Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee reutjes of teef en reu, wat zou werken?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Twee reutjes of teef en reu, wat zou werken?

Ongelezen bericht door Joey.K »

Welke combi werkt?? Van teef en reu weet ik dat het vaak goed gaat.

Wij willen over een tijdje er wellicht een tweede chihuahua bij, we hebben nu een reutje. Die op af en toe verstopte oren echt een toppertje is. Alleen thuis blijven is geen probleem al ziet hij ons liever wel dan niet. Kan in het bos en op het strand los. Is ongelooflijk sociaal naar andere honden. Sommige ontwijkt hij maar veel andere vind hij interessant en andere chihuahua's hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op hem. Blaft zo goed als nooit. Kan goed met de katten. En gaat fantastisch met ons zoontje.

Maar wat is wijsheid, ik hoor wel eens markeer drama's vooral bij de kleinere hondjes, teef en reu zou kunnen maar ben geen ongelooflijke fan van castreren en dat zou dan toch echt moeten, want de rest van hun leven met een beetje pech 2x per jaar opletten dat er geen ongeplande pups komen vind ik niet zo.

Wie kan me uit ervaring wat vertellen?

Mijn ouders hadden vroeger een maltezer en een yorkshire , beide teefjes en dat ging prima, zat 1,5 jaar verschil tussen maar nooit ruzie gehad. Maarm isschien was dit een uitzondering :)
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Twee reutjes of teef en reu, wat zou werken?

Ongelezen bericht door blondie »

Joey.K schreef:Welke combi werkt?? Van teef en reu weet ik dat het vaak goed gaat.

Wij willen over een tijdje er wellicht een tweede chihuahua bij, we hebben nu een reutje. Die op af en toe verstopte oren echt een toppertje is. Alleen thuis blijven is geen probleem al ziet hij ons liever wel dan niet. Kan in het bos en op het strand los. Is ongelooflijk sociaal naar andere honden. Sommige ontwijkt hij maar veel andere vind hij interessant en andere chihuahua's hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op hem. Blaft zo goed als nooit. Kan goed met de katten. En gaat fantastisch met ons zoontje.

Maar wat is wijsheid, ik hoor wel eens markeer drama's vooral bij de kleinere hondjes, teef en reu zou kunnen maar ben geen ongelooflijke fan van castreren en dat zou dan toch echt moeten, want de rest van hun leven met een beetje pech 2x per jaar opletten dat er geen ongeplande pups komen vind ik niet zo.

Wie kan me uit ervaring wat vertellen?

Mijn ouders hadden vroeger een maltezer en een yorkshire , beide teefjes en dat ging prima, zat 1,5 jaar verschil tussen maar nooit ruzie gehad. Maarm isschien was dit een uitzondering :)
Tsja ik had een zelfde ras reu en teef in huis, beiden intact en dat is 6 jaar lang goed gegaan. Met elkaar, maar ook in de loopse periodes. Buiten was het een koppel dus weinig interactie met andere honden, maar goed deels kwam dat ook door hun karakter en ras dat ze samen niet veel behoefte hadden aan interactie met vreemde honden.
Reu is overleden en er kwam een kleinere kruising teef bij, dit ging niet zomaar, maar nu gaat het met de 2 intacte dames ook prima in huis en buiten.

