Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond inslapen, de kids erbij of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: hond inslapen, de kids erbij of niet?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Dinos schreef:
bellabeest schreef:
Dinos schreef:Vreemde vraag misschien, heb hier al aantal leden gehoord dat hond moest bij gespoten worden.
Is dit fout d.a verkeerde bezuiniging?? Je kan toch neem ik aan flinke spuit geven beter teveel als te weinig, maar nogmaals heb hier zelf geen ervaring mee gehad, en verliep in mijn gevallen rustig en volgens boekje.

nee bij sommige dieren, moet er echt een dubbele of 3dubbele dosis gegeven worden, ligt ook beetje aan de manier van inslapen. sommige dieren zijn nog "zo sterk" bij andere is het hart al zo verzwakt dat het bloed heel langzaam rond gaat waardoor de euthanisaat te verdunt bij het hart aankomt waardoor het heel lang duurt voor het hart stopt en bijspuiten nodig is.
OK snap ik maar waarom geen veilige marge aanhouden? Hond slaapt toch al dus waarom geen extra dosis, desnoods tegen extra betaling wat iedereen zou betalen als het daardoor rustig verloopt.
Die tweede spuit is volgens mij het probleem niet, het gaat om de narcosespuit, tenminste, in mijn geval. Kat bleef uit alle macht tegen die narcose vechten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Dinos schreef:
bellabeest schreef:
Dinos schreef:Vreemde vraag misschien, heb hier al aantal leden gehoord dat hond moest bij gespoten worden.
Is dit fout d.a verkeerde bezuiniging?? Je kan toch neem ik aan flinke spuit geven beter teveel als te weinig, maar nogmaals heb hier zelf geen ervaring mee gehad, en verliep in mijn gevallen rustig en volgens boekje.

nee bij sommige dieren, moet er echt een dubbele of 3dubbele dosis gegeven worden, ligt ook beetje aan de manier van inslapen. sommige dieren zijn nog "zo sterk" bij andere is het hart al zo verzwakt dat het bloed heel langzaam rond gaat waardoor de euthanisaat te verdunt bij het hart aankomt waardoor het heel lang duurt voor het hart stopt en bijspuiten nodig is.
OK snap ik maar waarom geen veilige marge aanhouden? Hond slaapt toch al dus waarom geen extra dosis, desnoods tegen extra betaling wat iedereen zou betalen als het daardoor rustig verloopt.
omdat er geen veilige marge is!.
pas hadden we een zwaan met de dierenambu met gebroken poot en gebroken vleugel. misschien niet helemaal te vergelijken met een hond of kat. maar die heeft voor 120 kilo dier euthanisaat gehad. en nog ging het moeizaam. dus wat hanteer je dan als veilige marge
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ja geen flauw idee daarom mijn vraag, spuit een chi in als een rottie en een Deense dog als veulentje maar nogmaals weet niet of het zo werkt .
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Probleem is niet de hoeveelheid, maar de opname. bij sommige dieren is de circulatie zo slecht dat de opname heel traag gaat, dan maakt het ook niet zoveel uit hoeveel je ingespoten hebt, dan gaat het langzaam. Mooiste is als er een injectie in een bloedvat gegeven kan worden, als die goed in het bloedvat zit, gaat het vrijwel altijd soepel (en dus niet stiekem toch ernaast en dat gebeurt weleens, soms is een bloedvat ontzettend lastig aan te prikken).
Wat kinderen betreft ga ik wel grotendeels met bp mee, ook de minder mooie kanten van het leven mogen ze zien. Maar ik zou met de oudste zeker (proberen te) overleggen wat ze zelf wil.
Pat75
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Pat75 »

