeld zijdelings?). Ik ga d'r eens op letten!

Ik denk dat het in deze discussie er vooral om gaat dat de juiste honden met elkaar kennis kunnen maken en eventueel kunnen spelen. Een dog tegenover een chi of een ander klein hondje is natuurlijk geen match. Het kan wel, alleen is de kans groter dat zo'n klein hondje gaat happen omdat dit kleine hondje bang is voor zo'n grote hond. Ik zou er zelf ook een stuk geruster op zijn dat iemand zijn grote dog zou aanlijnen, dan op mijn hond af te laten komen. Ik weet namelijk niet hoe de andere hond reageert op haar als ze toch gaat snauwen.
Zelfs als ik een hele stabiele, sociale hond zou hebben, van flink formaat zou ik deze ook gewoon aanlijnen als ik andere, wellicht kleinere honden tegen zou komen. Want je weet gewoon niet wat dat andere, kleine hondje heeft meegemaakt en misschien is hij wel enorm bang voor jouw type hond...

Dat heeft niets te maken met vooroordelen over hondenrassen, maar de ander tegemoet komen en voorkomen dat honden naar elkaar moeten snauwen of happen. Dat je de ander en zijn ras of type hond respecteert voor hoe hij/zij is.
Dinos, blijkbaar vinden chi's je hond eng, dan zou ik chi's voortaan ontlopen. Net als dat ik shih-tzu's ontloop, want die hebben allemaal een hekel aan mijn hond en dat is nog nooit goed gekomen, van alle tientallen shih's die ik ben tegen gekomen was het meteen snauwen en aanvallen. Dus ik ontloop alle shih-tzu's, want blijkbaar heeft mijn hond iets wat ze eng vinden.
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Vitalia »

Hanneke2 schreef:
ranetje schreef:
lunaquinty schreef:............als dinos kennis gaat maken met een hond, benadert hij ze altijd netjes met een boogje, van achteren, en als een hond dan snauwt, loopt hij door...............

Kan natuurlijk aan mijn honden liggen, maar geen er van (zowel reu als teef) stelde prijs op een dergelijke benadering.
Ze vinden dat uiterst onbeleefd/bedreigend als er niet eerst frontaal of van opzij is "voorgesteld".

Inderdaad wel interessant!

Jack is supersociaal, en benadert altijd frontaal, heel zelfverzekerd, met kwispelen en oren in principe recht vooruit, en als de andere hond interesse toont is er neus-neus contact. Daarna is die kont effe reuze interessant, en dan kan er gespeeld en gerend.

Jack is heel tolerant en zal en hond die meteen die neus in zijn gat steekt niet direct wegsnauwen, maar het is volgens mij wel tegen de etiquette.
Mijn regel is: er wordt niet naar een andere hond gegaan, enkel honden die bij onze groep horen, of honden die we willen leren kennen mogen benaderd worden, de rest negeren we gewoon. Als iedereen zich aan die regel hield zouden er geen "onverwachte" strubbelingen voorvallen. Het probleem is dat sommige mensen niet willen inzien dat sommige honden (groot én klein) geen prijs stellen op bemoeienissen van anderen. Een hond móet niet met elke andere hond kunnen omgaan. Ik houd ook niet van contacten met elk mens die ik tegenkom. Van onze drie Argentijnse doggen, is er ééntje die absoluut niet sociaal is, ik stel het dus echt niet op prijs dat een ander zijn hond gewoon laat loslopen als die hond gegarandeerd even gedag komt zeggen. De associale, zal nooit uit zichzelf naar een andere hond gaan, maar ze wil wel gerust gelaten worden, houd daar gewoon rekening mee als hondeneigenaar. Onze honden lopen allemaal los op wandeling, maar als we een andere hond zien aankomen worden ze bij ons geroepen tot die ander voorbij is. Wees dan zelf zo hoffelijk om hetzelfde voor mij te doen. En of jouw hond nou de sociaalste hond van de wereld is, maakt mij helemaal niks uit, de mijne stelt het niet op prijs, dus houd je hond bij je en laat hem terug gaan, als je voorbij bent. Een kleine moeite om iedereen te laten genieten van zijn wandeling...
Laatst gewijzigd door Vitalia op 27 mar 2014 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lunaquinty schreef:
dagmar88 schreef:

