Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gevalletje onopgevoed..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: gevalletje onopgevoed..

Ongelezen bericht door tekkel »

Luckyday schreef:
Roompie schreef:
Zamunda schreef:Breng haar maar hier. Zou hier prima passen als ik het zo lees.
Ik quote deze even want ik denk toch dat dit de beste oplossing is.
herplaatsen is een van de laatste dingen die ik wil maar als het echt niet anders gaat en beter is voor haar dan doe ik het. Ik ben niet alleen hier ik heb ook een vriend die een grote klik met haar heeft. Het probleem is hij werkt 40 uur en ik ben thuis. Daarnaast hebben we de verantwoordelijkheid genomen om er een hond bij te nemen en vind ik ook dat ik een oplossing moet verzinnen om te zorgen dat we erdoor heen komen. Ik weet alleen niet meer hoe vandaar mijn bericht
Ik zou ook serieus kijken naar het aanbod van Zamunda.
Een tweede hond kan leuk zijn, maar het hoeft natuurlijk geen pup te zijn en hij hoeft ook geen 60 kg te wegen :ugh:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Luckyday
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Luckyday »

Echt super bedankt iedereen voor de reacties! Ik voel me ook al wat beter door te lezen dat ik niet de enige ben en ik voelde me ook echt rot en een boeman tegenover belle al helemaal. Ik ga voortaan dingen apart met de honden ondernemen. Ieder op eigen niveau zeker totdat alles weer onder controle is. Heb net al even met snijworst geoefend op simpele dingen als wachten, kom voor en zit en snijworst ligt beter in de smaak dan honden snoepjes iig. Ik ga er zeker mee aan de slag en gewoon oefenen. En hoop iets te verzinnen waardoor ze beter haar energie kwijt kan want ze ligt nu dus heel braaf op haar kussen te slapen omdat mijn vriend met haar heeft gefietst.
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography
Pauline84
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Spaans bastaardje

Ongelezen bericht door Pauline84 »

Mijn hond is ook een sloper, de ene hond doet het uit aandacht vragen, de ander uit verveling, en weer een ander uit een hoge knaagbehoefte. Wat zou haar reden zijn?

Ik zeg altijd streng NEE, en een tijdje later (niet gelijk, want dan is het een beloning) geef ik haar iets waar ze wel op kan knagen.

Mijn vorige hond leek ook maar niet te willen luisteren. Mijn fout toen was dat ik dat persoonlijk opvatte. Nooit doen, want dan raak je gefrustreerd en die energie pikken ze feilloos op. Het bleek dat hij gewoon gigantisch veel beweging nodig had en uitdaging. Straffen werkt in mijn optiek nauwelijks, negeren en hysterisch belonen daarentegen wel. Als hij ziet dat je enórm blij wordt als hij iets goed doet (al is het maar iets heel kleins) dan word jij interessanter, leuker en versterkt dat de band.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Opvoedkundig ben ik weinig waard, maar snap je frustratie wel. Ik had ook zo'n kleine periode met Ayleen waarin álles in de opvoeding fout leek te gaan. Je komt echt in een negatieve spiraal terecht.

Wat bij mij hielp was opschrijven wat wél goed ging die dag. :wink: Daarnaast begon ik trucjes te leren, hele simpele. Denk aan 'touch', of 'af en blijf'. Niet te moeilijk zodat het snel goed ging.
Er is vast iets wat Belle lekker vindt, misschien frikandel, gedroogde kipfilet, slagroom of yoghurt?

Kinderen is hier net zo, die vind ze geweldig! Ik hou haar er van weg, en oefen met lekkers om er langs te lopen. Later als ze rustiger is komen die kinderen wel weer. Nu gewoon even niet, kan ze de fout niet in gaan.
Opspringen is hier óók al net zo (:mrgreen:), maar Ayleen gaat aan de riem. Mag iemand even begroeten en als ze daarna niet rustig is moet ze de bench in. Hebben ze na een paar keer wel door, nu gaat ze aan visite hun voeten liggen haha.