Voor mijzelf denk ik dat een volgende hond, of hond erbij weer een reu wordt. Dat vind ik zelf merk ik gewoon prettiger. Ik heb gewoon meer met reuen :19:
Denk dat het meer is wat voor typetjes er bij elkaar komen, of dat nu reu of teef is. Toen Bluf de teef bij Finn kwam, was het toch altijd de reu die de dienst uitmaakte niet de teef. Hij zette haar best wel op haar plek. En nu zie ik dat de kleinere teef dat ook doet bij haar. Bluf is dan toch niet zo een type hond die zelf bovenaan wil staan en zich schikt in "de mindere" te zijn.
Twee reuen met een gemiddeld temperament kunnen net zo naast elkaar leven lijkt mij. Ik wil zelf in ieder geval geen keuzes meer gaan maken voor wat in theorie de juiste combi zou zijn. De combi die ik nu heb is niet ideaal maar het gaat eigenlijk prima.
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Hier 2 teven met iets meer dan een jaar ertussen en dat gaat prima.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Mijn ouders hebben twee reuen. Dan heb je geen gedoe met loopsheid en dergelijke.
Ik zou dan proberen een nieuwe hond van een ander karakter uit te kiezen, als je dan ééntje hebt die duidelijk de baas wordt heb je minder kans op ongein in huis (natuurlijk niet te doen als het om een pup gaat). Beuk was bijvoorbeeld vanaf dag één de baas en Joey vond dat gelijk prima. Ik ken wel meer mensen met twee reuen en ik heb eigenlijk nog nooit van markeerproblemen gehoord.
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Hier 3 teven, alle 3 sheltie's.
1 is net 8 jaar,de 2de wordt in mei 7,en de 3de wordt in aug. 5

De oudste en de jongste komen van dezelfde fokster en zijn tante en nichtje.

Maar alle drie gaan ze geweldig met mekaar om.
De oudste is echt de "opperteef"
Ze spelen,eten,en slapen samen.
Natuurlijk moet er wel eens gegromd worden,
maar er is nog nooit over en weer gebeten.
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

hier nu op de moment 4 teven en 1 reu, alles intact
hier zit wel overal 3 jaar tussen de teven, Zena word 10 eind deze maand, Guapa word in aug 7, Jänta word in sept 4 en Kita word in juli 1, Darko (de enige reu) word in nov 9.
de volgende word ofwel een stafford reu of wel een dogo canario teef (dochter van Jänta) dat hangt er puur vanaf wat er het eerste gebeurd (teefje zal hier geboren worden)

tussen mijn teven gaat het eigenlijk redelijk goed, hier en daar hebben de dames wel eens een discussie, maar dat is altijd vrij snel opgelost na een brul van mij
iets "uitvechten" mogen ze van mij absoluut niet, ik denk dat ik dan heel snel een paar honden minder heb :oeps:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Eerst reuen bij elkaar gehad, toen een reu en een teef en de laatste jaren teven bij elkaar.
Bij geen van die combi's problemen gehad, dus ik kan je niet raden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

vania schreef:hier nu op de moment 4 teven en 1 reu, alles intact

Hoe doe jij dat met loopsheid?
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Hier een koningspoedel teef en een Otto, beiden intact. Otto heeft een trappetje nodig als ze loops is :engel:

Maar omdat hij nogal macho is, ben ik voorzichtig met andere reutjes en heb ik voor een teef gekozen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kells schreef:Hier 3 teven, maar ik moet erbij vermelden dat het 3 generaties zijn en de jongste is 4 maanden. Een vriendin van mij heeft 4 reuen en die gaan over het algemeen ook prima samen. Zal ook een beetje afhangen van het karakter van het ras wat je hebt, denk ik. Heb eerlijk gezegd geen verstand van Wawa's!

:wink: Laat dat beetje maar gerust weg.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Ik had twee reutjes met verschillend karakter,die wel heel erg goed met elkaar konden en nooit ruzie hadden.(x York en Maltezer)Maar wel de tuin en later ook in huis markeren.De York ging ook steeds meer het huis bewaken door veel te blaffen,haantjes gedrag.En willen rijen op knuffels.De Maltezer was heel stabiel en rustig.
Bij Wawa`s kan dat later vaak wel een probleem worden 2 twee reutjes.Zeker met deze pittige hondjes zou ik op safe gaan met reu en teef.Het is heel lastig,sommige wawa`s zijn zachter qua karakter en anderen zijn weer van die pinnen.

Je kunt natuurlijk ook voor een ander ras kiezen er bij,maar dan geen terriër-achtig!!!
Eentje met een rustiger karakter;Maltezer,Shih Tzu,Havanezer etc.

maar als ik jou was geweest had ik er een teefje bij gezet.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Ik heb zelf nu twee teefjes Shih Tzu maar bij dit ras geeft dat eigenlijk haast nooit problemen.

