Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup is bang van geluiden en honden buiten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

S@nne123

Pup is bang van geluiden en honden buiten

Ongelezen bericht door S@nne123 »

Ik weet niet echt goed hoe ik het allemaal moet omschrijven maar ik ga gewoon een poging wagen. :wink:

Shih Tzu pup van 17 weken is buiten bang voor geluiden en voor andere honden.
Voorbeelden:Gromt al als andere honden komen aangelopen,en gaat dan soms als vervolg blaffen tegen ze.
Als we ergens lopen en ze hoort in de verte honden blaffen,onweer,ander hard geluid,dan zet ze hem op een lopen en ik kan er als een gek achteraan rennen.Want ze is wel klein,maar razend snel.Ook als ze bang word voor een andere hond dan wil ze weglopen.
Ik zeg eerlijk dat ik haar 9 van de 10x optil als er onbekende honden(waarvan ik hun gedrag niet weet of ik ze te groot/druk vind)tegenkom.Ik ben zelf een beetje bang.Bang dat mijn pup iets overkomt. :ugh:
Thuis en in de tuin is ze niet bang van geluiden of van geblaf van de buurhond.
Onze pup word door ons wel een beetje te veel verwend,ze mag bijna alles en omdat ze maar niet zindelijk werd slaapt ze nu bij ons in bed en is ze gelukkig wel 's nachts zindelijk.Is haar gedrag zo gekomen omdat we haar teveel in bescherming nemen/verwennen?Of is gewoon haar karakter zo?Ik denk steeds vaker dat ik haar maar niet meer los moet laten lopen,omdat ik bang ben dat ze het weer op een lopen zet op een onverwacht moment.We wonen in een landelijke rustige omgeving ze krijgt dus al weinig prikkels.Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is anders vragen jullie me maar. :D
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Pup is bang van geluiden en honden buiten

Ongelezen bericht door Laura84 »

Misschien een idee om een hondenschool te zoeken waar je leert gedrag te herkennen en met je eigen onzekerheid om leert gaan
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Met 17 weken niet zindelijk zijn is heel normaal hoor, het is al heel goed dat ze de hele nacht niets doet :ok:
En in bed nemen moet je lekker zelf weten, daar valt of staat het gedrag van je hond niet mee en het is ook niet per se verwennen.
Er hoeven niet veel regels te zijn, als je maar zorgt dat je degene die er zijn ook consequent en duidelijk naleeft.

Ik zou haar wel aan de (lange) lijn houden om te zorgen dat ze niet weg komt. Zo maak je het alleen maar enger.
Als ze contact met een andere hond vervelend vindt, op tijd ingrijpen door haar bij je te roepen en de andere hond weg te sturen.
Dan leert ze dat jij haar veilige haven bent en daar mee hopelijk dat ze niet weg hoeft te lopen.

Je zou even een nieuw topic kunnen openen om af te spreken met mensen met rustige, volwassen honden, zodat je pupje goede ervaringen op kan doen. Geeft jou misschien ook wat meer zelfverzekerdheid.
S@nne123

Nanna schreef:
S@nne123 schreef:We wonen in een landelijke rustige omgeving ze krijgt dus al weinig prikkels.
Als omgang met andere honden niet dagelijks op het menu staat en geen must is (als in afhankelijkheid van losloopgebieden) dan zou ik het lekker zo laten. Neem er een Shih Tzu bij, gezellig. Dan hebben ze samen wat te kloten.
Met zulke kleine hondjes zou ik sowieso heel voorzichtig zijn qua contact met andere, veelal grotere, honden. Uitvallen mag natuurlijk niet, dat moet je afleren. Maar ze zou wat mij betreft ook niet met vreemde honden om moeten gaan hoor.
Misschien stom maar soms gaan er wel 3 dagen voorbij eer ik weer een andere hond tegen kom.En meestal zijn het dan erfhonden(herders,rottweilers) of gifkikkers,natuurlijk kom ik gelukkig ook wel lieve en rustige honden tegen en dan laat ik haar snuffelen en kennismaken.Maar wat haar beftreft hoeft het niet echt.Een tweede Shih Tzu staat zowiezo in de plannig voor eind 2013/begin 2014.(eerste weer even doorsparen :oeps: , :lol1:,rashondjes zijn nu eenmaal duur en ik ben niet superrijk :wink: ).
S@nne123

Tara schreef:
Inge O schreef:
Nanna schreef: Maar ze zou wat mij betreft ook niet met vreemde honden om moeten gaan hoor.
nee, klopt, maar dat is nog wat anders dan angst hebben van zodra er honden 'aan de horizon' opduiken, daar komt ook niks goeds uit voort :wink: .
Precies, aanblaffen (uitkafferen!) en wegvluchten zijn vaak net triggers voor andere honden om op te reageren, en dat moet je écht niet willen. :schrik:
Dat vind ik dus idd ook een beetje een probleem,daarom vroeg ik jullie advies en ik vind het fijn om eens de meningen van andere hier over te lezen.Bedankt iedereen die hier met me meedenkt! :ok:
S@nne123