Dit is hoe ik het doe - misschien ook niet altijd. Maar wie weet heb je er iets aan?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Oh en over beloningen. Ik train met gekookte worst en jonge kaas. Oh en tubes die Dagmar liet zien, van alles door elkaar en elke keer anders. De hele lekkere hapjes houd ik voor de moeilijke dingen. ;) En ja, dat is niet heel erg gezond, maar goed, dat is ons eten ook niet altijd toch?
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Manu schreef:Ik snap wel wat er allemaal in je om gaat. Zo'n stuiterende jonge hond vraagt ook veel geduld en helemaal als je verwacht had dat het vergelijkbaar zou zijn met je andere (makkelijke) hond kan het vies tegen vallen als het zoveel van je gaat vragen.
Ik heb ook wel eens schuddend met die riem in mijn handen gestaan en met een trillende lip voor de honderdste keer herhaald wat ik van hem wil. Herhalen, herhalen, herhalen. En vooral uitvoerig belonen voor alles wat goed gaat.

Is haar bench ook haar plaats of heeft ze een aparte mand of eigen ligplekje in de kamer? Je kunt haar daar lastig naar toe sturen begrijp ik?
Dit probleem heb ik ook met mijn hond, maar houd het alsjeblieft vol. Iedere keer gaat het namelijk net even beter dan de vorige keer. Blijven herhalen en herhalen. En vooral rustig blijven. Als ze dan ligt is ze heeeel braaf :cheer:
Probeer ook, zoals de rest al aan geeft, een beetje positieve energie terug te krijgen. Frustratie werkt alleen maar tegen je en je hond snapt er geen drol van. Intelligentiespelletjes met iets geweldig lekkers, speuren. Ik vind het ook heel leuk om met de hond moeilijke situaties op te zoeken zoals midden op het marktplein te gaan staan. Dan maak je een praatje en moet ze gewoon netjes wachten. Dat kost ze overigens ook heel veel energie, alle indrukken die ze op doen. En dan doe je gelijk iets gezelligs met je hond.

Bij bezoek vertellen dat je niet wil dat ze de hond uberhaupt aan kijken. Ik heb ook een stuiterbal als er bezoek komt. Ik laat hem kijken als ik de deur open doe, hij moet dan wel op afstand blijven. Als het bezoek binnen is moet hij even naar zijn plek en als het bezoek zit mag hij pas komen. Dat heeft zo'n 6 maanden geduurd voordat het goed ging. Bezoek moet dan gewoon even in de hal wachten tot ik de hond geregeld heb.

En misschien leuk om de Doedag mee te doen? Dan kun je iets leuks samen met haar doen, een jonge hond is toch ook gewoon heel gezellig. Het zou juist een energie boost voor je moeten worden! :ok:
Het is idd behoorlijk tegen gevallen tegenover lucky nou is hij ook wel een wonderhond. Hij is precies zoals ik had gehoopt en was met 8 weken al zindelijk. Ik kan alles met hem.
Ze had in principe alleen de bench voor de rest hebben we wat manden staan maar die zijn veelste klein voor haar dus ik heb net een nieuw kussen gekocht een lekker grote waar ze nu heerlijk op ligt te slapen in de keuken. Ik denk dat ik nu idd in een cirkel van frustatie en vooral wanhoop zit en er moeilijk alleen uitkom. Ik vind het fijn te horen dat jullie dat ook hebben gehad, dat helpt om ook te zien dat jullie eruit zijn gekomen.
ik wil wel graag naar de doedag komen iig met lucky maar als belle zo is als nu lijkt me dat niet handig. Ik ga oefenen en als het wat beter gaat tegen die tijd kijk ik nog even :)
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Romy Smink Photography
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Oh, wat jammer dat het zo loopt. Ik vind het zo'n leuke hond (had toen de advertentie van het nestje ook gezien, maar het niet gedaan, omdat de omstandigheden er niet naar waren).
Alle drie rassen die er in zitten kunnen heel energiek en lomp zijn. Ik heb een dog gehad en nu een golden, beide stuiterballen. Daar is niets mis mee, maar het is zaak van het begin af aan te werken aan zelfbeheersing. En uit te zoeken waar je je hond mee kunt belonen. Voor een simpel hondenkoekje willen mijn honden ook niet werken. Verzamel een heleboel verschillende lekkertjes en wissel die af, zodat het steeds een verrassing blijft wat ze krijgt.
Straffen heeft volgens mij geen enkele zin, als ik het zo lees, weet Belle helemaal niet wat er wel van haar verwacht wordt.
Als je echt nog met haar verder wilt, zoek dan een goede hondenschool en ga heel hard aan het werk met haar. En niet alleen een keer in de week op les, maar ook thuis dagelijks oefenen. Dit kost tijd en energie, maar ze wordt niet vanzelf braaf en rustig.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Oh en nog een relaxte oefening om je band te verbeteren: ik doe altijd massages. Wel als ze wat moe was al.
Lekker ontspannend en geniet je beide van.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Had je mijn tip gelezen over de gentle leader etc.? Als je een dergelijk hulpmiddel bij haar aanleert, kunnen jullie veel meer dingen ondernemen zonder dat jouw fysieke gestel in gevaar komt. Dus kun je haar geestelijk en lichamelijk meer bieden, waardoor ze makkelijker toegankelijk wordt.
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef: Waarom niet handig? Tay is ook vele malen sterker dan ik en dat weet hij nog ook, maar dat maakt niet uit. We trekken wat, ik laat hem winnen, hij komt terug en we doen het overnieuw. Het is gewoon iets wat hij leuk vindt en waarmee ik hem kon belonen.
heb dat ergens gelezen in een boek dat je dan alleen maar bevestigd dat hun sterker zijn en ze je de baas kunnen. Ze vind het wel erg leuk!
Pauline84 schreef:Mijn hond is ook een sloper, de ene hond doet het uit aandacht vragen, de ander uit verveling, en weer een ander uit een hoge knaagbehoefte. Wat zou haar reden zijn?

