Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Anti-trek tips voor iemand met weinig kracht?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Aantal honden: 1

Anti-trek tips voor iemand met weinig kracht?

Ongelezen bericht door Eelke »

We zijn lekker bezig met Teun, maar zoals altijd (denk ik) blijft er ruimte voor verbetering.
We overleggen in het gezin welke commando's we geven en hoe we bepaalde issues aanpakken. Met trekken aan de lijn hebben we besproken dat als Teun dat doet, wij stoppen tot hij weer naast ons staat, of hem een rondje laten draaien. Beide tactieken werken goed in de zin dat hij het begrijpt zonder commando's, we moeten ze nog steeds vaak toepassen tijdens het wandelen maar ik denk dat als we hierin consequent blijven, hij dit na verloop van tijd wel internaliseert. Hij is tenslotte een 9 maanden oud reukorgaan die overal in de wereld vrienden te maken heeft :mrgreen:

Vriend en ik zijn 'jong', mijn schoonvader is aardig sterk. Blijft over mijn schoonmoeder, die beide eigenschappen niet (meer) bezit. Het is dus voor haar ook moeilijk om deze anti-trek technieken toe te passen, omdat ze hem gewoon niet houdt (haar eigen woorden, ik ben er nog nooit bij geweest als zij Teun uitlaat).
We hebben een halti-tuig gebruikt, dat wel goed werkte maar stukging. Nu hebben we een ander tuig, aan mijn schoonmoeder verkocht als een tuig dat trekken tegengaat, maar duidelijk veel minder effectief dan dat halti-tuig en volgens mij niet anders dan elk ander tuig. Hij heeft ook een halsband.

Ik wil liever niet met lapmiddelen zoals gentle leaders en weet ik wat aan de gang, maar gewoon het gedrag in de kern aanpakken. Ik ben bang dat de situatie nu gaat ontstaan dat hij bij ons minder/niet meer gaat trekken, en bij haar nog wel omdat het kan (en zo zit hij nu eenmaal in elkaar). Dus dan kunnen wij ons best wel doen, maar daar heeft zij niks aan. Wat ze nu meestal doet is hem zo snel mogelijk aflijnen of überhaupt niet aanlijnen, hij luistert goed maar ook dit lost het probleem niet op.

Zijn er manieren om iemand die minder kracht heeft, toch de hond kan leren niet meer te trekken?
Groetjes van Eelke en Teun
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Re: Anti-trek tips voor iemand met weinig kracht?

Ongelezen bericht door renee-uk »

ze kan omdraaien als ie trekt, dat heeft weinig met kracht hebben te maken.
mij beviel omdraaien beter dan stilstaan, dat laatste werkte voor geen meter bij jan, die kwam dan netjes naast me staan en hing vervolgens weer met volle kracht in de riem als we verder gingen.
met omdraaien op het moment dat ie trok, en hij dus niet daar kwam waar ie zo graag wilde zijn, heb ik hem het trekken aan de lijn wel af kunnen leren.
het heeft wel even wat voeten in aarde en kost best wat tijd, want op ieder moment dat ie trekt draai je dus weer om, maar het werkt wel.
dit omdraaien gaat ook zonder commando's, correcties of beloningen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Nieuwe halti kopen? Overigens verschillen een halti en een gentle leader niet heel veel van elkaar en is de werking vrijwel hetzelfde.

Op het moment dat je gaat trekken als de lijn strak staat, kost dat (meer) kracht. In het geval van jouw schoonmoeder lijkt stil blijven staan dus niet handig omdat dan de lijn strak blijft tot Teun snapt dat ie naast haar moet komen. Omdraaien en voor het draaien kort druk van de lijn door armen te strekken en daarna omdraaien kost veel minder kracht van degene die de lijn in handen heeft omdat een hond niet meer kan trekken als de lijn slap is.
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Als het met de halti wel goed ging, zou ik inderdaad gewoon een nieuwe aanschaffen.

Het lijkt mij wel lastig hoor, om met vier kapiteinen te varen. Maar je schrijft ook dat alles in overleg gaat. :ok: Ik zou het niet kunnen.