daarom staat er dus ook dat ik twijfel aan mijn aanpak. je opmerking heeft verder geen toegevoegde waarde. als je er nu bij zou zetten hoe ik het volgens jou aan moet pakken schiet ik er meer mee op.
:ok: Dat bepaal ik zelf wel. En je zou er natuurlijk uit op kunnen maken dat die steun wél heel hard nodig is.
De baas hoort de veilige haven te zijn, dat is de absolute basis. Op deze manier moet je niet gek opkijken als je over een jaar een angst agressieve hond hebt.
lunaquinty
Zeer actief

TessaThomas schreef:
lunaquinty schreef:

Lichaamstaal en brullen. Ik blok ze dat ze niet bij haar kunnen komen en als dat niet werkt krijgen ze een enorme brul en een hollewipper. Maar ik moet zeggen dat ik met haar niet in losloopgebieden kom, dus de loslopende honden officieel aangelijnd horen te worden. Als de eigenaar wat te zeuren heeft over mijn aanpak, moeten ze zich maar aan de regels houden. Ook bij mijn jonge hond doe ik het op deze manier, maar dat komt minder voor. Vaak alleen bij honden met een bord voor hun kop of honden met minder leuke bedoelingen. En ik vind patsen ook minder leuk, dus dat mogen ze bij andere reuen doen, niet bij die van mij. ;)
luna is in het dorp nog niet uit te laten, dan kruipt ze over de grond van angst (kennelsyndroom). daarom loop ik met haar vooral in het bos en op de hei, waar het een heel andere hond wordt.
de meeste honden vind ze nu wel leuk, maar af en toe komen er van die hele opdringerige reuen, die zo wat bovenop haar springen, en dan merk ik dat ze erg onzeker wordt.
als dinos erbij is, blokt hij ze vaak voor haar, of quinty, die kleine krijgt echt elke hond rustig en is nergens van onder de indruk.
luna begint sinds een tijdje door te krijgen hoe ze moet spelen, maar ze moet verder nog heel veel leren van de hondentaal.
als ik merk dat ze onzeker wordt van het opdringerige gedrag van honden, zal ik haar voortaan in bescherming nemen en de hond wegjagen.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

die geef ik haar niet, omdat ze het zelf op moet leren knappen. laatst snauwde ze eindelijk een keer naar een jonge reu die echt te ver ging. daarna keek ze angstig naar mij, maar ik keek de andere kant op, en liep door.

Bij ons op het hondenveld was er ook een keer een hond met zoveel angst, los gelaten tussen de honden. En na 1 uur herkende je haar al niet weer.
Maar goed, dat betekent niet dat het er na 1 uur uit is, maar herhaling is de kunst.
IK zou dan wel gewoon een keer alleen met haar gaan, dus niet met je andere honden erbij, Dinos beschermt haar niet, maar claimt haar, vind ik.
Als ze aan de riem zit moet jij haar beschermen. Anders krijg je weer die hele Dinos discussie dat ie misschien een keer hapt.
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief

mmartinn schreef:
die geef ik haar niet, omdat ze het zelf op moet leren knappen. laatst snauwde ze eindelijk een keer naar een jonge reu die echt te ver ging. daarna keek ze angstig naar mij, maar ik keek de andere kant op, en liep door.