Het ligt ook aan het ras denk ik.Met wat pittiger rassen zou ik meer op safe gaan :wink:

(Van waar ze vandaan komen zaten ze met een hele roedel teefjes :wink: )
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Joey.K schreef: Maar wat is wijsheid, ik hoor wel eens markeer drama's vooral bij de kleinere hondjes, teef en reu zou kunnen maar ben geen ongelooflijke fan van castreren en dat zou dan toch echt moeten, want de rest van hun leven met een beetje pech 2x per jaar opletten dat er geen ongeplande pups komen vind ik niet zo.
:wink: Het gaat maar om een paar dagen he. Denk dat Niko en Charlie misschien 5 dagen per 8 maanden gescheiden zijn. Ze zitten dan wel apart als ik er niet ben.
Wat denk je dat je hondje leuker zou vinden?
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Kells schreef:Hier 3 teven, maar ik moet erbij vermelden dat het 3 generaties zijn en de jongste is 4 maanden. Een vriendin van mij heeft 4 reuen en die gaan over het algemeen ook prima samen. Zal ook een beetje afhangen van het karakter van het ras wat je hebt, denk ik. Heb eerlijk gezegd geen verstand van Wawa's!
Denk karakter ras en individueel karakter. Maar ook leeftijdverschil.
Wij hebben jaren 2 Golden reuen gehad en daar zat ruim 2 jaar tussen. Ging prima. Heren gingen voor elkaar door het vuur en hebben onderling nooit ruzie gehad. Karakters voegden goed. De oudste was dominantste van de 2 en de jongste vond dat prima.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk ook dat het sterk van het ras afhangt. Ik heb altijd 3 of 4 teven bij elkaar (gehad), zelfs allemaal dicht bij elkaar in leeftijd en er is nog nooit een onvertogen woord tussen de meiden gevallen.
Maar ik kan me voorstellen dat je bij de pittiger rassen beter een combinatie van reu/teef kunt nemen dan een combinatie van hetzelfde geslacht.
Afbeelding
Dalanjo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 1 kruising kooiker X stabij
1 kooiker

Ongelezen bericht door Dalanjo »

Hier twee intacte teefjes in huis, met 10 jaar leeftijdsverschil. Gaat geweldig en de oudste dame is echt degene die "de baas" is. De jongste reageert ook feilloos op alles wat de oudste te melden heeft.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Het zal ook afhangen van de hond zelf. Nanni (DH teef) kon met andere teven, we hebben Tuana en Noah naast haar gehad. Dat ging prima, geen probleem. Bij Noah zal ik nooit een teef zetten, zij heeft echt voorkeur naar een intacte reu. Aangezien ik zelf niks met reuen heb, blijft ze dus maar enig kinds
Perry en Noah

Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Veel hangt af van karakter van de hond (ras). Bij leeuwhondjes komen problemen tussen reuen wel meermaals voor en ook hier zijn er soms problemen, reu-reu agressie is niet iets vreemd in het ras, ze zijn namelijk nogal pittig. Ik heb nu 3 reuen en 1 teef. Ik vind teef en reu de ideale combinatie.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb 2 teven, waarbij er geregeld onenigheden zijn. Geen grote gevechten ofzo, maar ik moet er wel gelijk bovenop zitten.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik heb twee intacte reuen in huis, Engelse Bullen. Dat gaat heel goed samen, vooral omdat ze zo'n verschillend karakter hebben. De oudste, bijna zes jaar oud, is relaxed, heel zeker van zich zelf en vind bijna alles goed. De jongste, nu ruim 2 jaar oud, is een opgewonden standje, heel onzeker, altijd bezig, heel erg voergericht. De jongste lijkt de baas te zijn in huis, pikt de mooiste plekjes in, gaat met nieuw speelgoed aan de haal, maar dat kan alleen omdat de oudste het goed vindt. Als het er op aankomt, is de oudste de baas.

