We overleggen in het gezin welke commando's we geven en hoe we bepaalde issues aanpakken. Met trekken aan de lijn hebben we besproken dat als Teun dat doet, wij stoppen tot hij weer naast ons staat, of hem een rondje laten draaien. Beide tactieken werken goed in de zin dat hij het begrijpt zonder commando's, we moeten ze nog steeds vaak toepassen tijdens het wandelen maar ik denk dat als we hierin consequent blijven, hij dit na verloop van tijd wel internaliseert. Hij is tenslotte een 9 maanden oud reukorgaan die overal in de wereld vrienden te maken heeft
Vriend en ik zijn 'jong', mijn schoonvader is aardig sterk. Blijft over mijn schoonmoeder, die beide eigenschappen niet (meer) bezit. Het is dus voor haar ook moeilijk om deze anti-trek technieken toe te passen, omdat ze hem gewoon niet houdt (haar eigen woorden, ik ben er nog nooit bij geweest als zij Teun uitlaat).
We hebben een halti-tuig gebruikt, dat wel goed werkte maar stukging. Nu hebben we een ander tuig, aan mijn schoonmoeder verkocht als een tuig dat trekken tegengaat, maar duidelijk veel minder effectief dan dat halti-tuig en volgens mij niet anders dan elk ander tuig. Hij heeft ook een halsband.
Ik wil liever niet met lapmiddelen zoals gentle leaders en weet ik wat aan de gang, maar gewoon het gedrag in de kern aanpakken. Ik ben bang dat de situatie nu gaat ontstaan dat hij bij ons minder/niet meer gaat trekken, en bij haar nog wel omdat het kan (en zo zit hij nu eenmaal in elkaar). Dus dan kunnen wij ons best wel doen, maar daar heeft zij niks aan. Wat ze nu meestal doet is hem zo snel mogelijk aflijnen of überhaupt niet aanlijnen, hij luistert goed maar ook dit lost het probleem niet op.
Zijn er manieren om iemand die minder kracht heeft, toch de hond kan leren niet meer te trekken?