Wat betreft het stilstaan of omdraaien, daar kies ik voor het omdraaien. Bij het stilstaan heb ik de ervaring dat je 15 seconden weer zo staat. Omdraaien ziet er wat raar uit ( waar ga je nou heen?). Maar vind ik wel effectiever. Nog liever kies ik persoonlijk om hem af te leiden voordat hij gaat trekken. Ik neem voor het gemak even aan dat je schoonmoeder een bepaald rondje loopt ( geheel eigen invulling, shoot me als... ) Dan kan je in 8 van de 10 gevallen voorspellen wanneer/ waar hij gaat trekken. Mijn ervaring. Dus lees ik waar je staat.

Ik heb de halti aangeschaft en de slipketting weggegooid omdat Figo met oplopen met andere honden schijt had aan de slip. Ik de slip ook geen fijn ding vind. Toen we de halti omdeden was het hele trekken weg, dus niks geen gecorrigeer ook. Ik vind zelf de halti wel een fijn ding als hulpmiddel. Maar niet om aan te sjorren want kijk uit voor de nek. Dat weet je misschien wel, maar zeg het toch maar. Weet niet hoe je schoonmoeder dat ziet.

Halti heeft ook een dubbele zekerheid om zowel aan de riem als aan de halsband te bevestigen. Ik ben niet fan van ook aan de halsband door ervaring. Door zonder aan de halsband is de hond veel meer te sturen.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

renee-uk schreef:ze kan omdraaien als ie trekt, dat heeft weinig met kracht hebben te maken.
mij beviel omdraaien beter dan stilstaan, dat laatste werkte voor geen meter bij jan, die kwam dan netjes naast me staan en hing vervolgens weer met volle kracht in de riem als we verder gingen.
Dat werkt meestal uitstekend, maar niet altijd. Bij Skadi werkte dat niet.
Die hing enthousiast in de lijn de éne kant op, en zodra ik me omdraaide dacht ze 'ook leuk! We gaan die kant op!' en hing enthousiast in de lijn de ándere kant op :LOL:

Bij Skadi werkte stilstaan wel. En ook ik heb een loeisterke hond en heel weinig kracht. De riem goed om je handen slaan en je armen dicht bij je romp houden, dan heb je meer kracht.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

renee-uk schreef:ze kan omdraaien als ie trekt, dat heeft weinig met kracht hebben te maken.
met omdraaien op het moment dat ie trok, en hij dus niet daar kwam waar ie zo graag wilde zijn, heb ik hem het trekken aan de lijn wel af kunnen leren.
het heeft wel even wat voeten in aarde en kost best wat tijd, want op ieder moment dat ie trekt draai je dus weer om, maar het werkt wel.
Dit. :ok:
Hier werkte stil staan ook niet omdat ze dan nog konden kijken naar dat waar ze naartoe wilden en gewoon wachten tot we weer die kan op gingen om weer in de riem te gaan hangen.
Ik draai ook om zonder iets te zeggen en beloon als hij weer netjes meeloopt.

Ik vraag me overigens wel af of het uberhaupt een goed idee is dat iemand met weinig kracht een 9 maanden oude Weimaraner uitlaat. Is het per se 'nodig' dat schoonmoeder hem uitlaat?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
Die hing enthousiast in de lijn de éne kant op, en zodra ik me omdraaide dacht ze 'ook leuk! We gaan die kant op!' en hing enthousiast in de lijn de ándere kant op :LOL:

Bij Skadi werkte stilstaan wel. En ook ik heb een loeisterke hond en heel weinig kracht. De riem goed om je handen slaan en je armen dicht bij je romp houden, dan heb je meer kracht.

:hmmm: Ik had de fout gemaakt charlie te laten zitten. Die bleek net zo hard te kunnen trekken door met haar kont aan de stoep vooruit te racen. En inderdaad, naar beide kanten even hard :mrgreen:

Ik vind de gentle leader veel fijner en steviger dan de halti.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Misschien kun je een keer met haar mee gaan om te kijken waar het mis gaat. Misschien geeft ze wel teveel lijn, is niet duidelijk genoeg of beloont goed gedrag aan de lijn te weinig.
Dat lijkt me voor nu de meest toegankelijke stap, ipv allerlei antitrek toestanden aanschaffen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Sanchis
Zeer actief

Misschien kun je een keer met haar mee gaan om te kijken waar het mis gaat. Misschien geeft ze wel teveel lijn, is niet duidelijk genoeg of beloont goed gedrag aan de lijn te weinig.
Dat lijkt me voor nu de meest toegankelijke stap, ipv allerlei antitrek toestanden aanschaffen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
renee-uk
Zeer actief