Bij ons op het hondenveld was er ook een keer een hond met zoveel angst, los gelaten tussen de honden. En na 1 uur herkende je haar al niet weer.
Maar goed, dat betekent niet dat het er na 1 uur uit is, maar herhaling is de kunst.
IK zou dan wel gewoon een keer alleen met haar gaan, dus niet met je andere honden erbij, Dinos beschermt haar niet, maar claimt haar, vind ik.
Als ze aan de riem zit moet jij haar beschermen. Anders krijg je weer die hele Dinos discussie dat ie misschien een keer hapt.
bij luna zit het hem niet in de angst voor honden, ze is/was overal bang voor: riemen, mensen, auto's, de tv, lichten die aan of uit gaan, zo'n beetje elk geluidje, enz. het heeft ruim 2 dagen geduurd voor ik haar mee kreeg naar buiten, al die tijd heeft ze haar plas en poep opgehouden.
hoewel er heel veel verbetering is, zijn we er nog lang niet. meestal vind ze baasjes enger dan de honden.
ze loopt al maanden elke dag los en heeft contact met honden. hier in het bos is het grootste gedeelte losloopgebied, en de meeste mensen en honden kennen elkaar. dinos is er alleen bij in de weekenden, omdat we nogal ver uit elkaar wonen. quinty is er wel altijd bij, maar zij is al heel oud, en loopt meestal een stuk achter ons.
dinos blokt niet alleen voor luna, dat doet hij ook voor andere onzekere honden die lastig worden gevallen, en hij reageert daarbij altijd hetzelfde. eerst blokken, als dat niet werkt, loopt hij ze omver met zijn schouder. daarna volgen er nog een paar stappen, maar die kans krijgt hij van ons niet.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Vitalia schreef:
Hanneke2 schreef:
ranetje schreef:

Inderdaad wel interessant!

Jack is supersociaal, en benadert altijd frontaal, heel zelfverzekerd, met kwispelen en oren in principe recht vooruit, en als de andere hond interesse toont is er neus-neus contact. Daarna is die kont effe reuze interessant, en dan kan er gespeeld en gerend.

Jack is heel tolerant en zal en hond die meteen die neus in zijn gat steekt niet direct wegsnauwen, maar het is volgens mij wel tegen de etiquette.
Mijn regel is: er wordt niet naar een andere hond gegaan, enkel honden die bij onze groep horen, of honden die we willen leren kennen mogen benaderd worden, de rest negeren we gewoon. Als iedereen zich aan die regel hield zouden er geen "onverwachte" strubbelingen voorvallen. Het probleem is dat sommige mensen niet willen inzien dat sommige honden (groot én klein) geen prijs stellen op bemoeienissen van anderen. Een hond móet niet met elke andere hond kunnen omgaan. Ik houd ook niet van contacten met elk mens die ik tegenkom. Van onze drie Argentijnse doggen, is er ééntje die absoluut niet sociaal is, ik stel het dus echt niet op prijs dat een ander zijn hond gewoon laat loslopen als die hond gegarandeerd even gedag komt zeggen. De associale, zal nooit uit zichzelf naar een andere hond gaan, maar ze wil wel gerust gelaten worden, houd daar gewoon rekening mee als hondeneigenaar. Onze honden lopen allemaal los op wandeling, maar als we een andere hond zien aankomen worden ze bij ons geroepen tot die ander voorbij is. Wees dan zelf zo hoffelijk om hetzelfde voor mij te doen. En of jouw hond nou de sociaalste hond van de wereld is, maakt mij helemaal niks uit, de mijne stelt het niet op prijs, dus houd je hond bij je en laat hem terug gaan, als je voorbij bent. Een kleine moeite om iedereen te laten genieten van zijn wandeling...

Prima toch als je hond vast doet , ik heb al gezegd Dinos zal doorlopen en niet naar aangelijnde hond zal gaan. Lees eerst het hele topic eens dan komen we weer bij omgekeerde wereld uit, in losloopgebied mag hond los een agressieve hond hoort niet los. Wees zelf zo hoffelijk in te zien dat je met agressieve hond niet in losloopgebied thuis hoort mits aangelijnd. Als je hond wordt benaderd als hij aan de lijn zit heb je een punt.
Dinos