Ik zeg altijd streng NEE, en een tijdje later (niet gelijk, want dan is het een beloning) geef ik haar iets waar ze wel op kan knagen.

Mijn vorige hond leek ook maar niet te willen luisteren. Mijn fout toen was dat ik dat persoonlijk opvatte. Nooit doen, want dan raak je gefrustreerd en die energie pikken ze feilloos op. Het bleek dat hij gewoon gigantisch veel beweging nodig had en uitdaging. Straffen werkt in mijn optiek nauwelijks, negeren en hysterisch belonen daarentegen wel. Als hij ziet dat je enórm blij wordt als hij iets goed doet (al is het maar iets heel kleins) dan word jij interessanter, leuker en versterkt dat de band.
ik denk voornamelijk verveling en aandacht. Ze houd heel erg van aandacht en is een enorme knuffelkont het liefst zit ze de hele dag op mijn schoot. Dat is dan weer haar andere kant. Vermenselijken van fouten dingen is makkelijk merk ik ook..
_Leonie schreef:Opvoedkundig ben ik weinig waard, maar snap je frustratie wel. Ik had ook zo'n kleine periode met Ayleen waarin álles in de opvoeding fout leek te gaan. Je komt echt in een negatieve spiraal terecht.

Wat bij mij hielp was opschrijven wat wél goed ging die dag. :wink: Daarnaast begon ik trucjes te leren, hele simpele. Denk aan 'touch', of 'af en blijf'. Niet te moeilijk zodat het snel goed ging.
Er is vast iets wat Belle lekker vindt, misschien frikandel, gedroogde kipfilet, slagroom of yoghurt?

Kinderen is hier net zo, die vind ze geweldig! Ik hou haar er van weg, en oefen met lekkers om er langs te lopen. Later als ze rustiger is komen die kinderen wel weer. Nu gewoon even niet, kan ze de fout niet in gaan.
Opspringen is hier óók al net zo (:mrgreen:), maar Ayleen gaat aan de riem. Mag iemand even begroeten en als ze daarna niet rustig is moet ze de bench in. Hebben ze na een paar keer wel door, nu gaat ze aan visite hun voeten liggen haha.

Dit is hoe ik het doe - misschien ook niet altijd. Maar wie weet heb je er iets aan?
Dankjewel! Ik moet me idd meer focussen op goed dan fout en kijken wat ze wel kan. Ik kan helaas met voer niet alle kanten op omdat ze heel gevoelig is. Ze heeft heel snel last van diarree.
Ik ga met de kinderen zeker oefenen dat ze rustig is en ze eerst negeert. Ik denk namelijk dat ze echt een enorm leuke kinderhond kan zijn als ik het in goede banen kan lijden.
Afbeelding
Romy Smink Photography
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

_Leonie schreef:Opvoedkundig ben ik weinig waard, maar snap je frustratie wel. Ik had ook zo'n kleine periode met Ayleen waarin álles in de opvoeding fout leek te gaan. Je komt echt in een negatieve spiraal terecht.