Miranda schreef:
dat deed jan ook , maar dan draaide ik weer om, soort van onbevallige ballerina op wandelschoenen was ik :engel:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Eelke schreef:Met trekken aan de lijn hebben we besproken dat als Teun dat doet, wij stoppen tot hij weer naast ons staat, of hem een rondje laten draaien.
Ik kan hier niet uit opmaken of je het doet, maar kijk uit dat je de hond niet beloont voor het naast je staan. Dit kan juist in de hand werken dat hij de volgende routine gaat ontwikkelen: neer het uiteinde van de riem lopen, terugkomen, beloning ontvangen en weer naar het uiteinde van de riem. Het trekken aan de riem gaat dan onderdeel uitmaken van de oefening in zijn beleving. Probeer als hij terug is naast je eerst een of twee stappen te doen voordat je beloont. Dat aantal stappen ga je vervolgens langzaam uitbreiden, zodat je ook echt beloont voor het naast je lopen en niet voor het terugkomen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Het stomste wat je kan doen is de hond loslaten als hij gaat trekken :oohja:

Omdraaien of afslaan werkte bij onze heren ook het beste. Ik vraag me wel af of het verstandig is om je schoonmoeder een grote hond te laten uitlaten. Op het moment dat hij niet meer zo lief is naar andere reuen dan maakt zij geen schijn van kans. Ik verwacht namelijk dat het haar ook aan natuurlijk leiderschap zal ontbreken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb bijna geen kracht in mijn handen en zou mijn honden waarschijnlijk niet kunnen houden als ze zouden trekken.
Door beide handen samen tegen mijn buik aan te houden met het handvat van de riem is dat veel gemakkelijker te doen.

Nu vraag ik me wel af waarom je schoonmoeder hem niet houdt.
Het gaat n.l. niet alleen om dat trekken, maar op het inspelen op het gáán trekken, dus voor dat hij trekt.
En daar heb je geen kracht voor nodig.

Of een cursus geven of een nieuw haltituig (haltiharness?) kopen lijkt me.
Of...... ze laat de hond niet meer uit :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eelke
Actief

Wauw, dank voor alle reacties!
Branka schreef: Omdraaien en voor het draaien kort druk van de lijn door armen te strekken en daarna omdraaien kost veel minder kracht van degene die de lijn in handen heeft omdat een hond niet meer kan trekken als de lijn slap is.
Ga ik zeker voorstellen, ik denk dat we dit allemaal moeten gaan toepassen. Van het omdraaien leert hij vast sneller dan alleen stilstaan en nog steeds in de richting kijken waar hij heen wil.
Dee schreef:Als het met de halti wel goed ging, zou ik inderdaad gewoon een nieuwe aanschaffen.
Het lijkt mij wel lastig hoor, om met vier kapiteinen te varen. Maar je schrijft ook dat alles in overleg gaat. :ok: Ik zou het niet kunnen.
Wat betreft het stilstaan of omdraaien, daar kies ik voor het omdraaien. Bij het stilstaan heb ik de ervaring dat je 15 seconden weer zo staat. Omdraaien ziet er wat raar uit ( waar ga je nou heen?). Maar vind ik wel effectiever. Nog liever kies ik persoonlijk om hem af te leiden voordat hij gaat trekken. Ik neem voor het gemak even aan dat je schoonmoeder een bepaald rondje loopt ( geheel eigen invulling, shoot me als... ) Dan kan je in 8 van de 10 gevallen voorspellen wanneer/ waar hij gaat trekken.
Het was een tuig van halti, een soort u-lead dus met een bevestiging voor zijn borst. Hier op het forum zie ik nogal veel bezwaren tegen dit soort apparaten door de onprettige druk op schouder/borstbeen, dus toen hij stukging leek me het wel een uitgelezen moment om zonder te proberen. Maar misschien is een 'gewone' halti die om zijn neus gaat ook wel een idee. Wij hadden er voor onze newfoundlander ook een, erg fijn maar die woog ook nog een tikkie meer ;)
En wat betreft dat afleiden: doe je dat met snoep of een speeltje? Krijg je dan niet zoals Belle zegt dat hij daarin een routine gaat ontwikkelen om de beloning te kunnen krijgen?

In ieder geval dus riem een paar keer omslaan, handen tegen het lichaam en omdraaien zodra hij trekt zijn sowieso dingen die ik denk dat ze moet proberen. Zoals Sanchis zegt meegaan met uitlaten, is ook een goed idee. Dan kan ik ook zien wat er gebeurt.