Hier is Ian bij alle 2 er bij geweest.
Bij de eerste was hij 10 maanden.
En bij de 2e 1 jaar en 8 maanden.
Heb hem ook op zijn manier afscheid van laten nemen.
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

nee, bij dingo had de da genoeg ingespoten om een paard mee plat te krijgen, maar als ik de riem aanraakte, stond hij nog steeds op om mee te gaan. toen hij eindelijk sliep, kreeg hij zijn 2de spuit, maar zijn hart stopte niet. pas na 2x spuiten stopte zijn hart. hij was een enorme vechter.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ligt aan het dier en hoeft echt geen fout van de DA te zijn. Toen ik afscheid nam van mijn tienjarige paar kilo wegende konijn is er uiteindelijk ook extreem veel gespoten. Konijn was nooit een dag van haar leven ziek geweest en nog in topconditie maar haar achterhand liet het afweten dus vond ik het tijd worden. Tijdens de euthanasie bleek het hart echter nog zo enorm sterk te zijn dat de DA uiteindelijk een hoeveelheid heeft moeten bijspuiten die genoeg is om een berner sennen te laten inslapen. DA stond er zelf van te kijken.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

kipo schreef:Probleem is niet de hoeveelheid, maar de opname. bij sommige dieren is de circulatie zo slecht dat de opname heel traag gaat, dan maakt het ook niet zoveel uit hoeveel je ingespoten hebt, dan gaat het langzaam. Mooiste is als er een injectie in een bloedvat gegeven kan worden, als die goed in het bloedvat zit, gaat het vrijwel altijd soepel (en dus niet stiekem toch ernaast en dat gebeurt weleens, soms is een bloedvat ontzettend lastig aan te prikken).
Om die reden laat ik altijd de 2de spuit rechtstreeks in het hart geven. Geen gedoe met circulatie etc.
Eerste is gewoon roesje in de spier. Ook geen gemier vt zoeken van een ader.
Nooit hectiek of "aanvallen" gehad
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

5 en 6? Kom op die hoeven dat toch nog niet mee te maken.
Waarom zou je dat uberhaupt willen?
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief

mmartinn schreef:5 en 6? Kom op die hoeven dat toch nog niet mee te maken.
omdat ook kinderen moeten leren dat afscheid nemen bij het leven hoort.
kipo
Zeer actief

mmartinn schreef:5 en 6? Kom op die hoeven dat toch nog niet mee te maken.
Omdat ze op die manier zien wat er gebeurt en het in hun hoofdjes niet veel groter en erger wordt dan het is. Zeker als je een da hebt die meewerkt, dwz rustig de tijd neemt en goed uitlegt, kan het ook voor jongere kinderen helpen bij het afsluiten.
Het hoeft niet, als je zelf enorm overstuur raakt, is het misschien beter van niet en voor sommige kinderen is het ook teveel, maar dat moeten de ouders per kind bekijken, vind ik.
mmartinn
Zeer actief

Ja maar die ellende op die tafel hoeven ze mijn inziens nog niet mee te maken. Niet op die leeftijd.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

mmartinn schreef:Ja maar die ellende op die tafel hoeven ze mijn inziens nog niet mee te maken. Niet op die leeftijd.
Bij onze da hoeft de hond niet op tafel, gewoon op een deken/kussen op de grond en je kunt ook kiezen om de da thuis te laten komen. Veel euthanasiën verlopen heel rustig, het hoeft echt geen drama te zijn en kinderen zijn enorm veerkrachtig.
Een kennis van mij heeft pasgeleden haar hond thuis laten inslapen, daar waren ook haar kleinkinderen van 1,5 en 3 jaar bij, de oudste heeft naderhand nog geholpen de hond te begraven. Dat is allemaal heel mooi gegaan en voor de kinderen ook prima.

Maar nogmaals, wat mij betreft zijn de ouders degenen die daarover beslissen en als jij jouw kinderen te jong vindt, dan laat je ze er niet bij.
Pat75
Zeer actief

mmartinn schreef:Ja maar die ellende op die tafel hoeven ze mijn inziens nog niet mee te maken. Niet op die leeftijd.
Hier is het gewoon thuis gebeurt op hun deken.
Ian eerste keer bij vriendin op de bank.
2e x bij papa op schoot.