:ok:

En daarnaast eens kijken wat je hond wel doet in plaats van wat zij niet doet.
Misschien kan je dan bedenken waarom het gaat zoals het gaat.

En als je er echt niet uit komt ........................ een PB naar Zamunda :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
TessaThomas
Zeer actief

Ik geloof niet zo heel erg in de baas worden door (alleen) een trekspelletje. En ook niet in het hele dominantie verhaal dat honden altijd de baas willen zijn. Als het zou gaan om het sterker zijn, zouden een hoop mensen niet meer veilig met hun hond over straat kunnen, want als de hond naar die ene boom wil, zijn de wat grotere honden bijna altijd sterker dan de mens. Een hond heeft snel door dat hij of zij sterker is, ook zonder trekspelletjes. Tuurlijk zijn er honden waarbij het minder slim is, net zoals het bij sommige minder slim is om ze op de bank te laten.

Hier wordt het echt gezien als een spelletje, helemaal omdat ik gewoon loslaat als ik te veel terug moet trekken. Dan komen ze beide weer heel vrolijk terug, want het spelletje moet niet stoppen.
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Oh, wat jammer dat het zo loopt. Ik vind het zo'n leuke hond (had toen de advertentie van het nestje ook gezien, maar het niet gedaan, omdat de omstandigheden er niet naar waren).
Alle drie rassen die er in zitten kunnen heel energiek en lomp zijn. Ik heb een dog gehad en nu een golden, beide stuiterballen. Daar is niets mis mee, maar het is zaak van het begin af aan te werken aan zelfbeheersing. En uit te zoeken waar je je hond mee kunt belonen. Voor een simpel hondenkoekje willen mijn honden ook niet werken. Verzamel een heleboel verschillende lekkertjes en wissel die af, zodat het steeds een verrassing blijft wat ze krijgt.
Straffen heeft volgens mij geen enkele zin, als ik het zo lees, weet Belle helemaal niet wat er wel van haar verwacht wordt.
Als je echt nog met haar verder wilt, zoek dan een goede hondenschool en ga heel hard aan het werk met haar. En niet alleen een keer in de week op les, maar ook thuis dagelijks oefenen. Dit kost tijd en energie, maar ze wordt niet vanzelf braaf en rustig.
Vind ik zelf ook.. Je neemt hierom geen hond erbij. Mijn eigen hond is namelijk helemaal verzot op mijn vriend al weet ik heel goed dat hij mij ook lief vind en hij altijd goed luistert etc maar hij is geen knuffel absoluut niet. En ik zocht juist een lieve rustige knuffel. Een knuffelbeest is ze zeker en hoe gek het ook klinkt ze is het meest gericht op mij en gaat met alles naar mij toe (als ze bang is, als ze moe is etc) maar dat rustig mist nog wat hier en daar.. Zelfbeheersing is altijd al een redelijke zwakte geweest maar nooit last van gehad met lucky. Ik ga eens kijken naar een hondenschool in de buurt. Hopelijk gaat me dat wat helpen.
JBK schreef:Had je mijn tip gelezen over de gentle leader etc.? Als je een dergelijk hulpmiddel bij haar aanleert, kunnen jullie veel meer dingen ondernemen zonder dat jouw fysieke gestel in gevaar komt. Dus kun je haar geestelijk en lichamelijk meer bieden, waardoor ze makkelijker toegankelijk wordt.
zeker ben meteen op internet gaan zoeken en heb al wat gevonden maar wat is het verschil tussen dat tuig en die gentle leader voor het hoofd? Wat zou ik beter kunnen doen?
Afbeelding
Romy Smink Photography
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
:ok:

En daarnaast eens kijken wat je hond wel doet in plaats van wat zij niet doet.
Misschien kan je dan bedenken waarom het gaat zoals het gaat.