Verder wat betreft de reacties of het wel handig is dat zij hem uitlaat: begrijpelijk. Maar het is ook haar hond. Hij woont bij haar en mijn schoonvader op de verdieping (wij wonen elders in het gebouw en vanwege teveel traplopen komt hij niet bij ons in huis). Je kunt je natuurlijk afvragen of we nu moeten gaan zitten wachten tot het eens misgaat (en toegegeven, dat vraag ik me soms ook af :(: ), maar het is niet mijn taak of positie om te zeggen dat zij beter de hond niet kan uitlaten. Zolang zij het nog wil doen, wil ik haar zeker nog helpen om het zo aangenaam mogelijk te maken voor alle partijen. Het is niet gemakkelijk om met z'n vieren een hond op te voeden. Ik doe de cursussen en geef door wat ze hem moeten aanleren en hoe. En er zullen vast dingen zijn die we niet voor elkaar gaan krijgen, zoals Tara zegt. Maar ik vind het nu te vroeg om het bijltje er al bij neer te gooien, en ik vind dat trekken aan de lijn toch wel een heel cruciaal ding is waar veel tijd in moet worden gestoken door iedereen.
Dee
Zeer actief

Eelke schreef: En wat betreft dat afleiden: doe je dat met snoep of een speeltje? Krijg je dan niet zoals Belle zegt dat hij daarin een routine gaat ontwikkelen om de beloning te kunnen krijgen?
Met mijn stem. :wink:
Nee, want ik leid hem dan al af voordat hij überhaupt iets doet. Meer een soort aandachtsoefening dus. Maar dat werkt alleen als ik daarmee op tijd ben. Dat werkt niet bij een geur die hij ineens ruikt in het gras ofzo. Dat kan ik ook niet almaar voorkomen, dan is het omdraaien.
Eelke
Actief

Ha, duidelijk :D Klinkt als een leuk extraatje om te oefenen tijdens het wandelen!
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Je hebt ook halti-achtige dingen waarbij het 'aanlijnringetje' achter de oren zit in plaats van onder de neus. Je hebt hierbij minder stuurfunctie,maar ook een stuk kleinere kans op nek-problemen. Voor Cara werkt het als een soort van 'power halsband', waaraan ze trekken zelf niet leuk vind (dus hoef ik niets te doen), en waaraan mijn aanwijzingen (maar alsnog geen correcties) een stuk duidelijker doorkomen.

Let er wel op dat je wat voor hulpmiddel dan ook dat over de neus heen gaat, eerst positief aanleert.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Eelke
Actief

Pfff nou gisteravond een goed gesprek gehad met z'n vieren over wat wijsheid is e.d.
Ik heb aan schoonmoeder voorgelegd of ik eens mee zou lopen of zij met mij, omdat ze dan wellicht wat tips in de praktijk kan zien en leren welke signalen Teun afgeeft voor hij echt hard gaat trekken. Daar stond ze wel positief tegenover maar uiteindelijk zei ze dat ze het niet erg zou vinden als ze hem helemaal niet meer uit hoefde te laten, omdat ze zichzelf niet zo'n opvoeder vindt en bang is dat ze allerlei dingen dan juist alleen maar verkeerd doet.

Dus voorlopig doen we het even zonder haar. Waarschijnlijk wel het beste voor iedereen. Ik ben nu hard bezig met het trekken afleren door de (on)bevallige ballerina-moves van o.a. renee-uk toe te passen :cheer:
Maar daarnaast is wat Hylos in dit bericht zegt ook wel bij ons van toepassing. Als we de deur uitlopen is per definitie alles interessanter dan wij en moet hij het echt uit zijn tenen halen wil hij de concentratie kunnen opbrengen om te volgen, zitten etc. Als hij het dan een aantal passen goed gedaan heeft, terwijl ik al 'goedzodatisvolgenjabraafzo'nslimmejongen' loop te motiveren, geef ik hem uiteindelijk een brokje en dan is het hek gelijk weer van de dam. Misschien dat brokje maar laten zitten?
Terugkomend loopt hij braaf naast je en vallen de dingen die op de heenweg nog zo boeiend waren hem niet eens meer op.
renee-uk
Zeer actief

ik zou alleen met stem belonen en als je het volgen wil trainen in gezwinde pas rechtse bochten lopen, dan moet ie zijn aandacht wel bij je houden ;)

edit: rechtse bochten als je je hond links van je hebt, heb je hem rechts dan linkse bochten.
hij moet aan de buitenkant lopen zeg maar
Afbeelding