Mijn mening is dat een stabiele hond bij een angstige hond zeker meerwaarde heeft.
Maar daar zullen je het wel niet mee eens zijn.
Gelukkig zitten wij in de situatie en zien ook de resultaten, als wij Luna hadden moeten overtuigen of ze had dit uit haar eigen moeten doen lag ze nu nog onder de bank.
TessaThomas
Zeer actief

Er wordt nergens gezegd dat een stabiele hond bij een onzekere / angstige hond geen meerwaarde heeft. Juist wel. Maar dan moet je zelf ook alsnog mee helpen.
Dinos

Tuurlijk daar heb je helemaal gelijk in, Luna moet nog zoveel leren en is net een pup van 3 jaar, en we proberen haar over angsten heen te helpen. Wel een tip die we zeker moeten proberen ,om alleen met Luna op pad te gaan. Dank je
mmartinn
Zeer actief

Dinos schreef:Mijn mening is dat een stabiele hond bij een angstige hond zeker meerwaarde heeft.
Gelukkig zitten wij in de situatie en zien ook de resultaten, als wij Luna hadden moeten overtuigen of ze had dit uit haar eigen moeten doen lag ze nu nog onder de bank.
Huh :denken: ik denk dat echt iedereen het hier mee eens is.
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief

dit is onze eerste hond met kennelsyndroom, dus alle tips zijn welkom :cheer:
ze is in 9 maanden enorm ver gekomen, maar we zijn er nog lang niet.
Dinos

mmartinn schreef:
Dinos schreef:Mijn mening is dat een stabiele hond bij een angstige hond zeker meerwaarde heeft.
Ach wij zien het gebeuren, en sorry maar ben beetje gewent om me hier gelijk te moeten verdedigen en lees nu dingen die niet zo bedoeld zijn als aanval maar ik nog verkeerd interpreteer nogmaals excuses .
lunaquinty
Zeer actief

Dinos schreef:
mmartinn schreef:
Ach wij zien het gebeuren, en sorry maar ben beetje gewent om me hier gelijk te moeten verdedigen en lees nu dingen die niet zo bedoeld zijn als aanval maar ik nog verkeerd interpreteer nogmaals excuses .
hahaha, dat noemen ze hp-paranoia liefje :mrgreen:
mmartinn
Zeer actief

lunaquinty schreef:dit is onze eerste hond met kennelsyndroom, dus alle tips zijn welkom :cheer:
ze is in 9 maanden enorm ver gekomen, maar we zijn er nog lang niet.
Ik vond er dit over, maar dat heb je vast zelf ook al gevonden.