En als je er echt niet uit komt ........................ een PB naar Zamunda :wink:
Ik ga er zeker hard aan werken en als het idd niet gaat dan zit er niks anders op. Lief iig dat het is aangeboden.
TessaThomas schreef:Ik geloof niet zo heel erg in de baas worden door (alleen) een trekspelletje. En ook niet in het hele dominantie verhaal dat honden altijd de baas willen zijn. Als het zou gaan om het sterker zijn, zouden een hoop mensen niet meer veilig met hun hond over straat kunnen, want als de hond naar die ene boom wil, zijn de wat grotere honden bijna altijd sterker dan de mens. Een hond heeft snel door dat hij of zij sterker is, ook zonder trekspelletjes. Tuurlijk zijn er honden waarbij het minder slim is, net zoals het bij sommige minder slim is om ze op de bank te laten.

Hier wordt het echt gezien als een spelletje, helemaal omdat ik gewoon loslaat als ik te veel terug moet trekken. Dan komen ze beide weer heel vrolijk terug, want het spelletje moet niet stoppen.
het is dat je zoveel verschillende meningen hoort dat ik het ook niet meer weet ;) maar idd ze weet toch al dat ze sterker is en ze vind het wel leuk vooral met haar hele grote klos waar ze trots op is
Afbeelding
Romy Smink Photography
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Wat ik me net zat te bedenken is dat ze een goede neus heeft je ziet haar ook altijd met haar neus over de grond heen gaan.
misschien kijken of ze wat dingen kan speuren? Iemand hier een idee over?
Afbeelding
Romy Smink Photography
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Luckyday schreef:knip..
maar dat rustig mist nog wat hier en daar.. Zelfbeheersing is altijd al een redelijke zwakte geweest maar nooit last van gehad met lucky. Ik ga eens kijken naar een hondenschool in de buurt. Hopelijk gaat me dat wat helpen.
misschien moet je toch je verwachtingen wat bijstellen en eens ophouden steeds te vergelijken.
die hond is 7 of 8 maanden oud :roll:
ze kan dan wel groot zijn maar het is en blijft een opgroeiende jonge hond en die zijn over het algemeen niet zo rustig.
en ze is ook geen lucky, ze is belle: een ander ras én een andere hond!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Ik zou dit aanbod met twee handen aangrijpen als ik zo je verhaal lees...
Persoonlijk denk ik dat je de kruising enorm onderschat hebt.. je had vooraf al kunnen weten dat het een flinke hond zou worden.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Als ze zo met haar neus bezig is, zou ik eens gaan googlen op hersenwerk voor honden. Op facebook kun je er ook leuke groepen over vinden. Daar staan allemaal leuke dingen op waar je bijvoorbeeld wat worst of iets anders lekkers in kunt verstoppen. Daar kunnen ze niks fout bij doen, zeker niet als je van goedkoop materiaal iets maakt, er staan genoeg ideeen.

Ik heb persoonlijk geode ervaringen met de Gentle leader, maar ik heb maar een maatje Golden Retriever, geen idee of bijvoorbeeld een Halti Harness voor haar makkelijker/beter is. Bij dat soort hulpmiddelen niet zelf gaan kloten, maar iemand met verstand van zaken raadplegen (hondenschool bv.)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Luckyday schreef: zeker ben meteen op internet gaan zoeken en heb al wat gevonden maar wat is het verschil tussen dat tuig en die gentle leader voor het hoofd? Wat zou ik beter kunnen doen?
Zo'n tuig drukt op de zenuwen. Ook met een halster kun je behoorlijk de mist in gaan.
Je mag absoluut niet corrigeren met een rukje en als je niet heel hard gaat trainen met zo'n halster als hulpmiddel worden de nekspieren zo sterk dat ze er gewoon doorheen trekken.
Ik zou het met zo'n jonge hond niet doen. Belle kan je veel beter dan ik uitleggen hoe je zoiets aan kunt pakken.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Luckyday schreef: Daarnaast heb ik stille hoop als ze straks een jaar of 2 of 3 is dat ze rustiger is.

Ja, die had ik tot voorkort ook. :wink:

Ik herken best wel dingen die je schrijft. Xavi is ook een lompe hond die, in mijn ogen, totaal zijn eigen gang ging, stront vervelend was.
Toen ik geen werk had ging dat allemaal wel maar zodra ik fulltime begon te werken was het echt een drama. Als ik s avonds thuis was had ik geen leven. Slopen, happen, etteren, lomp doen, trekken als een malle buiten etc.