Eelke
Actief

renee-uk schreef:ik zou alleen met stem belonen en als je het volgen wil trainen in gezwinde pas rechtse bochten lopen, dan moet ie zijn aandacht wel bij je houden ;)

edit: rechtse bochten als je je hond links van je hebt, heb je hem rechts dan linkse bochten.
hij moet aan de buitenkant lopen zeg maar
:ok:
Sanchis
Zeer actief

Beloning brokje = einde oefening voor hem. Het motiveert hem natuurlijk wel maar ik zou het steeds proberen uit te stellen en het heel spannend voor hem maken wanneer een of hij wat krijgt.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Eelke schreef:Pfff nou gisteravond een goed gesprek gehad met z'n vieren over wat wijsheid is e.d.
Ik heb aan schoonmoeder voorgelegd of ik eens mee zou lopen of zij met mij, omdat ze dan wellicht wat tips in de praktijk kan zien en leren welke signalen Teun afgeeft voor hij echt hard gaat trekken. Daar stond ze wel positief tegenover maar uiteindelijk zei ze dat ze het niet erg zou vinden als ze hem helemaal niet meer uit hoefde te laten, omdat ze zichzelf niet zo'n opvoeder vindt en bang is dat ze allerlei dingen dan juist alleen maar verkeerd doet.

Dus voorlopig doen we het even zonder haar. Waarschijnlijk wel het beste voor iedereen. Ik ben nu hard bezig met het trekken afleren door de (on)bevallige ballerina-moves van o.a. renee-uk toe te passen :cheer:
Maar daarnaast is wat Hylos in dit bericht zegt ook wel bij ons van toepassing. Als we de deur uitlopen is per definitie alles interessanter dan wij en moet hij het echt uit zijn tenen halen wil hij de concentratie kunnen opbrengen om te volgen, zitten etc. Als hij het dan een aantal passen goed gedaan heeft, terwijl ik al 'goedzodatisvolgenjabraafzo'nslimmejongen' loop te motiveren, geef ik hem uiteindelijk een brokje en dan is het hek gelijk weer van de dam. Misschien dat brokje maar laten zitten?
Terugkomend loopt hij braaf naast je en vallen de dingen die op de heenweg nog zo boeiend waren hem niet eens meer op.
Ik zeg eigenlijk helemaal niks meer tegen hem en focus me ook niet op dat er per se een voertje in moet. Als hij echt braaf aan het lopen of me aan kijkt dan beloon ik wel met mijn stem. Maar ik merk dat stem + koekje wat er perse in moet teveel is. En omdat ik dan focus op dat hij zo netjes moet lopen leg ik weer druk op hem (en mezelf) wat ook niet werkt.
Ik doe nu eigenlijk tijdens het lopen niks en probeer daar omheen (thuis en in de tuin) de rust er in te houden met bepaalde oefeningen. Gaat ook voornamelijk om je eigen innerlijke rust :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

EstherK schreef:Het stomste wat je kan doen is de hond loslaten als hij gaat trekken :oohja:

Omdraaien of afslaan werkte bij onze heren ook het beste. Ik vraag me wel af of het verstandig is om je schoonmoeder een grote hond te laten uitlaten. Op het moment dat hij niet meer zo lief is naar andere reuen dan maakt zij geen schijn van kans. Ik verwacht namelijk dat het haar ook aan natuurlijk leiderschap zal ontbreken.
Met de laatste 2 zinnen ben ik het wel eens.
Heb wel een maar bij de eerste.
Heb nu te maken met een hond (kruising herder) die volgens z'n eigenaar z'n hele leven al in de lijn hangt.
Op hem in eerste instantie de mij bekende trucs losgelaten (omdraaien, lijn kort houden tot de druk eraf was), wat op zich wel enigszins werkte.
Toen echter om een flexlijn gevraagd en het min of meer standaard gemaakt dat hij die ruimte mag gebruiken.
Hij moet kort met andere honden, reageert niet ok, maar hij loopt (zonder andere prikkels) relaxed.
Bedacht dat ie veel meer moet bewegen dan dat ie gewend is, dus vandaag eens de fiets gepakt.
Was al geprobeerd door de eigenaar, maar geen succes.
Ook meteen met de flexlijn.
De eerste paar 100 meter hem op anderhalve meter lijn laten lopen: hij wilde eerste wegvluchten van de fiets, maar ging snel in looppas. Paar keer wat gedraaid op de weg en toen echt, rustig tempo, gaan fietsen.
Met de flexlijn los.
Perfect.
Op de terugweg liep ie naast me met z'n kop naast ter hoogte van de pedalen.
Enigste sturing die ik toen nog hoefde te geven was bij het passeren van andere honden, maar toen dwong ik hem gewoon het tempo aan te houden.
Maar dit is een enigszins onzekere hond: ik kwam op het idee om 'm meer de ruimte te geven omdat ik het idee had dat ie wellicht zo in de lijn hing om een constante sturing te ervaren (weliswaar onprettig voor de geleider). Door 'm die niet op die manier te geven, moest ie op gaan letten wat ik nou eigenlijk aan het doen ben.
Wiel
Eelke
Actief