Kortom, probeer een hondje met een karakter dat heel anders is te vinden. Reu/teef is dan minder van belang (en markeren in huis is opvoeding!!)
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

Leonie. schreef:
vania schreef:hier nu op de moment 4 teven en 1 reu, alles intact

Hoe doe jij dat met loopsheid?
niet al mijn honden leven in huis :wink:
Darko, Jänta en Kita leven op dit moment buiten, Guapa en Zena binnen
tot eind vorig jaar ging dat goed (zaten ze allemaal buiten, juist Kita niet), maar sinds wij verhuist zijn naar een reuenrijker gebied, breekt Darko de plankenomheining af (trekt gewoon de planken (die met 6 vijzen vast zitten) van de palen of bijt ze midden door), Zena (loops) zat toen al binnen en Jänta (loops) vast in een ren als wij er niet waren, als wij thuis waren, Darko los in de tuin en Jänta binnen de plankenomheining (raar maar waar breekt hij er wel uit, maar terug in (dus van de tuin in hun stuk) doet hij niet)
Guapa zou 1 van de weken/maanden (onregelmatig loops) loops moeten worden en dan gaat zij naar buiten en komt Darko naar binnen, Kita kan ook elk moment loops worden, maar Darko heeft nooit geen interesse in de 1ste loopsheid van een teef, waarom geen idee :19:

Branka schreef: Denk karakter ras en individueel karakter. Maar ook leeftijdverschil.
ik denk dat ook wel
zowel Zena als Guapa zijn best pittige honden, maar ook weer totaal verschillend
Guapa heeft heilig ontzag voor ons en wat wij zeggen dat kan of niet kan
Zena kan het in principe allemaal niet schelen, zolang ze haar maar met rust laten

Jänta zit er wat tussen in qua karakter, maar zij begint nu pas volwassen (word in sept 4) te worden en is sinds haar laatste loopsheid (januari dit jaar) enorm haar grenzen aan het verleggen, bij alle 3 de oudere honden, de enige waar ze nog altijd heilig respect voor heeft is Guapa, bij Darko grijp ik wel eens in ondanks dat Jänta tot hier toe nog wel "luistert" naar Darko

sinds de loopsheid in januari van Jänta en Zena, ben ik op de moment tussen beide dames veel voorzichtiger, Jänta dacht toen te kunnen rijden op Zena, wat ze ff pikte, maar toen niet meer, met als resultaat dat het er dik tegen zat :oeps: Jänta stopte gelijk op mijn brul, maar Zena dus niet :schrik: (ergens een geluk bij een ongeluk dat Zena onstabiel op haar achterpoten staat, dus met een duw van mij met Jänta vast, viel ze om en was het gevecht op 2minuten ook klaar)

Guapa en Kita lijken qua karakter best veel op elkaar en dat botst wel eens, maar dat is voornamelijk Guapa (Guapa kan sowieso al slecht met onzekere honden, ondanks dat ze zelf niet de stabielste is)die Kita enorm irritant vind en Kita die maar niet lijkt te snappen dat als Guapa al haar tanden laat ze zien, ze het moet aftrappen (terwijl ze dat bij de rest wel doet)

als hier een reu bij komt, wil ik hem zo stabiel en zelfzeker als Darko, als hier een teef bij komt wil ik haar ook stabiel en zelfzeker, ondanks dat dan de kans bestaat dat ik mijn roedel moet verdelen
Afbeelding
Melissa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am. Staff. & Chineesjes

Ongelezen bericht door Melissa »

Hier 3 reuen en 1 teef en dat gaat allemaal prima. Ze kunnen het allemaal prima met elkaar vinden. De karakters zijn allemaal erg verschillend, misschien dat, dat ook wel de reden is dat ze zo leuk gaan samen.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Taran is nu alleen maar heb altijd 2 reuen gehad samen in huis en toen Flamme er nog was 2 reuen en 1 teef. Flamme was geholpen.