Ik heb toen, ondanks dat ik het stinkende druk had op mijn werk, meteen privéles genomen bij een hondenschool in de buurt. Nou geloof het of niet, zn gedrag is zo ongeveer 180 graden gedraaid. :80:
Zij (Dinah hier op het forum) heeft me echt geleerd totaal anders naar mijn hond te kijken.

Xavi is zo druk in zijn hoofd door geuren (hormonen, pubertje) geluiden e,d. dat hij gewoonweg niet de ruimte heeft om rustig na te denken. Ik ging altijd met hem trainen buiten, op netjes lopen. Dus commando hier, tikje daar.. alleen maar met die hond bezig en wat hij wel en niet moet.
Zo werkt het dus echt niet. Ik legde hem onbewust veel druk op, die hij er gewoon echt niet bij kon hebben.
Ik beloon nu als hij iets WEL goed doet, als is het nog zo simpel; Gewoon rustig stilstaan, gewoon rustig liggen. Heel knap, goedzo & koekje erin! Duizend keer bij jezelf tot 10 tellen voordat je tot actie mbt je hond overgaat. De frustratie die je uit, al is het maar zo klein, pikken ze feilloos op en kan ze onzeker maken.

Het kost erg veel geduld(om jezelf rustig te houden!) maar ik heb nu 3 lessen gehad en heb een andere hond terug. Nee, het is nog niet perfect want trekken doet hij nog wel. Maar het is zóveel beter geworden, ik had dit niet kunnen geloven en dat in zon korte tijd.

Dus: ga met je hond aan de slag. Wacht alsjeblieft niet tot ze misschien ooit in de toekomst een keertje rustig wordt. Want dan kun je beter herplaatsen. Je hebt nu waarschijnlijk een erg gefrustreerde ongelukkig hond in huis zitten met een eveneens ongelukkig baasje.
Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Luckyday schreef: het is dat je zoveel verschillende meningen hoort dat ik het ook niet meer weet ;) maar idd ze weet toch al dat ze sterker is en ze vind het wel leuk vooral met haar hele grote klos waar ze trots op is
Honden zijn er niet standaard op uit de boel over te nemen.
Wat je nu doet (niet/onvoldoende leiden en begeleiden) dáár zit het hem in. Niet in een trekspelletje.
Het is niet alleen dat zij niet aan jouw verwachtingen voldoet, omgekeerd is het precies zo.

Mijn honden doen onderling graag trekspelletjes. De hoogste in rang begint zelf of bepaalt of ze in wil gaan op de uitdagingen van de ander en maakt duidelijk wanneer het klaar is.
Wie er "wint" maakt ze niets uit. Als de ander loslaat is het niet meer leuk. Het gaat puur om het spel op zich en samen bezig zijn.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Fijn dat je op zoek gaat naar een goede/fijne hondenschool, dat kan echt zó ontzettend veel verschil uitmaken :ok: . Jij komt hier namelijk echt niet zelf uit zo te lezen (edit: en dat is natuurlijk helemaal geen schande, maar daar moet je wel iets mee doen).

Maar... ondanks dat je het nu weer wat meer ziet zitten zul je er écht heel veel tijd en energie in moeten steken en vooral in moeten wíllen steken. En dan nóg wordt het geen lucky, verre van zelfs. Dus hou daar echt rekening mee.
Als je dat niet wilt/kunt dan wordt het alleen maar erger en is vooral Belle de grote verliezer.
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Luckyday schreef:Een knuffelbeest is ze zeker en hoe gek het ook klinkt ze is het meest gericht op mij en gaat met alles naar mij toe (als ze bang is, als ze moe is etc)
maar hoe kom je er dan bij om in een andere reactie te zeggen dat ze helemaal geen aandacht voor je heeft :denken: ?
dat geldt vooral buitenshuis op het moment dat ik met haar wil werken.
Afbeelding
Romy Smink Photography
TessaThomas
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Luckyday schreef: het is dat je zoveel verschillende meningen hoort dat ik het ook niet meer weet ;) maar idd ze weet toch al dat ze sterker is en ze vind het wel leuk vooral met haar hele grote klos waar ze trots op is
Honden zijn er niet standaard op uit de boel over te nemen.
Wat je nu doet (niet/onvoldoende leiden en begeleiden) dáár zit het hem in. Niet in een trekspelletje.
Het is niet alleen dat zij niet aan jouw verwachtingen voldoet, omgekeerd is het precies zo.