Sanchis schreef:Beloning brokje = einde oefening voor hem.
Ja, dat dacht ik ook inderdaad. Het is alleen moeilijk om het voor hem spannend te houden wanneer hij wat krijgt, omdat hij eigenlijk per definitie niet met mij bezig is als we richting park (of wat voor soort lol dan ook) gaan. Ik kan actief aandacht gaan vragen maar dan moet ik dat ook belonen met een brokje vind ik, omdat ik al door mijn stem zijn aandacht voor meerdere passen probeer vast te houden. Maar misschien zit ik verkeerd te denken.
Hylos schreef:Ik doe nu eigenlijk tijdens het lopen niks en probeer daar omheen (thuis en in de tuin) de rust er in te houden met bepaalde oefeningen. Gaat ook voornamelijk om je eigen innerlijke rust :mrgreen:
Ik beloon Teun ook het liefst als hij ZELF besluit om zijn pas in te houden of me aan te kijken. Dan is hij echt de beste hond van de wereld (soms alleen stem, soms stem+brokje)! Maar dat is kennelijk niet genoeg voor hem, of niet effectief genoeg in ieder geval.

Het suffe is, hij weet het best. Als hij trekt en ik keer resoluut om, loopt hij die 20 meter braaf naast me en naar me te kijken enzo. En zodra we dan weer omkeren....
Biet schreef:Maar dit is een enigszins onzekere hond: ik kwam op het idee om 'm meer de ruimte te geven omdat ik het idee had dat ie wellicht zo in de lijn hing om een constante sturing te ervaren (weliswaar onprettig voor de geleider). Door 'm die niet op die manier te geven, moest ie op gaan letten wat ik nou eigenlijk aan het doen ben.
Dit klinkt mij ook bekend in de oren. Als ik de lijn op de langste stand zet (niet een flex maar zo'n leren ding), hangt ie eigenlijk altijd slap. Teun zoekt pas het eind van de lijn op als hij kort wordt gehouden lijkt wel, zoals jij ook aangeeft. Maar ik krijg niet echt de indruk dat hij sturing zoekt, omdat hij juist overal heen wil en snel een beetje. Of werkt dat wel zo, dat dat juist betekent dat hij wil weten/proberen wat wel en niet kan?
Biet
Zeer actief

Ik weet het niet zeker.
Wat ik weet is dat deze hond dit al z'n hele leven doet (hij is nu een jaar of 6) en dat eigenaar van alles geprobeerd heeft, zonder resultaat.
Toen ik 'm begon uit te laten, de mij bekende methodes gebruikt, maar ik merkte dat ik toch niet echt tot 'm door drong.
En omdat dit de eerste echt onzekere hond is waar ik mee te maken heb, was ik ook wel voorzichtig met 'm.
Wat ik nu doe, is eigenlijk een combinatie.
Denk ook dat die hond eigenlijk z'n energie niet kwijt kon, vandaar de fiets.
Ik denk dat de eigenaar 'm daar ook heel kort heeft willen houden, om controle te houden (zou ik normaal ook doen), maar ik heb hem meteen de ruimte gegeven; ben in het begin alleen heel langzaam gaan fietsen.
Daarna de rem van de flex en hij liep perfect.
Hou 'm dus alleen kort bij oversteken, andere honden en zulks.
Maar dat doe ik tijdens het lopen ook.
Hij begint te reageren op stemcommando's en fluitjes.
Denk dus dat ie nu z'n hoofd ook ergens anders voor begint te gebruiken dan alleen maar dat wat hij in z'n kop heeft.
Laatst gewijzigd door Biet op 17 apr 2014 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Wiel
Dee
Zeer actief