Nu Taran alleen is komt er dit jaar weer een pup bij. Dat gaat ook een reu worden. Ik zie scheiden niet zitten en ben niet voor zo maar castreren.
Het is afhankelijk van het ras denk ik en van het karakter. Ik heb geen verstand van chihuahua's maar voor zover ik nu lees is je hondje een vrij probleemloos exemplaar dus ik zou een reutje erbij zeker serieus overwegen als ik jou was :ok:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

lieke schreef:Ik denk ook dat het sterk van het ras afhangt.
Dat denk ik ook. Rock en Rafje, beiden reuen (herder en dwergteckel) gingen prima samen maar had ik naast Rock een andere herderreu gehad, was het toch een ander verhaal geworden denk ik.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

alm@ schreef:
lieke schreef:Ik denk ook dat het sterk van het ras afhangt.
Dat denk ik ook. Rock en Rafje, beiden reuen (herder en dwergteckel) gingen prima samen maar had ik naast Rock een andere herderreu gehad, was het toch een ander verhaal geworden denk ik.
En hier met Bluf, had zij ook een dominante teef geweest dan had het ook lastig geworden met Jol gok ik zo maar.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Het is zo hondafhankelijk... niet eens alleen rasafhankelijk. De heren accepteren elkaar hier en daarmee klaar het zijn natuurlijk ook beide vrij aanwezige typjes. Maar heb hier regelmatig een dh logee reu en hij en xavi zijn de beste maatjes... die reu wordt niet snel ergens warm of koud van. Xena en xavi zijn 8 pootjes op 1 buik. Xito en Xena echt moeder en zoon zijn ook vanaf zijn geboorte al bij elkaar natuurlijk.
Het is van zoveel factoren afhankelijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

malinois schreef:Het is zo hondafhankelijk... niet eens alleen rasafhankelijk. De heren accepteren elkaar hier en daarmee klaar het zijn natuurlijk ook beide vrij aanwezige typjes. Maar heb hier regelmatig een dh logee reu en hij en xavi zijn de beste maatjes... die reu wordt niet snel ergens warm of koud van. Xena en xavi zijn 8 pootjes op 1 buik. Xito en Xena echt moeder en zoon zijn ook vanaf zijn geboorte al bij elkaar natuurlijk.
Tuurlijk is het van meerdere factoren afhankelijk maar toch denk ik dat je van oorsprong meutehondjes gemakkelijker tussen de herders kunt zetten dan sexe/rasgenoten. Je hoeft er minder of nauwelijks bovenop te zitten. Is mijn ervaring tenminste.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

alm@ schreef:
malinois schreef:Het is zo hondafhankelijk... niet eens alleen rasafhankelijk. De heren accepteren elkaar hier en daarmee klaar het zijn natuurlijk ook beide vrij aanwezige typjes. Maar heb hier regelmatig een dh logee reu en hij en xavi zijn de beste maatjes... die reu wordt niet snel ergens warm of koud van. Xena en xavi zijn 8 pootjes op 1 buik. Xito en Xena echt moeder en zoon zijn ook vanaf zijn geboorte al bij elkaar natuurlijk.
Tuurlijk is het van meerdere factoren afhankelijk maar toch denk ik dat je van oorsprong meutehondjes gemakkelijker tussen de herders kunt zetten dan sexe/rasgenoten. Je hoeft er minder of nauwelijks bovenop te zitten. Is mijn ervaring tenminste.
En hoe honden zijn opgegroeid. Hier was het wat lastiger om einzelgänger Jol, bij Bluf te zetten omdat Bluf het juist helemaal leuk vond, weer een maatje erbij. Zij is opgegroeid in een grotere roedel en dat merk je best. Wat hier binnenkomt is vaak helemaal geweldig, maar daarbij vergeet ze wel eens dat ze zelf erg groot is, en best opdringerig :o
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

alm@ schreef:
Dat bedoel ik ook hoor dat in dit geval reu dh en mh zo goed gaat is denk ik eerder uitzondering dan standaard
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

En ik zit ook wel eens te mijmeren, wat als ik een reutje erbij neem. Bluf is gek van puppies en gaat moederen. Jol vindt puppies niet echt geweldig. Eigenlijk moet je je daar niet zo druk om maken, maar ik weet hoe Bluf met haar eigen pups was, heel beschermend en alert. Als Jol lelijk zou doen dan denk ik zomaar dat Bluf dat niet gaat pikken.
Maar dat is nu niet aan de orde, maar ik denk er wel een beetje over na.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”