Mijn honden doen onderling graag trekspelletjes. De hoogste in rang begint zelf of bepaalt of ze in wil gaan op de uitdagingen van de ander en maakt duidelijk wanneer het klaar is.
Wie er "wint" maakt ze niets uit. Als de ander loslaat is het niet meer leuk. Het gaat puur om het spel op zich en samen bezig zijn.
Dank je voor het uitleggen, jij bent daar stukken beter in. ;)
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Je kunt best met grote, sterke honden een trekspel spelen, maar ook hierbij geldt, leer haar zelfbeheersing.
In dit fimpje kun je zien hoe: https://www.youtube.com/watch?v=sDUUt7ZSH_w
Houd het steeds kort, stop voordat je hond helemaal doorslaat, dan belonen voor loslaten door weer verder te spelen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

JBK schreef:Als ze zo met haar neus bezig is, zou ik eens gaan googlen op hersenwerk voor honden. Op facebook kun je er ook leuke groepen over vinden. Daar staan allemaal leuke dingen op waar je bijvoorbeeld wat worst of iets anders lekkers in kunt verstoppen. Daar kunnen ze niks fout bij doen, zeker niet als je van goedkoop materiaal iets maakt, er staan genoeg ideeen.

Ik heb persoonlijk geode ervaringen met de Gentle leader, maar ik heb maar een maatje Golden Retriever, geen idee of bijvoorbeeld een Halti Harness voor haar makkelijker/beter is. Bij dat soort hulpmiddelen niet zelf gaan kloten, maar iemand met verstand van zaken raadplegen (hondenschool bv.)
Dankje!
dagmar88 schreef:
Zo'n tuig drukt op de zenuwen. Ook met een halster kun je behoorlijk de mist in gaan.
Je mag absoluut niet corrigeren met een rukje en als je niet heel hard gaat trainen met zo'n halster als hulpmiddel worden de nekspieren zo sterk dat ze er gewoon doorheen trekken.
Ik zou het met zo'n jonge hond niet doen. Belle kan je veel beter dan ik uitleggen hoe je zoiets aan kunt pakken.
Ik heb nu een slipketting bij haar dat gaat al veel beter dan een leren halsband maar dan nog kan ik natuurlijk niet voorkomen dat mijn arm het af en toe niet goed doet.
Hylos schreef:
Ja, die had ik tot voorkort ook. :wink:

Ik herken best wel dingen die je schrijft. Xavi is ook een lompe hond die, in mijn ogen, totaal zijn eigen gang ging, stront vervelend was.
Toen ik geen werk had ging dat allemaal wel maar zodra ik fulltime begon te werken was het echt een drama. Als ik s avonds thuis was had ik geen leven. Slopen, happen, etteren, lomp doen, trekken als een malle buiten etc.

Ik heb toen, ondanks dat ik het stinkende druk had op mijn werk, meteen privéles genomen bij een hondenschool in de buurt. Nou geloof het of niet, zn gedrag is zo ongeveer 180 graden gedraaid. :80:
Zij (Dinah hier op het forum) heeft me echt geleerd totaal anders naar mijn hond te kijken.

Xavi is zo druk in zijn hoofd door geuren (hormonen, pubertje) geluiden e,d. dat hij gewoonweg niet de ruimte heeft om rustig na te denken. Ik ging altijd met hem trainen buiten, op netjes lopen. Dus commando hier, tikje daar.. alleen maar met die hond bezig en wat hij wel en niet moet.
Zo werkt het dus echt niet. Ik legde hem onbewust veel druk op, die hij er gewoon echt niet bij kon hebben.
Ik beloon nu als hij iets WEL goed doet, als is het nog zo simpel; Gewoon rustig stilstaan, gewoon rustig liggen. Heel knap, goedzo & koekje erin! Duizend keer bij jezelf tot 10 tellen voordat je tot actie mbt je hond overgaat. De frustratie die je uit, al is het maar zo klein, pikken ze feilloos op en kan ze onzeker maken.