Ondanks dat het hier nu al een hele tijd beter gaat, had ik vandaag ook n slechte dag.
Figo rook vanalles interessants en trok als een malle, Nani schoot steeds in de ankers. Dat speelt al de hele week en ondanks mijn geduld was ik er vandaag gewoon even laar mee. Doorlopen. ( ze krijgen hun ruik en doe-moment echt wel ). Ik ben ook gevoelig voor wat zullen anderen wel denken..nou vandaag was ik echt even klaar met Figo. Hij trok mij zowat omver, helaas had ik net beide riemen in 1 hand, ik let daar altijd wel op. Maar nu was mijn lontje even op, en dus werd Nani ook meegetrokken.Nani moet juist wat meer eigen initiatief tonen. Niet de bedoeling en natuurlijk fietste er net op dat moment iemand langs. En keek ..
:(: Ben ook maar een mens.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Eelke schreef:Terugkomend loopt hij braaf naast je en vallen de dingen die op de heenweg nog zo boeiend waren hem niet eens meer op.
Hier geef je aan dat hij een energiebommetje is dat pas rustig is na voldoende beweging.
Dus dat laatste lijkt me het allerbelangrijkste; zorg dat hij zijn energie kwijt kan. Trainen lukt dan ook veel beter. Misschien kan schoonmoeder eens met hem gaan lopen als hij die energie kwijt is, ik neem aan dat ze hem toch nog wel eens ooit zal moeten uitlaten en dan is het handig dat ze nu al meedoet :wink:
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Misschien denk ik te simpel, maar als je zorgt dat de hond achter je blijft dan ben je al een heleboel getrek kwijt. Als de hond dan ook nog het besef krijgt dat er aléén wordt gelopen als hij achter je is ben je voor 95 % klaar.
Biet
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
Eelke schreef:Terugkomend loopt hij braaf naast je en vallen de dingen die op de heenweg nog zo boeiend waren hem niet eens meer op.
Hier geef je aan dat hij een energiebommetje is dat pas rustig is na voldoende beweging.
Dus dat laatste lijkt me het allerbelangrijkste; zorg dat hij zijn energie kwijt kan. Trainen lukt dan ook veel beter. Misschien kan schoonmoeder eens met hem gaan lopen als hij die energie kwijt is, ik neem aan dat ze hem toch nog wel eens ooit zal moeten uitlaten en dan is het handig dat ze nu al meedoet :wink:
Met die xherder hier zie ik dat ook wel als de belangrijkste oorzaak: hond heeft nooit echt z'n energie kwijt gekund.
De hond is nooit los geweest buiten eigen terrein, maar vind ballen erg leuk...
Volgende wordt dus op de fiets naar een rustig open terrein met een bal mee.
En dan spelen en allerlei appél-dingen gaan combineren.
Die hond wordt nog wel relaxter/handelbaarder voordat ik hier weer weg ben.
Wiel
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Eelke schreef:Ik heb aan schoonmoeder voorgelegd of ik eens mee zou lopen of zij met mij, omdat ze dan wellicht wat tips in de praktijk kan zien en leren welke signalen Teun afgeeft voor hij echt hard gaat trekken. Daar stond ze wel positief tegenover maar uiteindelijk zei ze dat ze het niet erg zou vinden als ze hem helemaal niet meer uit hoefde te laten, omdat ze zichzelf niet zo'n opvoeder vindt en bang is dat ze allerlei dingen dan juist alleen maar verkeerd doet.
Ik begrijp best dat het met de beste bedoelingen is allemaal hoor, maar ik denk ook wel dat teveel gepsychologiseer en getheoretiseer de pret goed kan vergallen. Hang je er niet té veel aan op :wink:

Het is mij overigens nooit gelukt om van mijn hond een nette meeloper te maken. Dat zal gerust aan mij liggen, maar het is wel het enige waar ik nooit echt grip op heb kunnen krijgen.
Hij ziet het, denk ik maar, als zijn taak om als een soort verkenner te fungeren. Ik heb ervoor gezorgd dat hij heel betrouwbaar hierkomt, zodat hij eigenlijk altijd los kan lopen. Als het niet linksom kan, dan maar rechtsom.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”