Hoe wordt kennelsyndroom behandeld?
.
Om te beginnen: een hond zal nooit genezen van het kennelsyndroom. De schade die in de inprentingsfase is toegebracht kan niet ongedaan worden gemaakt. Het enige wat je kunt doen is zijn leven (en jouw leven met een hond die eraan lijdt) wat aangenamer maken.
Routine is in dit opzicht heel belangrijk. Omdat een hond met kennelsyndroom niet in staat is om met veranderingen in zijn routine om te gaan, moeten we die routine omschrijven, om te weten waar we zijn begonnen. Probeer de volgende vragen te beantwoorden:
.
1. Is de hond bang voor jou?
2. Is de hond bang voor andere mensen in jouw gezin?
3. Is de hond bang voor mensen in het algemeen?
4. Is de hond bang voor geluiden (stofzuiger, verkeer, enz.)?
5. Is de hond bang voor andere honden?
6. Bijt de hond als hij bang is?
7. Is er een situatie waarin de hond tamelijk tevreden en ontspannen is?
.
Zodra je de laatste vraag met “ja”, of “ik denk het wel” kunt beantwoorden, mag je gaan denken aan een aantal doelen die je wilt bereiken, maar wees niet te optimistisch. De methode die wij gebruiken om de hond te trainen wordt “shaping” genoemd (vorming via successieve benaderingen). Deze methode wordt gebruikt wanneer bepaald gewenst gedrag niet in één keer kan worden geleerd. Bij het shapen komen wij telkens een stapje dichter bij ons doel en wordt de hond gradueel gevormd.
.
Dit zouden dus onze doelstellingen kunnen zijn:
.
1. Ik wil dat de hond mij vertrouwt en bij mij op zijn gemak is.
2. Ik wil dat de hond mijn partner vertrouwt en bij hem op zijn gemak is.
3. Ik wil dat de hond mijn buren vertrouwt en bij hen op zijn gemak is.
4. Ik wil met de hond kunnen wandelen.
5. Ik wil de hond mee naar de dierenarts kunnen nemen.
.
Zodra je deze doelstellingen hebt bereikt, kun je aan volgende doelen gaan denken, maar nogmaals: wees niet te optimistisch.
.
Geef de hond zelfvertrouwen. Zet geen druk op de hond, geef hem de tijd om jou te leren vertrouwen. Beloon hem elke keer wanneer hij het gewenste gedrag vertoont. Wanneer jij bezig bent een band met de hond op te bouwen, laat je dan door niets en niemand afleiden, niet door de radio, niet door andere honden. Dring jezelf niet op aan de hond; laat hem naar jou komen wanneer hij daar klaar voor is. Beloon hem wanneer dat gebeurt. Bestraf de hond nooit! Negeer ongewenst gedrag.
.
Zodra (of als) je in staat bent om met de hond om het huis te lopen, en zodra (of als) dit een routine is geworden waar de hond redelijk aan gewend is, kun je de cirkel vergroten, beetje bij beetje, totdat deze nieuwe cirkel een routine is geworden.
Zodra (of als) het in de buurt wandelen geen probleem meer is, kun je proberen naar drukkere buurten te wandelen, maar overdrijf het niet. Vergeet niet dat het moeilijk voor de hond is om van zijn routine af te wijken en zijn vertrouwde omgeving te verlaten.
.
Wees niet bang om het op te geven. Dit is geen wedstrijd en je hoeft niet te winnen. Na alle pijn en moeite die je erin hebt gestoken, na al jouw geduld en frustratie, komt er een tijd dat je moet toegeven dat dit alles is wat er uit te halen valt, althans voorlopig.
.
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief

doel 1 en 2 hebben we inmiddels gehaald, als peter morgen komt, springt ze bijna in zijn nek :mrgreen:
doel 3 niet, luna blijft angstig voor vreemden en zal zelf geen toenadering zoeken. als iemand zijn hand uitsteekt naar haar springt ze opzij.
bijten zal ze nooit doen, en ja, dat roep ik hard, omdat we dat in het begin uitvoerig hebben getest, aangezien ik 3 jonge kids heb.
doel 4 is deels gehaald, in het bos, op het strand en de hei kan ik met haar wandelen, maar in het dorp blijft ze heel paniekerig, omdat ze niet met onverwachte dingen om kan gaan. een fietser, rolluiken die open of dicht gaan, een hond die ineens blaft, dat soort dingen zorgen voor een paniekreactie.
doel 5, de da, de eerste keer ben ik bijna een half uur bezig geweest om haar uit de auto te krijgen en moest ik haar letterlijk meeslepen.
met 1 ding ben ik het niet eens, maar dat is afhankelijk per hond.
als ik luna niet onder druk had gezet, had ze nu nog onder de tafel gelegen, ze zou uit zichzelf niet gekomen zijn. op de derde dag dat ik haar had heb ik er een dierentolk bij gehaald, en zij heeft me enorm geholpen met tips. ik moest geen rekening houden met luna en haar angst, maar zelf de leiding nemen en haar laten zien dat er niets was om bang voor te zijn. zij moest zich aanpassen aan ons.
toen ik dat ging doen(ik durfde eerst niet eens te stofzuigen omdat ik haar niet bang wilde maken), merkte ik heel snel verschil.
ze is vorige zomer zelfs mee geweest op motorweekend(wel in de auto natuurlijk), en dat ging best goed. ze wilde alleen niet zelf eten, dus voerde ik kvv met de hand.
je merkt aan haar dat ze veel dingen niet begrijpt. zo begon ze op mijn kast te knauwen, en toen ik "nee" en "foei" zei, keek ze me dom aan en ging door, want ze kende die woorden niet. ik gaf haar een bot en het probleem was opgelost.
behalve haar voer, weigert ze verder om eten uit iemands hand te pakken, hoe lekker het ook is. als ik het dan neer leg pakt ze het wel.
het is met alles gewoon zoeken waar ze het beste op reageert.
mmartinn
Zeer actief