Het kost erg veel geduld(om jezelf rustig te houden!) maar ik heb nu 3 lessen gehad en heb een andere hond terug. Nee, het is nog niet perfect want trekken doet hij nog wel. Maar het is zóveel beter geworden, ik had dit niet kunnen geloven en dat in zon korte tijd.

Dus: ga met je hond aan de slag. Wacht alsjeblieft niet tot ze misschien ooit in de toekomst een keertje rustig wordt. Want dan kun je beter herplaatsen. Je hebt nu waarschijnlijk een erg gefrustreerde ongelukkig hond in huis zitten met een eveneens ongelukkig baasje.
Ik snap zeker dat ik met haar dingen moet doen en dat het niet komt aanwaaien dat ze rustig word maar door werk en dat ze ouder word rustiger word. Dat is toch geen rare gedachte ;)?
Zamunda schreef:Fijn dat je op zoek gaat naar een goede/fijne hondenschool, dat kan echt zó ontzettend veel verschil uitmaken :ok: . Jij komt hier namelijk echt niet zelf uit zo te lezen (edit: en dat is natuurlijk helemaal geen schande, maar daar moet je wel iets mee doen).

Maar... ondanks dat je het nu weer wat meer ziet zitten zul je er écht heel veel tijd en energie in moeten steken en vooral in moeten wíllen steken. En dan nóg wordt het geen lucky, verre van zelfs. Dus hou daar echt rekening mee.
Als je dat niet wilt/kunt dan wordt het alleen maar erger en is vooral Belle de grote verliezer.
Dankjewel. Daar hou ik rekening mee. Dat ik haar af en toe vergelijk met lucky is niet express en ook niet zo bedoeld. Ik wil geen tweede lucky anders had ik ook geen tweede hond genomen want een lucky heb ik al. Maar ik heb zeker onderschat dat ze niet allemaal zo braaf en makkelijk zijn als mijn andere honden. Zij is iets ondernemender en de andere meer afwachtend tot ik ze iets vertel. Zij is dan allang drie keer weg ;). En ik wil haar gedrag in goede banen lijden want het is juist leuk dat ze anders is maar doordat ik absoluut geen ervaring heb met dit soort honden/ haar karakter is dit tot nu toe bar slecht gegaan kan ik wel zeggen. En nu heb ik hard hulp nodig zodat ik haar leer begrijpen en we elkaar kunnen helpen want verder is ze wel een hele lieve hond.
Afbeelding
Romy Smink Photography
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Crista schreef:
Ik zou dit aanbod met twee handen aangrijpen als ik zo je verhaal lees...
Persoonlijk denk ik dat je de kruising enorm onderschat hebt.. je had vooraf al kunnen weten dat het een flinke hond zou worden.
alleen wist ik van te voren niet dat ik het niet aan kon.
Afbeelding
Romy Smink Photography
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ts Ik zou hier serieus over in gesprek gaan met Zamunda
dagmar88
Zeer actief

Luckyday schreef:Ik heb nu een slipketting bij haar dat gaat al veel beter dan een leren halsband maar dan nog kan ik natuurlijk niet voorkomen dat mijn arm het af en toe niet goed doet.
:ugh: Beter voor wie? Heb er op zich niets op tegen maar in dit geval snap ik niet waarom dat nodig zou moeten zijn of wat je er mee denkt te bereiken.
Heb je ooit gewoon zonder correcties geleerd wat je van haar verwacht?
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Luckyday schreef:Ik heb nu een slipketting bij haar dat gaat al veel beter dan een leren halsband maar dan nog kan ik natuurlijk niet voorkomen dat mijn arm het af en toe niet goed doet.
:ugh: Beter voor wie? Heb er op zich niets op tegen maar in dit geval snap ik niet waarom dat nodig zou moeten zijn of wat je er mee denkt te bereiken.
Heb je ooit gewoon zonder correcties geleerd wat je van haar verwacht?
Het is niet dat ik haar ermee mishandel ofzo. Het is alleen makkelijker als ze trekt dat ze dan eigenlijk meteen doorheeft dat dat niet kan en dan is hij direct weer los ik doe zelf niks.
tuurlijk heb ik dat..
Afbeelding
Romy Smink Photography
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”