Hij heeft ze daarna nooit gezocht en elke avond zwaait hij naar ze .
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

crutz schreef:
kipo schreef:Probleem is niet de hoeveelheid, maar de opname. bij sommige dieren is de circulatie zo slecht dat de opname heel traag gaat, dan maakt het ook niet zoveel uit hoeveel je ingespoten hebt, dan gaat het langzaam. Mooiste is als er een injectie in een bloedvat gegeven kan worden, als die goed in het bloedvat zit, gaat het vrijwel altijd soepel (en dus niet stiekem toch ernaast en dat gebeurt weleens, soms is een bloedvat ontzettend lastig aan te prikken).
Om die reden laat ik altijd de 2de spuit rechtstreeks in het hart geven. Geen gedoe met circulatie etc.
Oh zo doet mijn dierenarts het ook. Hier ook nooit een strijd gezien bij de katten of de honden. Dacht eigenlijk dat alle DA dezelfde methode hanteerden.
lunaquinty
Zeer actief

Renee1966 schreef:
crutz schreef:
Oh zo doet mijn dierenarts het ook. Hier ook nooit een strijd gezien bij de katten of de honden. Dacht eigenlijk dat alle DA dezelfde methode hanteerden.
nee, vanwege de fijngevoeligheid van de klanten doen de meeste da's het niet rechtstreeks in het hart. ik laat de keuze altijd bij de da. het maakt mij niet uit, want het dier voelt het dan toch niet meer, en het gaat een stuk sneller.
Renee1966
Zeer actief

lunaquinty schreef:
Renee1966 schreef:
crutz schreef:
nee, vanwege de fijngevoeligheid van de klanten doen de meeste da's het niet rechtstreeks in het hart. ik laat de keuze altijd bij de da. het maakt mij niet uit, want het dier voelt het dan toch niet meer, en het gaat een stuk sneller.
Dat vind ik raar, want er is helemaal niks engs aan. Beest slaapt, dan prikt hij in het hart, trekt wat bloed op en spuit vloeistof in. :denken:
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Bij onze dierenarts vaak de katten op schoot en de hond lekker op een deken; niks raars en mij zoon gaat er altijd bij zitten.

Pat75 schreef:
2e x bij papa op schoot.

Mijn oudste mocht 's avonds altijd wijzen welke ster ze waren geworden.
En dan zei hij ze elke nacht weltrusten.
Nu is hij 9 jaar en doet dat niet meer, maar wel toen hij 2 jaar was.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hoezo "ellende op die tafel?"

Afgelopen november is de DA hier gekomen. Kwam bij ons op de grond zitten. We hebben koffie gedronken, we hebben gepraat. Saar is met haar kop op mijn schoot in slaap gevallen, en bij het spuiten van de euthanasiespuit was DA halverwege (nog steeds wij allen zittend op de grond) en ik zei toen dat het al gedaan was. Was het ook. Hadden mijn nichtjes prima bij kunnen zijn hoor.
Geen "ellende op een tafel" hier.
mmartinn
Zeer actief

Ok. Kun je daar voor kiezen dan? Ken alleen die tafel.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Nee hoor. Met Zoë zat ik op de grond, die ging nooit op tafel bij de DA, vond ze maar eng
kipo
Zeer actief

mmartinn schreef:Ok. Kun je daar voor kiezen dan? Ken alleen die tafel.
Met de meeste da kun je prima overleggen. Vergeet niet dat je op internet vooral verhalen vindt van dingen die niet goed/prettig gegaan zijn. Als alles goed gaat, heb je minder behoefte om dat van je af te schrijven.
Pat75
Zeer actief

noekie schreef:Bij onze dierenarts vaak de katten op schoot en de hond lekker op een deken; niks raars en mij zoon gaat er altijd bij zitten.