Nanna schreef:
S@nne123 schreef:Een tweede Shih Tzu staat zowiezo in de planning voor eind 2013/begin 2014.(eerste weer even doorsparen
:engel: daar zitten we al hoor ;-)
Ahum dat moet natuurlijk eind 2014.begin 2015 zijn. :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

S@nne123 schreef:
Nanna schreef:
S@nne123 schreef:Een tweede Shih Tzu staat zowiezo in de planning voor eind 2013/begin 2014.(eerste weer even doorsparen
:engel: daar zitten we al hoor ;-)
Ahum dat moet natuurlijk eind 2014.begin 2015 zijn. :mrgreen:
Scheelt weer tijd met sparen. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Ik zou sowieso eens beginnen met corrigeren dat ze andere honden gaat staan uitkafferen, als ze een keer de verkeerde treft kan het haar wel eens duur komen te staan. Ik zou dus gaan afleiden met iets lekkers, zodat de focus van de andere hond af is, en ze er tegelijk een koppeling aan iets leuks/lekkers aan kan koppelen.
Dat je haar in bescherming neemt tegen andere, grotere en misschien lompere honden is helemaal niet verkeerd, maar kijk wel uit dat je daar onbewust niet een beetje in doorslaat. Niet alle grote honden zijn lompe engerds, als je je hondje helemaal nergens aan blootstelt kan ze ook nergens aan wennen.
Ik denk dat je op zoek moet naar een tussenweg, en dat kun je doen door bijvoorbeeld aan andere mensen met honden te vragen of ze vriendelijk en voorzichtig met jouw kleintje zijn. Probeer een beetje meer te anticiperen dus, en laat je hondje ook gewoon hond zijn.
Van teveel betutteling is nog nooit een hond beter geworden denk ik. :wink:
Mee eens :ok:
Dat werk bij angstige honden beter dan corrigeren voor het aanblaffen van "enge" honden.
Aan de lijn houden zodat ze niet weg kan lopen lijkt me wel verstandig.

Leer haar dan de veiligheid bij jou is en niet als ze wegrent.
En dat leer je haar gemakkelijker als ze aangelijnd is :wink:

Is er een hondenschool bij je in de buurt waar je nog wat ondersteuning zou kunnen krijgen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@nne123

Er zit wel een hondenschool op 10 kilometer afstand,maar die staat me niet echt aan.Ik ga alle tips nog eens doornemen en er over nadenken of ik wel of niet iets specifieks zal doen.De tip van Nanna heeft me ook wel doen beseffen dat mijn "probleem"misschien minder problematisch is dan ik dacht.We kunnen 4x per dag uren loslopen waar geen enkele andere hond loopt.En met een tweede shih erbij als mijn pup groter is,is het mij misschien ook wel best.Ik ga alles nog eens goed overdenken.Bedankt allemaal.
Knoeppies
nieuw lid
Mijn ras(sen): Shih-Tzu en Herders

Ongelezen bericht door Knoeppies »

Hoi S@nne123, ik kan nu pas reageren, ben nog nieuw hier op het forum, maar wat je beschrijft over je Shih-Tzu pup is helemaal niet allemaal even gek hoor. Het is een bijzonder ras hè? Kijk je weleens op www.de-shihtzu.nl daar herkennen ze misschien veel van wat je zegt.

Groetjes Joan.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Knoeppies schreef:Hoi S@nne123, ik kan nu pas reageren, ben nog nieuw hier op het forum, maar wat je beschrijft over je Shih-Tzu pup is helemaal niet allemaal even gek hoor. Het is een bijzonder ras hè? Kijk je weleens op www.de-shihtzu.nl daar herkennen ze misschien veel van wat je zegt.

Groetjes Joan.
Het is inderdaad een bijzonder ras.
En niet speciaal 'hond/hond"om het zo maar te zeggen.
Ze hebben wel een wat andere aanpak nodig dan een Jack Russel of een Rottweiler.
Zachte aanpak met belonen.

Ze vinden het heerlijk bij de mensen te zijn en lekker te spelen met andere kleine honden. :I:

Grote honden vinden ze vaak eng,ik ben niet de enige met een Shih die dat kan beamen.
Grote onstuimige honden kun je beter vermijden,daar worden ze echt niet socialer van.
Die van mij zijn er bang voor.