Volgens mij zit je op de goede weg.
Ik zou het gewoon een beetje op zijn beloop laten.
Mooi stabiele omgeving klaar, doet wonderen voor alles.
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief

ja, luna komt er wel. ze zal misschien nooit helemaal angstvrij worden, maar ze heeft in ieder geval weer kwaliteit van leven, ook door haar nieuwsgierigheid is ze zo ver gekomen.
Dinos

mmartinn schreef:Volgens mij zit je op de goede weg.
Ik zou het gewoon een beetje op zijn beloop laten.
Mooi stabiele omgeving klaar, doet wonderen voor alles.
Ja dat is zo , veel geduld vertrouwen en liefde brengt je heel ver.
Ik heb uren naast haar gelegen op de grond zonder echt mijzelf op te dringen, en nu mag ik haar onder de flapjes kussen ( lippen) teken van onderdanig gedrag en dat ze voor mij niets te vrezen heeft.
Als ik nu kom gooit ze met buik naar boven alles open en wacht op lekkere knuffelbeurt.
Dit doe ik trouwens niet als ze net pens heeft gegeten hahaha.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Daantje_ schreef:
ranetje schreef:

Nooit geweten, vandaar dat mijn hond wel eens begint met snauwen als andere honden haar van achter benaderen en gaan ruiken... De laatste keren dat ik honden tegen kwam (paar dagen terug) was het idd frontaal (ik neem aan dat je bedoeld zijdelings?). Ik ga d'r eens op letten!
Frontaal kan en zijdelings kan.
Meestal zie je bij het benaderen van de andere hond al kalmeringssignalen (even je zijkant laten zien, even aan een grassprietje ruiken, even opzij kijken.
In ieder geval normaal gesproken niet fixerend (strak in de ogen kijken).
Dat fixeren is geen erg vriendschappelijke benadering, hoewel ook dat nog prima tot een vriendelijk contact kan leiden.

Maar het "neuzen" gaat idd vaker via net een klein omweggetje (bochtje).
Voor zover ik het heb gezien :wink:

Ik let er niet altijd op hoor, loop vaak genoeg een beetje te dromen (kan ook suffen genoemd worden :F: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Daantje_ schreef: Ik denk dat het in deze discussie er vooral om gaat dat de juiste honden met elkaar kennis kunnen maken en eventueel kunnen spelen. Een dog tegenover een chi of een ander klein hondje is natuurlijk geen match. Het kan wel, alleen is de kans groter dat zo'n klein hondje gaat happen omdat dit kleine hondje bang is voor zo'n grote hond.
Dit zie je toch enigzins verkeerd hoor, in mijn beleving! Mijn honden maken eigenlijk geen enkel onderscheid tussen groot en klein (en zijn dus zelf ook klein). Een opdringerige Jack Russell Terrier wordt op dezelfde manier bejegend als een opdringerige Rottweiler. En wilde honden met een donkere kleur of lange vacht kunnen ook op een agressieve ontvangst rekenen. Zonder aanzien van ras of formaat.

Voor mij als baas is het wel anders. Als er dan gevochten zou worden, dan heb ik liever dat het een hond van vergelijkbaar formaat is. Als de Rottweiler besluit dat hij er wat van gaat vinden en hap zegt, dan heb ik wel een probleem. Als iedereen nu gewoon zijn of haar hond voor zichzelf houdt dan zouden er veel minder problemen en bijtincidenten zijn.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”