Pat75 schreef:
2e x bij papa op schoot.

Mijn oudste mocht 's avonds altijd wijzen welke ster ze waren geworden.
En dan zei hij ze elke nacht weltrusten.
Nu is hij 9 jaar en doet dat niet meer, maar wel toen hij 2 jaar was.
Ja doen we hier ook .
Nu alleen zwaaien ivm dat het nog licht is.

Denk dat het voor hem moeilijker was geweest als ik hem bv naar de buren had gebracht.
En als hij weer terug kwam 1 hond minder er was geweest.
Ook al zijn ze nog klein ze zijn niet gek.
Bij Bobbie de eerste reageerde hij niet echt gaf hem wel een kusje maar verder niks.
Blits vorig jaar moest hij toch wel even huilen toen Blits was in geslapen.
Maar s'avonds wel ook gelijk naar buiten wijzen en was het doei doei.

Dus ja hier bleef hij er gewoon bij zo jong als dat hij was/is.
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Ja Het ligt denk ik ook aan je kinderen en hoe je er zelf mee omgaat.
Scooby raakte in shock na zijn operatie en wij waren er met spoed heen gegaan met andor voor bloedtransfusie.
We waren dus met het hele gezin daar toen hij stopte met ademhalen.

Na afloop heeft Milan toen scooby een kusje gegeven en geaaid en dat vond hij heel leuk; want scooby was mishandeld geweest en dat kon hij nooit.
Dat mama huilde vond hij zielig maar hij heeft toen we thuis kwamen ook nooit paniek gehad dat scooby niet mee was.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

mmartinn schreef:Ok. Kun je daar voor kiezen dan? Ken alleen die tafel.
DA kwam bij ons aan huis. We hebben wel een tafel, maar nooit gedacht dat ik haar daarop kon laten staan. Waarom zou ik? DA kan toch ook gewoon bukken?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Renee1966 schreef:Nee hoor. Met Zoë zat ik op de grond, die ging nooit op tafel bij de DA, vond ze maar eng
Mijn DA liet de honden ook inslapen op de grond op een kleedje als het in de praktijk gebeurde.

Voor Rana is hij thuis gekomen.
Die had ik niet eens naar de praktijk kunnen brengen in mijn eentje.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

jan en gina zijn allebei bij de da ingeslapen.
gina lag wel op de (operatie)tafel, maar die was dan ook onder narcose en is dat gebleven tot het einde; bij jan zat ik op de grond en lag hij bij me, die is met zijn hoofd op mijn arm ingeslapen.

mijn honden worden bij de da nooit op de tafel behandeld, die blijven gewoon op de grond.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Pat75
Zeer actief

Denk idd ook hoe je er als ouder(s) mee omgaat hoe het voor het kind is.
Ik heb ook gehuild waar hij bij was ook de dagen erna en dan kwam hij bij mij en was het missuhhh en ik gaf daar dan gewoon eerlijk antwoord op.

Het hoort erbij en is helaas onvermijdelijk.

Voor Milan zat er dan weer een "voordeel " aan. ( weet even niet hoe ik het anders moet zeggen).
Eindelijk voor 1 x k uffelen :'(.

Kijk weet niet hoe het gaat als Gajes ooit gaat.
Maar dat is voor latere zorg.
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Mijn kinderen waren 8 en 11 jaar.
Ik heb ze er niet bij gelaten omdat ik niet tegelijkertijd moeder kon zijn die de kinderen door een heftige ervaring begeleidde en baas die afscheid nam van een geliefde hond. Dat moment was voor haar en mij. Daarna mochten ze er wel bij om nog afscheid van haar te nemen.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Mijn d.a gaat mee in wens klant, tot op zekere hoogte denk ik . Heb mijn Pipo in de tuin laten inslapen onder zijn favoriete boom. Maar als ik het op strand had gewild zou d.a dit ook gedaan hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”