Ik heb in de buurt een paar hele lieve rustige,grote honden en dat vinden ze prima.Maar echt spelen is wel oppassen geblazen met die tere hondjes.
Romy wordt vaak gezien als konijn door sommige honden,leuk om op te jagen en mee te gooien....niet grappig :jank:

Blaffen tegen andere honden moet je wel heel erg mee oppassen,1 hap van een grote hond..... :ugh:

Neem een lange lijn en beloning snoepjes/worstjes mee.
Beloon goed gedrag,zodra er herrie is snoepje geven....

het heeft tijd nodig maar je zult zien dat ze als ze je vertrouwen,makkelijk ergens over heen komen.

Die van mij zijn al iets ouder en waren een minder leuk leven gewent,en hadden npog niks van de buitenwereld mee gemaakt.ALLES echt ALLES was eng buiten.Van joggers,fietsers tot een plasticzak.
Ze schoten alle kanten uit om maar te vluchten.
Als je ze dan los hebt kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
Pas los als je ziet dat het allemaal niet meer eng is.

Alles is voor zo`n kleintje 100 x zo groot!Allemaal reuzen.... :schrik:

Met veel liefde gaat dat helemaal goed komen.
nathalie71

S@nne123 schreef:Er zit wel een hondenschool op 10 kilometer afstand,maar die staat me niet echt aan.Ik ga alle tips nog eens doornemen en er over nadenken of ik wel of niet iets specifieks zal doen.De tip van Nanna heeft me ook wel doen beseffen dat mijn "probleem"misschien minder problematisch is dan ik dacht.We kunnen 4x per dag uren loslopen waar geen enkele andere hond loopt.En met een tweede shih erbij als mijn pup groter is,is het mij misschien ook wel best.Ik ga alles nog eens goed overdenken.Bedankt allemaal.
Je moet het leuk vinden een honden school,met een grote hond vond ik het geweldig,met een kleintje vond ik er niks aan,al die grote lompe pups die over mijn hondje denderden :schrik:

Een Shih opvoeden is echt niet moeilijk :D
nathalie71

O en die van mij zijn herplaatsers ,ook niet zo duur als een ras pup :wink:

Dus dat begin 2014 kan nog net hoor :LOL:

Is voor de hondjes heel erg leuk hoor samen :ok: Hoeven ze ook niet zo nodig met andere honden te spelen in het park,ze kunnen zich prima samen vermaken.

... bzAuWJTA2A

:E:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

nathalie71 schreef:
S@nne123 schreef:Er zit wel een hondenschool op 10 kilometer afstand,maar die staat me niet echt aan.Ik ga alle tips nog eens doornemen en er over nadenken of ik wel of niet iets specifieks zal doen.De tip van Nanna heeft me ook wel doen beseffen dat mijn "probleem"misschien minder problematisch is dan ik dacht.We kunnen 4x per dag uren loslopen waar geen enkele andere hond loopt.En met een tweede shih erbij als mijn pup groter is,is het mij misschien ook wel best.Ik ga alles nog eens goed overdenken.Bedankt allemaal.
Je moet het leuk vinden een honden school,met een grote hond vond ik het geweldig,met een kleintje vond ik er niks aan,al die grote lompe pups die over mijn hondje denderden :schrik:

Dat hangt van de hondenschool af.
Er zijn genoeg scholen waar dat helemaal niet kan gebeuren :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nathalie71

ranetje schreef:
nathalie71 schreef:

Dat hangt van de hondenschool af.
Er zijn genoeg scholen waar dat helemaal niet kan gebeuren :wink:

Ik ben al bijna antiek...van mij is dat ook al heeeeeeeelllll lang geleden :F:
Ergens in 1994 ofzo. :eek:
S@nne123

nathalie71 schreef:O en die van mij zijn herplaatsers ,ook niet zo duur als een ras pup :wink:

Dus dat begin 2014 kan nog net hoor :LOL:

Is voor de hondjes heel erg leuk hoor samen :ok: Hoeven ze ook niet zo nodig met andere honden te spelen in het park,ze kunnen zich prima samen vermaken.

... bzAuWJTA2A

:E:
Wat een ontzettend leuke filmpjes zeg!Ze hebben echt veel aan elkaar dat zie je wel op de filmpjes.Heel leuk en ook schattig.Ze hebben het echt getroffen bij jou zo te zien :E:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het is heel moeilijk om je pup niet op te pakken als het spannend wordt. Ik heb een Hava, ook klein dus.
Toch kun je beter leren dat ze naar je toe moeten komen en dan achter je benen kunnen staan, en niet door meteen op te pakken.
Van aldoor oppakken worden ze vaak niet gezelliger naar vreemde honden namelijk.
Maar ik zou in elk geval zéker leren dat ze naar jou moet als het spannend wordt en niet naar huis. Dat lijkt me wat te gevaarlijk.
Er is weinig verkeer maar die ene auto per uur komt wel precies dan langs natuurlijk :schrik:
Dus op je knieën, roepen en belonen. Weglopen desnoods, als ze maar naar jou komt.

Verder zou ik me niet heel druk maken, maar dat vluchtgedrag moet er wel uit.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”